« هشدار مقتدی صدر به آمریکا درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایراناگر در غدیرخم بیعت با امیرالمومنین شکل نمی گرفت چه می شد؟ »

منتظر واقعی ظهور در دوران غیبت امام عصر(عج) چه وظایفی دارد؟

نوشته شده توسطرحیمی 19ام مرداد, 1397

 

محمدحسن مشکی کارشناس مذهبی، در مورد وظایف شخص منتظر گفت:

شخصی منتظر واقعی است که ظهور و غیبت امام عصر (عج) برای او تفاوتی نداشته باشد و اطاعت از دستورات قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام را همانگونه انجام دهد که گویا در محضر امام قرار دارد.

وی با توجه به تکالیف منتظران تاکید کرد:

شخص منتظر در زمان غیبت وظایفی را بر عهده دارد. این شخص باید در تمهید و مقدمه‌سازی ظهور فعال باشد. بر این اساس در قدم نخست باید نسبت به شناخت امام زمان (عج) و شناساندن حضرت به مردم تلاش کند. این شناخت صرفا شناخت شناسنامه‌ای نیست، بلکه باید راه و کلمات حضرت و مسائل مرتبط با بحث مهدویت را به خوبی تشخیص دهد. به دنبال آن نیاز است این موضوع را به دیگران از جمله جوانان و نوجوانان منتقل کند. این وظیفه در بخش اندیشه قرار می‌گیرد.

کارشناس مذهبی با تاکید بر روایتی که در مورد ضرورت شناخت امام عصر(عج) وارد شده است، اشاره کرد: روایتی در بین شیعه و اهل سنت مشهور است که

«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛

هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، مرگش، مرگ جاهلی است».

این موضوع نشان می‌دهد که در هر عصری امامی وجود دارد که معرفت نسبت به ایشان مورد طلب خداوند متعال است.


مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة


وی با اشاره به تکالیف عملیاتی منتظران گفت: منتظران در بخش عمل نیز وظایف فردی و اجتماعی دارند. بخش اجتماعی در این موضوع از بخش فردی حساس‌تر محسوب می‌شود. فرد باید واجبات خود را انجام دهد و از محرمات دوری کند؛ اما این موضوع در بخش اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. حدیث قدسی از امام حسین علیه السلام نقل شده است که خداوند متعال نواقص امور فردی انسان‌هایی را که خود را تحت ولایت حاکم عادل الهی قرار دهند، جبران می‌کند. ممکن است انسان‌هایی اهل تقوای فردی باشند؛ اما برای ایشان تفاوت نداشته باشد که تحت ولایت چه شخصی قرار بگیرند. این روایت اشاره می‌کند خداوند متعال این انسان‌ها را با همان حاکمی که از او پیروی کرده اند، محشور می‌کند.

مشکی با توجه به عنایتی که خداوند به انسان‌های پیرو حاکمیت عادل دارد، تاکید کرد: خداوند نواقص اعمال فردی انسان‌هایی را که پیرو یک انسان عادل هستند و پرچم آن حاکم عادل را که در راس آن اهل بیت علیه السلام و جانشینان ایشان قرار دارند، مستحکم می‌کنند، جبران می‌فرماید؛ لذا شخص منتظر در بخش مربوط به وظایف اجتماعی باید خود را تحت حاکمیت نایب امام زمان (عج) و ولی فقیه قرار دهد.

وی با تاکید بر روایت امام صادق علیه السلام در مورد ضرورت آمادگی برای ظهور حضرت امام زمان (عج)، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

«لیعدّن احدکُم لخروج القائم ولو سهماً, فانّ اللّه اذا علم ذلک من نیّته رجوتُ لان یُنسىٌ فى عمره حتّى یدرکه و یکون من اعوانه وانصاره؛

باید هر یک از شما براى خروج قائم اسلحه آماده کند. چون وقتى خداوند ببیند کسى به نیّت یارى مهدى اسلحه تهیّه کرده، امید مى رود خداوند عمر او را دراز کند تا ظهور را درک کند و از یاوران مهدى باشد». این موضوع زمانی محقق خواهد شد که منتظران خود را تحت حاکمیت نایب امام زمان (عج) قرار دهند و جامعه‌ای آماده کرده باشند که دارای قدرت نظامی و سیاسی باشد و مقدمه‌ای برای حاکمیت جهانی حضرت مهدی (عج) باشد.

میزان

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: نگار [عضو] 
5 stars

اللهم عرفنی حجتک، فان لم تعرفنی حجتک، ضللت عن دینی…
تا این حد مهمه شناختن حجت خدا روی زمین! وگرنه عقوبتش گمراهی از دینه!

—–
به طلبه نگار هم سر بزنین. از نظراتتون استفاده میکنم :)

1397/05/20 @ 12:04
نظر از:  
5 stars

احسنتم.اجرکم عندالله.
به امید اینکه ناممان را در زمره منتظران واقعی ثبت و ضبط بفرمایند و شهادت روزیمان گردد.
الهم عجل لولیک الفرج.
منتظر حضور سبزتان در وبلاگهایم هستم.#تنها

1397/05/19 @ 23:35


فرم در حال بارگذاری ...