« مداحی ظهر اربعین 1393بیت رهبری با نوای حاج میثم مطیعی + دانلودره توشه زائران اربعین حسینی با نوای حاج میثم مطیعی + دانلود »

لازمه خروج از ظلمت و ورود به نورانیت، ولایت است!

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آذر, 1393


پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  در مقام نبوت ابلاغ دین کردند و در مقام ولایت، مردم را از ظلمت به نورانیت بردند که این شأن ولایت را نشان می دهد که بدون ورود در حوزه ولایت این مرحله از هدایت امکان پذیر نیست.

سیدمحسن میرباقری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در تالار شیخ صدوق دانشگاه قرآن و حدیث قم برگزار شد عنوان کرد: در روز دانشجو از یک طرف باید سخن از علم و دانش باید گفته شود و از طرفی در دانشگاه قرآن و حدیث، مدار بحث باید قرآن و عترت قرار بگیرد.

میرباقری با بیان این که دانشجویان قرآن و حدیث در انگیزه دین خدا تحصیل می کنند گفت: امام صادق علیه السلام می فرماید:

کسی که برای خدا بیاموزد و برای خدا عمل کند و برای خدا به دیگران یاد دهد در ملکوت آسمان ها نام او را می دمند و ملائک خواهند گفت این شخصیت والامقام برای خدا یاد گرفت، عمل کرد و برای خدا به دیگران آموخت.

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما ادامه داد: دانشجویان رشته قرآن و حدیث که انگیزه الهی و انگیزه آشنایی و مأنوس شدن با کلام وحی دارند زمینه کامل این سه امر برای آنان وجود دارد.

امتیازات قرآن کریم نسبت به کتب آسمانی

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی با بیان این که بالاترین دانش ها دانش الهی و دانش وحی است ابراز کرد: به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خبر داده شد که به زودی امت تو در معرض فتنه قرار می گیرند، حضرت سوال کرد که راه فرار از فتنه چیست، وحی آمد که کتاب باعزت الهی راه فرار از فتنه است، همان کتابی که هیچ کلمه ای باطل نه از گذشته و نه در آینده در آن راه نخواهد داشت.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی علیه السلام  بیان داشت: از امتیازات قرآن نسبت به همه نوشته های عالم از جمله کتب آسمانی این است که متن قرآن کلام الهی و آسمانی است، قرآن سند رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است، قرآن کریم، جامع همه آموزه های لازم برای دنیا و آخرت است، قرآن کریم، محفوظ به حفظ الهی است و همچنین قرآن مجید، کتابی جهانی و جاودانی است.

میرباقری با بیان این که باطلی در کتاب قرآن کریم راه ندارد عنوان کرد: زمانی که از قرآن صحبت می شود، عترت هم قطعا با اوست و اینها انفکاک ناپذیر هستند.

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما اظهار داشت: هر کس علم را از غیرقرآن و وحی جستجو کند خداوند او را سر در گم می کند، ما قرآن را می آموزیم، کلمات نورانی عترت رسول الله را فرا می گیریم، سپس تا جایی که خداوند توفیق می دهد عمل کنیم و سپس برای خداوند، علوم قرآن و آل محمد (ع) را منتشر می کنیم.

وی ابراز کرد: امام رضا (ع) فرمودند که خدا رحمت کند آن بنده ای که امر ما را احیا کند، سوال کردند که بندگان خدا چگونه امر شما را احیا کنند، فرمودند که علوم ما را بیاموزند و به مردم یاد دهند، اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند حتما از ما تبعیت می کنند و به این صورت امر ما احیا می شود و این چیزی است که خداوند در مرحله اول حوزویان و روحانیون و در مرحله بعد دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث را به این امر انتخاب کرده است.

