« "تب هجران" با صدای صابر خراسانیاین حسن ها چقدر مظلومند +متن »

نهی از تعیین وقت برای ظهور

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آبان, 1397

 

تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 تعیین وقت برای ظهور جایز نیست و براساس روایات معصومین علیه السلام ما وظیفه داریم کسانی را که به تعیین وقت برای ظهور می پردازند تکذیب کنیم. در اینجا برای آشنایی شما عزیزان به برخی از این روایات اشاره می کنیم.

 

امام صادق علیه السلام در روایتی خطاب به محمدبن مسلم می فرماید:

ای محمد! هر کس برای تو خبری از ما درباره تعیین وقت [ظهور] نقل کرد در تکذیب او درنگ نکن؛ زیرا ما [اهل بیت] برای هیچ کس وقت ظهور را تعیین نکرده ایم.

 

در روایات دیگری وقتی «مِهزَم» به امام صادق علیه السلام عرض می کند:

فدایت شوم، در مورد این امری که ما در انتظار آنیم، مرا آگاه کنید که چه زمانی واقع می شود؟

 

آن حضرت می فرماید:

ای مهزم! آنان که [برای این امر] تعیین وقت می کنند دروغ می گویند و آنها که [در این امر] شتاب می کنند نابود می شوند و کسانی که تسلیم می شوند نجات می یابند.

 

همچنین در توقیعی که از ناحیه مقدسه صاحب الزمان علیه السلام در پاسخ به پرسش های «اسحاق بن یعقوب» وارد شده، چنین می خوانیم:

 

اما آشکار شدن فرج، به اراده خداوند است و آنان که [برای ظهور] وقت تعیین می کنند دروغ می گویند.

 

توجه به روایات یادشده به خوبی این نکته را بر ما روشن می سازد که ما، نه تنها حق نداریم به استناد برخی رویدادهای اجتماعی و یا حوادث طبیعی به پیش بینی زمان ظهور و تعیین وقت برای آن بپردازیم؛ بلکه بر ما لازم است ادعای کسانی را که مدعی دانستن زمان ظهورند تکذیب کنیم و جلوی نشر این گونه ادعاها را بگیریم.

 

فلسفه این حکم نیز روشن است؛ شما تصور کنید اگر هر از چندی زمانی برای ظهور تعیین شود و ظهور به وقوع نپیوندد چه پیش خواهد آمد. آیا مردم رفته رفته ناامید نمی شوند و اعتقاد خود را نسبت به اصل اندیشه مهدویت و ظهور منجی از دست نمی دهند؟! بنابراین باید بسیار مواظب بود و اجازه نداد که «انتظار فرج» به عنوان ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه در عصر غیبت، بازیچه دست جاهلان یا شهرت طلبان گردد.

 

 

 

ظهور را از نزدیک ببینیم
اگر چه ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شده ایم اما این بدان معنا نیست که با موضوع ظهور به عنوان واقعه ای دور از دسترس که در آینده ای دور و نامعلوم به وقوع می پیوندد برخورد کنیم، بلکه باید همواره خود را در چند قدمی ظهور ببینیم و امیدوار باشیم که در زمان حیات خود، ظهور حضرت حجت علیه السلام را درک کنیم.

 

این نکته ای است که از مجموع روایاتی که در این زمینه از ائمه معصومین علیه السلام نقل شده استفاده می شود؛ که از جمله می توان به بخشی از دعای عهد که از امام صادق علیه السلام نقل شده، اشاره کرد. در بخشی از دعای یادشده چنین می خوانیم:

 

بار خدایا! اندوه ودلتنگی این امت را باحضور ولیّ خود برطرف ساز و در ظهور او شتاب کن. دیگران ظهور او را دور می بینند ولی ما آن را نزدیک می بینیم… .

 

پی نوشت:
برای مطالعة بیشتر ر.ک:معرفت امام زمان علیه السلام

و تکلیف منتظران، ابراهیم شفیعی سروستانی

حوزه


فرم در حال بارگذاری ...