موضوع: "ذی الحجه"

اهمیت روز عرفه از منظر پیامبر (ص)

نوشته شده توسطرحیمی 20ام مرداد, 1398

پیامبر اکرم (ص):

ما مِن یَومٍ أکثَرَ أن یُعتِقَ اللَّهُ فِیهِ عَبدَاً مِنَ النّارِ مِن یَومِ عَرَفَهَ

خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان را از آتش دوزخ نمی ‏رهاند.

صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۰۷.

آئین برائت در حج

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1398

 

آئین برائت در حج، فرصتی برای مسلمانان مظلوم

 

رهبر انقلاب در #پیام_حج۹۸:


 آئین برائت که به معنی بیزاری از همه‌ی بی‌رحمی‌ها و ستمها و زشتی‌ها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باج‌گیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است.۹۸/۵/۱۴

روضه شهادت امام محمد باقر عليه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 18ام مرداد, 1398

بمیرم من برا تو

نوشته شده توسطرحیمی 17ام مرداد, 1398

 

 

ایام شهادت حضرت مسلم علیه السلام

حاج محمدرضا بذری:

بمیرم من برا تو

برترین منفعت حج چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 3ام شهریور, 1397

 

 

پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام در صحرای عرفات و در مراسم برائت مشرکان در اجتماع حجاج قرائت شد. مطلع پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دو آیه از سوره‌ی مبارکه‌ی حج بود. در یادداشت زیر، تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این دو آیه با تکیه بر معناشناسی «منافع حج» مرور شده است.


آیات ۲۷ و ۲۸ سوره حج

وَ أَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ یَأتوکَ رِجالًا وَ عَلىٰ کُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ، لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَ یَذکُرُوا اسمَ اللهِ فی أَیّامٍ مَعلوماتٍ عَلىٰ ما رَزَقَهُم مِن بَهیمَةِ الأَنعامِ فَکُلوا مِنها وَ أَطعِمُوا البائِسَ الفَقیرَ.


و مردم را دعوت عمومی به حج کن؛ تا پیاده و سواره بر مرکب‌های لاغر از هر راه دوری به سوی تو بیایند… تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه‌ی حیات‌بخش) باشند؛ و در ایام معینی نام خدا را بر چهارپایانی که به آنان داده است (به هنگام قربانی کردن) ببرند؛ پس از گوشت آن‌ها بخورید و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید.


نظر مفسران
مسائل و احکام فریضه‌ی اسلامی حج در قرآن، از آیه‌ی ۲۷ سوره‌ی حج شروع می‌شود. در این آیه ابتدا دستور می‌دهد که در میان مردم «بانگ» حج را سر دهید. خداوند این فراخوان را در قرآن بیان کرده تا مردم تا روز قیامت این ندا را پاسخ گویند. «حج» به معنای قصد کردن است و در اصطلاح شریعت به زیارت خانه‌ی کعبه با اعمال و مناسک خاص می‌گویند. در این آیه می‌گوید هنگامی که فراخوان حج داده می‌شود، مردم از هر راه دوری، چه پیاده و چه سواره خواهند آمد. در آیه‌ی بعدی موضوع «منافع حج» مطرح می‌شود: «لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم» تا اینکه منافع و سودهای بسیاری را مشاهده نمایند. سپس از حجاج خواسته شده است نام خدا را در روزهای خاص -که برخی گفته‌اند منظور روز عید قربان و سه روز بعد از آن و برخی گفته‌اند منظور ۱۰ روز اول ذی‌حجه است- بر قربانی‌های خود از چهارپایان ببرند و بعد از آن، هم خود از گوشت آن‌ها بخورند و هم به فقیران بدهند.(۱)

ادامه »

آنچه باید زیر سایه بیت الله مصداق یابد: وحدت اسلامی

نوشته شده توسطرحیمی 30ام مرداد, 1397

متن پیام | عربی | English | سخن‌نگاشت |  نمودار | نماهنگ | فیلم: رمز و راز حج |

 

پیام به حجاج بیت‌الله الحرام

عربی | English

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، تعیین یک میعادگاه دائمی برای انجام فریضه‌ی حج را نمادی برای وحدت مسلمانان و امت‌سازی اسلام دانستند و با اشاره به سیاست جنگ‌افروزانه‌ی آمریکا در میان مسلمانان، تأکید کردند: باید با هوشیاری، این سیاست شیطانی را خنثی کرد و حج و برائت از مشرکان، زمینه‌ساز این هوشیاری است.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده‌ی ولیّ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی آن را در صحرای عرفات قرائت کرد، به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله والصّلاة علی رسوله المصطفیٰ و آله الاطهار الابرار و صحبه الاخیار. قال الله تعالی: وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ یَأتوکَ رِجالًا وَ عَلیٰ کُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ؛ لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَ یَذکُرُوا اسمَ اللهِ فی اَیّامٍ مَعلومات. (۱)

 این آهنگ عرشی همچنان دلها را فرامیخواند و از فراز قرنها و دورانها، بشریّت را به گرد آمدن بر محور توحید دعوت میکند. همه‌ی آحاد انسان، مخاطب این فراخوان ابراهیمی و مفتخر به آنند؛ اگرچه گوشهایی آن را نشنوند و دلهایی زیر حجاب غفلت و جهالت، از آن محروم بمانند، و اگرچه کسانی صلاحیّت ورود در این ضیافت جهانی و همیشگی را در خود فراهم نکنند و یا به هرجهت توفیق آن را نیابند.
 
