« قطار زمانآثار و برکات خواندن زیارت عاشورا »

نظر اسلام در مورد کار زن

نوشته شده توسطرحیمی 17ام شهریور, 1397

امام صادق از پدرشان امام باقر علیه السلام روايت كرده‏ اند كه آن حضرت فرمود:
«اميرالمؤمنين و فاطمه عليها السلام از پيامبر خدا صلی الله علیه و آله درباره كارها داورى خواستند. آن حضرت حكم نمودند كه فاطمه عليها السلام كار داخل منزل را انجام دهد و على عليه السلام كار بيرون منزل را.
امام باقر می فرماید فاطمه سلام الله علیها فرمود :
جز خدا كسى نمى‏ داند كه چه اندازه من شادمان شدم كه رسول خدا  بار برخورد با مردان نامحرم را از دوش من برداشت (و موظّف به كارهاى بيرون نكرد كه بايد در برابر مردان بايستم و با آنان برخورد داشته باشم. (منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج‏25، ص 507)
این روایت به خوبی نشان می دهد که آنچه زن باید به تاسی از حضرت زهرا برای خود بپسندد و بدان خشنود باشد کار در منزل است . علاوه بر آنکه در این روایت تقسیم کننده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است پیامبری که کارها و تصمیمات او نشان دهنده امر مورد پسند و رضایت خداست.

 

نظر قرآن در مورد کار زن در بیرون از منزل

 گویا تنها جایی که در قرآن از کار زن در بیرون منزل سخن به میان آمده است در آیه 23 سوره قصص است که جریان حضرت موسی و دختران شعیب را نقل می کند:
 
وَ لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأَتَينْ‏ِ تَذُودَانِ  قَالَ مَا خَطْبُكُمَا  قَالَتَا لَا نَسْقِى حَتىَ‏ يُصْدِرَ الرِّعَاءُ  وَ أَبُونَا شَيْخٌ كَبِير.
 
و چون به آب مدين رسيد بر آن آب گروهى از مردم را ديد كه [به حيوانات‏] آب مى ‏نوشاندند و پايين‏تر از آنان دو زن را يافت كه حيواناتشان را باز مى‏ دارند، گفت: شما برای چه اینجا هستید؟ گفتند: به حيواناتمان‏ آب نمى ‏دهيم تا آنكه چوپانان حيوانات خود را باز گردانند. و پدرما  پير كهنسالى است 
 

اما از این آیه بر خلاف انچه که عده ای پنداشته اند جواز کار زن در بیرون از منزل به صورت مطلق بر نمی آید چرا که از تاکید آن دو دختر بر پیر بودن پدرشان در جواب حضرت موسی علیه السلام معلوم می شود که آن دو اگر پدرشان توانائی داشت به دنبال گوسفندان نمی آمدند چنانچه در ادامه داستان در همین سوره هم می بینیم آنها پس از همین اتفاق به نزد پدر رفته از او می خواهند که حضرت موسی را که شخص قوی و امینی یافته اند به خدمت بگیرد گویا که تا آن موقع شخصی اینچنین یافت نشده بود تا حضرت شعیب گوسفندانش را بدو بسپارد و دخترانش به ناچار به دنبال گوسفندان نروند. 

بنابراین از این آیه - بر خلاف آنچه پنداشته شده - استنباط می شود که کار کردن زن مومنه در بیرون از منزل -بدور از بحث فقهی آن- در غیر مورد ضرورت پسندیده نیست و زنان مومنه سعی بر این دارند که در این ورطه قرار نگیرند چنانچه در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در روایت پیش مشاهده نمودیم.
نکته دیگری که از این آیه فهمیده می شود آن است که زن در صورت انتخاب یا ناچاری به کار در بیرون از منزل نيز بايستی فعالیت خود را بگونه ای تنظیم کند که حتی الامکان اختلاط کمتری با مردان داشته باشد.
 
 
موسسه اهل بیت


فرم در حال بارگذاری ...