« رهبری که حتی صهیونیست‌ها هم به راستگویی‌اش اذعان دارند.بحران مالی آیت الله بروجردی برای پرداخت شهریه طلاب چگونه حل شد! »

چگونه می‌توانیم بـا امـام زمـان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارتباط داشته باشیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 10ام مرداد, 1395

چگونه می‌توانیم بـا امـام زمـان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارتباط داشته باشیم؟

  حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قرآن کریم است، چراکه وحی یگانه عامل زندگی‏بخش بشر و پیروی از دستورها و آموزه‏های آن، زمینه‏ ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است: …

آیةالله‌العظمی‌ جوادی آملی:

حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قرآن کریم است، چراکه وحی یگانه عامل زندگی‏بخش بشر و پیروی از دستورها و آموزه‏های آن، زمینه‏ ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است:

«استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»؛ (انفال/24)

«من عمل صالحاً من ذکر او انثی وهو مؤمن فلنحیینه حیوةً طیبة» (نحل/97)

عترت طاهره که یکی از دو ثقل به‌جا مانده از رسول گرامی است، همتای قرآن و همدوش آن است و بر همین اساس، احکامی که درباره قرآن ثابت است، در مورد عترت طاهره نیز ثابت خواهد بود، از این‏رو ارتباط با امام عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیز زندگی‏بخش و تأمین‌کننده حیات معقول و مطلوب آدمی است، چون نبی مکرم اسلام‏‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چنان‌چه قبلاً بیان شد عدم معرفت و پذیرش ولایت امام معصوم زمان را مایه مرگ جاهلی برشمردند و آن‌چه نبودش مرگ جاهلانه می‏آورد، بودنش حیات عاقلانه را تأمین خواهد کرد و آن‌که معرفت و ولایت را فهمید، همواره خویش را در معرض ارتباط با امام معصوم عصر خویش می‏نهد.

ارتباط با مقام شامخ ولایت و اتصال روح و قلب انسان با امام عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خویش، نه‌تنها حیات معقول را تأمین می‏کند بلکه نقایص بشر را نیز تتمیم می‏سازد، چراکه او کعبه حقیقی و حقیقت کعبه است: کعبه زمینی، محاذی بیت معمور است و آن بیت برابر عرش خداست. فرشته‏ای خاص مأمور بنای بیت معمور شد تا فرشتگانی که مقام انسانیت را به خلافت نشناختند و تسبیح و تقدیس خویش را برای نیل به مقام خلافت الهی کافی دانستند و سپس با تنبیه خداوند به معرفت اوج مقام والای انسان کامل بار یافتند، بر گرد آن طواف کنند و با این عبادت، نقص کار خود را ترمیم کنند.

ساختمان کعبه نیز برای طواف بر گرد آن جهت ترمیم و جبران همه قصورها و تقصیرها به‌ویژه غفلت از مقام انسانیت، و سهو و نسیان یا عصیان در پیشگاه خلیفةاللهی انسان است، (کافی/4/188 ـ 187) از این‏رو بهترین تنبه برای طایفان غافل و حاجیان ذاهل و معتمران متساهل، تدارک جهل و جبران غفلت درباره خودشناسی و معرفت مقام شامخ انسان کامل و خلیفه عصر حضرت بقیةالله‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، تا چون فرشتگان، طواف مقبول و سعی مشکور داشته باشند.

▪ چگونگی ارتباط با امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

تشرف بی‏واسطه و مستقیم به محضر نورانی امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف لیاقت و شایستگی‏هایی ویژه می‏خواهد، از این‏رو تنها اوحدی از موحدان به باریابی محضر مطهرش توفیق می‏یابند.

هر خارق عادت یا کرامتی که به دست ناشناسی صورت می‏گیرد و فیضی از ناحیه او به دیگران می‏رساند، از سرچشمه فیاض امام عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف جاری می‏گردد؛ اما چنین نیست که آن ناشناس لزوماً وجود مبارک ولی‏عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد بلکه آن حضرت شاگردان صالحی دارد که به امر ایشان گره از کار فروبسته دیگران می‏گشایند و واسطه رسیدن فیض امام به آنان می‏شوند.

آن‌چه برای همگان ضروری و میسور است، ایجاد و حفظ ارتباط روحی و معنوی با آن حضرت است که در پرتو رعایت ادب حضور و ارتباط با آن حضرت تحصیل خواهد شد.

انجام دادن مستحبات و اعمال صالح به نیابت از آن حضرت و اهدای ثواب آن به ارواح طیب عترت طاهره‌ علیهم‌السلام از بهترین راه‏هایی است که می‏تواند ارتباط انسان با آن وجود مبارک را تأمین کند و بهترین حالت در چنین نیابتی، آن است که انسان در برابر عمل خویش از آن امام خواسته‏ای نداشته باشد، چراکه از قدر عملش می‏کاهد: چون خواسته ما به قدر ادراک ماست و ادراک ما بیشتر به حجاب تمنیات ما محجوب است، مطلوب متوقع ما نیز محدود خواهد بود؛ پس بهتر است که برابر این ادب، به پیشگاه آن حضرت چیز خاصی را پیشنهاد ندهیم، زیرا او از آن دسته است که «سجیتهم الکرم»، (برگرفته از زیارت جامعه کبیره که در آن ائمه‌ علیهم‌السلام چنین خوانده می‏شوند «عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم» (البلدالامین/302؛ من لایحضره الفقیه/2/615)) بنابراین شایسته آن است که در انتظار عطای او باشیم، چراکه آن‌چه آن حضرت به اقتضای سجیه کریم خویش عطا می‏کند ماندنی است.

البته این سخن بدین معنی نیست که انسان اگر مشکل خاصی دارد، با امام خویش در میان نگذارد و از او نطلبد بلکه مقصود آن است که در انجام دادن اعمال صالح به نیابت از آن حضرت، طلبی نداشته باشد و پیشنهادی ندهد تا آنان درخور خویش عطا کنند؛ نه در اندازه مطلوب محدود ما. آنان چون درخور خویش عطا کنند، هم قابلیت و ظرفیت می‏بخشند و هم مقبول و مظروف؛ و گاه گرچه به شخص عطا می‏کنند، ظهور و فضل عطایشان جامعه‏ای را بهره‏مند می‏سازد؛ مانند آن‌چه حضرت رضا‌ علیه‌السلام به شاگرد خویش جناب زکریابن آدم در برابر استجازه او برای خروج از قم فرمود: شما در قم بمانید. خدای سبحان به برکت شما عذاب را از مردم قم برمی‏دارد، آن‏گونه که به برکت مزار پدرم عذاب را از ساکنان آن منطقه برداشته است. (الاختصاص/87/ح6262) این نمونه‏ای از آن عطایاست که به شخصی چنان لطفی می‏کنند که چون پیکرش در زمینی مدفون شود، آن برکت در تمام آن شهر جریان یابد.

از دیگر آداب حسنه در ارتباط با امام عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ادب برخاستن به احترام نام مبارک ولی‏عصر‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است که در میان شیفتگان و پیروان خاندان عصمت‌ علیهم‌السلام ، سنتی دیرپاست.

منبع: افق حوزه

 

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: یاسین [عضو] 
5 stars

سلام محدثه بروجرد وبلاگ قشنگی هست

موفق باشید

عالیه یک وبلاگ مذهبی کامل است

1395/05/11 @ 01:26
نظر از: حضرت زینب سلام الله علیها میناب [عضو] 
5 stars

سلام خواهرجان
زندگی بی مهدی زندگی با غم هاست
التماس دعا

1395/05/10 @ 12:02


فرم در حال بارگذاری ...