دانشجویان معارف الهی، مسیر خود را با معیارهای دنیایی نسنجند

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی (ع) بیان داشت: مردم در دنیا معمولا خرج دنیا می شوند و تلاش می کنند که امکانات رفاهی بیشتری برای زندگی خود فراهم کنند، اما در هر نسلی خدای رحمان، عده ای را انتخاب می کند و در معرض معارف الهی قرار می دهد و بار نشر معارف را بر دوش آنان قرار می دهد و آنان باید این بار را در نسل حاضر منتشر کنند و به نسل بعد هم منتقل کنند.

میرباقری تصریح کرد: این انتخاب الهی است از خدا بخواهیم که ما را در این امر انتخاب کرده باشد و بعد هم پایدار بمانیم و البته اگر کسی بخواهد در این امر موفق شود نباید با معیارهای دنیایی این مسیر را بسنجد وگرنه توفیقی پیدا نخواهد کرد.

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما با بیان این که اولیای خدا مثل ما زندگی می کردند اما محو دنیا نمی شدند گفت: بنابراین کسانی که به رشته قرآن و حدیث آمده اند می خواهند که قرآن بیاموزند و معلم قرآن باشند باید با معیارهای دنیایی این رشته را نسنجند.

وی تصریح کرد: در حوزه ها اساتید در آغازی که طلبه ای وارد حوزه می شود به او می آموزد که به فکر دنیای خود نباشند، دانشگاه یک راه دیگری است، معمولا در رشته های دانشگاهی به خصوص در عصر حاضر، محاسبات اقتصادی محور اول است و حرف اول را می زند اما در رشته های معارف الهی نباید چنین چیزی باشد، ما آمده ایم که قرآن یاد بگیریم.

راه زندگی سالم به ما آموخته شده است

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نور المجتبی علیه السلام با اشاره آیه ۱۵ سوره مائده عنوان کرد: امروزه راه زندگی سالم از طریق قرآن، پیامبر و عترت به ما آموخته شده است، ما در نعمت هستیم ولی گاهی غفلت می کنیم، اگر کسی با قرآن مأنوس شود، خداوند تمام راه های سلامت را به او می آموزد.

میرباقری با بیان این که قرآن کریم سرشار از بحث های تربیتی و اخلاقی است گفت: وظیفه یک انسان مومن این است که روزی ۵۰ آیه بخواند، کل قرآن ۶ هزار و دویست و ۳۶ آیه است که در سال می توان سه بار قرآن را بخوانیم.

لازمه خروج از ظلمت و ورود به سوی نورانیت، ولایت است

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما با اشاره به این که چهار محور هدایت وجود دارد عنوان کرد: مرحله اول هدایت این است که خداوند راه های هدایت را به ما نشان می دهد و مرحله دوم هدایت بالاتر از این است، «و یخرجهم الظلمات الی النور باذنه» خداوند با این قرآن کسانی را که در پی رضوان خداوند باشند از ظلمت ها بیرون می برد و به نورانیت می رساند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی افزود: متأسفانه یا خوشبختانه ما انسان ها در مجموعه ای از نور و ظلمت هستیم، از یک طرف خداوند، نورانیت های عظیمی از جمله فطرت توحیدی، عواطف الهی و انسانی را در وجود ما قرار داده است و از یک طرف هم یک صفات منفی مانند حرص، کینه و حسد در وجود ما قرار داده است که برای این است که زمینه انتخاب فراهم باشد.

میرباقری تصریح کرد: انسان ممکن است که سراغ بعد ظلمانی برود و یکپارچه ظلمت شود و ممکن است که یکپارچه نورانیت شود و این را باید بدانیم تا ظلمت از وجود ما خارج نشود ما به بهشت وارد نخواهیم شد.

وی تأکید کرد: لازمه خروج از ظلمت و ورود به سوی نورانیت، ولایت است یعنی تحت ولایت خداوند بودن؛ پیامبر اسلام (ص) در مقام نبوت ابلاغ دین کردند و در مقام ولایت، مردم را از ظلمت به نورانیت بردند که این شأن ولایت را نشان می دهد که بدون ورود در حوزه ولایت این مرحله از هدایت امکان پذیر نیست.

