« دانلود کتاب "نقش نماز در شخصیت جوانان"روح عبودیت »

نرم افزار متن کامل 50 کتاب از علامه حسن زاده آملی منتشر شد.

نوشته شده توسطرحیمی 10ام اردیبهشت, 1392

 نرم‌افزار آثار علامه حسن‌زاده آملی با موضوع علوم اسلامی به همت مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی منتشر شد.

 

علی‌اكبر پوست‌چيان، مسئول ارتباطات و اطلاع‌رسانی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) با اعلام اين خبر اظهار كرد: نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حسن‌زاده آملی مشتمل بر متن كامل 50 عنوان كتاب در 60 جلد و در هشت موضوع مختلف است.

وی افزود: از جمله موضوعاتی كه در اين نرم‌افزار وجود دارد، می‌توان به مطالب عرفانى و اخلاقى، فلسفى، منطقى، كلامى، تفسيرى، روایى، رجالى، فقهى، رياضى، هَيوى (اخترشناختى)، ادبى و … اشاره كرد. اين نرم‌افزار از توليدات كتابخانه‌ای بخش خدمات فرهنگی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی به شمار می‌رود كه به سه زبان فارسی، عربی و انگليسی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مسئول ارتباطات و اطلاع‌رسانی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی تصريح كرد: از ويژگی‌های اين نرم‌افزار، می‌توان به ارتباط بين فصوص‌الحكمه فارابی و فصوص‌الحكم ابن عربی با شرح علامه حسن‌زاده آملی، جستجو در بيش از 13 هزار عنوان از طريق فهرست گزينشی جستجوی ساده و پيشرفته در متن و فهرست كتب اشاره كرد.

وی ادامه داد: امكان مقايسه دو متن مختلف از يك يا دو كتاب با يكديگر، متن كامل قرآن كريم با ترجمه فارسی و قابليت جستجو در آيات، همچنين 10 دوره لغت‌نامه در 62 جلد با قابليت جستجو و ارتباط با متن كتب، همچنين ارائه اطلاعات مفيد درباره كتب، شخصيت علمی و معنوی علامه حسن‌زاده آملی از ديگر ويژگی‌های نرم‌افزار به شمار می‌رود.

پوست‌چيان اظهار كرد: از قابليت‌های پژوهشی نرم‌افزار می‌توان به امكان يادداشت‌برداری، ذخيره‌سازی متن، رنگی‌كردن متن، ويرايش و در نهايت چاپ اشاره كرد.

گفتنی است، ارائه فهرست درختى كتب به همراه عناوين مجلدات و سرفصل‌‌ها، ارائه فهرست گزينشی بيش از ۱۳ هزار عنوان باب با قابليت فهرست‌سازی، ارائه ۱۷۱ هزار كلمه غير تكرارى از متن كتاب‌ها با قابليت فهرست‌سازی، مشاهده ارتباط شرح‌ها و ترجمه‌های هر كتاب در قسمت كتب مرتبط، مقايسه دو به دو بين متون مختلف از يك يا چند كتاب، جستجوی برخط (Find) در همه قسمت‌های برنامه، محدود كردن دامنه نمايش و جستجوی كتب، جستجوهای ساده و تركيبی كلمات در متن و فهرست كتب و ارتباط واژگان متون با لغت‌نامه با قابليت جستجو از طريق ريشه و مشتق از قابليت‌های فنی اين نرم‌افزار است.

همچنين انتقال مستقيم متن به MS-Word، يادداشت نور يا حافظه موقت (Clipboard)، ابزارهای متن، شامل نمايه‌زنی، حاشيه‌نويسی، رنگی كردن و علامت‌گذاری دسترسی به امكانات پژوهشى متن شامل جست‏وجوی عبارت انتخاب شده در متن جاری، متن همه كتاب‌ها، قرآن و لغت‏نامه؛ مشاهده شرح يا ترجمه پاراگراف مورد نظر در كتب مرتبط با آن، مشاهده كتابنامه از طريق منوی كليك راست، انتخاب صفحه كليد فعال از هفت نوع صفحه كليد مختلف و انتخاب سبك نمايش متن از هفت گروه قلم نيز ديگر قابليت‌هايی است كه در اين نرم‌افزار گنجانده شده است.

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: فاطمه [بازدید کننده]  
فاطمه
5 stars

باسلام واحترام : اين مجموعه كه شرح آن در بالايصفحه گذشت بسيار عالي است خدا جزاي خير به شما دهد اما اي كاش يك صفحه از اين موارد را نمايش ميگذاشتيد تا بيننده كاملا وبطورملموس بتواند موضوعات را بررسي و مشاهده نمايد. خداوند درجات شما را متعالي فرمايند.

1392/07/26 @ 08:28


فرم در حال بارگذاری ...