« بهترین مدافعسه کلید ورود به بهشت! »

منتظر به «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» اکتفا نمی‌کند

نوشته شده توسطرحیمی 11ام دی, 1395

منتظر حضرت حجت (عج) وضعیت موجود را پایان کار و زندگی تلقی نمی‌کند زیرا آینده را روشن می‌داند که باید با همت و تلاش خود به آنجا برسد لذا در امور عبادی به دعای سلامتی امام زمان (عج) بسنده نمی‌کند و در تمام عرصه‌ها فعالانه وارد می‌شود.


کتاب «سبک زندگی منتظرانه» اخیراً به قلم حجت الاسلام حسن ملایی از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده است، این مهم بهانه ای شد تا در سلسله گفت وگوهایی پیرامون مباحث مختلف این نوع از سبک زندگی با مؤلف این کتاب به گفت وگو بپردازیم که بخش دوم از سومین شماره از آن را در ادامه می خوانید:

 سبک زندگی منتظرانه بهره وری مادی و معنوی ما را افزایش می دهد

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و  مؤلف کتاب سبک زندگی منتظرانه در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه افزایش بهره وری، کارکرد دیگری از سبک زندگی منتظرانه است، اظهار کرد: تمام انسان ها سرمایه های محدودی از قبیل عمر و جوانی دارند که زمانی تمام خواهد شد و باید راهی برای استفاده بهینه از این سرمایه ها پیدا کنیم تا قله های مرتفع تری را فتح کنیم و به آرزوهای بیشتری برسیم و سبک زندگی منتظرانه بهره وری و سود دهی مادی و معنوی ما را در زندگی افزایش خواهد داد.

>

 امام رکن اصلی سبک زندگی منتظرانه است

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی منتظرانه براساس امامت برپا می شود، افزود: به تعبیر روایت، زمام دین، نظام مسلمین، صلاح دنیا و عزت مومنین در امامت است و اگر دین را برنامه زندگی قرار دهیم تا موجب رشد همه جانبه ما شود، امام رکن اصلی این زندگی خواهد بود.

ملایی با اشاره به اینکه سبک زندگی بر محور انتظار در امور اخلاقی، مادی و معنوی ما براساس روایت امام کاظم علیه السلام تاثیرگذار است، بیان کرد: براساس این روایت امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «هر فردی از پیروان و وابستگان ما، چهارپایی را (در آن زمان برای حمل و نقل از چهارپا استفاده می کردند و در زمان فعلی وسایل نقلیه دیگر است) در انتظار فرج امام زمان(عج) آماده کند و دشمنان ما را خشمگین نماید، خداوند متعال به ایشان (4 ویژگی) می دهد یعنی روزی اش را افزوده، شرح صدر به او می دهد، او را به آرزویش رسانده و در کارها به او کمک خواهد کرد«.

 

هدفمند شدن زندگی از کارکردهای سبک زندگی منتظرانه

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت این روایت آثار و کارکردهای سبک زندگی منتظرانه را بیان می کند، تصریح کرد: کارکرد دیگر این نوع از سبک زندگی تلاش هدفمند است، زندگی افراد جز با هدف، حرکت و تلاش معنا ندارد و در اصطلاح اندیشمندان، این مهم تعبیر به پویایی معطوف به هدف معنا شده است.

وی ادامه داد: اگر از منتظران امام زمان(عج) باشیم، هر دو مولفه پویایی و معطوف به هدف بودن را دارا خواهیم بود زیرا منتظر حضرت حجت(عج) به دنبال جامعه ای است که تمام وعده های انبیاء و اولیاء، در آن به وقوع می پیوند.

 

زمینه سازی ظهور عامل پویایی در سبک زندگی منتظرانه

مولف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» گفت: تلاش منتظر در این سبک زندگی بر این است تا براساس توانایی و مسئولیت های خود این جامعه را محقق کند و از سوی دیگر منتظر می داند برای چه هدفی تلاش می کند و این دانستن، انگیزه آشکاری را به وجود می آورد و تمام تلاش ها معطوف می شود به اموری برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) که این اثر موجب می شود تا سبک زندگی منتظرانه پویا و هدفمند شود.

 

آزمایش بندگان در آخرالزمان و نشاط منتظران!