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما با بیان این که صراط مستقیم بندگی خداست اظهار داشت: مرحله سوم بعد از این که انسان نورانی شد باید به سمت اخلاص هر چه بیشتر حرکت کند.

در جستجوی محبت خداوند گام برداریم

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی علیه السلام ابراز کرد: آخرین مرحله هدایت که اوج هدایت است و قرآن این شأن را برای مقربان تعریف می کند این است که به غیر از خداوند هیچ چیز در وجود آنان نیست و انسان در بندگی خالص می شود که دیگران نیز این راه را باید شروع کنند و پایان آن تا آخر عمر است اما به پایان رساندن آن برای همه حاصل نمی شود و توفیق آن برای برخی افراد است.

میرباقری خاطرنشان ساخت: یک مژده ای که قرآن می دهد این است که خداوند کسانی را که تواب هستند دوست دارد تواب یعنی کسی که زیاد توبه می کند، خطایی از وی سر می زند سریع برمی گردد و همچنین خداوند متطهرین را که در حال کسب طهارت هستند دوست دارد.

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما افزود: اگر ما این راه را شروع کردیم که خود را از شرک ولو شرک خفی نجات دهیم آرام آرام غیر خدا را از خود دور کنیم و به تعبیر برخی بزرگان از نفس به سوی خداوند هجرت کنیم و شروع این کار موجب می شود که خداوند مارا دوست داشته باشد.

وی گفت: بسیاری از متدینین در فکر انجام تکلیف هستند فقط می خواهند که واجبات را انجام دهند و بار سوئی برای آخرت نداشته باشند اما هدف طلاب حوزه های علوم دینی و دانشجویان رشته معارف الهی این است که به مقام طهارت برسند و وارد این حوزه شدند تا برای این کار تلاش می کنند، برنامه ریزی کنند و همین مقدار که اتفاق بیفتد خداوند آنان را دوست خواهد داشت و مورد محبت خداوند خواهند بود.

قیامت را دور نبینیم

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی علیه السلام بیان داشت: در قرآن آمده است که در روز قیامت خواهیم دید که اگر همه دنیا را به ما داده باشند که یک گناه بکنیم خسارت دیده ایم، خواهیم دید که اگر همه دنیا را داده باشیم که یک توفیق الهی به دست بیاوریم بهره و سود برده ایم و قیامت هم بسیار به ما نزدیک است.

میرباقری با بیان این که قیامت را دور نبینیم گفت: وقتی که ما در قیامت بیدار شدیم برزخ خود را فراموش می کنیم و طبق متن قرآن احساس می کنیم که این روز را در خواب دیدیم.

وی افزود: وقتی مردم قیامت را ببینند احساس آنان چنین است که شبی را به صبح رساندند و یا صبحی را به شب رساندند از زمان مرگ تا قیامت همین قدر است، زمانی که ما بیدار می شویم برزخ خود را فراموش می کنیم کما این که الان عالم ذر را فراموش کردیم.

کارشناس قرآنی و مذهبی صدا و سیما در عنوان کرد: تلاش تبلیغ دین در دنیا، نور صورت ما در آخرت خواهد بود، امید است که دانشجویان این محفل موفق به این مسیر نورانی باشند.

منبع: پایگاه حدیث شیعه

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

سلام و عرض ادب و احترام
بسیار مطلب خوبی بود
ممنون

1393/09/27 @ 08:42
نظر از: مرادی [عضو] 

سلام
موفق و پایدار باشید

التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج

1393/09/26 @ 15:29
نظر از: عمادی [عضو] 

سلام دوست عزیز مطلب جالبی گذاشته اید موفق و موید باشید

1393/09/26 @ 10:30


فرم در حال بارگذاری ...