« قتل عام ساکنان یک روستا در ایالت شیعه نشین نیجریه +تصاویرچهار عنصر اعمال ماه رمضان در کلام رهبر معظم انقلاب »

ماه رمضان، ماه جبران است

نوشته شده توسطرحیمی 24ام اردیبهشت, 1397
ماه رمضان، ماه جبراناست
 
ماه رمضان، ماه پر خیر و برکت،ماه تغییر و تحول ماه بازگشت به سوی خدا ماه جبراناست. ماهی که در آن همه حرکات و سکنات انسان در آن با همه ماه ها متفاوت است، ماهی که به دلیل شب قدر و نزول قرآن اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
با نزدیک شدن به ایام ماه رمضان، متن سخنرانی دکتر رفیعی در مورد  اهمیت ماه رمضان را در ادامه می خوانید: 
 
ماه رمضان، ماه پر خیر و برکت،ماه تغییر و تحول ماه بازگشت به سوی خدا ماه جبراناست. ماهی که در آن همه حرکات و سکنات انسان در آن با همه ماه ها متفاوت است، ماهی که به دلیل شب قدر و نزول قرآن اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
 
در روایات داریم که پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم زمانی که ماه رمضان فرا می رسید رنگ صورتشان تغییر می کرد. دعا و مناجات و اعمال خیری که همیشه انجام می دادند چند برابر می شد.

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم می فرمودند :هر که بتواند ماه رمضان را با این شرایط روزه بگیرد،به طوری که سکوت داشته باشد(منظور از حرف های بی ربط)سکون (آرامش روحی)داشته باشد و سه عضو گوش و چشم و زبان خود را کنترل کند در روز قیامت به گونه ای مقرب است که زانو به زانو حضرت ابراهیم علیه السلام وارد بهشت می شود.
 
زمانی که ماه رمضان آغاز می شد پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلم چند دعا می کردند:خدایا این ماه را برای ما ماه امنیت قرار بده، ما را برای ماه رمضان سالم قرار بده، خدایا رمضان را برای ما سالم قرار بده(با گناه و معصیت و نگه نداشتن حرمت رمضان می شود که رمضان خراب شود)،خدایا رمضان را از دست ما بی خطر قرار بده.
 
اهمیت تفسیر قرآن در ماه رمضان
رمضان بهار قرآن است، در این ماه قرآن نازل شده، قرآن مال خواص نیست. خداوند می فرماید ما قرآن را برای فهم شما آسان قرار دادیم. فهم قرآن سطوح مختلفی دارد که فهم برخی از سطوح آن فقط در اختیار ائمه و اولیاء الهی است.
پیامبر اکرم  صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند: اگر 5 خواسته دارید به سراغ قرآن بروید،
1.سعادت در دنیا 
2.قرار گرفتن اسم شما در میان شهدا بعد از مرگ
3.نجات روز قیامت 
4.سایه بان در گرمای قیامت 
5.هدایت در روز ضلالت 
 
به سه دلیل قرآن این 5 اثر را در زندگی شما دارد:
1.سخن خدای رحمان است.
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
 
خدا در قرآن و کلامش تجلی پیدا کرده است.
 
2.محافظ شماست در برابر شیطان
3.باعث سنگینی اعمال است
 
تفسیر سوره احزاب
رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند: هر کسی سوره احزاب را بخواند و به خانواده اش یاد بدهد اثرش این است که عذاب قبر نخواهد داشت.
 
امام باقر علیه السلام بعد از نماز صبح اهل خانه را جمع می کرند و می فرمودند قرآن بخوانید و اگر نمی توانید ذکر بگویید.
اهل آسمان وقتی به زمین نگاه می کنند مثل ما که به آسمان نگاه می کنیم و ستاره ها را می بینیم آنها هم روی زمین تلألو نور می بینند و از خداوند سوال می کنند این نور ها چه چیزی است. خداوند پاسخ می دهند در هر خانه ای که قرآن تلاوت می شود نور به سمت آسمان متلاطم می شود.
 
داستان نزول سوره احزاب
بعد از جنگ احد که مسلمانان علی الظاهر شکست خورده بودند،سران مشرکین  خدمت رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم آمدند. اول پیکی فرستادند و از پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلم امان خواستند، پیامبر به آنها امان داد تا بیایند. 
یک نفر به نمایندگی از بقیه خطاب به پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلمگفت: دست از سر بتهای ما بردار و به مردم اعلام کن که این بت ها حق شفاعت دارند، ما هم دست از سر تو بر می داریم. 
یکی از اصحاب خشمگین شد و گفت گردن آنها را باید زد اما پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلم خطاب به او گفت: ما به این افراد امان دادیم و در حال گفتگو هستیم. بعد از این ملاقات سوره احزاب نازل شد و خداوند در این سوره 4 دستور داد. فرمود: به حرف مشرکان اعتنا نکن و برعلیه بت ها و بت پرستی سخن بگو، به خدا توکل کن که پیروز خواهی شد.
 
تفاوت مدارا و مداهنه
مدارا یعنی راه آمدن.  با فرزند مدارا کردن. اصول دین و اخلاق را با خشونت منتقل نکردن. پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلم توبه مشرکینی مثل اکرمه را پذیرفت. همان خدایی که فرموده : نماز را به پا دارید، همان خدا فرموده با مردم با مدارا رفتار کنید.
مداهنه به این معنا ست که در (سوره قلم) به آن اشاره شده در لغت یعنی به روغن آغشته کردن. یعنی از کنار یک مسئله عبور کردن. مانند اینکه برای جذب جوانها بگوییم نمی خواهد نماز ظهر و عصر را بخوانی،همان نماز صبح و شب کفایت می کند.مداهنه به معنای عقب نشینی و کوتاه آمدن و بدعت در اصول دین است.
 
خدا به پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند: از کوتاه آمدن در برابر مشرکان پرهیز کن.  مومن باید در راه خدا از سرزنش نترسد مداهنه و سستی در دین نداشته باشد.
به حضرت علی علیه السلام یشنهاد دادند بگذار حکومت شام به عهده معاویه باشد شما اداره بقیه سرزمین ها را به عهده بگیرید، ابن عباس وقتی این پیشنهاد را شنید به حضرت گفت پیشنهاد خوبی است شما کوتاه بیایید.حضرت علی علیه السلام فرمودند من پیروزی را با ظلم بدست بیاورم،تاریخ بگویید علی راضی شد به حکومت یک ظالم!؟
 
در شورای شش نفره هم به علی علیه السلام گفتند شما قول می دهید که بر اساس قرآن و سنت پیغمبر  اکرم صل الله علیه و آله و سلم و دو خلیفه قبلی عمل کنید.حضرت در اینجا مداهنه نکرد و از اصول کوتاه نیامد ولو اینکه اسمش در نهایت به عنوان خلیفه از شورا بیرون نیاید.
 
نصیحت آیت الله گلپایگانی
 
آیت الله بروجردی نامه ای به آیت الله گلپایگانی زدند و از او درخواست کردند که او را نصیحتی کنند.
ایشان در پاسخ نامه گفتند:مرجعیت نه برای من باقی خواهد ماند نه برای شما در آخر هر دوی ما را در کفن می پیچند،حواسمان باشد که مرجعیت آخرتمان را به خطر نیندازد،زمانی که نامه به دست آیت الله بروجردی رسید ایشان مثل باران گریه می کرد.
 
وارث


فرم در حال بارگذاری ...