ملایی با بیان اینکه کارکرد دیگر سبک زندگی منتظرانه نشاط بخشی است، ابراز کرد: در روایات داریم که زندگی در دوران آخرالزمان و عصر غیبت، از بلا و گرفتاری پر می شود و در تفسیر آیه 155 سوره مبارکه بقره که بعد از آن « إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» مطرح می شود، امام صادق علیه السلام می فرمایند: «پیش از ظهور امام زمان(عج) نشانه هایی برای مومنان وجود دارد» راوی سوال می کند، چه نشانه هایی و حضرت علیه السلام پاسخ می دهند که همان سخن خداوند در قرآن «وَ نَبْلُوکُمْ» یعنی مومنان پیش از ظهور حضرت مهدی(عج) به «بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ؛ به چیزهایی چون ترس از آینده، گرسنگی و كمبود و از دست دادن هایی در جان، مال و فرزندان» آزمایش می شوند.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اهل بیت علیه السلام پیرامون سختی های آخرالزمان پیش بینی هایی داشته اند، تاکید کرد: اما آیا در این دوران هم می توان نشاط داشت؟ با سبک زندگی منتظرانه می توان نشاط و شادی را در همین گرفتاری ها داشت و مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «وقتی به شما می گویند انتظار بکشید، یعنی این وضعیتی که امروز شما را رنج می دهد و دلتان را به درد می آورد، ابدی نیست و تمام خواهد شد. ببینید چه قدر انسان حیات و نشاط پیدا می کند. این، نقش اعتقاد به امام زمان صلوات الله علیه است. این، نقش اعتقاد به مهدی موعود می باشد- 17/10/74».

 

منتظر به دعای سلامتی امام زمان(عج) بسنده نمی کند!

وی ادامه داد: منتظر حضرت حجت(عج) وضعیت موجود را پایان کار و زندگی تلقی نمی کند زیرا آینده را روشن می داند که باید با همت و تلاش خود به آنجا برسد لذا با نشاط می شود و این چنین شخصی در امور عبادی به دعای سلامتی امام زمان(عج) بسنده نمی کند و در تمام عرصه ها فعالانه وارد می شود.

ملایی با اشاره به اینکه نظام مند شدن فعالیت ها، از کارکردهای دیگر سبک زندگی منتظرانه است، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه فعالیت های فرهنگی وجود دارد، عدم نظام مند بودن فعالیت ها و عمل به صورت جزیره ای است که نتیجه اش موازی کاری و عدم بازدهی است.

وی ادامه داد: سبک زندگی منتظرانه ما را از بی برنامگی خارج می کند و تمام فعالیت های فرهنگی در رسانه های مختلف تصویری، شنیداری و … را به یک نقطه تمرکز می رساند و دستگاه های فرهنگی نیز براساس امکانات و توانایی های خود، برای رسیدن به هدف غایی فعالیت ها نظام مند، شفاف و پر بازده خود را اجرایی می کند زیرا همه به قله ای نگاه دارند که باید زمینه ظهور امام زمان (عج) را ایجاد کنیم.

 

تعهدآفرینی محصول سبک زندگی منتظرانه

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه سبک زندگی منتظرانه در افراد تعهد ایجاد می کند، گفت: عدم احساس مسئولیت و قانون مداری هم اکنون در مباحث خانواده و جامعه، یکی از معضلاتی است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کرده اند، در حالی که سبک زندگی منتظرانه، انسان را قانون مدار و مسئولیت شناس و ملزم به انجام تکلیف می کند زیرا این سبک زندگی، التزام به مجموعه رفتار است.

 

امام زمان(عج) را چشمان ناظر خدا بر اعمال ماست

وی اضافه کرد: دلیل تحقق این مهم آن است هر شخصی که بر این باور باشد، امام زمان(عج) را چشمان ناظر خدا بر اعمال خود می بیند؛ «عین الله الناظره» پس قطعا نمی شود، فردی در مقابل چشمان کسی کاری انجام دهد و احساس بی مسئولیتی و بی حالی داشته باشد؟ قطعا اینگونه نیست.

مولف کتاب «سبک زندگی منتظرانه» ادامه داد: حضرت حجت(عج) فرمودند: «برآنچه بر شما می گذرد، احاطه داریم و از حال شما باخبر هستیم»  این روایت نکته مهمی را نشان می دهد که فرضا اگر بدانیم امام زمان(عج) در همین لحظه نظاره گر ما هستند، بی حال و بی مسئولیت نخواهیم بود.

 

ترویج سبک زندگی منتظرانه راهکار قانون مدار کردن مردم

ملایی با اشاره به اینکه سبک زندگی منتظرانه موجب می شود، حس قانون مداری و تعهد ما در حوزه های مختلف به شدت افزایش یابد، اظهار کرد: گاهی اوقات کنفرانس ها، همایش ها و قانون هایی را برای این کار ترتیب می دهیم اما هیچکدام تاثیرگذار نیست، در حالی که کار اصلی برای این بخش، ترویج سبک زندگی منتظرانه که مساوی با ترویج و تقویت قانون مداری و تعهدآفرینی است، انجام نمی دهیم و تنها خوب شعار می دهیم.

