« خداوند در این سه روز چه پاداشی به بندگان داده است؟​خجالتم نده و عاصیم خطاب مکن »

چرا بشر به وجود خداوند معتقد است؟

نوشته شده توسطرحیمی 22ام خرداد, 1395

آیت الله العظمی سبحانی

آیت الله العظمی سبحانی تبیین کردند:
باید بر دوفرضیه برخی جامعه شناسان غربی مبنی بر اینکه علت اعتقاد به خدا ناشی از ترس از حوادث یا جهل به علل طییعی است خط بطلان کشید، گفتند: علت نخست آن فطری بودن آفرینش می باشد و برهان دوم آن نیز این است که این نظم نظام آفرینش، بدون ناظر قادر نمی تواند باشد.

حضرت آیت الله سبحانی شامگاه جمعه در چهارمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبک یک سیما پخش شد، در پاسخ به شبهه ای مبنی بر اینکه اعتقاد به خداوند به دلیل ترس از حوادث طبیعی بوده است، اظهار داشتند: علت اعتقاد بشر به خدا در تمام قرن ها جنبه آفرینشی و فطری دارد چرا که یکی از ابعاد روحی انسان علاقه به ماوراء الطبیعه است.

ایشان با اشاره به اینکه براساس کشف روانکاوان ابعاد روحی انسان متشکل از چند بُعد است، تصریح کردند:

میل به نیکی ها، علم و دانش، زیبایی ها و ماوراء الطبیعه در خلقت و آفرینش هر بشر وجود دارد.

معظم له با اشاره به آیه 30 سوره روم «فأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَهِ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ»، ابراز داشتند:

قرآن نیز این حقیقت را بیان می کند که بشر از معرفت خدا آفریده شده است.

این مرجع تقلید در تشریح دلیل دوم میل به ماوراء الطبیعه، گفتند: در تمام جوامع چنین میلی وجود داشته و دارد و اگر این امر فطری نبود، نباید این همه جهان شمول باشد؛ در صورتی که بشر همه تمدن ها را یکی پیش از دیگری مطالعه کند متوجه می شود در تمام تمدن ها یک نوع معبد و گرایشی به ماوراء الطبیعه بوده است.

این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کردند: از آنجا که این علاقه، جهان شمول می باشد و در تمدن ها موجود است و هرچه هم بشر علیه آن اقدام کند از بین نمی رود، متوجه می شویم که نشانه فطری بودن علاقه به خدا و میل به ماوراء الطبیعه است.

*دانشمندان میل به ماوراء الطبیعه دارند

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: اگر علاقه به خدا و میل به ماوراء الطبیعه فکری ساختگی بود، نباید دانشمندان جهان، معتقد به تفکر «الهی» باشند چرا که ترس از زلزله و آفات دیگر ممکن است عوام را معتقد به خدا کند در حالی که دانشمندانی نظیر ارسطو، ابن سینا و صدرالمتالهین علاقه به خدا و میل به ماوراء الطبیعه دارند و این مسئله را شامل بُعد روحی انسان می دانند.

ایشان با بیان اینکه جامعه شناسان باید درباره موضوعاتی نظر دهند که علت واقعی نداشته باشد، گفتند: جامعه شناس می تواند نظر دهد که چرا به گفته برخی افراد عدد «سیزده نحس و چهارده خیر» است، اما درباره مسائلی که جنبه طبیعی دارد و در آفرینش و خلقت انسان است نمی تواند فرضیه ارائه دهد.

معظم له یادآور شدند: جامعه شناس می تواند در مورد مسائل مجهول و خیالی علت سازی کند، اما بر روی مسئله خداشناسی که در همه طبیعت ها و انسان ها موجود است نمی تواند انگشت بگذارد.

*پاسخ به شبهه جهل از علل طبیعی

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به نظریه هایی که اعتقاد به خدا را به دلیل جهل از علل طبیعی مطرح می کند، گفتند: این نظریه پردازان می گویند از آنجا که انسان «علل طبیعت» را نمی شناخت، مجبور شد علتی به نام خدا را مطرح کند در حالی که امروز علل طبیعت مشخص شده اند و ما روابط طبیعی را درک کرده ایم و نیازی به این فرضیه نیست.

این استاد حوزه افزودند: جامعه شناس باید برای موجودی علت و فرضیه مطرح کند که علت واقعی نداشته باشد در حالی که گرایش های طبیعی در همه افراد وجود دارد.

*دانشمندان در مقابل نظام آفرینش متحیّر هستند

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: همه دانشمندان و علمایی که خداشناس هستند و علل طبیعی و روابط موجودات را کشف کرده اند، در مقابل نظم نظام عظیم آفرینش متحیّر می باشند.

ایشان همچنین به یکی از جملات انیشتین در مورد نظام آفرینش اشاره داشتند و گفتند:  این دانشمند می گوید «بشر همچون کودکی است که وارد کتابخانه ای می شود و نظم کتاب ها را به زبان های مختلف مشاهده می کند، اما فقط نظام کتاب ها را درک می کند و نمی تواند واقعیت آن را درک کند؛ واقعیت آن را فقط پنجه های علم درک می کند و این مسئله نشان می دهد که ناظمی قادر جهان را به نظم در آورده است».

این مرجع تقلید در جمع بندی پایانی سخنان خود گفتند: باید بر دوفرضیه برخی جامعه شناسان غربی مبنی بر اینکه علت اعتقاد به خدا ناشی ترس از حوادث یا جهل به علل طییعی است خط بطلان کشید، چرا که علت نخست آن فطری بودن آفرینش می باشد و برهان دوم آن نیز این است که این نظم آفرینش بدون ناظر نمی تواند باشد.

منبع: خبرگزاری حوزه

نظر از: حضرت زینب سلام الله علیها میناب [عضو] 

سلام .طاعات قبول.وبلاگ خوبی دارید.از مطالب شما استفاده می کنیم .در پناه حق موفق باشید

1395/03/22 @ 10:06


فرم در حال بارگذاری ...