« حدیث حضرت زهرا (س) درباره دوست داشتنی‌های دنیاهواپرستی؛ سد راه تحقق عدالت »

چگونگی رفتار حضرت زهرا (س) با پیامبر اکرم (ص)

نوشته شده توسطرحیمی 29ام دی, 1397

حضرت زهرا (س) در نگاه پیامبر اسلام جایگاه بلندى داشتند، درواقع همه اولیاى خدا، داراى پاکیزه‌ترین صفات انسانى بوده‌اند و یکى از آن صفات، عاطفه و مهرورزى است نسبت به همنوع خود است، از این روی پیامبر اکرم (ص) نیز با داشتن چنین خصلتی، عاطفه و مهرورزى را در تمام دوران حیات خود بروز می‌دادند و عمیق‌ترین احساسات پدرانه خویش را نثار فاطمه (س) می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی خطیب و کارشناس مسائل دینی:

باید در نظر داشت که الگوی رفتاری حضرت زهرا (س) و پیامبر اکرم (ص) یا بالعکس به سیره رفتاری حضرت فاطمه (س) و ویژگی‌هایی است که در روایات به رفتار آن حضرت (س) اشاره شده بازمی‌گردد. به عقیده من توجه به ویژگی‌ها، مکارم و فضائل حضرت (س) از جمله مولفاتی است که می‌توان از زندگی بانو درس گرفت، چراکه جلوه احترامی که حضرت رسول (ص) به حضرت زهرا (س) داشتند مربوط به جایگاه ویژه بانوی دو عالم بود و جدای از رفتار پدر و دختری این دو خورشید بزرگوار قلمداد می‌شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: براساس همین فضائل و مکارم اخلاقی حضرت زهرا (س) است که در روایات امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر حضرت فاطمه (س) و امیرالمونین (ع) نبودند هیچ هم‌کفی برای این دو معصوم (ع) وجود نداشت. همچنین در برخی از روایات نیز آمده؛ ” درست است که حضرت زهرا (س) در قالب یک بشر روی زمین بودند، اما پیامبر اکرم (ص) خطاب به خطیب بغدادی می‌گویند: «حضرت زهرای مرضیه (س) یک فرشته است و از اهالی آسمانی هاست؛ هرگاه که من هوای بهشت می‌کنم، خود را به خانه فاطمه (س) می‌رسانم و او را می‌بوسم و می‌بویم. در روایتی دیگر امام باقر (ع) بیان می‌کنند: فاطمه (س)، فاطمه نامیده شد برای اینکه این بانو از هر آلودگی پاک است و این فاطمه سوای هر بدی‌ها و زشتی‌هاست.

این خطیب و کارشناس مسائل دینی افزود: در نوع برخورد و رفتار حضرت زهرا (س) و پیامبر اکرم (ص) باید در نظر داشته باشیم که حضرت فاطمه (س) سیده نسا عالمین و اهل جنة هستند. بخشی از این نوع رفتارها به شخصیت‌های حقیقی و باطنی حضرت زهرا (س) باز می‌گردد، اما در بخش دیگر باید توجه کرد که پیامبر اکرم (ص)، فاطمه (س) را هدیه‌ای از جانب خدا می‌دانستند که اختصاص به ایشان دارد، به همین دلیل نیز ایشان در حفظ حرمت و حفظ هدیه خداوند با حضرت زهرا (س) به نیکویی رفتار می‌کردند.

 

وی ادامه داد: همچنین پیامبر خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) را امانتی از جانب خدا می‌دانستند، لذا در روایتی به حضرت امیرالمونین (ع) بیان کردند: «فاطمه (س) امانتی است دست من که به تو می‌سپارم.» درواقع حضرت زهرا (س) هم معصومه بودند و هم پناهی برای پیامبر اکرم (ص) محسوب می‌شدند، به همین سبب است که ایشان را با کنیه “اُم ابیها” خطاب می‌کردند، البته حضرت زهرا (س) «اُم الائمه» نیز هستند و واژه «اُم» به معنی ریشه و اصالت است.

حجت الاسلام و المسلمین وافی یادآور شد: خانه حضرت زهرا (س)، محل نزول وحی و خانه همه ائمه بود و پیامبر اکرم (ص) به خانه حضرت زهرا (س) پناه می‌برند. وقتی خداوند به حضرت محمد (ص) دختر داد همه او را ابتر خطاب کردند، اما پس از آن آیات نورانی سوره کوثر نازل شد.

حجت الاسلام و المسلمین وافی ادامه داد: یکی از مصداق‌های رفتاری پیامبر اکرم (ص) با حضرت زهرا (س)، بلند شدن پیامبر اکرم (ص) در مقابل ورود ایشان بود به این نحو که هرگاه حضرت زهرا (س) وارد می‌شدند. پیامبر اکرم (ص) از جای خود بلند می‌شدند و به استقبال دختر خود می‌رفتند و او را جای خودشان می‌نشاندند. پدران ما هم باید به ویژگی و استعداد‌های دختران خود توجه کنند و باید در نظر داشته باشند که دختر برای یک خانه و خانواده هدیه‌ای الهی است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 


فرم در حال بارگذاری ...