« این حسن ها چقدر مظلومند +متنعلائم آخرالزمان و راهکار امام علی علیه السلام در عبور از فتنه‌های آن »

عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

امام صادق علیه السلام در یک روایت درباره عهد پیامبر صلی الله علیه و آله از ائمه و شیعیان نسبت به برپایی ظهور اشاره فرمود.


بیشترین آیات و روایات موضوعی را به خود اختصاص داده است. در طبقه‌بندی موضوعی آیات قرآن تاکنون بیش از 1200 آیه مرتبط با موضوع مهدویت یافت شده در حالی که حجم آیات فقهی حدود 500 آیه است. این دست آیات با عنوان «آیات‌المهدی(عج)» شناخته می‌شوند. بنابراین طبیعی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت وحی علیهم السلام بیشترین تبیین را نسبت به مهدویت به شیعیان خویش ارائه داده باشند. 

در یک نگاه کلی می‌توان احادیث و روایات تفسیری معصومین علیه السلام در باب مهدویت را در 6 مقطعِ قبل از خلقت، عصر انبیاء و رسولان، غیبت صغری و کبری، آخرالزمان، عصر ظهور و دوران پس از ظهور قرار داد. روایات مقطع قبل از خلقت ناظر بر عهد و میثاق انبیاء و شیعیان در عالم “ذر” نسبت به برپایی امر ظهور، روایات عصر انبیاء و رسولان ناظر بر عزم و کوشش ایشان در راستای برپایی حکومت حقه و آشنا کردن قومشان با مسأله آخرالزمان و ظهور و روایات عصر غیبت، آخرالزمان و مقطع ظهور ناظر بر وقایع آخرالزمانی و مسأله رجعت تا زمینه‌سازی ظهور و سپس برکات عصرپس از ظهور امام زمان(عج) است که این بخش‌های انتهایی بیشترین حجم روایات مهدوی را به خود اختصاص داده‌‌اند.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...