« توجه به حقيقت اعمالشاعر کنار دفترش افتاد از نفس... »

معرفی مساجد تاریخی مدینه منوره

نوشته شده توسطرحیمی 13ام مهر, 1391

     مدینه منوره جایگاه ارجمند و متعالی نزد مسلمانان دارد. مقصد هجرت پیامبر خدا ـ صلی علیه و آله و سلم ـ نخستین پایتخت اسلام و جایگاه دعوت و انتشار این دین مبین در جهان است. آنجا محلّ تشعشع نور درخشنده آن، میان بشریّت بوده به طوری که خداوند متعال با نور اسلام انسانها را از شرک و گمراهی نجات داد و آنها را به توحید و هدایت رهنمون ساخت. اینک بایسته است که آثار بدیع و نشانه های برجسته و ارزشمند آن باز شناسانده شوند.

     بیشتر زائران سرزمین پاک و مطهر مدینه، جز مسجد شریف نبوی، قبرستان بقیع چهار زیارتگاه معروف که عبارتند از مسجد قبا، مسجد القبلتین، مساجد سبعه و قبرستان شهدای اُحد، از سایر اماکن مهم مدینه مطلع نیستند و برخی از زائران حتی از این چهار زیارتگاه نیز آگاهی چندانی ندارند و تنها از دوستان و یا رانندگان خودروها که زائران را به این زیارتگاهها می برند، مطالبی می شنوند

     چگونه است این مساجد و اماکن که روزگاری آباد از نزول آیات وحی الهی بوده مصلای رسول گرامی خدا و یا محل استراحت و بیتوته آن حضرت به شمار می رفتند، امروزه این چنین مهجور و نادیده گرفته می شوند؟!

زائران و حاجیان با مشاهده و زیارت این اماکن، خاطره های عطر آگین آن دوران و چشم انداز بدیع سیره نبوی برگستره این سرزمین را در ذهن خود تداعی کرده و بدینسان قلب ها و سینه هایشان به تپش در می آید و بر ایمانشان افزوده می شود.

     بیشتر حاجیان، اگر نگوییم همه آنها، علی رغم تشرّف هر ساله به مدینه منوره، نه مساجد و اماکن مهم دیگر را می شناسند و نه چیزی درباره آنها شنیده اند!

بجز مسجد نبوى، مسجدهاى معروف ديگرى در خارج و داخل شهر مدينه موجود است كه چند مسجد را كه اهميت بيشترى دارد نام برده و معرفی مى نمایيم :

1. مسجد النبی

2. مسجد قبا

3. مسجد ذوقبلتين

4. مسجد جمعه

5. مسجد فضيخ

6. مسجد فتح

7. مسجد حضرت علی علیه السلام

8. مسجد المصلی (الغمامه)

9. مسجد سُقيا

10. مسجد ابوذر

11. مسجد بنى‏ظفر

12. مسجد شمس

13. مسجد شَجره

14. مسجد مباهله

15. مسجد و مشربه ام ابراهیم

16. مسجد المنارتین

17. مسجد الاجابه

18. مسجد السبق

19. مسجد الرایه

20. مسجد الدرع

21. مسجد الشیخین یا البدائع یا المستراح

صفحات: 1·

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: حاج محمد علی پناهیان [بازدید کننده]
حاج محمد علی پناهیان

سلام بهتر بود به همراه اسامی مساجد تصاویر های مسجد هم پخش میشد

1394/01/08 @ 07:16
نظر از: نوري لواسي [عضو] 
5 stars

عالی بود

1393/11/03 @ 23:55


فرم در حال بارگذاری ...