« حفظ تعادل در خوش گمانى و بدگمانىدعا به هنگام تنگی رزق »

نشانه های مؤمن

نوشته شده توسطرحیمی 28ام شهریور, 1391

 

بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین          قرآن مجيد و کتاب هاى اصيل حديث براى انسان مؤمن ارزش و عظمتى قائلند که براى چيزى در آفرينش ، پس از خدا و انبيا و ائمه ، به اين اندازه ارزش قائل نيستند .
       مؤمن ماه آسمان حيات ، خورشيد عالم   معنى ، و نور زمين و آسمان است .

    * قالَ النَّبِىُّ (صلى الله عليه وآله وسلم) :مَثَلُ الْمُؤْمِنِ عِنْدَ اللّهِ کمَثَلِ مَلَک مُقَرَّب ، وَ   اِنَّ الْمُؤْمِنَ اَعْلى عِنْدَاللّهِ مِنْ مَلَک مُقَرَّب(1) 

   رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: مؤمن نزد خداوند همانند ملک مقرّب است ، و به حقيقت که مؤمن نزد خداى بزرگ از ملک مقرّب بالاتر است .

* اِنَّ رَسوُلَ اللّهِ (صلى الله عليه وآله وسلم) نَظَرَ اِلَى الْکعْبَةِ فَقالَ : مَرْحَباً بِالْبَيتِ ما اَعْظَمَک وَ ما اَعْظَمَ حُرْمَتَک عَلَى اللّهِ ! وَ اللّهِ لِلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْک لاَِنَّ اللّهَ حَرَّمَ مِنْک واحِدَةً وَ مِنْ الْمُؤْمِنِ ثَلاثَةً : مالَهُ وَ دَمَهُ وَ اِنْ يظَنَّ بِهِ ظَنَّ السُّوءِ(2) .

     در روايت آمده که رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) به کعبه نظر فرمود واين چنين به خانه ى حق خطاب کرد : آفرين به بيت الهى ، چه عظيم است قدر و منزلت تو و حرمتى که نزد خداى دارى ! به خدا قسم مؤمن احترامى عظيم تر از تو دارد ، چرا که خداوند براى تو يک حرمت قرار داده و براى مؤمن سه حرمت : حرمت در مال و در خون و آبرو که نبايد به او گمان بد برد .

     * قالَ الصّادِقُ (عليه السلام) : اَلْمُؤْمِنُ اَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْکعْبَةِ(3).

     امام صادق (عليه السلام) فرمود : مؤمن حرمتى بزرگتر از کعبه دارد .

     اين چنين انسان هاى والا و با عظمتى داراى خصوصيات و ويژگى هايى هستند که نشان دهنده ى اعتقاد آنان به خدا و روز قيامت و بيان کننده ى طهارت ظاهر و باطن آنهاست .
     قرآن و روايات به خصوصيات و نشانه هاى مردم مؤمن اشاره دارند تا از جهتى چهره ى ملکوتى آنان را به جامعه ى انسانى بشناسانند و از جهت ديگر درس و پندى براى مردم باشد تا آن نشانه ها را در وجود خود تحقق بخشند .
     در ميان نشانه ها و خصوصيات مردم مؤمن نماز جايگاه مخصوصى دارد و شايد بتوان گفت نماز در رأس تمام خصوصيات مردم مؤمن پس از ايمان به خدا و روز قيامت است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: سیمای نماز/ حسین انصاریان
پی نوشت:
1 ـ مستدرک سفينة البحار : 1 / 167 .
2 ـ مستدرک سفينة البحار : 1 / 168 .
3 ـ مستدرک : 1 / 168 .

 


فرم در حال بارگذاری ...