« دوستان خدانگهدار، می‌روم کربلا خدا را شکررنجی که امام حسن علیه‌السلام از دوستان دیدند »

۳۰ نکته مهم که باید درباره "زیارت و پیاده‌روی اربعین" بدانید

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مهر, 1397

 

در این مطلب به تمام سؤالات، ابهامات و موارد ضروری برای سفر اربعین حسینی و مسیر پیاده‌روی زائران اربعین پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اربعین حسینی امسال مصادف با هشتم آبان ماه است و تمام زائران برای ثبت‌نام صرفاً باید از طریق سامانه سماح اقدام کنند.

اما علاقه‌مندان حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی ممکن است درباره جزئیات نحوه ثبت‌نام، هزینه‌ها، مرزهای خروجی اعزام زائران، حمل و نقل تا مرز و در داخل خاک عراق و …. سؤالات یا ابهامتی را داشته باشند؛ برای پاسخ به این سوالات و تمام جزئیات مربوط به سفر اربعین حسینی، در گزارش پیش‌رو سعی داریم به تمام این موضوعات پاسخ روشن و کوتاه ارائه کنیم.

1- نحوه ثبت‌نام برای زیارت اربعین

امسال ثبت‌نام زائران صرفاً از طریق سامانه “سماح” به نشانی اینترنتی https://samah.haj.ir/ مقدور است؛ زائران باید با مراجعه به این سایت و با تیک زدن گزینه “با شرایط ثبت‌نام موافق هستم” در صفحه نخست این سایت و کلیلک کردن بر روی عبارت “شروع ثبت‌نام” مراحل ثبت‌نام خود را تا دریافت کد رهگیری و واریز وجه ثبت‌نام پیگیری کنند.

2- مدارک لازم برای ثبت‌نام زیارت اربعین

داشتن گذرنامه جمهوری اسلامی ایران با داشتن حداقل 6 ماه اعتبار به همراه 2 قطعه عکس پرسنلی مشابه عکس گذرنامه برای ثبت‌نام اربعین الزامی است.

3- هزینه ویزا و نحوه پرداخت آن به چه صورت است

هزینه اعلام شده برای دریافت روادید(ویزا) زیارت اربعین امسال 234 هزار و 875 تومان است و این هزینه به‌صورت اینترنتی در هنگام ثبت‌نام در سامانه سماح از زائران اخذ می‌شود و در هنگام مراجعه به دفاتر زیارتی برای تحویل یا دریافت پاسپورت و ویزا، هیچ هزینه‌ای دیگری از زائر دریافت نمی‌شود.

4- آیا اخذ ویزای عراق برای زائران اربعین به لحاظ شرعی واجب است

مقام معظم رهبری به 22 استفتاء درباره اربعین حسینی پاسخ داده‌اند از جمله حکم اخذ روادید عراق برای زیارت اربعین؛ برای مشاهده پاسخ‌های مقام معظم رهبری به این سؤالات، بر روی این لینک کلیلک کنید.

5- آیا هزینه اضافی پرداختی از سوی زائران بابت ویزا بازپس داده می‌شود

پس از کاهش هزینه ویزای زائران اربعین از 387 هزار تومان به 234 هزار تومان، مقرر شده مابه‌التفاوت پرداختی زائران به آنها عودت داده شود؛ به محض مشخص شدن مکانیزم و نحوه بازپرداخت، این مبالغ به زائران پرداخت می‌شود.

6- مدت زمان لازم برای دریافت ویزا چقدر است

با توجه به افزایش دفاتر صدور روادید اربعین حسینی در سال جاری، از زمان ثبت‌نام در سامانه سماح و تحویل پاسپورت به دفتر زیارتی مدنظر، ظرف مدت 24 تا 72 ساعت روادید متقاضی صادر و از طریق همان دفتر زیارتی که اقدام به اخذ پاسپورت کرده، تحویل زائر می‌شود.

7- از چه مرزهایی امکان ورود به خاک عراق وجود دارد

امسال 3 مرز زمینی مهران در استان ایلام، شلمچه در استان خوزستان، چزابه در استان خوزستان برای تردد زائران در نظر گرفته شده است و زائرانی که به صورت هوایی قصد عزیمت به عراق دارند،‌ از طریق فرودگاه‌های سطح کشور به دو فرودگاه نجف اشرف و بغداد پرواز خواهند کرد؛ با توجه به عدم اعلام آمادگی طرف عراقی برای تردد از مرز خسروی در استان کرمانشاه، تا به امروز امکان تردد زائران از این مرز مقدور نیست.

