موضوعات: "علمی" یا "دانستنی های پژشکی" یا "گیاهان دارویی" یا "کامپیوتر"

ویروس هانتا چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 7ام فروردین, 1399

 

ویروس هانتا چیست؟

در قاره آمریکا انواع متداول ویروس هانتا با نام «دنیای جدید» شناخته می‌شود که عامل ایجاد سندروم ریوی است. اما نوع دیگری از ویروس هانتا وجود دارد که «دنیای کهن یا قدیم» نامیده می‌شود و بیشتر در اروپا و آسیا این ویروس وجود دارد. این نوع از ویروس هانتا در اروپا و آسیا می‌تواند باعث ایجاد سندروم کلیوی شود.

مردی در چین طبق گزارش رسانه‌های این کشور بر اثر ابتلا به ویروس هانتا درگذشت. روزنامه دولتی گلوبال تایمز در گزارشی اعلام کرد که این مرد از استان یون‌نان در جنوب غربی چین روز دوشنبه زمانی‌که به سمت استان شاندونگ در شرق این کشور با اتوبوس در حال سفر بود جان باخت. وی برای کار به این استان می‌رفت.

ادامه »

کرونا ویروس، طبیعی یا ساخته دست بشر؟

نوشته شده توسطرحیمی 4ام فروردین, 1399

 

با وجود تمام فرضیات و نظریات موجود، همچنان برخی محققان و تحلیلگران

 

معتقدند آمریکا به منظور رفع اتهام از خود، این ویروس را

 

به صورت کنترل شده در کشور خود منتشر کرده است

 

تا خود را از این اتهامات مبرا کند.

 

  یک متخصص بیوتکنولوژی معتقد است که یکی از موضوعاتی که فرضیه دست ساز بودن ویروس کرونا را قوت می‌بخشد، ترکیب جدید این ویروس است.

شفاف باشید، اطلاعات خود را در اختیار عموم قرار دهید آمریکا یک توضیح به ما بدهکار است؛ همه چیز از یک توییت شروع شد؛ این بخشی از توییت ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین است که نگاه‌های دنیا را به خود خیره کرد و انگشت اتهامات را به سمت آمریکا نشانه گرفت.
حقیقت ویروس کرونا چیست؟ / آیا کرونا را آمریکایی‌ها به وجود آورده اند؟

او مدعی شد، منبع ویروس کرونا که نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده شد، نخستین بار در سال ۲۰۱۵ توسط دانشمندان آمریکایی ساخته شده و سازمان سیا در انتشار آن دخالت داشته است.

مدت زیادی از این اظهار نظر نگذشته بود که سفیر چین در آمریکا برای ارائه برخی مسائل احضار شد.

ادامه »

ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

نوشته شده توسطرحیمی 4ام بهمن, 1398

 

کرونا نام ویروسی است که در کشور چین شیوع پیدا کرده

و در حال گسترش در سطح جهان است.

کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی است.

این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهر‌های بزرگ چین گزارش شده و به سرعت در حال شیوع است. از آن زمان، مسافران با سفر به کشور‌های دیگر از جمله ایالات متحده، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند. از ابتدا شیوع تاکنون صد‌ها نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

این ویروس برای اولین بار توسط لئوپون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند. 

ویروس کرونا

ادامه »

راهکارهایی مناسب برای ترغیب کودکان به درس خواندن

نوشته شده توسطرحیمی 6ام دی, 1398

 

یک روانشناس درباره علت بی اشتیاقی کودکان برای درس خواندن و راهکارهای مناسب رفع این مشکل توضیحاتی داد.

هانیه لواف روانشناس و مشاور درباره عدم اشتیاق کودکان به درس خواندن اظهار کرد: عواملی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کودکان از درس خواندن سر باز زنند. 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اختلال یادگیری است، افزود: این اختلال باعث می‌شود که ناخودآگاه اعتماد به نفس کودک کاهش یابد و یک نوع دلزدگی تحصیلی در او به وجود آید.

این روانشناس ادامه داد:

کودکان دارای اختلال یادگیری هر چه می‌خواهند تلاش کنند که درس بخوانند، نمی‌توانند یاد بگیرند و بازدهی مطلوبی ندارند، بنابراین از درس خواندن اجتناب می‌کنند.

