« ۱۲ توصیه مهم رهبر انقلاب درباره وظایف تشکلهای دانشجویی/کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته اندبیشترین گرفتاری انسان فراموش کردن نعمات خداست »

چهار خواسته در یک دعا

نوشته شده توسطرحیمی 13ام تیر, 1395

دعای روز بیست و هفتم

شرح دعای روز بیست و هفتم
شب قدر معادل و جایگزین ندارد به طوری که برکت این شب و اهمیت توجه به آن استثنایی است، البته عفو و بخشش نه اینکه مخصوص این شب است، بلکه استثنایی است. لذا در عفو و بخشش فرمودند یا شب قدر یا عرفات.

 خبرگزاری «حوزه» در ادامه شرح دعا های روزانه ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی رسولی جویباری  شرح دعای روز بیست و هفتم را منتشر می کند .

 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین

 خدایا روزى كن مرا دراین روز(ماه) فضیلت شب قدر را و بگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذرهایم را و بریز از من گناه و بار گران را،  اى مهربان به بندگان شایسته خویش.

  اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ

 در دعای امروز چهار خواسته و تقاضاست، اما در واقع یکی است و یا اینکه چهار تا در یکی جمع است.

 

همه در همین فراز اول جمع شده است، زیرا درک به معنای برخورداری کامل بوده و برخورداری هم یعنی بدست آوردن همه آنچه که در آن است و در شب قدر، همه چیز از خیر، صلاح و سعادت نهفته است. اگر قدر و شب قدر درک شود، سعادت و خوشبختی حاصل می شود؛ تمام خواسته ها از جمله خواسته های در این دعا برآورده می شود؛ معاذیر پذیرفته می شود؛ ذنب و وزر محو می شود و ریزش پیدا می کند؛ رحمت الهی شامل حال بندگان می شود؛ .مشکلات از عسر الی الیسر می شود؛ تمام مشکلات تبدیل به راحتی می شود؛  تبدیل مشکلات به راحتی به دو صورت است: الف) واقعا مشکل حل می شود و تبدیل می شود. ب) مشکل را دیگر مشکل نمی داند و آن را راحتی می بیند.

 شب قدر که گذشت چرا امروز؟ اولا این دعاها، دعای ماه است به علاوه در برخی روایات، 27 رمضان را هم گفتند احتمال دارد شب قدر باشد.

 چرادر روز، درخواست فضل لیله القدر می کنیم؟

 بر فرض صحت، چرا با گذشت شب قدر، در روز، درخواست فضل لیله القدر می کنیم؟ در هر صورت، چه شب قدر 19، 21، 23 یا 27 ماه مبارک رمضان باشد، چون قدر یک حقیقت است، 24 ساعته است و روز هم ادامه همان حقیقت است و همان فضیلت شب قدر را دارد. اما استعمال شب قدر از باب تغلیب است. همچنین در قدر بحث تضرع، راز و نیاز، مناجات و تقاضای از خداوند است و اینها در شب پذیرش بیشتری دارد.

 یکی از دلایل این دعا در روز قدر این است که اگر کسی موفق به احیای شب های قدر نشد بگوید خدایا درهای رحمت تو که بسته نیست، در این روز، آن فضیلت را به من عنایت کن.

 پس گذشته از همه بحث ها، ما یک کمی دیر داریم این دعا را می خوانیم، والا اگر زودتر می خواندیم، شبهه ای در ذهن ایجاد نمی شد.

 فضل لیله القدر چیست؟

  * نزول قرآن و چه چیز از این بهتر و مهم تر؛ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ(بقره/185)، إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ(قدر/1)

 * مبارک بودن این شب، یعنی پربرکت؛ لذا شب قدر معادل ندارد، جایگزین ندارد، نمی شود به هیچ وجه جابجا کرد. بله؛ شب ها و اوقات دیگر را می شود جابجا کرد و زمان دیگری به سراغ خدا رفت؛ ولی برکت این شب و اهمیت توجه به آن استثنایی است، لذا عفو و بخشش نه اینکه مخصوص این شب است، بلکه استثنایی است. لذا در عفو و بخشش فرمودند یا شب قدر یا عرفات.

 * شب تقدیر است. آیا خداوند در غیر این وقت به بندگان توجه ندارد؟ چرا دارد ولی در این واحد زمانی حتمی و صد درصدی است، کاری است که خدا خودش انجام می ده، در غیر این صورت باید تقاضاها آنقدر زیاد باشد تا خدا تغییر دهد و تقدیر کند.

 * خیرٌ مِن ألف شهر است. از این بهتر نمی شود، جز همین یک شب، هیچ شبی در سال چنین خصوصیتی ندارد. چرا برتر از هزار ماه؟ چون عمل خیر در این شب ضربدر 1000 و حتی بیشتر می شود، ملائکه و روح فرود می آیند و قرآن را می آورند. ( نزول قرآن بصورت دفعی و تدریجی می باشد هرگاه واژه (نزل) از باب افعال و با انزال آمده اشاره به نزول دفعی و هرگاه از باب تفعیل و با نزّلنا آمده اشاره به نزول تریجی قرآن دارد.)

 وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ

 خدا که عسر و سختی انسان را نمی خواهد (يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ، بقره/185)، ولی گاهی شرایط موجب آن می شود، که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 أَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى* وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى* فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى* وَأَمَّا مَنْ بَخِلَ وَاسْتَغْنَى* وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَى* َسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى،(لیل/10-5)؛ پس سخاوت مایه یسر و بخل و خساست مایه عسر است.

 وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَى وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا، (کهف/88)

 وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا، (طلاق/4)

 سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، (طلاق/7)

 فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا* إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، (انشراح/6-5)


فرم در حال بارگذاری ...