8- فاصله شهر‌های مختلف عراق از مرزهای خروجی ایران

زائران برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر خود نیاز دارند فاصله شهرهای مختلف عراق را بدانند؛از طریق این لینک، مسافت بین شهرهای عراق از مرزهای خروجی ایران قابل دسترسی است.

9- آیا زائران باید عوارض خروج از کشور هم پرداخت کنند

زائرانی که از مرزهای زمینی اقدام به ورود به خاک عراق می‌کنند، هیچ مبلغی بابت عوارض خروج از کشور از آنها اخذ نمی‌شود اما زائرانی که به‌صورت هوایی قصد سفر اربعین را دارند باید مبلغ 110 هزار تومان بابت عوارض خروج از کشور بپردازند.

10- آیا در هنگام ورود به خاک عراق باید هزینه‌ای به عنوان عوارض ورود پرداخت کنیم

زائرانی که از مرزهای زمینی به عراق وارد می‌شوند، هزینه‌ای بابت ورود به عراق از آنها اخذ نمی‌شود اما زائرانی که به‌صورت هوایی وارد فرودگاه نجف اشرف یا بغداد می‌شوند باید مبلغ 10 دلار پرداخت کنند.

11- نحوه ثبت‌نام مشمولان وظیفه و دانشجویان برای زیارت اربعین چگونه است

برابر تفاهم صورت گرفته سازمان وظیفه عمومی با ستاد عمره و عتبات دانشگاه‌ها، دانشجویان در صورت تمایل برای زیارت اربعین باید با مراجعه به دفاتر ستاد عمره و عتبات در دانشگاه محل تحصیل خود نسبت به تکمیل فرم‌های مربوطه اقدام کنند.

همچنین متقاضیان باید با ورود به درگاه خدمات الکترونیک انتظامی به نشانی www.epolice.ir کد ملی و کد سخا را وارد و درخواست خروج از کشور خود را  ثبت کنند و پس از تأیید معافیت تحصیلی توسط دانشگاه مربوطه، مشمول باید مبلغ 100 هزار تومان را به عنوان ودیعه به صورت اینترنتی پرداخت و  کد سخا را که  از طریق سامانه قرارگاه اربعین دریافت شده نیز ثبت کند و در نهایت ظرف 24 ساعت کاری، مجوز خروج از کشور توسط سازمان وظیفه عمومی صادر خواهد شد.

دانشجویانی که تمایل به بهره‌مندی از ضمانت ستاد عمره و عتبات دانشگا‌هها را ندارند، طبق روال گذشته باید  با ورود  کد ملی و کد سخا در درگاه خدمات الکترونیک انتظامی www.epolice.ir  نسبت به ثبت درخواست اینترنتی خروج از کشور اقدام و با پرداخت 3 میلیون تومان به عنوان وثیقه از مجوز خروج از کشور بهره‌مند شوند.

دارندگان برگ آماده به خدمت در صورتیکه تاریخ بازگشت به کشور آنها، یک ماه قبل از تاریخ اعزام به خدمتشان باشد می‌توانند از طریق درگاه خدمات الکترونیک انتظامی www.epolice.ir برای ثبت درخواست خروج از کشور اقدام کنند.

12- نحوه ثبت‌نام طلاب مشمول برای زیارت اربعین چگونه است

طلاب حوزه‌های علمیه می‌توانند با مراجعه به مراکز مدیریت حوزه علمیه استانها و ضمانت حوزه‌های علمیه، بدون نیاز به سپردن وثیقه، مجوز خروج از کشور دریافت کنند.

13- وضعیت دانش‌آموزان و مشمولان غائب برای اخذ روادید اربعین

افرادی که در قانون جریمه مشمولان غایب ثبت‌نام کرده‌اند در صورت پرداخت حداقل نیمی از مبلغ جریمه می‌توانند برای تمامی سفرهای زیارتی و سیاحتی با سپردن وثیقه کامل، مجوز خروج از کشور دریافت کنند؛ دانش‌آموزان مشمول باید با گواهی اشتغال به تحصیل به وظیفه عمومی محل سکونت خود مراجعه کنند.

14- آیا امکان حضور در مرزها با وسایل نقلیه شخصی وجود دارد

زائران اربعین حسینی به‌راحتی می‌توانند از وسایل نقلیه شخصی خود برای حرکت به سمت مرزهای خروجی به عراق استفاده کنند؛ در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه، پارکینگ‌های مناسبی برای پارک کردن خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است.