لواف با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل سر باز زدن کودکان از درس خواندن، سنگین بودن مطالب درسی است، اضافه کرد: باید کودک نحوه صحیح مطالعه را یاد بگیرد تا بتواند با شیوه قابل فهم تری درس را مطالعه کند.

وی با بیان اینکه برخی از کودکان محیط مدرسه، معلمان و همکلاسی‌های خود را دوست ندارند، گفت: هنگامی که کودک شروع به درس خواندن می‌کند یک تداعی بین نوشتن تکلیف و محیط آموزشی ایجاد می‌شود که این مسئله باعث اجتناب او از درس خواندن می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: گاهی کودکان با والدین خود لجبازی می‌کنند و درس نمی‌خوانند، چراکه والدین دائم در حال امر و نهی کردن به کودک خود برای درس خواندن هستند و توجه کامل آن‌ها تنها به درس فرزندشان است و در این میان کودک احساس می‌کند که پدر و مادرش او را مشروط دوست دارند،

«زمانی دوستت داریم که درساتو بخونی».

لواف با اشاره به اینکه کودک نمی‌تواند در درس خواندن اولویت بندی کند، ادامه داد: آموزش برنامه ریزی و مدیریت زمان به کودک کمک می‌کند تا بتواند درسش را بخواند و زمانی که توانست از پس این زمانبندی برآید، والدین می‌توانند او را تشویق کنند.

وی بیان کرد:

والدین برای تشویق کودک به درس خواندن می‌توانند به او بگویند:

«هرموقع تکالیفت را انجام دادی، می‌توانی تلویزیون ببینی»؛

حتما والدین توجه کنند از واژه «اگر» استفاده نکنند، چراکه ممکن است کودک مقاومت کند.

این روانشناس  با تأکید بر اینکه والدین باید موانعی را که موجب اجتناب کودک از درس خواندن می‌شود، شناسایی کنند، گفت: گاهی اوقات والدین خود اهل مطالعه نیستند و کودک از آن‌ها یاد می‌گیرد به عنوان مثال؛ «والدین دائم در حال تماشای تلویزیون هستند، اما به کودک می‌گویند:

«برو تو اتاقت و درس بخوان».

لواف با بیان اینکه والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند، تصریح کرد: اگر پدر و مادر هر دو اهل مطالعه باشند، کودک به درس خواندن نیز تشویق می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

هشت گام کلیدی برای پیشگیری از آنفلوآنزا

نوشته شده توسطرحیمی 10ام آذر, 1398

 

آنفلوانزا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل سرماست که می‌تواند مرگبار باشد، اما با رعایت چند نکته می‌توان خطر ایتلا به این بیماری ویروسی را کاهش داد.

هشت گام کلیدی برای پیشگیری از آنفلوآنزا عبارت است از:

۱- از دست دادن و روبوسی تا حد امکان بکاهیم. به ویژه با افراد بیمار به هیچ عنوان دست ندهیم و روبوسی نکنیم.

۲- در صورت داشتن علایم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزیم تا دیگران را بیمار نکنیم و با استراحت و خوردن مایعات گرم به بهبودی کامل برسیم.

۳- دست‌های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشوییم، به ویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می‌گردیم.

۴- در مدارس سعی شود دانش آموزان مبتلا به علایم سرما خوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند همچنین این اصل در مهد کودک‌ها نیز رعایت شود.

۵- در صورت بروز علایم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شویم.

۶- در صورت شدید بودن علایم به پزشک مراجعه نماییم.

۷- استفاده از ماسک توسط بیماران به منظور پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه توصیه می‌شود.

۸- هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را دستمال بگیریم.

ایسنا

راهکاریی موثر برای تقویت حافظه

نوشته شده توسطرحیمی 8ام آذر, 1398

 

اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید و می‌خواهید از ۱۰۰ درصد مغزتان استفاده کنید یا می‌خواهید هوش خود را تقویت کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید مغز خود را فعال کنید . با ما همراه باشید.

 

مفاهیم را برای تقویت یادآوری و به خاطر سپردن در ذهن مجسم و متصور بسازید .