اکنون شما از این موهبت برخوردار گشته و در وادی امن میهمان‌سرای الهی قدم نهاده‌اید. عرفات و مشعر و منا، صفا و مروه و بیت، مسجدالحرام و مسجدالنّبی، جای‌جای همه‌ی این مناسک و مشاعر، هریک قطعه‌ای از زنجیره‌ی معنویّت و عروج روحی برای حج‌گزاری است که قدر این توفیق را دانسته و از آن برای طهارت خود بهره گیرد و برای بقیّه‌ی عمر خود توشه بردارد.


ادامه »

نماهنگ تصویری لبیک توسط گروه طوبی

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1397

 


تَلْبِیه از واجبات احرام در حج و عمره است که با گفتن جمله‌های خاص شامل «لَبَّیک» انجام می‌شود. رایج‌ترین ذکر تلبیه جمله « لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ، لَبَّیكَ لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ، إنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلكَ، لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ» است که باید به عربی صحیح به هنگام نیت احرام گفته شود و پس از آن حج یا عمره‌گزار باید از محرمات احرام اجتناب کند.

«لَبّیک» در حج به معنای پاسخ مثبت به ندای خداوند و تجدید عهد بندگی با او است. تکرار تلبیه در بخش‌هایی از مسیر میقات تا مکه مستحب است.

تلبیه‌ای که در اسلام توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مشخص شده عبارت است از:

«لَبَّیكَ الّلهُمَّ لَبَّیكَ، لَبَّیكَ لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ، إنَّ الْحَمدَ وَ النِّعمَةَ لَكَ وَ الْمُلكَ، لاشَریكَ لَكَ لَبَّیكَ.

خداوندا رو به سوی تو آورده‌ام و دعوت و ندای تو را اجابت می‌کنم، اجابت کردنی پس از اجابت کردن، شریک و یاوری نداری، رو به سوی تو آورده و مُقیم آستان بندگی تو می‌شوم، تمام حمد و ثنایم مخصوص تو است، همه نعمتها و پادشاهی عالَم از آنِ توست، هیچ شریکی نداری، دعوتت را لبیک گویم.)»

ایشان عبارت «لَبَّیكَ ذَا المَعارِجِ لَبَّیكَ» را نیز بسیار تکرار می‌کرد و پس از سوار شدن بر مرکب، بر بالای بلندی رفتن، پایین رفتن از سرازیری، در پایان شب، و نیز پس از اقامه هر نماز، تلبیه می‌گفت. پیامبر هنگام غروب روز ترویه (هشتم ذی‌حجه) در مکه به مسلمانان امر کرد تلبیه بگویند و سپس همراه اصحابش تلبیه‌گویان به سوی منا حرکت کرد.


دانلود کلیپ تصویری لبیک

نماهنگ تصویری لبیک توسط گروه طوبی
زمان: 72 ثانیه (01:12) (2.89 MB)

بهترین ازدواج ها

نوشته شده توسطرحیمی 16ام مرداد, 1397

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله:

 

خَيْرُ النِّـكاحِ اَيْسَرُهُ

بهترین ازدواج ها آن است که آسان تر انجام گیرد.

نهج الفصاحه، ح 248

 

سرچشمه برکات - رهبر انقلاب (+ متن)

نوشته شده توسطرحیمی 15ام مرداد, 1397

 

رویه‌ی فردی حج متعلّق به یکایک حجّاج است؛ هر کدام از حجّاج در این برهه‌ی از زمان -این برهه‌ی حج و عمره- خود را باید با خدای متعال مرتبط کند… فرمودند که جلوی بازارگردی را گرفته‌اند، [امّا] خب گزارشهایی که به من میرسد، این است که متأسّفانه نه، بعضی از حجّاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند: برو در این بازار پهلوی این دکّان‌دار، پهلوی آن کاسب -زن یک‌جور، مرد یک‌جور- یک جنس بُنجُلی را به دو برابر قیمت بخر، سوار هواپیما کن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر؛ [این‌] غلط است؛ خیلی غلط است.

مردم ما باید این را توجّه کنند که کار غلطی است.

خرید را همه‌جا میشود کرد، بازار را همه‌جا میشود رفت، جنس را همه‌جا میشود خرید، پول را این‌جوری همه‌جا میشود دور ریخت -این پولْ دور ریختن است دیگر؛ همه‌جا میشود پول را انسان دور بریزد- برو سراغ آن کاری که جاهای دیگر نمیشود کرد و آنجا میشود کرد؛

آن، نگاه کردن به کعبه است؛

آن، نماز گزاردن در مسجدالحرام است؛

آن، بوسیدن جای پای پیغمبر است.

پیغمبر اکرم در این شهر راه رفته است، حرف زده است، این فضا پر از امواج صدای نبیّ مکرّم اسلام است؛

حیف نیست انسان در این فضا تنفّس نکند! این دیگر کجای دنیا پیدا میشود؟

نماهنگ تصویری «سرچشمه برکات»

توصیه‌های مقام معظم رهبری به حجاج ایرانی بیت‌ الله الحرام

زمان: 100 ثانیه (01:40)(3.95 MB)

موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت

پوستر "کعبه دلها"

نوشته شده توسطرحیمی 15ام مرداد, 1397