15- امکان استفاده از قطار برای رسیدن به کدام مرزها فراهم است

در حال حاضر زائران برای تردد از مرز شلمچه در استان خوزستان می‌توانند از قطار استفاده کنند؛ همچنین آن دسته از زائرانی که قصد خروج از مرز مهران را نیز دارند، می‌توانند با قطار خود را به کرمانشاه برسانند و ادامه مسیر تا مرز مهران را با اتوبوس‌ یا سواری طی کنند.

16- آیا امکان پیش‌خرید بلیط قطار برای ایام اربعین ممکن است

آغاز پیش‌فروش بلیط قطار برای ایام اربعین حسینی از روز شنبه 7 مهر ماه جاری آغاز شده است و زائران به‌صورت اینترنتی از طریق آدرس اینترنتی https://www.raja.ir/ می‌توانند نسبت به رزرو بلیط قطار خود اقدام کنند.

17- آیا برای حضور در عراق باید دلار یا دینار همراه داشته باشیم

با توجه به افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر و ایجاد نوسانات ارزی، بهتر است زائران اربعین پیش از عزیمت به عراق به مقدار مورد نیاز بسته به طول سفر خود اقدام به تهیه دینار عراقی از صرافی‌های مجاز داخل کشومان کنند؛ امکان تبدیل و تهیه دینار از طریق صرافی‌های شهرهای زیارتی عراق نیز فراهم است. 

18- هزینه‌های “کرایه ماشین” برای زائران اربعین در عراق چقدر است

امسال، اصلی‌ترین هزینه‌ زائران اربعین در عراق، هزینه حمل و نقل برای تردد از مرزهای خروجی کشورمان تا شهر‌های زیارتی نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا و کاظمین است که این هزینه‌های حمل و نقل برای زائران ایرانی در سال جاری به‌شدت افزایش یافته است؛ لیست هزینه‌های حمل و نقل در خاک عراق از طریق این لینک قابل مشاهد است.

19- مسیر اصلی پیاده‌روی زائران ایرانی اربعین چه مسیری است

مسیر 80 کیلومتری نجف اشرف به کربلای معلی، مسیر اصلی پیاده‌روی زائران ایرانی است که معمولا زائران ظرف 3 روز این مسیر شامل 1452 عمود را طی می‌کنند و در طول این مسیر پیاده‌روی برای اسکان و تغذیه، میهمان موکب‌های عراقی و ایرانی مستقر در این مسیر هستند.

20- آیا در طول سفر اربعین در داخل عراق باید هزینه‌ای را برای تغذیه و وعده‌های غذایی در نظر بگیریم

در یک ماه منتهی به اربعین حسینی و چند روز پس از اربعین، تقریبا در تمام شهرهای زیارتی عراق(کربلا، نجف، سامرا، کاظمین) و مسیر پیاده‌روی اصلی زائران ایرانی، موکب‌های پذیرایی و اسکان زائران به وفور مستقر هستند و خدمات لازم و پذیرایی رایگان به زائران ارائه می‌کنند از این رو زائران بابت تغذیه تقریبا هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

21- بهترین مکان برای اقامت زائران اربعین در نجف اشرف کجاست

با توجه به آماده شدن “صحن حضرت زهرا(س)” در جوار حرم حضرت امیرالمومنینعلیه السلام با وسعت چند ده هزار متر‌مربع در آستانه اربعین حسینی و ارائه خدمات ویژه اسکان و تغذیه به زائران، بهترین مکان برای اسکان زائران کشورمان در شهر نجف اشرف، همین صحن حضرت زهرا(س) است؛ دسترسی به جزئیات بیشتر از طریق این لینک.

22- نحوه ارتباط تلفنی از عراق با داخل کشور چگونه است

تقریباً تمام اپراتورهای ارتباطی کشورمان در ایام اربعین خدمات ویژه رومینگ به زائران اربعین ارائه می‌کنند و به محض ورود به عراق تلفن همراه زائران به‌صورت خودکار وارد حالت رومینگ می‌شود و هزینه مکالمه بر اساس نرخ مصوب رومینگ ایران و عراق محاسبه می‌شود.

23- آیا خرید سیم‌کارت عراقی برای سفر اربعین لازم است

در سال‌های اخیر اپراتورهای کشورمان در ایام اربعین توانسته‌اند خدمات خوب و تقریبا بدون اخلال رومینگ به مشترکان خود در عراق ارائه کنند لذا خرید سیم‌کارت عراقی در ایام اربعین برای برقراری ارتباط با ایران تقریباً غیر ضروری است.

