موضوع: "مهارت های خانه داری"

200 دستور آشپزی (آشپزی به روش موبایلی )

نوشته شده توسطرحیمی 15ام آذر, 1393

مهارت آشپزی یکی از توانایی است که به صورت مستقیم با زندگی ما انسان ها سر و کار دارد، اما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چقدر در آشپزی مهارت دارید و قادر به تهیه چند نوع دستور آشپزی هستید؟ برنامه “آشپزخانه فیروزه ای" مجموعه ای از 200 دستور آشپزی گلچین شده در دسته بندی غذاهای سنتی و محلی، پلوها و ته چین ها، خورش ها، آش ها و سوپ ها، سالادها، دسرها، نوشیدنی ها، کیک و شیرینی ها، نان ها، ترشی ها و مرباها، پیتزاها و … است. از ویژگی های نرم افزار می توان به مواردی چون: توضیح کامل دستورها، رابط کاربری زیبا، قابلیت به اشتراک گذاری مطالب و … اشاره کرد.

 


 

با نصب برنامه “آشپزخانه فیروزه ای” می توانید با طرز تهیه غذاهای سنتی و محلی، پلوها و ته چین ها، خورش ها، آش ها و سوپ ها، سالادها، دسرها، نوشیدنی ها، کیک و شرینی ها، نان ها، ترشی ها و مرباها، پیتزاها و … آشنا شوید.

 

دانلود و مشخصات فایل

 

برای دانلود اینجا کلیک کنید
رمز عبور: www.yjc.ir
حجم: 5.7 مگابایت
نسخه: 2.0
اجرا در: اندروید 2.1 و بالاتر

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

حلیم بادمجان

نوشته شده توسطرحیمی 17ام مهر, 1391

     یک غذای سنتی ، پر خاصیت و بسیار خوشمزه . حلیم بادنجان را باید یک کشک بادنجان کامل شده نامید . غذایی با عطر سیر و بادنجان و البته با گوشت خوشمزه و مقوی گردن . حلیم بادنجان یک غذای اصالتا اصفهانیست که البته دور تا دور ایران عزیز گشته و در هر شهر تغییراتی کرده اما از اصل نیوفتاده ….

مواد لارم:

  1. بادنجان …. 1 کیلو
  2. سیر …. 3 حبه
  3. پیاز …. 2 عدد درشت
  4. کشک …. 250 گرم
  5. گوشت گردن …. 250 گرم
  6. خرده برنج یا عدس یا لوبیا سفید …. 1 پیمانه سر خالی
  7. گردو چرخ کرده …. 2 قاشق غذاخوری
  8. زردچوبه …. 2 قاشق غذاخوری
  9. نمک و فلفل …. به میزان لازم
  10. آب گوشت …. 1 پیمانه
  11. زعفران آب زده …. 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

1 - بادنجان ها را پوست کنده و ورقه ورقه کنید . بادنجان ها را 10 دقیقه در آب در حال جوش انداخته و سپس آبکش کنید . در این مرحله میتوانید بادنجان ها را پس از ورقه ورقه کردن در آب نمک بخوابانید و پس از  2-3 ساعت آنها را آبکش کرده و پس از خشک شدن کمی سرخ کنید ولی توجه کنید که بادنجان ها تا کمی سرخ شد از روغن خارج کنید تا برشته نشود و لایه روی آن خشک نشود . زیرا در حلیم بادنجان جالب نیست که این تکه های برشته زیر دندان بیایند.
2 - برنج را در آب در حال جوش و نمک بریزید و زمانی که کامل نرم شد و تقریبا دانه های برنج از بین رفت آن را آب کش کنید و کنار بگذارید.توجه کنید که در شهر های مختلف از حبوبات دیگر هم استفاده میکنند که رایج ترین آن عدس است و بعضی نقاط از لوبیا سفید نیز استفاده میکنند که هر دو مورد مناسب است البته با عدس غذای شما تیره میشود ولی به نظر شخصی من خوشمزه تر است .
3 - گوشت گردن را به همراه پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه بپزید و ریش ریش کرده و کنار بگذارید .
4 - با حوصله سیرداغ و پیاز داغ را آماده کنید .
5 - در یک قابلمه مناسب یک لایه بادنجان روی آن برنج و گوشت گردن پخته و ریش ریش شده ، سیر داغ و پیازداغ و گردو چرخ شده بریزید.نمک و فلفل و زردچوبه را بیفزایید توجه کنید که اگر آب گوشت شما نمک دارد غذای شما شور نشود یا ممکن است کشک شما که در آخر اضافه میکنید شور باشد پس بهتر است نمک را در آخر اگر لازم بود اضافه کنید و یک پیمانه آب گوشت را اضافه کنید . در قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم به مدت 1 ساعت تا 1 ساعت ونیم بگذارید تا مواد کاملا له شده و به خورد هم بروند.
6 - بعد از این زمان کشک و زعفران را به غذا افزوده و با گوشت کوب خوب بکوبید تا مواد کاملا له شده و یک دست شود .
7 - حلیم بادنجان را در ظرف مناسبی کشیده و روی آن را با کشک و گردو و زعفران و نعنا داغ تزیین کرده و سرو نمایید.

