« ارائه 700 کتاب الکترونیکی پیرامون امام حسین(علیه السلام) تا عاشورامجموعه اشعار ورود کاروان اسرا به کوفه »

کتاب"اسیران و جانبازان کربلا" در توصیف 3 تن از شخصیت های کربلا+ دانلود

نوشته شده توسطرحیمی 27ام مهر, 1395

کتاب “اسیران و جانبازان کربلا” در 188 صفحه به شرح حضور و مبارزات برخی از شخصیت های کربلا و معرفی سایر جانبازان این واقعه می پردازد.

 مطالعه آنلاین کتاب در سایت

فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید (جدید)apk :دانلود کتاب به فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید نسخه 2 به بالا  حجم فایل : 4.6MB

 apk :دانلود کتاب به فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید تا نسخه 2  حجم فایل : 536KB

s="downloadicontext">

فرمت ghm برای درج در بازار موبایل های اندروید، آی او اس و ویندوز فونghm :دانلود کتاب به فرمت ghm برای درج در بازار موبایل های اندروید، آی او اس و ویندوز فون    حجم فایل : 427KB

s="downloadicontext">
فرمت jar برای موبایل های قدیمی مانند جاوا و سیمبینjar :دانلود کتاب به فرمت jar برای موبایل های قدیمی مانند جاوا و سیمبین   حجم فایل : 475KB

فرمت gh برای درج در بازار کتاب نسخه ویندوز و لپ تاپgh :دانلود کتاب به فرمت gh برای درج در بازار کتاب نسخه ویندوز و لپ تاپ  حجم فایل : 2.0MB

s="downloadicontext">

فرمت epub برای استفاده در سیستم های مختلف  با نمایش ساختار اصلی کتابepub :دانلود کتاب به فرمت epub برای استفاده در سیستم های مختلف   حجم فایل : 338KB

 فرمت pdf برای استفاده در سیستم های مختلف  با نمایش ساختار اصلی کتابpdf :دانلود کتاب به فرمت pdf برای استفاده در سیستم های مختلف با کیفیت بالا   حجم فایل : 1.4MB


 فرمت html برای استفاده در سیستم های مختلفhtml :دانلود کتاب به فرمت html برای استفاده در سیستم های مختلف  حجم فایل : 413KB

  در معرفی این کتاب می توان گفت که بخش هایی از آن به معرفی اجمالی امام محمد باقر علیه السلام ، حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام اختصاص دارد و در ادامه  به شرح حضور این بزرگواران در واقعه کربلا و مبارزات و تلاش های آن ها در طول اسارت پرداخته شده است. همچنین مباحثی چون ورود حضرت زینب سلام الله علیها به مصر، تاریخ وفات و محل دفن ایشان و توضیحاتی پیرامون چگونگی به شهادت رسیدن امام سجاد علیه السلام دیگر بخش های این کتاب را تشکیل می دهد. و در بخش سوم و پایانی کتاب نیز به معرفی سایر جانبازان و اسیران واقعه کربلا اشاره شده است.


 
در قسمت هایی از کتاب “اسیران و جانبازان کربلا”  پیرامون امام محمد باقر علیه السلام  آورده شده:
 
امام محمد باقر علیه السلام در حادثه ی عاشورا چهار ساله بود؛ بنابراین نمی توان توقّع داشت که در دوران اسارت، اقداماتی بر ضدّ یزید و حکومتش انجام داده باشد. امّا این امر، محال و غیر ممکن نیست، همان گونه که در برخی منابع آمده است وقتی یزید در شام، با افراد خود درباره ی امام سجّاد علیه السلام مشورت می کرد و آنها به کشتن امام علیه السلام رأی دادند، امام باقر علیه السلام واکنش نشان داد و فرمود:
 

ای یزید! افراد حاضر در این مجلس برخلافِ حاضرانِ در مجلس فرعون سخن گفتند و اظهار نظر کردند، زیرا وقتی فرعون با اطرافیان خود درباره ی کشتن حضرت موسی علیه السلام مشورت کرد آنها جواب منفی دادند، همان گونه که خداوند متعال فرمود:«قالوا اَرْجه و اخاه و اَبْعَثْ فی المدائنِ حاشرین» .این کار علّتی دارد، و آن این که تنها فرزند زنا، انبیا و اولاد آنها را می کشتند. آنها فرعون را الگوی خود قرار دادند و اینان تو را. 

