موضوع: "رمضان"

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

نوشته شده توسطرحیمی 24ام خرداد, 1397

 

ماه مبارک رمضان فرصتی است تا از برکت سفره الهی بهره‌مند شویم، برکتی که بندگان هر روزه می‌توانند با خواندن ادعیه‌ مناسب هر روز بهره ببرند.
 
به همین مناسبت، همراه با شما در سی روز از ماه مبارک رمضان، ادعیه همان روز را در دو قالب صوت و متن با هم می‌شنویم و می‌خوانیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزى کن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاک کن دلم را از تیرگیها و گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود.

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

 

دانلود تندخوانی جزء بیست ونهم قرآن با صدای معتز آقایی

نوشته شده توسطرحیمی 24ام خرداد, 1397

 

همزمان با فرارسیدن بهار قرآن و شمیم عطر رمضان و نوای ربنا، با توجه به سفارش‌های بسیار پیرامون تلاوت قرآن کریم، شما می‌توانید در این گزارش بادانلود جزء بیست و نهم  قرآن کریم با صدای معتز آقایی رمضانی شوید.

 

دانلود تندخوانی جزء بیست ونهم قرآن با صدای معتز آقایی

پوستر اعمال عید فطر

نوشته شده توسطرحیمی 23ام خرداد, 1397

 

ادب وداع با ماه مبارک رمضان

نوشته شده توسطرحیمی 23ام خرداد, 1397

 

 

یکی از آداب ماه مبارک رمضان، وداع با این ماه عزیز در پایان آن است.
 
آیت الله ملکی تبریزی در این باره می نویسد:
«بدان که زمان و مکان، گرچه از نگاه ظاهر، بی جان هستند، دارای حیات و شعور می باشند، و حتی از حب و بغض برخوردار هستند. و چون زمان، دارای ادراک، حیات و شعور می باشد، دستور داده شده است که با ماه رمضان خداحافظی و وداع نمایید. دراین باره چیزی که اهمیت دارد این است که شخص وداع کننده، در سخنانی را که بر زبان می آورد، صادق باشد و راست بگوید، تا ماه رمضان او با دروغ و نفاق پایان نیابد؛ چرا که در بخشی از جمله هایی که برای وداع ـ از سوی اهل بیت علیهم السلام آمده است می گوییم:
«سلام بر تو ای هم نشینی که دوری ات ناپسند و ناگوار است» و به خداوند می گویی:
«ما ماه رمضان را وداع می کنیم درحالی که وداع او بر ما گران بوده، ما را غمگین نموده، و رفتن او موجب وحشت ما شده است.»
و چنین وداعی، شکل راست و درست به خود نمی گیرد مگر برای کسی که ماه رمضان را با شوق و محبت به پایان رسانده باشد، نه با تکلف و کراهت. و همچنین چنین وداعی، برای کسی که در ماه رمضان، با آنچه این ماه، اقتضا می کرد، رفتاری مخالف داشت درست نیست؛ زیرا او در حقیقت رفیق و هم نشین با ماه مبارک رمضان نبوده، تا اکنون با آن خداحافظی کند. و به هرحال، در حقیقت، شرط وداع این است که وداع کننده، از فراق وداع شونده اندوهگین و محزون باشد، و وداع کننده، اندوهگین و محزون نخواهد بود، مگر آنکه آن رفیق و هم نشین خود را دوست بدارد، و او را دوست نخواهد داشت مگر اینکه با او مخالفت نکند، و مراقب باشد که در آنچه مورد رضا و محبوب اوست، مطیع و فرمان بر باشد. باری اگر تو به حرمت ماه رمضان و به جایگاه آن نزد پروردگار آگاه باشی، و رفتار نیک و کریمانه اش با خودت را بشناسی، و بدانی که حضور چنین مهمانی شریفی، موجب می شود تا تو گرامی شوی و به سودهای بی پایان دست یابی و به اعلی علیین راه یافته، هم نشین پیامبران و رسولان و ملائکه مقربین گردی، با آمدنش بسی خرسند و شادمان خواهی شد، و با رفتنش بسی اندوهگین و افسرده خواهی گشت. در این موقع است که وداع تو با ماه مبارک رمضان همانند وداع امام سجاد علیه السلام خواهد شد. و از آن سو نیز ماه رمضان همان گونه که تو با او وداع کردی، با تو وداع خواهد کرد، بلکه او در وداع خویش با تو، بیش از آنچه تو در وداع خود از اندوه و غم آشکار کردی، ظاهر خواهد ساخت؛ چرا که عنایت از جانب مقام عالی، تمام تر و کامل تر از عنایت از سوی مقام دانی و پایین خواهد بود».
 
