« برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در حوزه علمیه محدثه بروجردغزه در آتش و خون ( به روایت عکس) »

پایان نامه:ضرورت دین برای افراد بشر

نوشته شده توسطرحیمی 28ام آبان, 1391

چکیده :

در این تحقیق با توجه به موضوع که ضرورت دین برای افراد بشر می باشد با ذکر مقدمه ای سعی بر این شده است که دین هرچه بیشتر معرفی گردد؛ اینکه شمس طالع دین ، گستره ی حیات را روشن و فرصت بهره مندی از مواهب طبیعی انسانی و الهی را فراهم ساخته تا آدمی با هدایت آن فروغ آسمانی و بهره گیری از تمامی توانمندی های لازم و اختیار ات آن، به برترین جایگاه خود یعنی مقام خلافت الهی در زمین و عبودیت و عندیت در سماء ، نائل شود .
در ابتدا ، دین در لغت و اصطلاح بیان می شود و همچنین جایگاه دین ، از منظر قرآن و احادیث اسلامی و نیز از دیدگاه دانشمندان مسلمان و دین پژوهان غربی مورد بررسی قرار گرفته است؛ در این بخش بیشتر بر مفهوم شناسی دین تاکید شده است .
سپس قلمرو رسالت و هدایت دین مشخص شده است که قبل از توضیح درباره قلمرو دین از علت و ضرورت نیاز به دین و بحث های مربوط به آن سخن گفته شده  تا روشن شود که بر چه اساسی آدمیان نیاز به دین دارند و این که دین در چه مواضعی و تا کجا می تواند و می باید انسان را هدایت کند .
همچنین در ادامه ،دلایل نیازمندی بشر به دین در آثار متکلمان بیان می شود .
تبیین انتظار بشر از دین از راه بررسی فواید دین در این تحقیق مورد اشاره واقع شده است و نیز فواید دین از دیدگاه متکلمان و جامعه شناسان مورد بررسی قرار گرفته است .همچنین شبهاتی درباره اصل دین و دینداری همرا با پاسخ آن بیان می شود .
در انتها منشاء دین بیان می شود که دیدگاه های متفاوتی درباره آن اظهار شده است که مجموع ان ها در دو  دیدگاه  ” خداباورانه"  و  “طبیعت گرایانه “مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان:سمیه میری،مریم نیک اعتقاد


فرم در حال بارگذاری ...