« پیام فرمانده لشگر زینبیون به مردم ایران !چه گونه فرزندم را نمازخوان کنم!/1 »

مقتل خوانی را احیاء کنیم...

نوشته شده توسطرحیمی 28ام مرداد, 1395
حجت الاسلام سید حسین مومنی اظهار داشت:
هیچ موضوعی در کربلا خارج از مقوله عقلانیت نیست؛ حتی سنگین ترین مصائب نیز در کربلا دور از عقل نیست.
حجت الاسلام «سید حسین مومنی» در مراسم آئین رونمایی از مجموعه کتب «حکمت های عاشورایی» طی سخنانی با اشاره به جایگاه روضه خوانی اظهار داشت: امکان ندارد کسی که در دستگاه حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) فعالیت بکند و در عالم دنیا مشهور شود، در عالم بالا مشهور نباشد و تاکید بر این ادعا این است که زمانی که حضرت ولی عصر (ارواحنا فداء) تشریف می آورند هیچ کسی جرات نمی کند در مقابل حضرت، روایت بخواند؛ وقتی امام تشریف فرما شوند در مقابل حضرت، روضه خوانی می شود و ایشان به محتشم می فرمایند:
بیاید و روضه بخواند.
ما گدایان خیل سلطانیم
جملگی هرچه هست از او داریم
به تفیلی خاک درگه اوست
پیش مردم آبرویی داریم
مردم شهر محض حرمت اوست که به ما آنقدر احترام کنند
به گُل روی سید الشهدا علیه السلام است با تواضع اگر سلام کنند.
 
دو دیدگاه در واقعه عاشورا مطرح است

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه دو دیگاه در واقعه عاشورا مطرح است، اظهار داشت: همه هجمه هایی که به این واقعه می شود و به غلط آن را آفت می خوانند، بخاطر عدم دقت در این دو دیگاه است.
وی در این رابطه عنوان داشت: نگاه عاطفی که با گریه و اشک همراه است و به اصطلاح آن را تراژدی می نامند و نگاه حماسی آمیخته با سیاست دو نگاه دقیق به واقعه عاشوراست که هر کدام بدون دیگری معنایی ندارد و یقینا نمی تواند ما را در سلوک ابا عبدالله الحسین(ع)، سالک حقیقی قرار دهد.
کربلا مرکب از عناصر عقلانیت، حماسه و عزت و عاطفه و عشق
حجت الاسلام مومنی با اشاره به دیدار سه سال پیش مداحان با رهبر معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: کربلا مرکب از 3 عنصر عقلانیت، حماسه و عزت و عاطفه و عشق است.
وی در ادامه عنوان داشت: هیچ موضوعی در کربلا خارج از مقوله عقلانیت نیست؛ حتی سنگین ترین مصائب نیز در کربلا دور از عقل نیست اگر سید الشهدا زیر پای شمر از او طلب آب هم کرده باشد که برخی آن را رد می کنند این موضوع استبعاد عقلی ندارد چراکه رفعت واسعه الهی در وجود امام حسین(علیه السلام) قرار داده شده است و متجلی گشته است و این فعل سید الشهدا(علیه السلام) بخاطر این است که شاید شمر در لحظه آخر دلش به رحم آید و هدایت شود.
خادم آستان کریمه اهل بیت(علیها سلام)، نکته دوم در واقعه عاشورا را حماسه و عزت عنوان کرد و گفت: روضه ذلت ندارد و برخی ناآگاه آن را ذلت بار می خوانند. بله. برخی از روضه ها مکشوفه است که مفصل باید در مورد آن بحث کرد اما روضه ذلت بار وجود ندارد چرا که می بینیم در اوج مصیبت و سنگین ترین بلا، عقیله بنی هاشم(علیها سلام) فرمودند:« و ما رایت الا جمیلا».
عاطفه و عشق در افعال سید الشهدا(ع) مشهود است
وی افزود: نکته سوم، عاطفه و عشق است و وقتی ایشان حضرت علی اصغر (علیه السلام) را بر روی دست گرفت اوج عواطف متجلی شد. یکی از این وهابیان در فضای مجازی نوشته است . آخر این جریان شیرخوارگان که چندین سال در کشورمان شکل گرفته است؛ ریشه وهابیت را می خشکاند و یا نوشته مسیحی که عنوان داشته است که چند مظلوم در عالم داریم که یکی از آنان حسین بن علی است که فرزند رضیعش را در روی دستانش ذبح کردند.
این پژوهشگر دینی با بیان اینکه این سه منظر در کتاب عباس دلجو بیان شده است، گفت: علل و عواملی که منجر به این رخداد شد و در عقل انسان نمی گنجد این است که مصیبت های سنگین بر امت پیامبر فرود آید تا افراد مسلمان و غیر مسلمان از این واقعه متاثر شوند.
وی افزود: چند بار در زیارت عاشورا قصه برگردانده می شود و بیان شده «الهم العن اول ظالم…». خوارزمی فرموده تیری به سینه ابی عبدالله الحسین(ع) اصابت کرد که هم سه شعبه و هم سمی و بسیار کشنده بود، آنقدر این تیر نافذ و کشنده بود که حضرت قادر به درآوردن آن از مقابل نبود لذا تیر را از پشت سر خارج کردند و آن لحظه فرمودند: «ان والله قتلنی فلانٌ و فلان» یعنی اینها مرا کشتند که در زیارت عاشورا آمده «الهم العن اول ظالم …» و یا « لعنه الله امه اسست…».
حجت الاسلام مومنی در ادامه افزود: چه علل و عواملی باعث شد تا شقاوت این افراد به اوج خود برسد. ابن ملجم مرادی 2 صفحه راجع به امام علی(علیه السلام) می نویسد و به همین دلیل می شود اشقل الاخرین.
مقتل خوانی را احیاء کنیم
وی همچنین ضمن تاکید بر مقتل خوانی و احیاء این امر اظهار داشت: تقاضا می کنم در روز عاشورا مقتل خوانی را احیاء کنیم. روضه را از روی کتاب بخوانیم. به خدا دارد فراموش می شود. در وضعیتی که امروزه بمباران فرهنگی دشمنان بر سرمان فرد می آید همین روضه است که می تواند جامعه را واکسینه کند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع صعه گذاشتند و چه نیکو گفتند که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است و فرمودند هر روز باید منبر و روضه برپا شود.
این پژوهشگر دینی گفت: در جبهه های حق علیه باطل همین ذکر مبارک سید الشهدا(علیه السلام) بود که که ما را پیروز کرد و دشمنان از همین ذکر و روضه می ترسند و هراس دارند.
منبع: وارث
 


فرم در حال بارگذاری ...