« ​ اطاعت خداوندزن يا نيمى از پيكر اجتماع »

عده اي از معامله برد – برد سخن مي‌گويند، اما منظورشان ...

نوشته شده توسطرحیمی 11ام اردیبهشت, 1395

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: اگر در داخل کشور نيز خداي ناکرده مسئوليني باشند که باور کرده باشند چاره اي جز کنار آمدن با آمريکا و يا به عبارت بهتر باج دادن به آمريکا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نيستند؛ يا فکرشان تحت تأثير القائات دشمن قرار گرفته است، و يا از تهديدات دشمنان (اعم از تحريم يا حمله نظامي) هراس دارند؛ از اين رو توجيه مي‌کنند و مي‌گويند بايد تعامل برد برد داشته باشيم؛ البته از ابتدا نيز مي‌گويند که توقع بيجا نبايد داشت، چرا که معامله برد – برد بوده و آن‌ها نيز بايد برد داشته باشند!

آن‌ها معتقدند که چهل سال دشمني کرده‌ايم، چه فايده اي داشته است؟

مگر قدرت آن‌ها را نمي‌بينيد که به راحتي نفت 110 دلار را به 30 دلار مي‌رسانند؟

لذا چاره‌اي جز تسليم و سازش نداريم؛ و اگر چهل سال است احساسي برخورد کرده و دشمني کرده‌ايم، اشتباه بوده است!

در واقع اصل مطلب همين است، اما اسم آن را معامله برد – برد گذاشته‌اند.

 حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با جمعي از اعضاي منتخب دوره‌هاي طرح ولايت، با اشاره به اين‌که امتياز انسان از حيوانات اين است که حرکت تکاملي انسان با آگاهي و انتخاب توأم است، ادامه داد: رشد جسمي بدون آگاهي نيز صورت مي‌گيرد، همان گونه که در حيوانات نيز وجود دارد؛ اما آن حرکت تکاملي و رشدي که مخصوص انسان است، تکامل و رشدي است که همراه با آگاهي و قدرت انتخاب است.

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که علم و آگاهي هر چند براي حرکت لازم است، اما به تنهايي عامل حرکت نيست، ادامه داد: گاهي انسان به چيزي علم دارد، اما انگيزه‌اي نسبت به آن ندارد؛ آن چه سبب حرکت و در واقع عامل محرک مي‌شود، احساسات و عواطف است.

وي با اشاره به اين‌که علم و انگيزه يا عبارت بهتر باورها و ارزش‌ها، دو عامل حرکت فرد و جامعه هستند، ابراز داشت: اختلاف رفتار جوامع نيز به همين دو عامل بستگي دارد؛ يا در نوع بينش و باور با هم فرق دارند و يا در نوع ارزش‌ها متفاوت هستند؛ در واقع مي‌توان گفت که اختلاف فرهنگي دارند؛ چرا که ريشه فرهنگ، باور‌ها و ارزش‌هاست، و از همين روست که برخي انسان را حيوان فرهنگي دانسته، فرهنگ را عامل امتياز انسان از حيوان ذکر کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: اگر مي‌بينيم کشوري با ملت ما سر دشمني دارد و يا از ما بدشان مي‌آيد و در صدد ضرر رساندن و دشمني با ايران بوده، دوست دارند جلوي قدرت و پيشرفت آن را بگيرند، به اختلاف آن‌ها با ملت ايران در همين دو عامل باز مي‌گردد. يعني يا نوع فکر و بينش آن‌ها با فکر و بينش ملت ايران نمي‌سازد، يا منافعشان را که به آن ميل و انگيزه دارند در خطر مي‌بينند، و لذا سر ناسازگاري با کشور ايران را دارند؛ از همين رو سعي مي‌کنند در دو بعد فکري و انگيزشي ملت را تحت تأثير قرار دهند.

وي با بيان اين‌که دشمن قصد دارد فکر و انگيزه ملت ما را تحت تأثير قرار دهد ادامه داد: دشمن از يک سو مي‌خواهد بر فکر مردم ايران اثر بگذارد و چنين القاء کند که شما بدون سازش با غرب و آمريکا هيچ کاري نمي‌توانيد بکنيد و راه پيشرفت از غرب مي‌گذرد و لاغير، و از سوي ديگر سعي مي‌کند با تهديد (اعم از حمله نظامي و تحريم)، انگيزه مردم را براي مقاومت و ايستادگي پايين بياورد.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که دشمن تا حدود زيادي حتي در فکر برخي نخبگان مؤمن، متدين، و انقلابي نيز اثر گذاشته است، ادامه داد: همان‌طور ‌که قبل از انقلاب، رزم آرا که يک نخست وزير ظاهرا مقتدر و متظاهر به دين‌داري بود مي‌گفت: مردم ايران لولهنگ نيز نمي‌توانند بسازند، بعد از انقلاب نيز برخي از نخبگان مؤمن که نظام و انقلاب را دوست دارند نيز چنين فکر مي‌کنند که چاره‌اي جز سازش با آمريکا وجود ندارد؛ زيرا در غير اين صورت هر روز فاصله ما با غرب بيشتر مي‌شود! و همه اين‌ها اثر تبليغات و القائاتي است که دشمن در فکر آن‌ها داشته است.