آیا گاهی فراموش می کنید که دسته کلید تان را کجا گذاشته اید یا سر امتحان های مهم پاسخ سوالات را به خاطر نمی آورید؟ خوشبختانه یک سری کارهایی وجود دارد که با انجام آنها می توانید حافظه تان را بهبود ببخشید.
قبل از آزمون مهم بعدی تان، سعی کنید تا چند تا از این تکنیک های معتبر تقویت حافظه را امتحان کنید. این استراتژی هایی که به لحاظ عملی و پژوهشی اثبات شده اند می توانند تا حد زیادی باعث تقویت حافظه شوند، به خاطر آوردن را بهتر و بیشتر کنند، و نیز باعث افزایش حفظ و نگهداری اطلاعات شوند.

روش های فوق العاده برای تقویت حافظه

1- کل حواس و توجه تان را معطوف مطلبی کنید که در حال مطالعه آن هستید.

توجه؛ یکی از مولفه های اصلی و عمده حافظه است. به منظور اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند، شما باید عملا به این اطلاعات دقت و توجه کنید. سعی کنید در محیطی به دور از عوامل مزاحم و برهم زننده آرامش و تمرکزتان همچون تلویزیون، موسیقی و سایر عوامل مختل، مطالعه کنید.

ادامه »

مرز واقعیت و خرافه؛ فرق دعا و کتاب باز کردن چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 18ام شهریور, 1397

سرکتاب گرفتن، تافل زدن، فال گرفتن، استخاره، آیا این مورد برای ازدواج خوب است یا خیر و … این‌ها همگی از جمله دغدغه‌های برخی افراد محسوب می‌شود که گاه و بی گاه و یا هر روز به سراغ آن رفته و خود را سرگرم می‌کنند و یا حتی بطور کلی بر روی همین مدار می‌چرخند، اما واقعا از سرکتاب در روایات چگونه یاد شده است؟

سرکتاب گرفتن دینی

یکی از روش‌هایی که مردم به دنبال نجات و سردرگمی‌های خود هستند سرکتاب  گرفتن دینی است سر کتاب باز کردن یعنی اینکه با تفال به کتابی، به پیش بینی آینده بپردازیم.

برای این کار از کتاب‌های مختلفی استفاده می‌شود: بعضی از شاهنامه، حافظ و یا مثنوی مولوی نیز استفاده می‌کنند. اما ظاهرا امروز برای باور پذیری بیشتر این کار، از قرآن نیز استفاده می‌کنند؛ و با باز کردن قرآن، آیه‌ای را به فال نیک می‌گیرند، یا آیه‌ای را به فال بد می‌گیرند. اما آیا می‌توان چنین استفاده‌ای از قرآن کرد؟

نهی سرکتاب گرفتن دینی از نظر روایات

روایات ما را از این عمل نهی کرده است حضرت صادق علیه السلام فرمود:به قرآن تفأل نزن (اصول کافی ج. ۴، ص. ۴۳۷) و در روایت دیگری امام علی علیه السلام می‌فرمایند:برای هر کاری آن را به فال نیک بگیر تا به خوبی برسی (نثرالالی، ص. ۵۶)

 

مراد از تفال پیش بینی و آینده نگری است که نهی شده است، زیرا علم غیب امری نیست که در دست هر کسی قرار بگیرد و حتی پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله و سلم) نیز به طور کامل و در هر جایی از علم غیب با خبر نبودند و قرآن در این باره می‌فرماید:بگو من اختیار سود و زیان خویش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غیب می‌دانستم سود بسیار می‌بردم و بدی به من نمی‌رسید من جز بیم رسان و نوید بخش برای گروهی که ایمان می‌آورند نیستم (۱۸۸ اعراف) روایات هم ما را از این عمل نهی کرده است.

خرافه بودن سرکتاب گرفتن دینی

سرکتاب گرفتن دینی یا آتیه بینی از قرآن غلط است: بعضی از استخاره‌ها و فال گرفتن‌ها به قرآن، غلط است، چون آتیه بینی (آینده بینی) است، مثلا مادری می‌خواهد دخترش را شوهر دهد استخاره می‌کند که ببیند پیش آمدش چه می‌شود.