آش گوجه فرنگی تبریزی

نوشته شده توسطرحیمی 8ام مهر, 1391

 

آش گوجه فرنگی تبریزی

مواد لازم :

گوجه فرنگی 1کیلو و 500 گرم غوره 1/2 لیوان

سبزی 750 گرم پیاز 2-3 عدد متوسط

لوبیا چیتی 1 لیوان نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری

آبغوره 1 لیوان آب گوشت 2-3 لیوان
برنج 1 استکان نمک،فلفل،زردچوبه بمیزان لازم

طرز تهیه:

     در یک قابلمه جادار، مقداری روغن داغ کنید و پیاز را در آن سرخ کنید تا سبک شود.بعد مقداری زردچوبه به آن بیافزایید و بگذارید کاملا طلایی شود.

    نیمی از پیاز داغ را می توان برای تزیین برداشت.لوبیا را از آب در آورده و همراه پیاز تفت دهید و سپس 5-6 لیوان آب روی آن بریزیدو بگذارید تا 1 ساعت با حرارت متوسط و درب بسته بپزد.بعد از نرم شدن لوبیا ،برنج را آبکش کنید و همراه با آب گوشت داخل قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید و صبر کنید تا برنج کاملا باز شود بعد سبزی خرد شده را همراه با غوره داخل مواد بریزید(دقت کنید آش در این مرحله نباید خیلی هم آب داشته باشد .در همین حد که آب روی سبزی را گرفته باشد کافی است. اگر نیاز به ریختن آب بود از آب جوش استفاده نمایید)درب قابلمه را ببندید و 20 دقیقه بگذارید سبزی با درب بسته بپزید وجوش بیاید.گوجه ها را میکس کنید.20 دقیقه بعد از ریختن سبزی،آب گوجه فرنگی را به آش اضافه نمایید ،حرارت را بالا ببریدو مدام آش را هم بزنید.در این مرحله 1 قاشق نعناع خشک را بدون تفت دادن داخل آش بریزیدو ادویه را هم اضافه کنید.حرارت زیر آش را ملایم کرده و 30دقیقه بگذارید تا آش جا بیافتد و در این مدت هم بزنید تا ته نگیرد.بعد از جا افتادن آش آبغوره را داخل آش ریخته و حرارت را خاموش کنیدو مدام هم بزنید تا آبغوره به خرد آش رود

و با پیاز داغ و نعناع خشک تفت داده تزیین بفرمایید و میل نمایید.

                                                                   گوارای وجودتان

 

 

خورشت لوبیا سبز

نوشته شده توسطرحیمی 2ام مهر, 1391

 

مواد لازم:
لوبيا سبز =1 كيلو
گوشت خورشتي=500 گرم
پياز =1 عدد
رب =2 ق غذاخوري
ادويه خورشتي+نمك+فلفل= مقداري
آبليمو= مقداري

طرز تهيه:
     پياز را خرد كرده در روغن تفت ميدهيم تاطلائي رنگ شود سپس گوشت را اضافه نموده و دوباره تفت مي دهيم به مدت 10 دقيقه سپس رب +فلفل+ادويه را اضافه كرد تفت داده بعد كمي آب ريخته زير آن را كم ميكنيم تا گوشت خوب پخته شود بعد از پختن گوشت ها لوبيا را كه از قبل در روغن تفت داده ايم+نمك+آبليمو اضافه ميكنيم 15 بعد غذا آماده است.

آشپزی برای کودک 1

نوشته شده توسطرحیمی 30ام شهریور, 1391

 

فرني
براي تهيه فرني از 2 روش زير مي توان استفاده كرد:

روش اول:

  1. آرد برنج (يك قاشق مرباخوري سرصاف)
  2. شكر (نصف قاشق مرباخوري سرصاف)
  3. شير (ترجيحا شير مادر) (5 قاشق مربا خوري)

     آرد برنج بايد اول با كمي آب و شكر (به ميزان فوق) كاملا پخته شود سپس 5 قاشق مرباخوري شير اضافه گردد. قوام فرني بايد كمي بيشتر از شير مادر باشد. اگر از شيري به جز شير مادر استفاده مي شود حتماً بايد قبلا جوشانده شود.

صفحات: 1· 2