« پاداش بندگی خداوندآه مظلوم چه اثری دارد ؟ »

همه دین اخلاق است

نوشته شده توسطرحیمی 26ام آبان, 1397

 

از مشکلات جامعه ما این است که جایگاه اخلاق را نمی‌داند، مردم فکر می‌کند که اخلاق اگر باشد خوب است و نمی‌دانند که واجب است که سراغ اخلاق بروند کسی که اخلاق ندارد بندگی او ناقص است و روح دین را ندارد.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

همه دین اخلاق است؛ 

این روایت منکر نماز خواندن نیست؛ اگر شما اخلاق را درست نکنید بندگی به ثمر نمی‌رسد؛ عبادت یک ساختمانی است که باید در یک فندانسیون ریخته شود اگر زیرساخت که اخلاق است درست نباشد بندگی شما هرچه باشد تخریب می‌شود.

سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی در مسجد امیر/آبان97

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی به مناسبت شهادت امام حسن عسگری علیه السلام در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و گفت:

از مشکلات جامعه ما این است که جایگاه اخلاق را نمی‌داند، مردم فکر می‌کند که اخلاق اگر باشد خوب است و نمی‌دانند که واجب است که سراغ اخلاق بروند کسی که اخلاق ندارد بندگی او ناقص است و روح دین را ندارد.

 استاد حوزه و دانشگاه  با بیان اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند که همه دین اخلاق است؛ عنوان کرد: این روایت منکر نماز خواندن نیست؛ اگر شما اخلاق را درست نکنید بندگی به ثمر نمی‌رسد؛ عبادت یک ساختمانی است که باید در یک فندانسیون ریخته شود اگر زیرساخت که اخلاق است درست نباشد بندگی شما هرچه باشد تخریب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه همه عالم و آدم را شیطان گمراه می‌کند، عنوان کرد:

کار شیطان در دستگاه خلقت به جایی رسید که در بندگی و پرستش خدا همسان با ملک شد؛ 6 هزار سال خدا را پرسش کرد طوری که ملائک به او التماس دعا می‌گفتند اما او در نهایت به علت حسد بر انسان گمراه شد زیرا 6 هزار سال بندگی خدا کرد اما زیرساخت او درست نبود، روح و زیرساخت دین اخلاق است آن را درست کنید؛ نماز با تکبر، عجب، حسادت، بخل ارزشی ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایمان مقوله بسیار ظریفی است، اظهار داشت: در سوره نساء آیه 106 خداوند می‌فرماید «یا ایهاالذین آمنو امنو» یعنی ای مومنان ایمان حقیقی بیاورند همچنین در سوره حدید آیه 28 نیز می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آوردید و به حسب ظاهر تقوا پیشه کردید ایمان بیاورید».

وی تصریح کرد: خداوند در سوره یوسف آیه 106 می‌فرماید ایمان اکثر مردم به خدا همراه با شرک است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به دعای امام سجاد در مکارم اخلاق مبنی بر اینکه از خداوند اینگونه درخواست می‌کند که ایمان مرا به کامل ترین مرتبه ایمان برسان، گفت: ایمان، عقل و تلاش در انسان‌ها کامل نیست بر همین اساس باید کامل آنها را از خداوند طلب کنند.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند اگر ایمان خود را کامل کنید شیرینی آن را خواهید چشید و منافع آن را درخواهید یافت، در قرآن 22 منفعت برای ایمان بیان شده است، در سوره عصر فرموده که حقیقت انسان در خسران است مگر کسانی که ایمان آورده باشند.

وی با بیان اینکه از منافع ایمان بهشت است آن را به کسانی می‌دهند که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند، گفت: امیرمومنان امام علی علیه السلام فرمودند کسی که حسن خلق دارد ایمان کامل دارد، در سوره احزاب خداوند می‌فرمایند که پیامبر صلی الله علیه و آله اسوه حسنه شما است یعنی خود را شبیه او کنید، ما آنقدر که دنبال عنایت، شفاعت و زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله هستیم دنبال شباهت به ایشان نیستیم در حالی که شباهت تکلیف و وظیفه ما است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله مبنی بر اینکه شبیه ترین شما به من خوش اخلاق ترین شما است، اظهار داشت: نشانه امت رسول‌الله صلی الله علیه و آله شباهت آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله است. هر کس بخواهد صحرای قیامت را که 50 هزار سال طول می‌کشد کنار بگذارد باید خود را در حسن خلق شبیه پیامبر صلی الله علیه و آله کند. جامعه شایسته باید حسن خلق داشته باشد. سنگین تر از حسن خلق در ترازوی انسان قرار نمی‌دهند که دنیا و آخرت ما را آباد می‌کند.

 

شبستان


فرم در حال بارگذاری ...