24- آیا امکان اسکان در منازل شخصی عراقی‌ها در ایام اربعین وجود دارد

عراقی‌های به‌ویژه در شهرهای زیارتی کربلا، نجف، سامرا، کاظمین به حد وسع و توان خود اقدام به دعوت از زائران ایرانی برای اسکان در منازل شخصی خود می‌کنند؛ زائران ایرانی باید دقت داشته باشند که شیعیان عراقی که اقدام به در اختیار گذاشتن خانه خود به زائران اربعین می‌کنند طبق رسمی دیرینه، دو شب پذیرای زائران امام حسینعلیه السلام هستند تا امکان پذیرایی از زائران بیشتر در ایام اربعین برای آنها فراهم شود لذا زائران ایرانی باید خود مراعات این رسم عراقی‌ها را داشته باشند و از اقامت بیشتر از دو شب در خانه‌های شخصی عراقی‌ها پرهیز کنند.

25- آیا امکان دریافت وجه نقد از عابربانک‌ها در شهرهای عراق وجود دارد

با استقرار باجه‌های عابربانک سیار ایرانی در شهرهایی مانند کربلا و نجف، امکان دریافت وجه نقد ریالی در عراق فراهم است همچنین در صرافی‌های اطراف حرم مطهر از جمله در نجف و کربلا نیز، از طریق پوزهای موجود در صرافی با پرداخت مبلغی اضافی، صرافان عراقی اقدام به پرداخت ریال ایران به صاحبات کارت‌های عضو شبکه شتاب می‌کنند که البته حتما زائران باید این اقدام را از طریق صرافی‌های معتبر انجام دهند.

26- لوازم ضروری برای سفر اربعین شامل چه مواردی است

زائران باید توجه داشته باشند با توجه به مسیر طولانی پیاده‌روی اربعین، هرچه لوازم همراه آنها کمتر و سبک‌تر باشد، حمل کوله همراه زائر در طول مسیر پیاده‌روی ساده‌تر خواهد بود؛ همراه داشتن لوازم شخصی، حوله، یک دست لباس راحتی، لباس گرم، کفش مناسب پیاده‌وی، تنقلات انرژی‌زا و کم حجم مانند کشمش و بادام، مسواک و برخی اقلام مانند نعنا، آویشن و عسل برای این سفر ضروری است.

بیشتر بخوانید

27- آیا اقلام دارویی خاصی برای سفر اربعین باید همراه زائران باشد

زائران اربعین باید در صورت مصرف داروی خاص، داروهای مورد نیاز خود را همراه داشته باشند اما سایر زائران با توجه به استقرار واحدهای هلال احمر در شهرهای زیارتی نیاز به همراه داشتن داروی خاصی ندارند. 

بیشتر بخوانید

28- آدرس درمانگاه‌های هلال احمر ایران در عراق کجاست

هلال احمر کشورمان امسال اقدام به برپایی 97 مرکز درمانی در شهر‌های زیارتی عراق و مسیر پیاده‌روی اربعین کرده است؛ آدرس این درمانگاه‌ها از طریقاین لینک در دسترس‌ است.

29- آیا ثواب زیارت اربعین فقط شامل حال زائرانی است که روز اربعین در کربلا حاضرند

برای کسب ثواب و فیض زیارت اربعین حتماً نباید در روز اربعین خود را به کربلا رساند و این ثواب شامل حال تمام زائرانی می‌شود که در ایام منتهی به اربعین به قصد زیارت اربعین خود را به شهرهای زیارتی عراق رسانده‌اند؛ اگر زائری چند روز مانده به اربعین خود را به کربلا برساند و قبل از روز اربعین به‌دلیل ازدحام جمعیت و با نیت فراهم شدن امکان زیارت برای سایر زائران از این شهر خارج شود یا در روز اربعین خود را مثلا به نجف برساند نیز مصداق زائر اربعین حسینی خواهد بود ان‌شاءالله.

30- چه زیارتی را در روز اربعین حسینی باید بخوانیم

در روز اربعین حسینی، زیارت ویژه روز اربعین از حضرت امام صادقعلیه السلام نقل شده است که تمام زائران در کربلا یا در سایر شهرهای زیارتی عراق می‌توانند آن را بخوانند؛ متن این زیارت شریف از طریق این لینک قابل مشاهده است.


فرم در حال بارگذاری ...