« کلام امیراهل‌سنت ایران از افراط بیزار است و مقابل نفوذ تکفیری‌ها می‌ایستد »

قرآن جایگاه اصلی خود را در حوزه پیدا نکرده است

نوشته شده توسطرحیمی 10ام دی, 1394

 

در گذشته اگر بزرگانی به سراغ تفسیر می رفتند، مارک بی سوادی می خوردند در حالی که هرچه می خواهیم در قرآن وجود دارد و باید بعضی نگاه ها اصلاح شود، امروز توجه به قرآن در حوزه بیشتر از گذشته می باشد، اما با این وجود هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شب گذشته در مراسم اختتامیه نخستین همایش دانش آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن که در سالن همایش های رسول اعظم(صلی الله علیه وآله ) مدرسه علمیه امام کاظم(علیه السلام) برگزار شد، با تبریک میلاد مسعود پیامبراکرم صلی الله علیه وآله و امام صادق علیه السلام اظهار داشتند: امیدوارم در سایه الطاف و عنایات اهل بیت علیهم السلام به اهداف همایش نائل شوید.

ایشان همچنین تصریح کردند: استقبال دانش آموختگان از این همایش نشان از علاقه به برنامه های قرآنی دارد.

معظم له در ادامه با اشاره به اینکه اموری در قرآن و ادعیه ها به نور تشبیه شده اند، ابراز داشتند:

ذات اقدس الهی، پیامبراکرم صلی الله علیه وآله، ائمه معصومین(علیهم السلام )، علم و دانش، کلام ائمه هدی(علیهم السلام )، ایمان و قرآن مجید «نور» هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دانشمندان امروز درباره نور بحث های زیادی دارند و خواص عجیبی بیان کرده اند، گفتند:

سرعت نور بالاترین سرعت ها در عالم طبیعت است و لطیف ترین موجود در عالم ماده می باشد و از تمام موانع شفاف توان عبور دارد و موجودات زنده را پرورش می دهد و زمین های تشنه را نیز آبیاری می کند و میکروب های مضر را می زداید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: قرآن مجید با سریع ترین شکل بشر را هدایت و و دل های خشک را آبیاری می کند و حیات بخش زندگی، آرامش و نشاط آفرین است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به پیشنهادات ارائه شده دانش آموختگان در کمیسیون های مربوطه اشاره داشتند و گفتند: پیشنهادهای خوبی در کمیسیون ها ارائه شده و همه آنها باید تکثیر شود تا مورد بررسی قرار گیرند.

نباید دانش آموختگان رها شوند

معظم له با اشاره به اینکه برخی افراد بدون گذراندن تفسیر ترتیبی به دنبال تدریس تفسیر موضوعی می روند، گفتند: تفسیر موضوعی را باید بعد از گذراندن دوره های تفسیر ترتیبی آموخت و تدریس کرد.

این مرجع تقلید افزودند: بعد از آنکه دوره تخصصی تفسیر به اتمام رسید، نباید دانش آموختگان رها شوند؛ فارغ التحصیلان باید حلقه اتصال داشته باشند و برگزاری این همایش و چاپ مجله می تواند زمینه ساز این ارتباط شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر ضرورت استخراج آیات منتخب مناسب گروه های سنی تاکید کردند و گفتند: آیاتی از قرآن کریم در خصوص مسائل مختلف استخراج شود تا با ترجمه و شرح کوتاه در اختیار مبلغان قرار گیرد.

تفسیر نمونه در حال بازنگری است

ایشان در ادامه به بازنگری و افزایش غنای تفسیر نمونه اشاره داشتند و تصریح کردند: تفسیر نمونه توسط تعدادی از فضلا در بخش روایات، شرح نزول، علوم حدیث در قرآن و آیات فقهی در حال بازنگری است.

معظم له با بیان اینکه قرآن دریای عمیقی است که افق های گسترده تری را در مقابل انسان می گشاید، ابراز داشتند: قرآن آیات بسیاری در خصوص موضوعات گوناگون نظیر طب و بهداشت و تغذیه دارد که نیازمند استخراج است.

این مرجع تقلید در ادامه بر ضرورت ارتباط مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با مراکز نیازمند به مدرس و معلم قرآن تاکید کردند و گفتند: از افرادی که اطلاعات کمی درباره قرآن دارند نباید برای تدریس تفسیر استفاده شود؛ نهادهای مختلف باید آب را از سرچشمه بگیرند که زلال تر باشد.

امروز توجه به قرآن در حوزه بیشتر از گذشته است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر ضرورت توجه بیشتر حوزه به قرآن تاکید کردند و گفتند: امروز توجه به قرآن در حوزه بیشتر از گذشته می باشد، اما با این وجود هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است.

ایشان با تاکید بر اینکه حوزه باید قرآن را در متن کار خود قرار دهد، ابراز داشتند:

در گذشته این چنین بود که اگر بزرگانی به سراغ تفسیر می رفتند، مارک بی سوادی می خوردند در حالی که هرچه می خواهیم در قرآن وجود دارد و باید بعضی نگاه ها اصلاح شود.

این استاد خارج فقه حوزه افزودند: نباید نگاه به قرآن صرف به تجوید، قرائت، حفظ، صوت و لحن باشد؛ باید به مرحله عمل به قرآن دست یافت.

این مرجع تقلید بر ضرورت آشنایی مفسران با زبان های دنیا تاکید کردند و گفتند:

مسئله زبان موضوعی نیست که به آن نگاه روشن فکری شود؛ مسئله آموزش زبان های مختلف ریشه در روایات ائمه معصومین( علیهم السلام) دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند:

مسئله تفسیر قرآن باید در دانشگاه و حوزه و اماکن عمومی گسترش یابد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند:

انسان هر قدر با علوم قرآن آشنا باشد، به علو درجات دست پیدا خواهد کرد.

 خبرگزاری حوزه

 

نظر از:  

سلام علیکم دوست عزیز

مثل همیشه عالی بود

1394/10/10 @ 18:52


فرم در حال بارگذاری ...