« فوریت یا عدم فوریت قضای نمازهای واجب​وقتی رضا شاه طرفدار مدرس می شود! »

واکنش شخصیت های مصری به تاسیس نهاد تقریب شیعه و سنی/آیا تقریب در مصر هم نهادینه می شود؟

نوشته شده توسطرحیمی 25ام اردیبهشت, 1395

 

احمد کریمه استاد فقه الازهر اعلام کرد در چند روز آینده کمپین تقریب میان مذاهب اسلامی را راه اندازی می کند و از مذاهب شیعه، سنی و اباضی به عنوان مهم ترین مذاهب این کمپین نام برد و گفت: این کمپین قرار است پس از تاسیس نهاد تقریب مذاهب در مصر به راه بیفتد.

وی افزود: تقریب مذاهب موجب اجرا شدن اوامر شرع مقدس و درمان بیماری طایفی گری در میان مسلمانان و جلوگیری از تجزیه منطقه می شود تا از این طریق، مسلمانان به جای کشتار یکدیگر بار دیگر با رژیم غاصب اسرائیل درگیر شوند.

شیخ کریمه ادامه داد: من به همراه گروهی از مبلغان و علمای الازهر نهاد تقریب مذاهب اسلامی را در مصر به راه می اندازیم و به این دو شعار توجه داریم که:

«همکاری بر سر اشتراکات و تحمل اختلافات»

و شعار: «سخن من درست است اما ممکناست اشتباه باشد و کلام مخالف من اشتباه است و ممکن است درست باشد».

وی در مورد علما و طلاب الازهر که قرار است در تاسیس این نهاد همکاری کنند، گفت: فعلا از ذکر نام آنها خودداری می کنم، اما در روزهای آینده فعالیت ما با سخنرانی و برپایی همایش ها و نشست ها آغاز خواهد شد.

نویسنده و متفکر شیعه گفت: اینکه گروهی از اساتید و علمای الازهر بنا دارند نهادی برای تقریب شیعه و سنی و اباضیه تشکیل دهند، گام جدیدی است که امیدوارم موفق شوند و بتوانند مذاهب اسلامی را به هم نزدیک سازند و من نیز آماده همکاری با آنها هستم.

 

 چند روز پیش بود که شیخ احمد کریمه استاد فقه دانشگاه الازهر از تاسیس قریب الوقوع نهاد تقریب مذاهب اسلامی در مصر خبر داد و اکنون تعدادی از اساتید الازهر به همراه وی آماده می شوند تا در روزهای آینده این نهاد را افتتاح کنند و این در حالی است که برخی علما و شخصیت های شیعه و سنی رفتارهای متناقضی در برخورد با این خبر داشته اند و در این میان برخی محققان اسلامی نیز بر این باورند که رسیدن به هدف تقریب میان شیعه و سنی کاری دشوار می باشد.

 

نویسنده شیعه: آماده همکاری هستم

 

دکتر احمد راسم النفیس نویسنده و متفکر شیعه در این زمینه گفت: اینکه گروهی از اساتید و علمای الازهر بنا دارند نهادی برای تقریب شیعه و سنی و اباضیه تشکیل دهند، گام جدیدی است که امیدوارم موفق شوند و بتوانند مذاهب اسلامی را به هم نزدیم سازند و با فتنه مقابله کنند.

 

این نویسنده شیعه مصری افزود: دعوت مسلمانان به تقریب، تلاشی ستوده است و من نیز آماده هستم در صورتی که از من خواسته شود به این جریان بپیوندم.

 

عضو مرکز تحقیقات اسلامی: تقریب مذاهب به الازهر مربوط می شود

 

شیخ محمد شحات الجندی عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر نیز در این زمینه گفت: پرداختن به تقریب مذاهب اسلامی امری است که به الازهر مربوط می شود نه برخی اساتید الازهر و پرونده تقریب مذاهب سال ها است که مورد توجه جهان اسلام است و الازهر نیز در این زمینه فعالیت هایی داشته است.

 

وی افزود: دعوت به تقریب مذاهب اسلامی اگر از سوی الازهر مطرح شود با استقبال فراوان روبرو خواهد شد نه اینکه توسط برخی اساتید الازهر مطرح شود و در این زمینه باید توجه داشت که تقریب مذاهب کاری مؤسساتی است که از افراد بر نمی آید و این گونه نیست که چند نفر داوطلب بتوانند از عهده این کار بر بیایند، اما الازهر به خاطر جایگاه خود توانایی انجام این کار را دارد و این اساتید هم اگر به الازهر مراجعه نکنند موفق نخواهند شد، زیرا این کار نیازمند مؤسسه ای بزرگ است که بتواند از شعار تقریب حمایت کند.

 

محقق اسلامی: کار پیچیده ای است

 

از سوی دیگر هشام النجار از محققان اسلامی مصر گفت: این کار بسیار پیچیده است به ویژه با توجه به تجربه تاریخی گذشته و شکست خوردن تلاش های گذشته در این جهت و همچنین با توجه به اینکه الازهر نیز در گذشته دست به این اقدام زده و انگیزه خوبی برای ارتباط با ایران داشت و دارالتقریب را در قاهره تاسیس کرد.

 

وی افزود: اگر اوضاع طبیعی باشد و طرف های این مساله مسئولیت پذیر و شفاف باشند و مصالح و منافع امت اسلام را در نظر بگیرند این پروژه خوب و موفق خواهد بود و خواهد توانست تروریسم و ریشه های آن را از بین ببرد.

منبع:خبرگزاری «حوزه»

 


فرم در حال بارگذاری ...