« حضرت علي‌ علیه‌السلام از نگاه پيامبر اکرم‌ صلی‌الله‌‌علیه‌وآله‌وسلمقرآن، پیغمبر ساز است »

کسانی که امام‌حسین علیه السلام وعده دیدار با آنها را به گودال قتلگاه موکول کرد

نوشته شده توسطرحیمی 25ام شهریور, 1395
امام حسین

«وعده‏‌گاه من و شما در گودال و مکانى است که در آنجا به شهادت مى‏‌رسم و آن کربلا است؛ الْمَوْعِدُ حُفْرَتِی وَ بُقْعَتِیَ الَّتِی أُسْتَشْهَدُ فِیهَا وَ هِیَ کَرْبَلَاءُ» هنگامى که به آنجا رسیدم نزد من آیید.

حاصل بررسی صرفاً تاریخی ماجرای امام حسین علیه السلام نتیجه‎ای جز دوری از ارزشها و اهداف قیام حضرت را در پی نخواهد داشت، زیرا تاریخ کربلا را کسانی مانند ابی‎مخنف‎ها نوشتند که درخواست نصرت امام حسین علیه السلام را شنیدند و اجابت نکردند، بنابراین هیچگاه نمی‎توانند مفاهیم عالی و آسمانی نهفته در ماجرای قیام امام حسین علیه السلام را در یابند تا برسد به اینکه بخواهند آن مفاهیم را نیز انتقال دهند. با توجه به آنچه که عترت علیه السلام درباره قیام امام حسین علیه السلام فرمودند و نیز منظومه سخنان حضرت در مسیر مدینه به سوی کربلا، می‎توان منظرهای راهبردی را کشف کرد. حال در این راستا و در ادامه همراهی با کاروان امام حسین علیه السلام به ذکر دیدار ملائک با حضرت خواهیم پرداخت.

علامه مجلسی در جلد 44 کتاب بحارالانوار از شیخ مفید(ره) نقل می‎کند: هنگامی که امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شدند، عده‎ای از فرشتگان نشاندار و پشت سر هم که در دستشان حربه‏‌هایى بود و سوار بر اسبهاى بهشتى بودند به محضر امام حسین علیه‌السلام آمدند و سلام کردند، سپس عرض کردند: «اى حجّت خدا بر خلایق, پس از جدّت رسول خدا(ص) و پدرت على علیه‌السلام و برادرت حسن علیه‌السلام، خداوند متعال در موقعیتهای بسیاری؛ مواطِنٍ کثیرة1» جدّت رسول خدا(ص) را به وسیله ما یارى کرده و اکنون نیز ما را به یارى تو فرستاده است» امام حسین علیه‌السلام در پاسخ آنها چنین فرمود: «وعده‏‌گاه من و شما در گودال و مکانى است که در آنجا به شهادت مى‏‌رسم و آن کربلا است؛ الْمَوْعِدُ حُفْرَتِی وَ بُقْعَتِیَ الَّتِی أُسْتَشْهَدُ فِیهَا وَ هِیَ کَرْبَلَاءُ» هنگامى که به آنجا رسیدم نزد من آیید. فرشتگان گفتند: «اى حجّت خدا! خداوند به ما فرمان داده که سخن تو را بشنویم و از تو اطاعت کنیم، اگر ترس آن دارید که دشمنان‏ رو در روى شما قرار گیرند ما همراه تو هستیم» امام حسین علیه‌السلام فرمود: «آنها بر من راهی ندارند و به من آسیب نخواهند رساند تا به بقعه خود(کربلا) برسم؛ لَا سَبِیلَ لَهُمْ عَلَیَّ وَ لَا یَلْقَوْنِی بِکَرِیهَةٍ أَوْ أَصِلَ إِلَى بُقْعَتِی» این روایت در لهوف سید ابن طاووس نیز آمده است.

طبق این روایت در می‎یابیم اهل‌بیت علیه السلام تنها امام بر انسانها نیستند بلکه امام بر جن و ملک هستند و آنها نیز تحت فرمان امامان معصوم علیه السلام قرار دارند و در حساس‎ترین مکانها آمادگی خود را جهت دفاع از حریم عترت علیه السلام ابراز می‎کنند. در ماجرای دیدار فرشتگان با امام حسین علیه السلام از آنجا که خواست خدا بر قیام امام علیه السلام بود، ایشان درخواست ملائک را قبول نکردند و به راه خود ادامه دادند.

همچنین طبق این فراز از گفتار ملائک: اى حجّت خدا! خداوند به ما فرمان داده که سخن تو را بشنویم و از تو اطاعت کنیم؛ یَا حُجَّةَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنَا أَنْ نَسْمَعَ لَکَ وَ نُطِیعَ»، خداوند ملائک را خادمان اهل‎بیت علیه السلام قرار داده است تا از ایشان حرف‎شنوی و اطاعت داشته باشند بنابراین درخواست همراهی کردند و گفتند «فَنَکُونَ مَعَکَ؛ تا تو را همراهی کنیم».

متن عربی روایت:
لَمَّا سَارَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ص مِنْ مَکَّةَ لِیَدْخُلَ الْمَدِینَةَ لَقِیَهُ أَفْوَاجٌ مِنَ الْمَلَائِکَةِ الْمُسَوِّمِینَ وَ الْمُرْدِفِینَ فِی أَیْدِیهِمُ الْحِرَابُ عَلَى نُجُبٍ مِنْ نُجُبِ الْجَنَّةِ فَسَلَّمُوا عَلَیْهِ وَ قَالُوا یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ بَعْدَ جَدِّهِ وَ أَبِیهِ وَ أَخِیهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَدَّ جَدَّکَ رَسُولَ اللَّهِ ص بِنَا فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ أَمَدَّکَ بِنَا فَقَالَ لَهُمْ الْمَوْعِدُ حُفْرَتِی وَ بُقْعَتِیَ الَّتِی أُسْتَشْهَدُ فِیهَا وَ هِیَ کَرْبَلَاءُ فَإِذَا وَرَدْتُهَا فَأْتُونِی فَقَالُوا یَا حُجَّةَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنَا أَنْ نَسْمَعَ لَکَ وَ نُطِیعَ فَهَلْ تَخْشَى مِنْ عَدُوٍّ یَلْقَاکَ فَنَکُونَ مَعَکَ فَقَالَ لَا سَبِیلَ لَهُمْ عَلَیَّ وَ لَا یَلْقَوْنِی بِکَرِیهَةٍ أَوْ أَصِلَ إِلَى بُقْعَتِی.

مطالب مرتبط:

 منبع: تسنیم

نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

میلاد امام کاظم علیه السلام مبارک!

1395/06/25 @ 16:44


فرم در حال بارگذاری ...