 

 
 
 
 
 المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی،ج 2،
 برگرفته از: صص 106، 108، 109، 111 و 112.



دعای وداع در شب آخر رمضان (صحیفه سجادیه)

نوشته شده توسطرحیمی 23ام خرداد, 1397

 

دعای وداع در شب آخر رمضان (صحیفه سجادیه)





وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي وَدَاعِ شَهْرِ رَمَضَانَ‏

از دعاهاى امام عليه السّلام است در باره وداع و بدرود ماه رمضان‏

 

 

اَللَّهُمَّ يَا مَنْ لاَ يَرْغَبُ فِي الْجَزَاءِ وَ يَا مَنْ لاَ يَنْدَمُ عَلَى الْعَطَاءِ
 اى خداوندى كه در برابر نعمتهايى كه بندگانت را ارزانى مى‏ دارى به پاداشت رغبتى نيست. اى خداوندى كه از بخشيدن پشيمان نمى‏ شوى.

وَ يَا مَنْ لاَ يُكَافِئُ عَبْدَهُ عَلَى السَّوَاءِ
 اى خداوندى كه پاداش عمل بنده را نه برابر عمل، بلكه بيش از آن مى‏ دهى.

مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ وَ عَفْوُكَ تَفَضُّلٌ وَ عُقُوبَتُكَ عَدْلٌ وَ قَضَاؤُكَ خِيَرَةٌ
 نعمتت بى‏ هيچ سابقه است و عفو تو بر مقتضاى فضل و احسان توست و عقوبتت بر آيين عدالت است و هر چه تقدير كنى خير ما در آن است.

إِنْ أَعْطَيْتَ لَمْ تَشُبْ عَطَاءَكَ بِمَنٍّ وَ إِنْ مَنَعْتَ لَمْ يَكُنْ مَنْعُكَ تَعَدِّياً
 اگر عطا كنى، عطاى خويش به منت نياميزى و اگر منع كنى، منع كردنت نه از روى ستم باشد.

ادامه »

مراقبات روز عید فطر (میرزا جواد آقا ملکی تبریزی)

نوشته شده توسطرحیمی 23ام خرداد, 1397
 
در کتاب فقیه آمده است که امام حسن (علیه السلام) روز عید عده‏ای را دید که میخندیدند و بازی میکردند، رو به همراهان خود نموده و فرمود:
خدای عزوجل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقه‏ای برای خلقش باشد که در آن با طاعت و رضایت او با یکدیگر مسابقه بدهند. عده‏ای سبقت گرفته و سعادتمند شدند و عده ‏ای عقب افتاده و ناامید شدند. شگفتا از کسی که در این روز میخندد و بازی میکند. روزی که نیکوکاران در آن پاداش یافته و کوتاهی کنندگان زیان میبینند. بخدا سوگند اگر پرده‏ها فرو افتد، نیکوکار میاندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام ندادم و بدکار میگوید چرا بد میکردم! و از شانه کردن مو و صاف کردن لباس خود باز میمانند.

