« شناخت امام زمان عليه السلامکاش از امانت‌های خداوند محافظت کنیم »

عملی که در گذشتگان حسرت آن را می خورند

نوشته شده توسطرحیمی 12ام تیر, 1397

 

تا به حال شده است آرزو کنی ای کاش یکی از آنهایی که از دنیا رفته اند به خوابم می‌آمد و می‌گفت کدام عمل در آن دنیا نتیجه بیشتری دارد؟! تا من همان را انجام بدهم
 
البته اعمال نیک زیادند و هر کسی به فراخور موقعیت و امکاناتش عملی برایش بهترین عمل است. اما از آیه زیر معلوم می شود که بسیاری از ما از این دنیا که می‌رویم از بین همه اعمال، حسرت انفاق نکردنمان را می‌خوریم:
وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ
فَيَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَني‏ إِلى‏ أَجَلٍ قَريبٍ
فَأَصَّدَّقَ وَ أَكُنْ مِنَ الصَّالِحينَ
(سوره منافقون آیه 10)
 
و از آنچه روزى شما كرديم (در راه خدا) انفاق كنيد پيش از آنكه مرگ بر يكى از شما فرا رسد و در آن حال (به حسرت) بگويد: پروردگارا، چرا مرگ مرا اندكى تأخير نينداختى تا صدقه و احسان بسيار كنم و از نیكوكاران شوم؟! 
 
And spend from what We have provided you before death approaches one of you and he says, “My Lord, if only You would delay me for a brief term so I would give charity and be among the righteous.”
پس بهتر است تا وقت نگذشته است دست بکار شویم و از آنچه داریم ـ که به تعبیر قرآن دارایی ما نیست بلکه چیزی است که خدا روزی ما کرده است ـ مقداری را در امری که مورد رضای خداست خرج کنیم تا با این کار خشنودی خدا را جلب کنیم و انشاء الله ما را هم در دفتر صالحان بنویسند.
اما انفاق در چه موردی بیشتر مورد رضای خداست؟!
 به اطراف خود نگاه کن و ببین اصلی ترین مشکل در محل زندگی شما چیست. کمک به رفع آن مشکل قطعا بیشتر خشنودی خدا را در پی دارد.
 
در زمان ما یکی از اصلی‌ترین مشکلات، بالا رفتن سن جوانان در امر ازدواج است که در موارد زیادی به خاطر مشکلات مالی است. چه خوب است این مورد را هم در گزینه‌های خود برای انفاق در نظر داشته باشید.
 
نکته ها
در آيه هفتم، منافقان مى‌گفتند: به ياران پيامبر كمك نكنيد تا دور او را خلوت كنند. شايد اين آيه براى خنثى كردن طرح آنان، به مؤمنان مى‌گويد: شما كه ايمان داريد به مؤمنان كمك كنيد تا دور حضرت خالى نشود.

اگر انسان، مرگ و قيامت را باور كند، خيلى راحت انفاق مى‌كند. قرآن، چندين بار براى ايجاد انگيزه انفاق، مسئله معاد و قيامت را مطرح كرده است، از جمله در سوره بقره آيه 254 مى‌فرمايد: «أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ» از آنچه به شما داده‌ايم پيش از آن كه قيامت فرارسد كه دوستى و داد و ستد و شفاعتى در كار نيست، انفاق كنيد.

ابن عباس مى‌گويد: اين درخواستِ فرصت در لحظه مرگ، براى كسانى است كه زكات مال‌خود را نداده‌اند يا مستطيع بوده، ولى حج انجام نداده‌اند. «1»

تقاضاى مهلت و بازگشت به دنيا پذيرفته نيست، نه در آستانه مرگ، كه آيه 100 سوره مؤمنون و اين آيه مى‌فرمايد و نه در قيامت كه دوزخيان مى‌گويد: «رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْها فَإِنْ عُدْنا فَإِنَّا ظالِمُونَ» «2»

امام باقر عليه السلام با استناد به آيه‌ «وَ لَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً»، فرمود: هر سال در شب قدر تمام امور تا شب قدر بعدى، ثبت و حتمى شده و نازل مى‌شود و تغيير و تأخيرى در آن صورت نمى‌دهد. «3»

پیام ها
1- براى دعوت مردم به كار خير، بسترسازى كنيد. أَنْفِقُوا … مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ‌ (فرا رسيدن مرگ و نداشتن فرصت بازگشت و التماس براى تأخير مرگ را يادآورى كنيد).

2- آنچه داريم از خداست نه از خودمان. «رَزَقْناكُمْ»

3- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. «مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ» (با فرا رسيدن مرگ راه عمل بسته مى‌شود)

4- مرگ، بى‌خبر مى‌رسد و قابل تأخير نيست. يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ‌ … لَوْ لا أَخَّرْتَنِي‌

5- ثروتمندانى كه در زمان حيات خود، اهل انفاق نبوده‌اند، به هنگام مرگ، تأسف بسيار خواهند خورد. رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنِي‌ … فَأَصَّدَّقَ‌

6- نشانه شايستگى و صالح بودن، انفاق به محرومان است. «أَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ»

«والحمد لله رب العالمين»


«1». تفسير نورالثقلين.

«2». مؤمنون، 107.

«3». تفسير نورالثقلين.

جلد 10 - صفحه 66



فرم در حال بارگذاری ...