« تنهایی انسان در صحنه قیامتراه رسیدن به عالی ترین درجات با حداقل ایمان و عمل صالح! »

چرا حجاج، خانه کعبه را طواف می‌کنند؟

نوشته شده توسطرحیمی 7ام شهریور, 1396

 

چرا حجاج، خانه کعبه را طواف می‌کنند؟

خداوند در نو­جوانی پرده از دیدگان حضرت ابراهیم علیه السلام برداشت و او انواری را دید و درباره آنها از خدا سوال کرد.
یکی از مناسک وارد شده برای حج، انجام هفت مرتبه طواف است که به نظر می‌رسد در­بردارندۀ مفهوم خاصی است.
 
خداوند در نو­جوانی پرده از دیده‌گان ابراهیم علیه السلام برداشت، وی در جانب عرش نوری دید، به خداوند عرضه داشت: این نور چیست؟
خداوند فرمود: «هَذَا مُحَمَّدٌ صَفِیِّی»،
ابراهیم علیه السلام نور دیگری را در جانب آن دید، خدا فرمود: «هَذَا عَلِیٌّ نَاصِرُ»،
او نور دیگری در جانب آن دو نور دید، خداوند فرمود: «هَذِهِ فَاطِمَةُ»،
که محبانش را از آتش حفظ می‌کند، ابراهیم علیه السلام دو نور دیگر را دید و خداوند فرمود: «هَذَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ»،
ابراهیم علیه السلام فرمود:
«إِنِّی أَرَى تِسْعَةَ أَنْوَارٍ قَدْ أَحْدَقُوا بِالْخَمْسَةِ الْأَنْوَارِ»، من 9 نور را می‌بینم که به گرد آن پنج نور در حال گردش هستند، خداوند فرمود:
«هَؤُلَاءِ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِمْ … أَوَّلُهُمْ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ مُحَمَّدٌ وَلَدُ عَلِیٍّ وَ جَعْفَرٌ وَلَدُ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى وَلَدُ جَعْفَرٍ وَ عَلِیٌّ وَلَدُ مُوسَى وَ مُحَمَّدٌ وَلَدُ عَلِیٍّ وَ عَلِیٌّ وَلَدُ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنُ وَلَدُ عَلِیٍّ وَ مُحَمَّدٌ وَلَدُ الْحَسَنِ الْقَائِمُ الْمَهْدِیُّ».
 
ابراهیم علیه السلام عرضه داشت: تعدادی انوار را به حول آنان می‌بینم که در حال گردش هستند، خداوند فرمود: «هَؤُلَاءِ شِیعَتُهُمْ وَ مُحِبُّوهُم»(1)، آنان شیعیان و محبانشان هستند.
 
جنس شیعیان از جنس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. شیعیان در عرش حول محور اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‏‌گشتند. ملائک طواف کردن را از اهل بیت علیهم السلام یاد گرفتند، اکنون مسلمانان و شیعیان در قالب مادی و دنیایی خانۀ کعبه را طواف می‌کنند، در واقع آن صحنه پیش رویِ ابراهیم علیه السلام در عرش، در قالب طواف در روی زمین انجام شد و طواف، تصویری مادی آن صحنۀ عظیم در عرش الهی است.
 
* ابوحمزه ثمالى مى‏‌گوید:
 
«به امام سجاد علیه السلام عرض کردم چرا طواف هفت شوط است؟
فرمود: خداوند تبارک و تعالى به ملائکه فرمود: «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً»،
ملائکه نیز گفتند: «أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاء»
خداوند نیز فرمود: «اِنّى أعلم ما لا تعلمون».
خداوند هفت هزار سال، نور خود را از آنان پوشانید و ملائکه هفت هزار سال به عرش پناه بردند، پس خداوند برایشان رحمت آورد و توبه‌‏شان را پذیرفت و «بیت‌‏المعمور» را که در آسمان چهارم بود براى آنان قرار داد «فجعله مثابة للناس و امناً». بیت‌‏المعمور دقیقاً به محاذات کعبه روی زمین و عرش الهی در آسمان است، طوری که اگر از عرش چیزی به سمت زمین انداخته شود، به روی کعبه فرود می‌‏آید.
 

خبرگزاری تسنیم


فرم در حال بارگذاری ...