« برگ‌هایی از پرونده شوم خیانت‌های آل‌سعود + تصاویرمداحی زائر انگلیسی در مسیر پیاده روی اربعین »

ویژگی اصلی همسران بهشتی چیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 18ام شهریور, 1395
 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
در قیامت، زاد و ولدى نیست، امّا از آنجا كه انسان به همسر و همدم نیاز دارد، خداوند براى اهل بهشت همسرانى بهشتى قرار داده كه پاكى و طهارت، ویژگى اصلى آنهاست.

  استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه بیست و پنجم سوره بقره پرداخته است.

«وَ بَشِّرِ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُونَ» (بقره،25)

و كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده ‏اند، مژده بده كه برایشان باغ ‏هایى است كه نهرها از پاى درختانِ آن جارى مى ‏باشد. هرگاه میوه ‏اى از آن (باغ ‏ها) به اهل بهشت، روزى شود، گویند: «این همان است كه قبلاً روزىِ ما شده بود»، در حالى كه مشابه آن (نعمت ‏هاى دنیوى) به ایشان داده شده است، (نه خودِ آنها). و برایشان در بهشت همسرانى پاك و پاكیزه است و در آنجا جاودانه ‏اند.

به دنبال آیه قبل كه كافران را به آتش دوزخ تهدید كرد، این آیه سرانجامِ مؤمنان را بیان مى ‏دارد، تا از مقایسه سرنوشتِ این دو گروه، حقیقت روشن‏ تر شود. البته ایمان در صورتى مفید است كه همراهِ عمل صالح باشد. نه ایمان و نه عمل، هیچكدام به تنهایى، سعادت انسان را تضمین نمى ‏كند.

ایمان همچون ریشه درخت، و عمل صالح میوه آن است. وجود میوه شیرین دلیل بر سلامتِ ریشه و وجود ریشۀ قوى، سبب پرورش میوه سالم است.

افراد بى ‏ایمان، گهگاه كار خوبى انجام مى ‏دهند، اما چون ایمان در اعماق وجودشان، ریشه ندارد، همیشگى و دائمى نخواهد بود.

جایگاه اهل ایمان در قیامت، بهشتى است كه باغ ‏هاى آن پاییز و خزان ندارد، همواره سبز و پر میوه است، و آب، این مایه طراوت و شادابى، دائماً از پاى درختان آن جارى است.

گرچه میوه ‏هاى بهشتى از نظر ظاهر، شبیه میوه ‏هاى دنیوى است، تا اهل بهشت آن ‏ها را بشناسند و با آنها نامأنوس نباشند، اما از نظر طعم و مزه، كاملاً متفاوت و متمایز است.

در قیامت، زاد و ولدى نیست، امّا از آنجا كه انسان به همسر و همدم نیاز دارد، خداوند براى اهل بهشت همسرانى بهشتى قرار داده كه پاكى و طهارت، ویژگى اصلى آنهاست.

گرچه بسیارى از آیات قرآن مثل این آیه، نعمت ‏هاى مادىِ بهشت را از قبیل باغ، قصر و همسر مطرح كرده است، امّا در كنار این امور، در آیات دیگر به نعمت ‏هاى معنوىِ بهشت نیز اشاراتى شده است.

چنانكه در آیه 72 سوره توبه به دنبال ذكر نعمت ‏هاى مادىِ بهشت، مى ‏فرماید: «و رضوان من اللَّه اكبر» «خشنودى خداوند از همه اینها بالاتر است»، و در آیه 8 سوره بیّنه نیز مى‏ فرماید: «رضى اللَّه عنهم و رضوا عنه» خداوند از آنان راضى است و آنان نیز از خداوند خشنود.

به نظر مى ‏رسد آنچه در مورد نعمت ‏هاى بهشتى در قرآن آمده، ویژگىِ مكان و مسكنِ اهل بهشت را بیان مى ‏دارد، نه آنكه این امور، تمام پاداشِ آنها باشد، بلكه حضور در میان پیامبران، اولیاى خدا و پاكان و صالحانِ تاریخِ بشریت، از بهره ‏هاى معنوى و لذت ‏بخش بهشتیان است.

 از این آیه مى ‏آموزیم كه:

* نشانه وجود ایمان، عمل صالح است، لذا قرآن همواره این دو را در كنار یكدیگر آورده و مى ‏فرماید «آمنوا و عملوا الصالحات»

* در فرهنگِ قرآن، عمل صالح، عملى است كه با انگیزه و نیّت الهى انجام بگیرد، نه هر كار نیكى كه بر اساس تمایلات شخصى یا جاذبه ‏هاى اجتماعى انجام گرفته باشد. لذا، عمل صالح، پس از ایمان به خدا مطرح شده است.

* محرومیت ‏هایى كه مؤمن به جهت رعایتِ حلال و حرام، در این دنیا مى ‏بیند، در بهشتِ آخرت جبران مى ‏شود.

* نعمت ‏هاى دنیا تمام شدنى است، لذا با رفتنش، خاطرِ انسان پریشان مى ‏شود، اما نعمت ‏هاى آخرت دائمى و همیشگى است، لذا انسان، غصّه از دست دادنش را ندارد. چنان كه این آیه مى ‏فرماید: «و هم فیها خالدون» اهل بهشت در آن جاودان و همیشگى ‏اند.

* همسر مناسب، همسرى است كه از هر جهت پاك و پاكیزه باشد، هم از نظر روح و قلب، هم از نظر جسم و تن، لذا این آیه در مورد ویژگى همسران بهشتى مى ‏فرماید: «ازواج مطهرّة».

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 
5 stars

نگارا عید قربان است قربانت شوم یا نه ؟
نگفتی یک دمی آیا که مهمانت شوم یانه ؟
برای طوف کویت جامه احرام بر بستم
گدای دوره گرد گوشه خوانت شوم یانه ؟
پیشاپیش عیدتان مبارک

1395/06/18 @ 13:03


فرم در حال بارگذاری ...