یا هنگام امتحان مدارس، جوان‌ها استخاره می‌گیرند که ببینند قبول می‌شوند یا نه. این آتیه بینی را ترک کنید و دین را با خرافات آلوده نکنید.

برای ازدواج باید تحقیق و بررسی شود، برای امتحان هم باید درس خواند.

ادامه »

9 راهکار برای آب کردن چربی شکم

نوشته شده توسطرحیمی 14ام تیر, 1397

 

چربی شکم علاوه بر کاهش جذابیت شما،

خطر ابتلا به فشارخون بالا،

بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

 
در اینجا راهکارهایی برای کاهش سریع چربی شکم آورده شده است.


1. کاهش مصرف شکر
خوردن شکر، به‌خصوص شکر تصفیه‌شده که در مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌ها وجود دارد، یکی از عوامل مؤثر در انباشته شدن چربی است. گلوکز و فروکز موجود در شکر کربوهیدرات‌های ساده‌ای هستند که به که سرعت جذب خون شده و برای آزاد کردن انرژی متابولیزه می‌شوند. زمانی که بیش‌ازاندازه مصرف شود، به گلیکوژن تبدیل‌شده و در بافت چربی ذخیره می‌شوند. مصرف زیاد شکر قند خون را نیز بالا می‌برد که سبب می‌شود مقدار زیادی انسولین آزاد شود و بیماری به نام “مقاومت به انسولین” ایجاد شود که به سندرم متابولیک مرتبط است. عدم مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین ازجمله آب‌میوه‌ها، یکی از بهترین کارهایی است که برای آب کردن چربی شکم می‌توانید انجام دهید. در عوض از میوه‌های تازه، عسل طبیعی، خرما و .. استفاده کنید.

9 روش برای آب کردن چربی شکم

ادامه »

خرفه: گیاهی درمانگر

نوشته شده توسطرحیمی 8ام تیر, 1397

خرفه گیاهی است با خواص فراوان. این ابرگیاه خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد، ضدالتهابی قوی است و در یونان باستان یا در طب سنتی چینی به خاطر خاصیت ادرارآوری، ملینی و همچنین تصفیه کنندگی استفاده زیادی از آن شده است.

از نظر کارشناسان زیادی خرفه یک ابرگیاه است و ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه خواص دارویی دارد و می‌توان از آن بهترین استفاده را برد. برای بهره‌مندی از خواص فوق‌العاده این گیاه لازم است که در حین کشت آن را در منطقه‌ای تمیز و عاری از آلودگی کاشت. البته خرفه گیاهی خودرو نیز محسوب می‌شود و در یونان باستان یا در طب سنتی چینی به خاطر خاصیت ادرارآوری، ملینی و همچنین تصفیه کنندگی استفاده زیادی شده است. در این مطلب بیشتر در خصوص خواص این گیاه درمانگر صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

خرفه در یک نگاه

سال‌ها پیش خرفه به عنوان علف هرز تلقی می‌شد که در هر کوی و برزنی می‌روید. حتی کشاورزان نیز روی خوش به این گیاه نشان نمی‌دادند چون این تصور وجود داشت که خرفه به محصول آسیب می‌زند. با این حال، این گیاه که گل‌های زرد و صورتی دارد جایگاه خود را پیدا کرده و خواص و ارزش غذایی آن کشف شده است. امروزه این گیاه به عنوان یک ابرگیاه مفید و در دسترس معرفی می‌شود و شما می‌توانید آن را همانند سبزی‌های دیگر مصرف کنید. نکته مهم اینکه این سبزی پرخاصیت بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی را برطرف می‌کند.

ادامه »

مگر نمی گویید خدا عادل است؟

نوشته شده توسطرحیمی 13ام اسفند, 1396

 

عالم از خداوند ناشی شده است و خداوند بر اساس صفاتش که لطف بی نهایت و قدرت بی نهایت و حکمت بی نهایت و … است آفریده است. بنابراین عالم بر اساس ذات خدا بوجود آمده است.

