« استفتاء از آیت‌الله سیستانی درباره مصرف داروهای حاوی الکلعاقبت ازدواج‌های حاصل از دوستی‎های کاذب/ نقش مهم اخلاق در زندگی زناشویی »

چرا باید رو به قبله نماز بخوانیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 24ام دی, 1394

یکی از سوالات مطرح در خصوص فلسفه احکام اینکه مگر خدا همه جا نیست پس چرا در موقع نماز خواندن باید حتما رو به قبله بایستیم؟

نماز خواندن به طرف قبله، به این دلیل نیست که خداوند مکان یا جهت معیّنى دارد بلکه علتش این است که انسان به حکم این که جسم است هنگام نماز ناچار است به یک طرف بایستد، ولى اسلام خواسته از این موضوع حدّاکثر استفاده را براى تکمیل این عبادت (نماز) بنماید، زیرا همه مى دانیم که خانه کعبه قدیمى ترین مرکز توحید است. خانه اى است که به دست قهرمان توحید، ابراهیم خلیل (علیه السلام) تجدید بنا شده و مورد توجّه تمام راهنمایان توحید و پیغمبران خدا بوده است.

توجّه به این مرکز توحید، توجّه به خداست. درست است که خداوند مکانى ندارد، امّا کسى که مقابل چنین مرکزى بایستد از لحاظ روحی اتصال معنوی بیشتری می تواند به خدا داشته باشد و گویا خود را در پیشگاه او حاضر مى بیند.

علاوه بر آن، توجّه عموم مسلمانان جهان در هر شبانه روز پنج مرتبه به این مرکز مقدّس، روح وحدت و یگانگى را در دل و جان آنها پرورش مى دهد و به وحدت اسلامى و هماهنگى مسلمین جهان کمک مى کند و اجتماعات مختلف اسلامى را از شرق و غرب عالم به هم مربوط مى سازد و شوکت و عظمت آنها را ظاهر مى نماید. (1)

(1) برگرفته از کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی، ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان؛


فرم در حال بارگذاری ...