« گام‌های راهبردی آمریکا برای نفوذ در ایرانرسانه های گمراه کننده، پیکر امت اسلام را مجروح ساخته اند »

موج سهمگین ناهنجاری های حاصل از فضای مجازی در راه است.

نوشته شده توسطرحیمی 5ام مهر, 1394

معاون فرهنگی دستگاه قضایی با تاکید بر این که هشدارهای دلسوزانه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی باید مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند، تصریح کرد:

واقعیت آن است که موج سهمگین جرم و جنایت و ناهنجاری های حاصل از حضور در فضای مجازی در راه است.

     حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی کشور با ایشان ابراز داشت:

     فضای مجازی امروز مساله ای است که با همه حیات بشر سر و کار دارد، چرا که وضعی که ما با آن روبرو هستیم به سرعت همه وجوه حیات بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و زندگی جدیدی را رقم میزند.

* ظرفیت های فضای مجازی را کاملاً نمی شناسیم

وی افزود: متاسفانه ما فضای مجازی را خوب و دقیق نمی شناسیم و ظرفیت های فعلی اش را به طور دقیق نمی شناسیم چه رسد به این که از ظرفیت های آینده که فوق تصور بشر است، خبر داشته باشیم و به همین خاطر باید بگویم که ما در آینده با آن به گونه ای مواجه می شویم که تاکنون همچنین وضعیتی را بشر تجربه نکرده است.

حجت الاسلام صادقی بیان داشت: شاید بتوان همه دستاوردهای علمی، فناوری و تمدنی بشر تا امروز را یک طرف قرار داد و فضای مجازی را طرف دیگر، یعنی به تنهایی فضای مجازی با همه آن ها برابری می کند و بلکه از همه دستاوردهای بشری در طول هزاران سال افزون تر و مهم تر است.

* نه علم کافی داریم و نه مهارت و مدیریت لازم!

وی گفت: در مقابل این ظرفیت عظیمی که ایجاد شده ما در داخل کشور و به خصوص روحانیون و متدینین ما، نه علم کافی را در این باره دارند و نه مهارت وآمادگی اجرایی لازم و کافی در رویارویی با آن را؛ از آن سو دشمنان ما، علم و دانش و مهارت و مدیریت کار را بر عهده دارند و نتیجه این می شود که فضای مجازی با همه امکانات در اختیار دشمن است و او بیشترین بهره را با در اختیار داشتن ظرفیت ها می برد و ما در این خصوص ضعف داریم و به تبع آن ضربه پذیر هستیم.

* تفاوت جنگ نرم امروز با جنگ سخت دیروز

معاون فرهنگی دستگاه قضایی همچنین بیان داشت: این وضع تقریباً مشابه سال های آغازین جنگ تحمیلی است که صدام و رژیم بعث عراق تا بُن دندان مسلح بود و ما با دست خالی جلوی عراقی ها می جنگیدیم؛ تازه در آن جنگ سخت، می شد بسیجی وار با جان فشانی ایستادگی کرد اما امروز باید شیوه های دیگری را در جنگ فضای مجازی در پیش بگیریم تا موفق باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در چنین وضعی قبل از هر چیز ما باید بدانیم که در این فضای مجازی چه اتفاقاتی می افتد تا بعد با دانش و علم و حرکت جهادی بتوانیم در مواجهه با جنگ نرم دشمن، کاری از پیش ببریم.

* تولید پول و ثروت در فضای مجازی

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: نکته حایز اهمیت دیگر این است که در فضای مجازی امروز تولید پول و ثروت به گونه ای است که همه کمپانی ها در فضای حقیقی شیوه های خود را کنار گذاشته اند، به این معنی که قبلاً کارتل های نفتی و کمپانی های صنعتی پول سازی می کردند اما امروز عمدتاً صنایع و فضاهایی مثل مایکروسافت هستند که میدان دار این عرصه ها می باشند.

* سبک زندگی و تفکر جدید برآمده از فضای مجازی

وی افزود: از سویی در فضای فرهنگی نیز رسماً این فضا به گونه ای است که خودش فلسفه و ایدئولوژی و سبک زندگی و تفکر جدید ایجاد کرده و این در حالی است که اساساً هدایت این ها دست ما نیست و کسان دیگری پشت قضیه هستند

وی گفت: همچنین در عرصه فرهنگ سازی و تغییر ادبیات و ذهن و طرز رفتار و زندگی ها و بعد در حوزه مسایل اجتماعی، امروز فضای مجازی واقعاً یکه تازی می کند و این ها همه گوشه ای از تاثیرات فوق العاده چنین فضایی است.

