« بازخوانی گفتاری از آیت‌الله مهدوی کنی درباره حضرت امیر علیه السلاممبانی اعتقادی که موجب شیرین شدن اعمال بندگان می شود »

مهربانی و محبت؛ راهکار مقابله با حسد

نوشته شده توسطرحیمی 30ام خرداد, 1396
 
امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
در مقابل حسد مهربانی قرار دارد، مومن با حیای خودش بر شهوت غلبه می کند و با مهربانی با حسد مقابله می کند. کسی که حسادت نداشته باشد نسبت به ولایت عشق می ورزد. منتظران فرج بدانند آقا یارانی می خواهد که یک ذره در وجودشان حسادت و انانیت نداشته باشند و باید خیلی در این زمینه جلو بروند.

مراسم شب احیا بیست و سوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان و مداحی حاج مهدی سماواتی، کربلایی علی اکبر سماواتی در حسینیه آیت الله حق شناس  برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام علیرضا پناهیان را می خوانید:

حجت الاسلام پناهیان

حسادت همان شیطان است

مهم ترین ویژگی در انسان که باعث میشود در مقابل ولایت مداری قرار گیرد حسادت است و باعث می شود انسان به اوج نرسد. آیا این صفت فراگیر هست؟

امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند:

حسادت مثل خون و گوشتی است که در وجود همه ی انسان ها جریان دارد.

اهل بیت علیهم السلام فرمودند:

حسادت به ما که می رسد از بین می رود، حسادت همان شیطان است؛ یعنی حسادت را معادل شیطان می گیرند!

روایتی عجیب که امام خمینی در کتاب هایشان شرح کرده اند:

سه چیز هست که پیامبران الهی نمی توانند از آن نجات پیدا کنند، غیر پیامبران چه حالی خواهند داشت؟

1- تفکر در وسوسه های امر خلقت؛ که موضوع پیچیده ای است که خدا چطور از عدم وجود آفریده و بعضی ها فکرشان درگیر این مسائل کمی تا قسمتی فلسفی می شود.

2- منفی بافی یا فال بد زدن؛ که گاهی وجود انسان را در برمی گیرد.

3- و حسد؛ حضرت امام اینجا فرموده اند اینکه پیامبران هم دچار حسد می شوند به خاطر شدت اهمیت حسد است یا مراتب نازل حسد که به غبطه می خورد، در روایت در نظر می گیرند.

در مقابل مساله ولایت پذیری نباید بی اعتقادی قرار دهیم بلکه باید رذیله حسادت را قرار دهیم که قرآن هم در اینباره تاکید فرموده اند.

روش مقابله با حسادت

امام کاظم علیه السلام در مقابل حسد صفت تقوا را قرار می دهند. اصلی ترین صفت اخلاقی که زندگی به آن وابسته است مهربانی است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: در مقابل حسد مهربانی قرار دارد، مومن با حیای خودش بر شهوت غلبه می کند و با مهربانی با حسد مقابله می کند.

حسود نمی تواند مهربان باشد و دلسوزی کن، در فرهنگ ما واجب ترین نصیحت و دلسوزی برای امام مسلمین است یعنی انسان دلسوز امامش باشد و ما در دوران ظهور خواهیم دید.

امام زمان(عج) چه یارانی می خواهند؟

کسی که حسادت نداشته باشد نسبت به ولایت عشق می ورزد. منتظران فرج بدانند آقا یارانی می خواهد که یک ذره در وجودشان حسادت و انانیت نداشته باشند و باید خیلی در این زمینه جلو بروند. امام صادق علیه السلام می فرماید: صاحب دین فکر می کند و با تفکر به آرامش می رسد، وقتی به خودش توجه می کند به تواضع می رسد، با قناعت به استغناء می رسد و حسد را از بین می برد و محبت در دلش ظهور می کند.

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: کسی که قلبش باتقوا باشد حسد وارد قلبش نمی شود. در قران دو جا از تقوای قلب صحبت شده: هرکس به نشانه های خدا احترام بگذارد ناشی از تقوای قلب است و نشانه های خدا جای قدم زدن حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل است و جای قدم های مادر اسماعیل را ببینی و هروله کنی می شود و من یعظم شعائرالله.

خودسانسوری حسودان در زمان ظهور

بعضی ها معلوم است که حسادت را مثل مرض بروز می دهند و کسی اصلا نمی فهمد این چیز بدی است. در زمان ظهور حضرت حسودان از بین نمی روند اما می گویند الان تکان بخورید همه می فهمند شما مرضی دارید. و دچار خودسانسوری می شوند از بس همه حسادت را می فهمند، حسادت نسبت به ولیّ خدا زشت ترین حسادت است.

حسادت را اگر از بین ببریم غرق محبت می شویم و اگر غرق محبت شویم دعای فرج ورد زبانمان می شود، یک شب من در جبهه این دعا را برای رزمنده هایی که نصف آنها شهید شدند می گفتم، امشب گفته اند این دعا را خیلی بخوانید و این دعا ناشی از یک محبت شدید نسبت به آقاست. محبتی که شما را دیوانه کرده و می گویید خدایا مواظب امام زمان علیه السلام باش، دستش برا بگیر، خدایا حمایتش کن، کمک کن تا ظهور کند و او بهره ببرد؛ در حالی که خدا خودش مراقب امامش هست و نیازی به گفتن ما نیست اما از روی محبت شدید چنین می گوییم.

ثواب عجیب نگاه به صورت علی بن ابی طالب(ع)

آمدند به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله عرض کردند فلانی با پول اندکی به سفر رفت و سود زیادی کرد. حضرت فرمود: به کسی که ثروتی دارد حسادت نکنید مگر اینکه غبطه بخورید که پولهایش را در راه خدا خرج کرد اما می خواهم به شما خبری بدهم؛ می خواهید کسی را به شما معرفی کنم که از رفیق شما پولش کمتر است اما بیرون رفته و برگشته و سودی کرد که خزائن عرش رحمان از ثروت او پر شد؟ نگاه کنید ببینید چه کسی می آید؟ مردم دیدند یکی از انصار حضرت با لباسی مندرس می آمد. مردم پرسیدند: چه چیزی شده و چکار کرده؟

حضرت فرمود: اگر سودی که او کرده را بین آسمان و زمین تقسیم کنیم به هر کس کمترین چیزی که می رسد پاکی از گناه و وجوب بهشت است! مردم متعجب شدند و پرسیدند: چکار کرده؟ آن شخص از کاجرا خبر نداشت و مردم از آن شخص پرسیدند: چه کار کرده است؟ آن شخص گفت: من دنبال کاری رفته بودم اما چون انجام نشد گفتم کاری انجام دهم که ثواب داشته باشد، رفتم به درب خانه علی بن ابی طالب علیه السلام تا نگاهی به ایشان کنم چون پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود نگاه به علی بن ابی طالب عبادت است.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بله و الله نگاه به صورت علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است. حضرت فضایل نگاه به علی بن ابی طالب علیه السلام را برشمرد، ثوابی که شخص با نگاه برده است یعنی در دلش هیچ حسادتی نیست و به او گفته اند علی بن ابی طالب علیه السلام برتر است. کسی که کفر در دلش باشد به هم می ریزد و می گوید: چقدر غلو می کنند و …

حجت الاسلام پناهیان
وارث


فرم در حال بارگذاری ...