« چکیده تحقیق پایانی :بررسی روند پیدایش و گسترش تشیع در ایرانايمان و عمل، دو دوست هميشگى »

چکیده تحقیق پایانی:عالم "برزخ" در آیات و روایات

نوشته شده توسطرحیمی 29ام آذر, 1391

 استاد راهنما: جناب آقای فرشاد علی یاری 

استاد داور: حجه الاسلام و المسلمین شیخ حسین گودرزی

پژوهشگران: لیلا سپهوند ، اکرم حقیقت جو

                                                       چکیده
موضوع این تحقیق عالم برزخ است .

این تحقیق در نظر دارد در زمینه زندگی پس از مرگ به خواننده خویش آگاهی دهد . ابتدا در مورد معنی لغوی و اصطلاحی برزخ و اینکه مراد ازآن عالم حد فاصل میان دنیا و آخرت است ، بحث شده است و این که برزخ از هنگام مرگ است تا هنگامی که سر از قبر در می آورند و دورانی است که برای نیکوکاران رهایی نفس از بدن و برای گناهکاران بس وحشت زا . پس از این مبحث اقسام برزخ که عبارتند از برزخ صالحان - که جایگاه ارواح مومنین است - و برزخ فاسقان -  که جایگاه ارواح کافرین است - بیان شده است.
همچنین چگونگی برزخ و وضعیت انسانها اعم از پیامبر- صلی الله علیه و اله - و ائمه - علیهم السلام -  و مومنین و کافرین و ثواب و عقاب برزخی  از دیدگاه قرآن و روایات در این تحقیق مورد بحث واقع شده است.

بخش دوم - که شامل متن اصلی است -  از دوفصل تشکیل شده :

فصل اول : در مورد معنی لغوی و اصطلاحی مرگ می باشد و سپس آن را از دیدگاه قرآن و روایات مورد بررسی قرار داده و کیفیت مرگ مومنان و کافران را بیان نموده و هم چنین رفتار فرشتگان هنگام مرگ را توضیح داده است و در ضمن سوال قبر را مطرح می کند که آیا با همین بدن مادی است یا قالب مثالی و بعد عواملی را که باعث فشار قبر می شوند بیان نموده که عبارتند از : بدااخلاقی با خانواده ،سخن چینی و …..
و هم چنین موانع عذاب که عبارتند از : مردن در شب و روز جمعه ، نماز شب و کامل نمودن رکوع و… .این فصل در نهایت نتیجه کردار را در قبر توضیح داده است .

فصل دوم : چگونگی حالات روح و این که روح چگونه وارد برزخ می شود را بررسی نموده و این که سوال و جواب و فشار قبر متعلق به بدن دنیائی است و بعد از این مراحل روح در قالب بدن برزخی قرار می گیرد .
همچنین در مورد این که قیافه ارواح به چه صورت می باشد بررسی شده است  و این که چه سوالهایی از آن ها می پرسند .همچنین ماهیت حوض کوثر در برزخ را به این دلیل که ارواح شیعیان پس از وفات به سوی این نهر می برند،توضیح داده است.

نظر از: سید احمد رضا طباطبائی [بازدید کننده]
سید احمد رضا طباطبائی

نام دیگر حضرت مهدی (ع) حضرت محمد (ص) است.
روح القدس در قرآن هم به معنی جبرئیل آمده است وهم به معنی حضرت عیسی مسیح (ع) .
امام حسین (ع) به عنوان اولین رجعت کننده 14 سال پس از ظهور حضرت مهدی را غسل می دهند.حالا راس بیشترین درصد هم عقل وهم هوش مرتبط بانماد باطن اسماء الحسنی ذات دورگه چه کسی است .
(خانواده حکمت = محدوده هوش سیستم اختراعات باطنی =نژاد مخالف فامیل حکمت)

1394/06/08 @ 18:06


فرم در حال بارگذاری ...