 

سبک زندگی منتظرانه نمود عینی دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه نمود عینی و واقعی دعای «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» سبک زندگی منتظرانه است، تاکید کرد: افرادی که این دعا را دارند با این سبک زندگی می توانند به این کارکردها دست پیدا کنند اما متاسفانه بسیاری از افراد، حتی از این سبک زندگی بی خبرند.

 

انقلاب اسلامی، زمینه ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج)

وی با اشاره به اینکه تقویت نظام اسلامی کارکرد دیگر سبک زندگی منتظرانه است، ادامه داد: تبلیغ، ترویج و نهادینه شدن این سبک زندگی به تقویت نظام اسلامی کمک می کند، زیرا حکومت اسلامی ما براساس سخن امام خمینی(ره)، برای زمینه سازی انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) ایجاد شده است و مقام معظم رهبری آرمان انقلاب و جامعه ما را حکومت حضرت حجت (عج) دانسته اند لذا یک حکومت اسلامی باید تمامی سیاست ها و اهدافش را براساس این آرمان تعریف کند و ما نمی توانیم هزینه های بسیار و سیاستگذاری های کلان داشته باشیم اما قله را فراموش کنیم.

ملایی با اشاره به اینکه سیاست کلان ما باید سبک زندگی منتظرانه در کشور باشد، تصریح کرد: این سبک زندگی با همدلی، همکاری، مسئولیت پذیری و … عمل می کند و طرح های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی در این قالب، شکل و پشتیبان خود را پیدا می کند.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه با سبک زندگی منتظرانه پایبندی به آرمان های انقلاب به وجود می آید و پشتیبانی و قانون گذاری ها براین اساس خواهد بود، ابراز کرد: این پایبندی به قوانین در جمهوری اسلامی، زمینه سازی برای ظهور حضرت(عج) خواهد بود اما زمانی که قوانین ما تناسبی با ظهور ندارد و قانون گذاران در سطوح پایین تر، افق آرمانی ظهور مدنظرشان نبوده است، مردم هم تخلف می کنند.

وی با بیان اینکه آیا تخلف از قوانین همیشه به جهت بی مسئولیتی مردم است، گفت: این تخلف گاهی اوقات به جهت عدم آگاهی از اهداف تصویب قوانین مشخص نبودن ارتباط قوانین با آرمان ظهور، حکومت اسلامی است.

 

مسئولان آراسته به سبک زندگی منتظرانه شوند

ملایی با بیان اینکه در جنبه دوم باید مسئولان نظام اسلامی هم آراسته به سبک زندگی اسلامی باشند، تاکید کرد: اگر مسئولین نظام اسلامی مانند مقام معظم رهبری که متخلق به این سبک هستند، آن را اجرا کنند قطعا موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد و دلدادگی مردم را به مهدی موعود(عج) به همراه خواهد داشت زیرا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ؛ مردم به حاکمان خود شبیه تر هستند تا پدرهایشان» و اگر مسئولان ما سبک زندگی منتظرانه داشته باشند و به دنبال تجمل گرایی، جمع مال و … نباشند و بر آن اساس زندگی خود را ترسیم کنند، عملکرد آنها، مردم را به سمت سبک زندگی منتظرانه خواهد کشید.

 

سبک زندگی منتظرانه راهبرد مقابله با سبک زندگی غربی

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه ترویج این سبک با همه کارکردهایش به صورت مستقیم و غیرمستقیم تقویت نظام اسلامی را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون غربی ها با ترویج سبک زندگی خود به دنبال تضعیف نظام اسلامی هستند که ما باید با ترویج سبک زندگی مهدوی و منتظرانه، نظام اسلامی خود را تقویت کنیم و از این طریق با آنها مقابله کنیم.

 

*براساس این گزارش، در چهارمین شماره از این سلسله گفت وگوها پیرامون مبحث نگرش ها و ارزش های حاکم بر سبک زندگی منتظرانه بحث می شود.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

خدا ما را از منتظران واقعي قرار دهد.

1395/10/12 @ 11:05
نظر از: صحیفه [عضو] 
5 stars

چقدر قشنگ … راهنمایی می فرمائید چطور میشه این کتاب رو تهیه کرد؟؟
واقعا علاقمندم مطالعش کنم …
لطفا اگر شماره تماس انتشاراتشو دارید برام پیام کنید
بسیار لذت بردم از گفته های ایشون …

سپاس
—————————————————
باسلام
کتاب «سبک زندگی منتظرانه» به قلم حجت الاسلام حسن ملایی ، انتشارات مرکز تخصصی مهدویت

1395/10/11 @ 22:57


فرم در حال بارگذاری ...