اعمال این روز

1. توسل‏

 از کارهای مهم، توسل به حامی و نگهبان آن روز و شفیع قرار دادن او در اول آن و مبالغه در آن باندازه بزرگی این روز است. بزرگی این روز نیز باندازه بزرگی تمام اوقات و حالات او در ماه رمضان میباشد. زیرا این روز وقت آشکار شدن ثمره، اعطای جوایز و فهم قبول یا رد شدن، رضا یا خشم، نزدیکی یا دوری و خوشبختی یا بدبختی است. بدین جهت بنده سعادتمند باید در این مقام بخوبی ادب را رعایت نموده و آثار بد تمام گناهان خود را در روزها و شبهای این ماه از بین برده و کرامتهای الهی و الطاف خداوندی را که در طول ماه ضایع کرده، اصلاح کند. و خلاصه میتوان با رعایت کامل ادب در یک ساعت تمام کوتاهیهای خود در اعمال مهم ماه رمضان را جبران و گناهان را تبدیل به نیکیها نموده و به درجات بلندی برسد.

ادامه »

چرا روز فطر، عید قرار داده شده؟ (پاسخ امام رضا علیه اسلام)

نوشته شده توسطرحیمی 23ام خرداد, 1397

 

امام رضا عليه السلام فرمود:

اگر كسى بپرسد كه چرا روز فطر عيد قرار داده شده است، پاسخ این است که:

براى اين كه مسلمانان روزى داشته باشند كه همگى در يك مكان گرد آيند و در صحرايى باز جانب خداوند عزوجل آشكار شوند و او را براى انعام و لطفى كه درباره آنان كرده و با عبادت يك‌ ماهه كه برايشان واجب كرده بود مقربشان ساخته، حمد و سپاس گويند و آن روز عيد محسوب مى‌شود و روز اجتماع همه مسلمين است و روز افطار و روز پرداخت زكات و بخشش به فقرا و روز رغبت و تشويق و روز ناله و زارى به درگاه بارى تعالى است

و براى اين كه آن روز اول و آغاز روزهاى سال جديد است و در آن روز به خلاف روزهاى يك‌ ماهه پيش، روز خوردن و آشاميدن است زيرا در نزد اهل حق ماه رمضان اولين ماه سال است و خداوند چنان مى‌پسنديد كه آن روز (فطر) را روز اجتماع مسلمانان قرار دهد تا در آن روز او را سپاس گويند و تقديس و تكريم كنند.

 منبع: باقر شریف قرشی؛ پژوهشی دقیق در زندگانی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، ترجمه محمد صالحی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1382، جلد2، صفحه 69.

 

موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت

مجموعه پوستر عید سعید فطر

نوشته شده توسطرحیمی 23ام خرداد, 1397

 

گالری: 
مجموعه پوستر عید سعید فطر   مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر مجموعه پوستر عید سعید فطر  
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت
 

دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان + صوت

نوشته شده توسطرحیمی 22ام خرداد, 1397

 

ماه مبارک رمضان فرصتی است تا از برکت سفره الهی بهره‌مند شویم، برکتی که بندگان هر روزه می‌توانند با خواندن ادعیه‌ مناسب هر روز بهره ببرند.

 
 بسم الله الرحمن الرحیم
 
اَللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَصَیِّرْ اُمُورى فیهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَى الْیُسْرِ وَاقْبَلْ مَعاذیرى وَحُطَّ عَنّى الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ یا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحینَ 
 
خداوندا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان و تمام امور و کارهای مشکل را آسان کن و عذرهایم را بپذیر ورز و گناهم را محو و نابود ساز ای روف و مهربان در حق صالحان.
 

دعای روز بیست و ششم رمضان+صوت

نوشته شده توسطرحیمی 21ام خرداد, 1397

 

ماه مبارک رمضان فرصتی است تا از برکت سفره الهی بهره‌مند شویم، برکتی که بندگان هر روزه می‌توانند با خواندن ادعیه‌ مناسب هر روز بهره ببرند.

دعای روز بیست و ششم رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.

خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده وگناه مرا در این ماه آمرزیده وکردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده ای شنواترین شنوایان.

دعای روز بیست و ششم رمضان