« تصمیم به هنگام؛سعادت یاران امام حسین (ع) را رقم زددر فضای مجازی نشان دهيم حسيني هستيم و ... »

فرق حضرت رقیه (س) با دیگر دختران امام حسین (ع) چه بود؟

نوشته شده توسطرحیمی 25ام شهریور, 1397
درباره وجود مقدس حضرت رقیه (س) گفت: هم چنان که در باب شهادت این طفل در مقاتل معتبر مثل لهوف یا دیگر اسناد تاریخی آمده است،  اسنادی هم در مورد سن ایشان وجود دارد. به تعبیر اکثر مورخان نام حضرت رقیه (س) با عنوان «فاطمه صغری» آمده است؛ اهل بیت (ع) همیشه اینگونه بودند که برای فرزندانشان دو یا سه اسم می‌گذاشتند. ولیکن دقیقا در وداع امام حسین (ع) در لهوف آمده است که ابی عبدالله (ع) ایشان را به نام «رقیه» صدا زده اند.

این سخنران و کارشناس مذهبی درباره چگونگی شهادت این طفل سه ساله اظهار کرد: شهادت این بانو در پنجم صفر در شهر شام رخ داده است. علت این شهادت را همگان طول اسارت از کربلا تا شام می‌دانند. شهادت این حضرت براثر تمام جراحت‌ها و سختی‌ها در طول مسیر رقم خورد.
 

جفایی که تاریخ در حق نسل شیعه کرده است/ آیا حضرت رقیه (س) در حادثه کربلا حضور داشت؟


حجت الاسلام و المسلمین موسویان افزود: آن چیزی که سه ساله ابی عبدالله (س) را از دیگر شهدای کربلا متمایز کرده است، بردباری، صبر و استقامت این دختر است. ایشان را باب الحوائجه نامیدند و امروزه مردم نسبت به ایشان ارادت خاصی دارند. ما هرچه درباره این خانم در طول تاریخ می خوانیم (در مسیر‌های مدینه به کربلا، از کربلا به کوفه و از کوفه به شام) چیزی جز حلم و بردباری نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: نقل است که ۹ نفر از دختران ابی عبدالله (ع) در مسیر اسارت به شهادت رسیدند؛ اما این خیلی عجیب است که نام دیگر دختران امام حسین (ع) در تاریخ کمتر مطرح شده است. به عنوان مثال در شهر بعلبک در «دمشق» یکی از دختران امام حسین (ع) به نام «سیده خوله» مدفون است که مردم لبنان و بیروت به آن خانم ارادت خاصی دارند و به زیارت ایشان می‌روند.

"rtl" style="text-align: justify;">
حجت الاسلام و المسلمین موسویان درباره وجه تمایز حضرت رقیه (س) با دیگر دختران و زنان کاروان کربلا، اظهار کرد: استقامت ایشان در بین اهالی کاروان بسیار زبانزد بود و مابقی دختران امام دارای چنین بردباری نبودند. ما در بین فرزندان اهل بیت (ع) نیز شاهد تفاضل باور و ایمان هستیم. همانگونه که خداوند درباره انبیاء می‌فرماید پیامبران من با هم متفاوت هستند، ما این تفاوت را در بین فرزندان ائمه اطهار (ع) نیز می‌بینیم.

وی افزود: در میان دختران حضرت سیدالشهدا (ع)، حضرت رقیه (س) و حضرت سکینه (س) ترفیع درجه داشتند و توسل به آن‌ها بسیار  وارد شده است؛ چراکه خودشان سختی و صبر فراوان کشیده‌اند و باب الحوائجة هستند.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان علت اختلاف در تاریخ و تحریف درباره حضور حضرت رقیه (س) را کمبود اسناد تاریخی دانست و گفت: اینکه ابی عبدالله (ع) دختری به نام حضرت رقیه (س) یا فاطمه صغری داشتند و در سن سه یا پنج سالگی در شام به شهادت رسیدند، قطعی است. ما فقط در نام این بزرگوار مشکل داریم که در بیشتر اسناد با اسم «فاطمه صغری» یا «سمیه» آمده است. متاسفانه تحریف تاریخ در زمان حادثه کربلا وجود داشت و خیلی‌ها کوتاهی و ستم کردند که این مباحث تاریخی را به نسل آینده نرساندند. البته این جفایی است که تاریخ و تاریخ نگاران در حق شیعه کرده است.
 
منبع؟ باشگاه خبرنگاران


فرم در حال بارگذاری ...