« مداحی شب‌های قدر 1395 با نوای حاج محمود کریمی + دانلودنمازهای نافله را بخوانید »

واژه «سلام» در آیه پایانی سوره قدر چه معنایی دارد؟

نوشته شده توسطرحیمی 9ام تیر, 1395

حجت الاسلام ابراهیم بهاری با اشاره به معنای آیه پایانی سوره قدر « سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» گفت:
برای بهتر فهمیدن این عبارت طرح یک موضوع لازم است، ما به لحاظ معنا دو نوع آیه داریم که یکی آیات متشابه است و دیگری آیات محکم.
 
وی ادامه داد: آیات متشابه آیاتی هستند که معنای آن در پس عبارت پنهان است، یعنى آیاتى كه معانى آن در بدو نظر پیچیده است و در آغاز احتمالات متعددى در آن مى‌‏رود. این آیات متناسب با جمله، معنا پیدا می کنند. 
 
بهاری عنوان کرد: منظور از آیات محکم آیاتی است که مفهوم آن به قدرى روشن است كه جاى گفتگو و بحث در آن نیست، این آیات (محكمات) در قرآن «ام الكتاب» نامیده شده است، یعنى اصل و مرجع و مفسر و توضیح دهنده آیات دیگر است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: آیه پایانی سوره قدر هم متشابه است و هم محکم. این آیه در ظاهر متشابه ولی در باطن از آنجایی که دارای صفت خداوند است، محکم به شمار می رود.
 
وی تصریح کرد: واژه «سلام» در سوره قدر به معنای خوشی، سلامت، رفاه و… است. در معنای واژه «سلام» به نوعی دعای «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» وجود دارد، در واقع این آیه می گوید که این شب، سلامتی و تهنیت است تا صبحگاه. با این وجود شرایط بسیار مناسبی برای تکامل و دستیابی به خیر در این شب وجود دارد. 
 
بهاری در پایان گفت: امام حسن مجتبی(علیه السلام) می‌فرمایند که حضرت فاطمه(سلام الله علیها)، در این شب من و برادر و خواهرم را از خواب بیدار می کرد و صورت هایمان را می‌شست و می‌فرمود که قرآن در این شب نازل شده است و باید از نعمت های فراوان آن بهره مند شد.
 


فرم در حال بارگذاری ...