« «لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم» رمز پیروزی ما در جنگ ...دعا برای طلب روزی »

چرا امام سجاد مرگ را مقدم بر حیات دانسته‌اند؟

نوشته شده توسطرحیمی 24ام تیر, 1394

غافل نشوید از چیزی که شما را مورد غفلت قرار نمی دهد.

امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق می فرمایند:

خدایا مرا بر آیین خود قرار بده هم در ممات و هم در حیات.

میان مفسران صحیفه سجادیه در مورد این جمله اختلاف وجود دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در برنامه “چشمه معرفت” گفت:

همچنان در محضر امام سجاد علیه السلام وبخش 17 دعای مکارم الاخلاق هستیم، امام علیه السلام می فرماید که خدایا مرا بر آیین خود قرار بده هم در ممات و هم در حیات. در این میان مفسران صحیفه سجادیه بحث است که چرا امام اول مرگ را بر زندگی مقدم دانسته و می گوید من بر آیین تو باشم هم به هنگام رفتن این جهان و هم به هنگامی که در این جهان هستم.

وی افزود: مفسران دو تفسیر قابل توجه گفتند، تعبیر اول این است که بسیاری از مسئله زندگی غافل می شوند. اینها خودشان را به غفلت می زنند و خیال می کنند که عمر جاودان داشته و همیشه باید در این دنیا بمانیم. امام علیه السلام اول مرگ و بعد حیات را گفته است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بعضی احتمال دیگری دادند و گفتند که “اموتو” یعنی پایان زندگی،” احیاء” زندگی در آخرت است. این دو تفسیر برای این جمله شده منتها این جمله ما را به مسئله پایان زندگی می کشاند و نشان می دهد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: می دانیم که همه یک پایان زندگی دارند و قانونی که استثناء نیست.

امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: غافل نشوید از چیزی که شما را مورد غفلت قرار نمی دهد. چگونه غافل می شوید از چیزی که از شما غافل نمی شود. این پایان زندگی باید طوری باشد که انسان بتواند چیزی را با خود ببرد و مقدمه ای برای جهان دیگر است.

>

وی گفت: تعبیرات خیلی جالبی درباره موقعیت و وضع ما در دنیا در احادیث و روایات وارد شده است. اول تعبیر این دنیا مزرعه برای جهان دیگر است. مزرعه جای ماندن نیست جای کشت و کاشتن محصول است. این عالم جای ماندن نیست. جای زراعت برای محصولی که درعالم دیگر می تواند به ما کمک کند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: تعبیر دوم این است که دنیا پلی برای رسیدن به آخرت است. از پل باید گذشت در آنجا نمی توان نشست یا خانه ساخت، دنیا هم جای عبور است.

این مرجع تقلید گفت : تعبیر سوم تعبیری است که امیرمومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه دارد. داستان این است؛ کسی آمده و از دنیا مذمت می کرد. حضرت متوجه شد که این فرد ریاکار است؛ حضرت علی علیه السلام فرمود ای کسی که مذمت دنیا می کنی، دنیا اینگونه که تو می گویی مظلوم نیست، اگر از آن استفاده کنی بهترین جا همین دنیاست.

وی تصریح کرد: چهارم تعبیر ساده ایی است دنیا یک دانشگاه است. افراد ، دانشجویان به دانشگاه می روند و دورانی را درس می خوانند. دانشگاه جای ماندن برای زندگی نیست، دانشگاه مکانی برای علم اندوزی بوده علمی که بعد از دوران دانشگاه مفید واقع شود. از خداوند می خواهم که همه شما را موفق کند که بتوانید در این مسیر قرار بگیرید، هم حیات و هم ممات ما برای خدا باشد.

حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان


فرم در حال بارگذاری ...