یکی از سوالات رایج در ذهن انسانها اینست که اگر خداوند عادل است پس چرا هنگامی که اقوام و طوایف مختلف را در طول تاریخ عذاب کرده است کودکان، نوزادان و حتی حیوانات آنان نیز گرفتار عذاب شدند؟
پاسخ به این سوال و سوالات مشابه آن با بیان و دقت در هدف و چگونگی خلقت، قابل تبیین است.

هدف خدا از خلقت

سوال مبنایی آن است که خداوند چرا عالم و انسان را خلق کرده است؟ جوابی که معمولاً به این سوال داده می‌شود اینست که هرکسی هر کاری انجام می‌ دهد برای رسیدن به کمالی بالاتر یا رفع یک نقصی است. اما خب خدا که دارای کمالات بی نهایت است و کمالی نیست که خدا نداشته باشد پس در حقیقت، خلق کردن خدا نه برای به کمال رسیدن خودش، بلکه برای به کمال رساندن مخلوقاتش است.

مصائب دنیوی برای افراد گناهکار باعث زدودن گناه و برای افراد متقی باعث ارتقای مقام آنها می‌گردد. بنابراین بلا و سختی دنیوی لزوماً به دلیل گناه کردن نیست و یک نعمت می‌ تواند باشد. احادیث مختلفی در این زمینه وجود دارند که بیان می‌ کنند خدا بنده‌اش را به یک مصیبتی امتحان می‌کند تا همین امر باعث امر خیری برای وی شود.


همچنین به دلیل آنکه همه مخلوقات با هم به نحوی ارتباط داشته و در یک نظام کلی وجود دارند پس هر مخلوقی در به کمال رسیدن انسان تأثیر دارد.
در واقع عالم مثل فیلمی است که خدا برای به کمال رسیدن ما از جلوی چشمانمان می‌گذراند.

کمال مخلوقات چیست؟

سوال بعدی این است که کمال یا همان هدف خلقت چیست؟ هرچقدر محدودیت‌ ها بیشتر باشد آن موجود محدودتر شده و از کمال که در واقع نداشتن نقص است دورتر می‌ شود. بنابراین کمال به معنای وجود بدون محدودیت است. خداوند وجودی است که هیچ گونه محدودیتی ندارد. پس هر چقدر که انسان از دنیا و تعلقات دنیایی که محدودیت های دنیایی هستند فاصله بگیرد به کمال نزدیک تر شده است.  
بر این اساس زندگی در دنیا و لذت های دنیایی کمال محسوب نمی‌ شود؛ زیرا ممکن است همراه با تعلق به دنیا باشد که در واقع نقص است نه کمال و چه بسا ممکن است اذیت شدن در دنیا همراه با به کمال رسیدن باشد همانگونه که از پیامبر(صلی الله و علیه وآله) اینگونه نقل‌ شده است که هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد. (1) و یا حادثه عاشورا که از بزرگترین مصائب بود. مگر امام حسین(علیه السلام) بهترین بنده خدا نبود؟
در حقیقت مصائب دنیوی برای افراد گناهکار باعث زدودن گناه و برای افراد متقی باعث ارتقای مقام آنها می‌گردد. بنابراین بلا و سختی دنیوی لزوماً به دلیل گناه کردن نیست و یک نعمت می‌ تواند باشد. احادیث مختلفی در این زمینه وجود دارند که بیان می‌ کنند خدا بنده‌اش را به یک مصیبتی امتحان می‌کند تا همین امر باعث امر خیری برای وی شود.
باید توجه کنیم که آباد کردن دنیا هیچ کمالی محسوب نمی‌ شود مگر اینکه بر اساس دستور خداوند و برای عمل به آن باشد. بنابراین نابود شدن دنیا و اجسام دنیوی انسانها نیز عدم کمال نیست. چه آنکه اگر خدا می‌ خواست می‌ توانست دنیا را با پیشرفته‌ ترین فنّاوری‌ ها و مثلاً با بهترین شهرها بیافریند و جسم انسان ها بسیار قوی تر از این باشد اما اینها کمال نیستند. حتی عمر بیشتر در دنیا به معنای کمال بیشتر نیست. چه بسا افرادی عمر طولانی داشته اما به کمال نرسیدند و یا افرادی عمر کوتاهی داشتند اما به بالاترین درجات نائل آمدند.

ادامه »