* تغییر هویت و ارتباطات در فضای مجازی

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اضافه کرد: به عنوان مثال امروز کاری که فضای مجازی کرده این است که سبک زندگی و نوع روابط اجتماعی را عوض کرده است؛ قبلاً یک شیوه ها و سبک هایی بود و بعد هویت های دیگر و ارتباطات مطرح شد و همه اینها در فضای مجازی تغییر یافته و شاهد دوست یابی های متعدد و هویت یابی متعدد هستیم به گونه ای که در حال حاضر یک فرد با صدها هویت می تواند وارد این فضا شود و خیلی کارها کند.

* چرایی افزایش جرم و بزهکاری

وی گفت: به همین خاطر است که زمینه جرم و جنایت نیز از این طریق فراوان شده و امکانات سوء استفاده در اختیار افراد قرار گرفته است. از سویی فریب کاری نیز در فضای مجازی زیاد شده و بعضاً نوجوانان و جوانان ما که تجارب زیادی هم ندارند به سرعت جذب این فضا شده و تحت تاثیر قرار می گیرند که نتیجه اش در زمانه فعلی رشد قابل توجه آمار جنایت، اعتیاد و روابط نامناسب اخلاقی و خیانت های خانوادگی است.

* موج سهمگینی در راه است …!

وی افزود: الان پرونده های بسیاری در قوه قضاییه مطرح است که منشا بسیاری از این ها فضای مجازی است که روز به روز هم تشدید می شود و تازه از این به بعد باید منتظر موج سهمگین در راه باشیم و این در حالی است که ما هنوز برای بسیاری از جرم ها و بزهکاری های فضای مجازی، تعریف درست قانونی نداریم تا بتوانیم مجازات مناسبی برای آن ها در نظر بگیریم.

* لزوم رفع خلأ قانونی در حوزه فضای مجازی

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین با بیان این که ما در این رابطه خلأ قانونی فراوانی داریم، گفت: یکی از مشکلات و آسیب های فضای مجازی ناظر به مساله اعتیاد نسل جدید به این فضاست ؛ جوانی که در فضای مجازی معتاد می شود از زندگی طبیعی خود خارج می شود و قدرت اداره زندگی طبیعی ندارد و زندگی شان با متلاشی شدن و اختلال جدی روبرو می شود.

* برخی از آسیب های جسمی و روانی فضای مجازی

وی تاکید کرد: اساساً صرف نظر از تخلفات جرم انگارانه، رفتار عادی فرد در این شرایط هم جرم زا است، ضمن آن که آسیب های فیزیکی و جسمانی که بر چشم و ذهن و مغز و گوش و بدن انسان ضربه وارد می شود را نیز نباید نادیده گرفت.

وی بیان داشت: نسل جوان به طوری در این فضا اعتیاد پیدا می کند که در فضای بازی آنلاین زندگی می کند مثل بازی معروف “کلش آف کلنز” که حتی بحث احساسات و عواطف را در فضای مجازی به جای احساسات طبیعی به خود مشغول می کند، به طوری که عشق و محبت مجازی، نفرت و جنگ مجازی جای همین ها را در فضای طبیعی و معمولی می گیرد.

* خطری که فضای عادی زندگی را تهدید می کند

حجت الاسلام دکتر صادقی افزود: چه بسا حتی تا دو سه سال دیگر به جایی برسیم که افراد همه لذات طبیعی خود را در فضای مجازی به دست آورند؛ به این معنی که به جای رابطه دوستانه و عاشقانه با همسر آن را در فضای مجازی داشته باشند که البته خیلی از آن ها به شکل حرام و غیرشرعی است که این مساله شدنی است و در حال حاضر هم نمونه های آزمایشی را هم ساخته اند که همه انواع لذاتی که انتظار دارید به شما می دهد؛ در چنین شرایطی یک جوان شاید پیش خود بگوید وقتی این ها در فضای مجازی تامین می شود دیگر چرا زیر بار شرایط ازدواج بروم و به همین خاطر دچار گناه و خلاف می شود.

وی گفت: حتی مواد مخدر اینترنتی که بحثش جدی است و همین را به شکل مجازی انجام می دهند و خلاصه آن که در زندگی طبیعی هر گونه لذتی را می خواهند در فضای مجازی ایجاد کنند که این مساله واقعاً از ابعاد فرهنگی و اجتماعی بسیار خطرناک است.

* هجمه به سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی

وی افزود: در هر صورت آنچه مسلم است این که خیلی فضا عجیب و غریب است و شاهدیم که هجوم وحشتناکی به سبک زندگی اسلامی وارد شده می شود و کل حیات بشر را دگرگون کرده و در این میان هر انسان آگاهی باید حساس شود و البته خوشبختانه متفکران آگاه دنیا متوجه این مساله شده و هشدار می دهند.

* مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مقام معظم رهبری در دستورالعمل 10 ماده ای خود در رابطه با فضای مجازی، هشدارهای تکان دهنده ای داده اند که همه مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شوند، تصریح کرد: متاسفانه رخوت و سستی در این خصوص حاکم شده و در حالی که ما از تحولات بسیار عقب هستیم که سرعت و شتاب فضای مجازی بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: طبعاً در چنین شرایطی باید مدیریت کار را آگاهانه و بر اساس احساس مسئولیت عهده داریم شویم و این را هم باید بدانیم که فضای مجازی حتی حاکمیت کشورها را تحت تاثیر قرار داده و فضای سیاسی و امنیتی آنان را دچار چالش کرده است.

* تهدید حاکمیت های سیاسی و نگاه ایالات متحده

حجت الاسلام و المسلمین صادقی همچنین ابراز داشت: در فضای مجازی امکان این وجود دارد که در مخالفت با حاکمیت، انواع کمپین ها و موج های اجتماعی و فرهنگی راه بیفتد و همه این ها خطری است که حاکمیت همه کشورها را تهدید می کند و حتی کشورهای مثل آمریکا مراقب این جهت هستند، به گونه ای که شاید جالب باشد که ایالات متحده آمریکا حاضر است در همه چیز با اروپا مشارکت کند الا فضای مجازی چرا که حاکمیت آینده را در این موضوع می داند و می خواهد خودش ابتکار عمل را در اختیار داشته باشد.

* مدیریت پیشرفته بر فضای مجازی؛ لازمه تداوم حاکمیت دین

وی با بیان این که تداوم حاکمیت دین در جامعه لازمه اش این است که در حوزه فضای مجازی بتوانیم اعمال حاکمیت کرده و مدیریت پیشرفته ای را دنبال کنیم، گفت: یکی از لوازم مقابله با آسیب های فضای مجازی در عین حال که ما به فرصت های آن نیز باید توجه داشته باشیم این است که قبل از هر چیز به موازات افزایش علم و شناخت خود، به ارتقای مهارت ها نیز در این باره عنایت کافی داشته باشیم.

* طرح نکته ای با حوزویان

معاون فرهنگی دستگاه قضایی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حوزه های علمیه و روحانیون عزیز ما مراقب باشند که با در پیش گرفتن سیاست و شیوه منع، چندان مساله حل نمی شود و نمی توانیم با برخورد سلبی جلوی موج استفاده و روی آوردن به فضای مجازی را بگیریم و لذا هنر ما نباید صرفاً این باشد که برخورد سلبی داشته باشیم، البته کسی نمی گوید که خدای ناکرده فتوای خلاف شرع بدهیم بلکه باید بدانیم که با برخورد سلبی مساله حل نمی شود.

با برخورد سلبی به جایی نمی رسیم!

وی افزود: آنچه مسلم است این که با برخورد سلبی به نتیجه این نمی رسیم و باید به این فکر باشیم که تدارک بزرگی برای حضور ایجابی و مدیریت شده در فضای مجازی داشته باشیم.

* حوزه و حاکمیت، آمادگی خود را افزایش دهند

این مسئول نهاد قضایی کشور همچنین گفت: باید هم حوزه های علمیه و هم دولت و نهاد حاکمیتی، آمادگی خود را در این باره افزایش داده و هر چه سریع تر از خواب غفلت خارج شود.

در این خصوص همه باید بسیج شویم و بدانیم که هجوم نرم در فضای مجازی به مراتب بدتر و خطرناک تر از هجومی است که صدام به کشور ما آورد، چه آن که امروز باید صدای بمب هایی که ربات های مجازی ایجاد می کنند را به خوبی بشنویم که متاسفانه گاه نمی شنویم.

* خطر ربات های مجازی؛ سهمگین تر از بمب های شیمیایی صدام

وی در خاتمه سخنان خود با بیان این که همه باید هشدارهای دلسوزانه و صریح مقام معظم رهبری را جدی بگیرند، ابراز داشت: در همین فضای مجازی ربات هایی عمل می کنند که از بمب شیمیایی خطرناک هستند و فلیترینگ موجود اصلاً پاسخگو نیست چرا که با یک ربات ساده در کسری از ثانیه به چنان هجمه ای در حوزه فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی وارد می شوند که نمی شود با فیلترینگ صرف به مقابله با آن ها برخاست.

منبع : خبرگزاری حوزه

 


فرم در حال بارگذاری ...