 
یزید خاموش شد و فرمان داد تا حضرت را بیرون ببرند.در هر حال، امام پنجم علیه السلام پس از اسارت، برای زنده نگه داشتن واقعه خونین کربلا تلاش های زیادی نمود که در ذیل به دو نمونه از آنها اشاره می شود:
 
الف) یادآوری خاطره امام حسین علیه السلام : انگشتر جدّش، سیّد الشهدا علیه السلام را به دست می کرد. بر روی انگشتر جمله ی «اِنَّ اللّهَ بالَغَ اَمْرُهُ» نقش بسته بود.
 
ب) بیان ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام : امام باقر علیه السلام به نقل از امام سجّاد علیه السلام درباره ی ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام فرموده است: “هر مؤمنی که به خاطر شهادت حسین بن علی علیه السلام گریه کند تا اشکش بر گونه هایش جاری گردد خداوند منّان، غرفه ای در بهشت به او می دهد که مدّت ها در آن ساکن گردد." 
 
در بخش دیگری از این کتاب در توصیف حضرت زینب سلام الله علیها می خوانیم:
 
یکی از ویژگی های این بانوی بزرگوار اسلام حالت معنوی و ارتباط قوی او با آفریدگار جهان بود. به طوری که نقل کرده اند حتّی در شب یازدهم محرم که شب شام غریبان بود نماز شبش ترک نشد؛ منتهی به خاطر ضعفی که بر وی مستولی شده بود نماز شب خویش را در آن شب نشسته خواند. 
 
مرحوم نقدی در کتابش آورده که: حضرت زینب سلام الله علیها در عبادت ثانی حضرت زهرا سلام الله علیها بود، تمام شبها را به عبادت، تهجّد و تلاوت قرآن سپری می کرد. وی هم چنین از برخی از بزرگان نقل می کند که در طول عمر تهجّد و شب زنده داری اش ترک نشده است حتّی در شب یازدهم محرّم امام زین العابدین می فرماید: در شب یازدهم محرم دیدم نشسته نماز می خواند. نیز آن بزرگوار می فرماید: با این همه مصیبت و اندوهی که به ما روی آورده اما در مسیری که به شام می رفتیم نافله های شب عمه ام اصلا ترک نشد.
 
امام حسین علیه السلام در آخرین وداع با خواهرش زینب به او فرمود: “یا اختاه لاتنسینی فی نافله اللّیل"؛ خواهرم مرا در نماز شب فراموش نکن. همچنین از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام چنین نقل شده است که: عمّه ام زینب در شب دهم محرم در محراب عبادت مشغول مناجات بود و با خدا راز و نیاز می کرد در حالی که چشمی از ما به خواب نرفته و ضجّه هایمان آرام نشده بود. نیز از امام سجاد علیه السلام نقل شده است: هنگامی که ما را از کوفه به سوی شام حرکت می دادند عمه ام زینب مرتب نمازهای واجب و مستحب خویش را انجام می داد و در بعضی از منازل نمازش را نشسته می خواند، وقتی سبب را پرسیدم گفت: به خاطر گرسنگی و ضعف است؛ زیرا سه شبانه روزغذا نخورده بود و سهم غذایش را در میان کودکان تقسیم کرده بود.
 
همچنین در بخشی از کتاب پیرامون وصف حال امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا چنین آمده است:
 
هنگامی که تمام یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند و امام سجاد علیه السلام صدای استغاثه پدر را شنید با وجود بیماری شدیدی که داشت از بستر برخاست و به عصا تکیه داد و مصمّم بود امام و رهبر خود را یاری کند؛ ولی نگاه سید الشهدا علیه السلام به او افتاد و فریاد زد:«خواهرم، ام کلثوم! مگذار پسرم به میدان بیاید مبادا زمین از نسل آل محمد صلی الله علیه و آله خالی شود!» از این رو ام کلثوم، امام سجاد علیه السلام را به بستر بازگرداند.
 
شایان ذکر است؛ این کتاب در 188 صفحه به چاپ رسیده و نسخه دیجیتال آن هم در فضای مجازی موجود است.


فرم در حال بارگذاری ...