« گزیده ای از وصایای اخلاقی و معرفتی میرزا علی آقا قاضی (ره)به شاگردانحسین در آغوش رهبر.. »

مبلغ در فضای مجازی به دنبال تسخیر قلب رقیق جوانان خداجو باشد

نوشته شده توسطرحیمی 2ام بهمن, 1392

تبین سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی؛

استاد حوزه:

مبلغ مجازی به دنبال تسخیر قلب رقیق جوانان خداجو باشد

 

مبلغ مجازی به دنبال تسخیر قلب رقیق جوانان خداجو باشد

حجت الاسلام منظوری گفت: جوان‌ها بیشترین قشری هستند که از فضای مجازی استفاده می‌کنند؛ تاکید دین هم این است که در تبلیغ به دنبال جوان‌ها برودید و از جوان‌ها شروع کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر منظوری، استاد حوزه و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تبلیغ دین در فضای مجازی، سخنان خود را با آیاتی از قرآن آغاز کرد و گفت: خداوند در آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ آنهایی که می‌خواهند تبلیغ دین کنند و پیام خدا را ابلاغ کنند و از خداوند می‌ترسند و از غیر خدا واهمه‌ای ندارند خدا برایشان کفایت می‌کند.» آیه‌های فراوانی در مورد تبلیغ دین وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

وی در ادامه درباره تبلیغ دین و چگونگی آن گفت: باید در تبلیغ دین به دنبال چه افرادی برویم؟ از چه راهی وارد شویم و مخاطبان چه افرادی باشند؟ بهتر است با چه گروه‌هایی بیشتر در ارتباط باشیم؟ چند موضوع مهم در اینجا مطرح است، در جامعه گروه‌های مختلفی ازجمله پیر، جوان، عالم، جاهل، مرد و زن و همه‌نوع فرقه‌ای هستند، اما آنچیزی که در رابطه با فضای مجازی مهم است و ما بیشتر با آن کار داریم، جوان‌ها هستند.

جوان‌ها بیشترین قشری هستند که از فضای مجازی استفاده می‌کنند

این استاد حوزه تصریح کرد: جوان‌ها بیشترین قشری هستند که در حال حاضر از فضای مجازی استفاده می‌کنند. دین هم تأکیدش برای سرمایه‌گذاری برروی جوان‌ها است. روایت از امام جعفر صادق(ع) در این زمینه است که ایشان تاکید می‌کنند که در تبلیغ دین به دنبال جوان‌ها برودید و از جوان‌ها شروع کنید.

این محقق و کارشناس مذهبی بیان کرد: روایت داریم که امام صادق(ع) به فردی فرمودند که به بصره رود؛ چرا که گروه‌هایی علیه تشیع در حال تبلیغ بودند. آن فرد به بصره رفت و بعد از مدتی برگشت که تبلیغش ناموفق بود. امام برای‌ اینکه علت عدم موفقیت وی را بداند از او سوال کرد که در بصره به کجا و برای چه‌ کسانی تبلیغ دین کردی؟ که آن فرد در پاسخ گفت: به سراغ بزرگان و شیوخ و بزرگان طوایف آنها رفتم و از آنها شروع کرده، با آنها صحبت کردم که مردم را به‌سوی دین بکشانم. امام فرمودند: عیب کار تو همین‌جا بود به این دلیل که اگر به دنبال جوان‌ها رفته بودی موفقیت تو بیشتر بود.

منظوری افزود: در مورد وجود مقدس رسول‌الله(ص) هم تأکید داریم که پیغمبر(ص) فرمود بر شما باد به جوانان که قلب آنها رقیق و آماده پذیرش خیر است، وقتی خداوند من را برای پیامبری مبعوث کرد سالخوردگان و پیر‌ها با من مخالفت کردند اما جوان‌ها حرف من‌ را پذیرفتند.

وی در ادامه به خبرنگار ایکنا گفت: نکته مهم اینجا است، جوانی که ما باید به سراغ آن برویم و از این راه، دین را به آن برسانیم موجودی عاطفی، زودرنج و شکننده است که باید با او از راهی وارد شویم که زود از کوره در نرود.

وی ادامه داد: به راحتی می‌توان در عمق جوان‌ها نفوذ کرد. اگر انسان وارد جامعه شود، چه مسجد، اجتماع و هرجایی که باشد راهش را بلد باشد می‌تواند در قلب جوان‌ها نفوذ پیدا کند و به راحتی آنها را به‌سوی دین بکشاند. نمی‌توان با تحمیل کردن و به سختی با جوان‌ها صحبت کرد.

برای رساندن دین به گوش جوان‌ها باید آنها را درک کرد

منظوری در ادامه افزود: برای اینکه همدلی و ارتباط با جوان‌ها برقرار شود چند موضوع مطرح است. برای هر کسی و یا هر مبلغی که می‌خواهد دین را به گوش جوان‌ها برساند، از راه منبر، تالیف کتاب و یا از راه فضای مجازی و ایجاد سایت یا وبلاگ، مسئله مهم این است که در ابتدا باید جوان‌ها را درک کرد.

منظوری یادآور شد: درک جوان در ترویج و تبلیغ دین از همه راه‌ها همچون فضای مجازی مهمترین برنامه برای کسی است که می‌خواهد دین را تبلیغ کند. باید جوان‌ها را بشناسیم؛ چراکه جوان معمولا استقلال طلب است و نمی‌شود با سختی نسبت به کارها و برنامه‌های شخصی و دینی اعتقادی او را هدایت کرد.

وی تاکید کرد: اگر در مورد جوان‌ها سختگیری کنیم زمینه برعکس خواهد شد. چه بسا گاهی اوقات با یک برخورد بد، جوان از دین و مسائل اقتصادی فرار خواهد کرد. اگر بتوانیم آن را بشنایم یکی از عوامل موفقیت ما خواهد بود.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: سرباز امام زمان [بازدید کننده]
سرباز امام زمان
5 stars

سلام وعرض ادب بسیار عالی بود فیض بردیم لطفا از بیانات این استاد عالیقدر بازهم استفاده نمایید

1392/11/04 @ 10:19


فرم در حال بارگذاری ...