« یادی از استاد گرانقدر "فاطمه طاهایی"دانلود مجموعه ای از سخنرانیهای آیت الله آقا مجتبی تهرانی »

چکیده : عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی

نوشته شده توسطرحیمی 27ام دی, 1391

 

چکیده : عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی

استاد داور: سید نصرالله محبوبی

استاد راهنما : سرکار خانم مهناز فرید

محقق: کبری قیطانی

     در این تحقیق طبق موضوع، که عدم تحریف قرآن از دیدگاه شیعه و سنی می باشد با ذکر مقدمه ای سعی بر این این است که بیان نماید قرآن مانند سپری است که راه تسلط بیگانگان را بر مستعمرات اسلامی بسته است ،اینکه معجزه است و بیگانگان با تمام تلاش خود با هراسی که از قرآن دارند هرگز نتوانسته اند آیه ای مانند آن را بیاورند و همچنین خدا، خود حافظ قرآن است و اجازه نمی دهد که هیچ باطلی در آن راه یابد.

     در بخش اول ، تحریف در لغت و اصطلاح بیان می شود و نیز اقسام تحریف ذکر می شود و هرکدام از آن اقسام دارای توضیحات خاص خود می باشد که در فصل اول این بخش کاملاً مشخص می شود که منظور از تحریف چیست.

در فصول دوم، سوم و چهارم انواع دلایل عدم تحریف قرآن ذکر می شود از جمله دلایل عقلی و نقلی و گواهی تاریخ.

     در دلایل عقلی، از راه های عقلی اثبات می شود که هیچگونه تحریفی در قرآن صورت نگرفته است زیرا قرآن وحی است و نیز قرآن معجزه الهی است.

     ودر دلایل نقلی نیز بیان می شود که با استناد به روایات مختلف، خوشبختانه قرآن مجید مانند سایر کتب آسمانی، دستخوش حوادث و جنگ های مختلف سیاسی واقع نگردیده است تا بتوان احتمال داد که زمینه برای تحدی به قرآن فراهم شده است.

     طبق گواهی تاریخ نیز اثبات می شود که قرآن از هر گزندی مصون مانده است، و روشن ترین برهان بر اینکه قرآن همان قرآنی است که بر پیامبر اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلم- نازل شده، همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده  هنوز باقی و پایدار است.در قرآن آمده: « که من کتاب نور و هدایتم» و نیز « اگر جن و انس جمع گردند مانند ان را نتوانند آورد.»

     خلاصه اینکه ، همه اوصافی را که قرآنِ پیامبر داشته ، همین قرآن هم دارد و با وجود صدها و هزار ها میلیون دشمن در طی 14 قرن، کاملاً محفوظ مانده است.

     در بخش دوم ، روایات اهل سنت مبنی بر تحریف قرآن ، بیان می شود که اثبات می شود این روایات و سندها ضعیف و یا فاقد اعتبارند.

     معتقدان به تحریف اهل سنت دلائلی را ذکر کرده اند از جمله آیه فراش، و از طرق مختلف سعی کرده اند که منظور خود را برای دیگران تداعی کنند. در این بخش سعی بر آن است که برای نمونه هایی از گواهی های آنان پاسخ قانع کننده ای داده شود و نیز تلاش اهل سنت بر این است که نسخ تلاوت در قرآن را اثبات کنند و در این زمینه نیز روایاتی را ذکر نموده اند که پاسخ آن روایت ها داده خواهد شد.

     در بخش سوم به بیان اعتقاد شیعیان که اختصاص دارد بر تحریف ناپذیری قرآن پرداخته می شود، در این بخش روایاتی ذکر می شود که مبنی بر تحریف ناپذیری قرآن هستند و همچنین نظرات و دلایل دوازه گانه محدث نوری در کتاب تألیف شده ی خود که اختصاص دارد به بحث تحریف قرآن مورد بررسی قرار داده می شود و نیز نظرات دانشمندان شیعه ذکر می شود، نظراتی که با اجماع و اتفاق نظر آنها، احتمال تحریف در کتاب الله مردود شمرده می شود و نیز برای زینت دادن به این بخش فتوای چند تن از مجتهدان بزرگ معاصر شیعه و اهل سنت آورده می شود و ارجحیت روایات شیعه بر اهل سنت ثابت می شود که جایی برای بحث نماند.

     در فصل چهارم از بخش سوم ، که آخرین فصل هم می باشد به بیان شبهات پرداخته می شود و جواب کامل و منطقی هم به این شبهات داده خواهد شد و در مورد اعجاز بودن قرآن، همان مسأله ای که همه ی مخالفان را به مبارزه می طلبد، بحث می شود که این موضوع به عنوان یکی از بزرگ ترین ادله بر نفی شبهات تحریف به شمار می آید.

     به هر حال ویژگی خاص قرآن در خاتمیت و مهیمن بودن آن است ، قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی و حجت الهی هم تصدیق کننده تورات و انجیل است و هم حافظ و نگهبان اصول و معارفی است که همه کتاب های آسمانی در آن مشترک بوده اند. حال اگر این کتاب نیز همانند سایر کتب آسمانی دستخوش تغییر و تحریف قرار گیرد ، لازمه آن ، از دست رفتن اصول و معارف دینی است و دیگر هیچ اعتباری برای وحی باقی نمی ماند. از سوی دیگر با از بین بردن حجت و اعتبار قرآن، اعتبار سنت و روایات نیز از بین خواهد رفت ، زیرا حجیت کلام معصومان به حجیت قرآن باز می گردد.

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: حسینی [بازدید کننده]
حسینی
5 stars

سلام میتونم مقاله رو کامل داشته باشم
حسینی از بروجرد

دانشجوی رشته علوم قران

1396/12/15 @ 20:38
نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
5 stars

ارتقاء شما را به درجات بالاتر از خداوند خواستاریم

1391/10/28 @ 13:41


فرم در حال بارگذاری ...