« چگونه به پرسش‌هاي کودکان پاسخ بدهيم؟هر مردی نیازمند این سه خصلت است. »

مراجع شیعه ۲۲ فتوا در تحریم اهانت به صحابه و همسران پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صادر کرده‌اند

نوشته شده توسطرحیمی 14ام شهریور, 1395

شیخ احمد کریمه، استاد فقه دانشگاه جامع الازهر، اولین کنفرانس تقریب میان شیعه وسنی و برادری میان مسلمان و مسیحی را با حضور برخی شخصیت‌های شیعی و مسیحی در مصر برگزار کرد. …

مراجع شیعه 22 فتوا در تحریم اهانت به صحابه و همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دارند

شیخ احمد کریمه در سخنان خود در این کنفرانس از احیای نقش الازهر در تقریب شیعه و سنی و عدم تکفیر مذاهب اسلامی خبر داد و گفت: دانشگاه جامع الازهر به تنوع مذهبی احترام میگذارد و شیعه و اباضیه را تکفیر نمیکند. من 22 فتوا از مراجع ایران، عراق و لبنان در اختیار دارم که همگی توهین به صحابه و همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را حرام میدانند و از کسانی که به صحابه و همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم توهین میکنند برائت جستهاند.

استاد فقه دانشگاه جامع الازهر مصر افزود: همچنین هیئتی علمی برای تقویت مشترکات تقریب مذهبی تشکیل شده است و ما هیچ کمک خارجی را در این زمینه قبول نمیکنیم و تلاش میکنیم با مراجع شیعه ایران و لبنان در زمینه تقریب، همکاری داشته باشیم.

>

وزارت اوقاف مصر توجهی به تنشهای طایفهای ندارد

بر پایه همین گزارش، عبدالمسیح بسیط استاد کلیسای قبطی ارتدوکس مصر و کاهن کلیسای العذرا هم در این کنفرانس گفت: بیشتر روستاهای مصر متشنج است و درگیری و نفرت در آنها جریان دارد و از سوی دیگر وزیر اوقاف هم بر مسئله نماز جمعه و ارائه خطبه مکتوب به ائمه جمعه متمرکز شده و مناطق متشنج با درگیریهای طایفهای را به حال خود رها کرده است!

سلفیها تلاش میکنند هویت مصر را تغییر دهند

بر اساس این گزارش، نجیب جبرائیل رئیس اتحادیه حقوق بشر مصر نیز در این کنفرانس گفت: گروههای تندرو و افراطی، عقل جوانان را با وعده حورالعین ربودهاند و دین را فقط با نکاح به جوانان معرفی میکنند و در مصر هم شاهد حضور و تبلیغ داعش هستیم. امروز کار به جایی رسیده که مسلمانان بهجای آنکه اسلحه خود را به سوی اشغالگران نشانه بروند، انسانها و مسلمانان بیگناه را هدف قرار میدهند و در این میان مؤسسات دینی مصر هم نتوانستهاند با گفتمان دینی افـراطی، بهصـورت شایسته مقابله مبارزه کنند؛ چراکه شخصیتهای سلفی تندرو در نهادهای دینی مصر رخنه کردهاند که خطر آنها از خطر اخوانیها بیشتر است و سلفیها تلاش میکنند تا هویت مصر را تغییر دهند.

تقریب مذاهب باید از سطوح عالی سیاسی آغاز شود

سیـدطـاهر الهـاشمـی اندیشمند و فعال شیعی مصر هم در کنفرانس وحدت در مصر گفت: تقریب مذاهب اسلامی و ادیان یک روند مستمر است و ما در این زمینه نیازمند یک اراده سیاسی و آگاهی هستیم، زیرا رابطه پیروان ادیان و مذاهب با خدای خود باید برای تمام انسانیت خیر و برکت به همراه داشته باشد و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این زمینه بر این باور است که وحدت ملی بر پایه تنوع ایجاد میشود و این وحدت و تقریب مذاهب باید از سطوح عالی سیاسی آغاز شود. این اندیشمند شیعه افزود: هرگاه تکفیر از بین برود، این تفرقهها و خرابیها و کشتارها هم از بین میرود و باید توجه داشت که داعشیها هیچ تصوری از حکومتداری معاصر ندارند و هیچ فهم و درک معاصری نیز در مورد مفاهیم رسالت اسلامی اصیل ندارند.

منبع:خبرگزاری حوزه، 


فرم در حال بارگذاری ...