« رنج هایی که شیعه به ما می دهد دشمنان ما به ما نمی دهند!ولی حیف هنوزم که هنوز است حسین ابن علی تشنه ی یار است و زنی ... »

منصور به چه معناست؟/ نام منجی آخرالزمان در کتاب هندوها

نوشته شده توسطرحیمی 2ام آبان, 1395
منصور که در ادعیه مختلف و صحف شریف به آن اشاره شده در اثبات وجود مقدس امام زمان(عج) و حجت برحق خداوند برزمین آورده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهر باف کارشناس مسائل مذهبی دردر خصوص اشاره زیارت عاشورا به وجود امام زمان (عج) اظهار کرد:
در دو قسمت اززیارت عاشورا اشاره ای به وجود امام زمان(عج) شده که قسمت اول در جمله :
« فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَ مَقَامَكَ وَ أَكْرَمَنِي (بِكَ) أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ؛ از خدا كه مقامت را گرامى داشت، و مرا به وسيله تو كرامت بخشيد، درخواست میكنم، كه خون خواهى تو را همراه پيشواى يارى شده از اهل بيت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) روزى من كند.» 
 
وی افزود: در این جمله تاکید شده است که خداوند طلب خون خواهی امام حسین علیه السلام را روزی ما قرار داده است که این امربا امام  منصوری از اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله میسر خواهد شد.
 
شهر باف در رابطه با معنی کلمه نصر عنوان کرد: نصر به معنی کمک است مانند آیه شریفه:« اذا جاء نصر الله و الفتح»، لذاعرب الفاظ متعددی را برای کمک به کار می برد که یکی از آن الفاظ نصر است. 
 

وی با اشاره به ارتباط لفظ منصور با امام زمان (عج) خاطر نشان کرد : زمان ظهور، زمان غلبه امام بر دشمنان اهل بیت است و به این خاطر که امام (عج) از خداوند و مومنان طلب یاری می کند ،خداوند ملائکه ای که در روز عاشورا در خواست کمک به امام حسین علیه السلام را داشتند ،به یاری امام(عج) می فرستد .

 
این کارشناس مذهبی افزود: این ملائکه در روز ظهور به همراهی امام می آیند تا خون ابا عبدالله علیه السلام را طلب کرده و به خونخواهی مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها برخیزند، لذا به این اعتبار به وجود امام زمان منصور گفته می شود.
 
شهر باف در رابطه با آیات قرآن که به امام زمان(عج) اشاره دارند ، گفت: لفظ منصور در آیات شریفه قرآن آمده به عنوان مثال در سوره اسراء که مفصرین اذعان دارند که به وجود مقدس امام زمان(عج) اشاره دارد ، می فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنصُورًا؛و کسی که بکشد مظلومی را پس قرار می دهیم ما برای ولیش سلطنتی را(حق قصاص) پس زیادروی در قتلش نکند که همانا او [از طرف خدا] يارى شده است(اسراء، 33) لذا ذیل آیه مبارکه آمده آن کسی که منصور است وجود مقدس امام زمان (عج) بوده و این وجود مقدس به طلب خونخواهی سید الشهدا علیه السلام قیام خواهد کرد .
 
وی افزود: درسوره روم آیات 4و5 خداوند می فرماید:
« فِي بِضْعِ سِنِينَ ۗ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ ۚ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (4) ،بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاء وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ(5)؛ در مدت چند سال فرمان ، فرمان خداست ، چه پیش از پیروزی و چه بعد از آن و در آن روز مؤمنان شادمان می شوند، به یاری خدا خدا هر کس را که بخواهد یاری می کند، زیرا پیروزمند و مهربان است»؛ ازاین آیه مبارکه هم به روز قیامت وهم به روز ظهور امام زمان تفسیر شده است. 
 
این کار شناس مذهبی عنوان کرد: اگر اشاره به روز قیامت باشد معنا ی آن می شود:« درآن روز (روز قیامت) خوشحال می شوند مومنین به نصرت الهی »؛‌ لذا نصرت الهی در روز قیامت در تفاسیر حضرت زهرا سلام الله علیها معنی شده و ایشان هم به منصوره معروف هستند که علت آن شفاعت آن حضرت سلام الله علیها ازشیعیان در روز قیامت است و مومنان از شفاعت این نصرت الهی (حضرت زهرا سلام الله علیها ) شاد می شوند. 
 
وی افزود:  درتفسیر دوم هم به وجود مقدس امام زمان(عج) اشاره شده که تفسیر آن می شود:« در روز ظهور مومنان از ظهور حضرت(عج) به عنوان نصرت الهی خوشحال می شوند که به کمک آنها می آید لذا دعای فرج دعای فرح و خوشحالی مومنین است زیرا با دعای فرج حضرت ظهور خواهند کرد و از کشته شدن دشمنان حضرت زهرا سلام الله علیها و سید الشهدا علیه السلام مومنان دل خوش وشاد می شوند.
 
شهر باف در پایان خاطر نشان کرد: یکی از کتب مقدس هندویان کتاب «دید» بوده که برهمن ها آن را در زمره کتابهای مقدس خویش بر می شمرند؛ لذا در این کتاب با عنوان منصور، از منجی آخرالزمان حکایت شده است: «پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود كه پیشوای خلائق باشد و نام او«منصور» باشد تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد و همه كس را از مومن و كافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد سرآید.» لذا این مطلب را شیخ بهائی در کتاب کشکول و آیت الله علی اکبر نهاوندی در کتاب العبقری الحسان خود آورده اند.


فرم در حال بارگذاری ...