« سخن و سکوتفیلمی تکان دهنده از جنایت‌های تروریست‌ها در سوریه »

چرا شیطان را خناس می گویند

نوشته شده توسطرحیمی 28ام فروردین, 1396
 

«خنّاس‌» صیغة مبالغه از مادّة «خنوس» به معنای جمع شدن و عقب رفتن است‌،به شیطان نیز «خنّاس‌»گفته می‌شود.

چرا شیطان را خناس می گویند «خنّاس‌» صیغة مبالغه از مادّة «خنوس» به معنای جمع شدن و عقب رفتن است‌،به شیطان نیز «خنّاس‌»گفته می‌شود، شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور مداوم آدمى را وسوسه مى‏كند، و به محضى كه انسان به ياد خدا مى‏ افتد پنهان مى‏ شود و عقب مى‏ رود، باز همين كه انسان از ياد خدا غافل مى‏ شود، جلو مى‏ آيد و به وسوسه مى ‏پردازد.

‌این واژه به معنای «اختفأ» نیز آمده است‌ «خنّاس‌»در آیة شریفه «مِن شَرِّ الْوَسْوَاس‌ِ الْخَنَّاس‌ِ »صفت «وسواس‌»(وسوسه کننده‌) است‌، چه از جن‌ّ باشد و چه از انس‌، مانند انسان‌های شیطان صفت.  
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله  فرموند: شيطان پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى‏ گريزد و دور مى‏ شود ، و اما اگر خدا را از ياد ببرد ، دلش را مى‏ خورد ، اين است معناى وسواس خناس. 

 
هر مؤمنی دو گوش باطنی دارد
رسول خدا(صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرموند: هیچ مؤمنى نیست مگر آنکه براى قلبش در سینه‏ اش دو گوش هست، از یک گوش فرشته بر او مى‏ خواند و مى‏ دمد، و از گوش دیگرش وسواس خناس بر او مى ‏خواند، خداى تعالى به وسیله فرشته او را تایید مى ‏کند، و این همان است که فرموده: «وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ- ایشان را به روحى از ناحیه خود تایید مى‏ کند»
 
انواع وسوسه شیطان
وسوسه شیطان نسبت به حضرت آدم و سایر اولیاى خدا در حدّ القا و پرتاب وسوسه است:
«فوسوس الیه الشیطان» (طه/120)،
«القى الشیطان فى امنیّته» (حج/52) اما نسبت به عموم مردم، ورود و نفوذ وسوسه در دل و جان آنهاست. «یوسوس فى صدور النّاس» البته نه به شکل سلطه بر دل انسان به گونه‏اى که راه گریزى از آن نباشد. زیرا قرآن در آیه‏ اى دیگر مى ‏فرماید:
«ان الّذین اتقوا اذا مسهّم طائف من الشیطان تذکّروا فاذا هم مبصرون» (اعراف/201) هنگامى که شیطان‏ها به سراغ افراد باتقوا مى‏ روند تا از طریق تماس، آنان را وسوسه کنند، آنان متوجه شده و اجازه نفوذ نمى‏دهند.
باشگاه خبرنگاران

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
3 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.7 stars
(4.7)
نظر از: فاطمه الزهرا (سلام الله علیها )کوهدشت [عضو] 
4 stars

به خدا پناه می برم …
مِن شَرِّ الْوَسْوَاس‌ِ الْخَنَّاس‌ِ

1396/01/28 @ 20:04
نظر از: دهسنگی [عضو] 
5 stars

باسلام وخسته نباشید خدمت شمادوست عزیز
مطلبتون زیبابود
باتشکر
یاحق…

1396/01/28 @ 19:48
نظر از: مرجان شریفی [عضو] 
5 stars

چه زیبا بودممنون ازاطلاعات خوبتون

1396/01/28 @ 18:54


فرم در حال بارگذاری ...