وي افزود: اگر در داخل کشور نيز خداي ناکرده مسئوليني باشند که باور کرده باشند چاره‌اي جز کنار آمدن با آمريکا و يا به عبارت بهتر باج دادن به آمريکا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نيستند؛ يا فکرشان تحت تأثير القائات دشمن قرار گرفته است، و يا از تهديدات دشمنان (اعم از تحريم يا حمله نظامي) هراس دارند؛ از اين رو توجيه مي‌کنند و مي‌گويند بايد تعامل برد برد داشته باشيم؛ البته از ابتدا نيز مي‌گويند که توقع بيجا نبايد داشت، چرا که معامله برد برد بوده و آن‌ها نيز بايد برد داشته باشند! آن‌ها معتقدند که چهل سال دشمني کرده‌ايم، چه فايده‌اي داشته است؟ مگر قدرت آن‌ها را نمي‌بينيد که به راحتي نفت 110 دلار را به 30 دلار مي‌رسانند؟ لذا چاره‌اي جز تسليم و سازش نداريم؛ و اگر چهل سال است احساسي برخورد کرده و دشمني کرده‌ايم، اشتباه بوده است! در واقع اصل مطلب همين است، اما اسم آن را معامله برد برد گذاشته‌اند.

علامه مصباح ادامه داد: البته چنين نيست که اين افراد سوء نيت داشته باشند و يا خداي ناکرده عامل دشمن باشند و چه بسا واقعا خيرخواه کشور هم هستند، اما فکر يا انگيزه‌شان تحت تأثير تبليغات و سخنان دشمنان قرار گرفته است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‌که کوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحريم دشمن است که انگيزه افراد را براي مقاومت تحت تأثير قرار مي‌دهد؛ اظهار داشت: لذا گاهي اين ترس در سخنان برخي نيز کاملا مشخص است و مثلا مي‌گويند اگر اين برجام و مذاکرات نبود، امروز جنگ شده بود!

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) تقويت فکر صحيح همراه با منطق و استدلال، و تقويت انگيزه براي مقاومت را دو عامل مصون ماندن از القائات و تأثيرات دشمن دانست و افزود: ملت ما همان ملتي است که در 8 سال دفاع مقدس، در بدترين شرايط مقاومت کرد و بر دشمن پيروز شد، به همين دليل بايد باور داشته باشيم که مي‌توانيم، و امروز پيشرفت‌هاي چشمگير و کم نظير در زمينه‌هاي متعدد علمي، حاصل همين نگاه است.

وي افزود: شناخت و انگيزه دو عاملي است که همواره پيامبران (ع) و ائمه (ع)، و در اين عصر امام خميني (ره) و جانشين بر حقش با عبارات مختلف بر آن تأکيد کرده‌اند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) قم با اشاره به اين‌که دروس دانشگاهي امروز نمي‌توانند اين فکر صحيح را به ما بدهند، ادامه داد: دروس دانشگاهي در اين زمينه خنثي هستند و اطلاعاتي هستند که مي‌توانند مورد استفاده قرار بگيرند و خود به خود جهتي ندارند؛ لذا جهت صحيح را بايد از دين گرفت. اين‌که نبايد به دنبال منافع شخصي و هوي و هوس باشيم را دروس دانشگاه و مدرسه به ما نمي گويد، بلکه آن را بايد از دين آموخت.

وي با اشاره به اين‌که متأسفانه بعد از گذشت قريب به چهل سال از پيروزي انقلاب اسلامي، هيچ برنامه رسمي براي شناخت صحيح همه مردم از دين، و ايجاد انگيزه ديني در افراد تدوين نشده است، ادامه داد: اين در حالي است که با پيشرفت تکنولوژي و افزايش وسايل ارتباطي، دسترسي به فساد نيز بسيار ساده شده است و روز به روز نيز چنين ابزارهايي بيشتر مي‌شود و امکان جلوگيري از رشد آن نيز وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم خطاب به دانشجويان طرح ولايت خاطر نشان کرد: ابتدا بايد مباني فکري صحيح را شناخته و در خود تقويت کنيد و سپس صادقانه و با استفاده از انگيزه‌هاي فطري انسان‌ها، حقايق را براي افراد روشن کنيد؛ از حقايق فردي و خانوادگي گرفته تا سياسي، اجتماعي و بين الملي و اخروي. اگر اين حقائق به خوبي منتقل شود، آثار مفيد آن در جامعه ظاهر خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌که نبايد توقع داشت که با وقوع انقلاب اسلامي همه چيز درست شده و همه مؤمن شوند و هيچ گناهي در جامعه رخ ندهد، زيرا اين امري ناشدني است و با اختيار انسان منافات دارد؛ ادامه داد: اما مي‌شود که زمينه رشد به قدري فراهم باشد که کساني که مي‌خواهند رشد کنند بتوانند، و راه شناخت حقيقت براي آن‌ها باز باشد. اصلا سنت الهي اين نيست؛

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه با ذکر اين نکته که حتي در زمان حضرت بقيه الله (عج) نيز قرار نيست اختيار از افراد سلب شود تا قدرت ظلم و گناه نداشته باشند، اما تفاوت آن با ساير دوره‌ها اين است که عدالت به طور کامل برقرار مي‌شود و ظالم مجازات مي‌شود؛ ادامه داد:  لازمه اين‌که فرد قدرت انتخاب عادلانه و همراه با شناخت داشته باشد، اين است که حداقل زمينه شناخت حق و باطل براي همه به يک اندازه فراهم باشد؛ اما امروز با توجه به عوامل متعدد، کشش باطل زيادتر است و افراد عادي را هم فرا مي‌گيرد و در واقع آزادي کامل براي انتخاب عقلاني وجود ندارد؛ آزادي زماني مقدس است که زمينه انتخاب آگاهانه و کامل براي فرد ميسر شود؛ اما آن آزادي که مراد از آن فراهم کردن زمينه براي ولنگاري و گناه باشد، تنها دروغي به نام آزادي است.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که تعليم و تربيت صحيح و خداپسند کار انبياء است، ادامه داد: زماني تعليم و تربيت صحيح مي‌تواند صورت بگيرد که مباني صحيح فکري براي خود انسان حل شده باشد و بر آن مسلط باشد. طرح ولايت نيز سعي کرده است تا به اين مباني فکري بپردازد و انگيزه شما که به دنبال ادامه دادن اين طرح به صورت مفصل‌تر هستيد، قابل ستايش است.

در ادامه اين مراسم نيز چند نفر از دانشجويان سئوالات خود را از علامه مصباح يزدي مطرح کردند و آيت الله مصباح پاسخ گفتند.

يکي از دانشجويان با اشاره به فرمايش رهبري مبني بر اين‌که اگر از خط امام (ره) فاصله بگيريم، سيلي خواهيم خورد، سئوال کرد که آيا حوادث اخير مي‌تواند همان سيلي باشد؟

علامه مصباح در پاسخ به سئوال وي گفت: دور شدن از خط امام (ره) داراي مراتب است، و به عبارت بهتر هر اندازه که از خط امام (ره) دور شويم، به همان اندازه نيز ضربه خواهيم خورد، که آخرين مرحله آن ذلت دنيا و آخرت است؛ حتي اگر فکر کنيم نوکري آمريکا افتخار است؛ اما همه مي‌دانيم، نوکري، نوکري است و مخصوصاً اگر براي شيطان اکبر باشد، بسيار ذلت بار است.

وي ادامه داد: رهبري بارها گفته‌اند که به نتيجه مذاکرات خوشبين نيستم، و امروز هم عملا مي‌بينيم که هر چند در مذاکرات از خطوط قرمز هم عبور شده تا به نتيجه برسد، اما هيچ فايده‌اي نداشته است، و اگر رهبري اصلا به روي آن‌ها هم نمي‌آورد، از بزرگواري ايشان است. مسئولان نيز مي‌دانستند که رهبري موافق چنين شيوه مذاکرات نيست، اما گمان مي‌کردند که ايشان اشتباه مي‌کنند و در جريان کامل روابط بين الملل نيستند!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: البته نمي‌توان گفت در حوادث اخير هر چه اتفاق افتاده ناصحيح بوده و به خاطر سوء نيت و خيانت بوده است؛ اما آنچه حائز اهميت است اين‌که گاه ضررها مي‌توانند منشأ نفع و خير و برکت باشند؛ اگر برخي اتفاقات و حوادث تلخ ما را به حرکت در آورد که تنبلي نکرده و براي رسيدن به آرمان‌هاي انقلاب، تلاش کنيم، مي‌توانيم نفع و برکت آن را نيز در آينده مشاهده کنيم؛ لذا نمي‌توان به تنبلي و راحتي عادت کرد و توقع داشت که با يک رأي دادن به کسي که از نظر ما اصلح است، همه مسائل حل شود.

علامه مصباح در پاسخ به سئوال دانشجوي ديگري در مورد حاصل تجارب گذشته نيز اظهار داشت: هر چه از عمرم گذشته است، روز به روز به اين حقيقت بيشتر پي مي‌برم که هر چقدر انسان در راه کسب رضاي خدا قدم بردارد و در عمل مخلص باشد، موفق‌تر خواهد بود، و هر چه در فکر پست و مقام و منافع خودش باشد، پشيماني خواهد داشت؛ لذا لازم است ما به فکر بندگي باشيم و دغدغه ما بندگي خداوند باشد، و بدانيم خداوند متعال خودش روش بنده‌نوازي و بنده‌پروري را مي‌داند.

گفتني است ديدار صميمي تعدادي از دانشجويان شرکت کننده در بيستمين دوره طرح ولايت با علامه مصباح يزدي، پنجشنبه 19 فروردين ماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد

منبع:به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)

 


فرم در حال بارگذاری ...