موضوع: "مصاحبه"

خداوند برای راه‌رفتن زنان هم مدل دارد

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آذر, 1398

 

این روزها مسئله عفاف و حجاب بیش از گذشته مورد توجه مردم و نخبگان جامعه قرار گرفته است، در این بین، عده‌ای آن را عامل محدودیت زنان معرفی می‌کنند که سبب سلب آزادی آنان می‌شود و عده‌ای با پذیرش اصل حجاب، صحبت از حد و حدود شرعی آن می‌کنند؛ چرا که این عده معتقدند مسئله حجاب ریشه در تمام ادیان الهی دارد و فقط باید درباره حد و حدود شرعی آن سخن گفت.


سوای از این چالش‌ها و سؤال‌هایی که در جامعه وجود دارد، آنچه ضرورت دارد به آن پرداخته شود، فلسفه عفاف و حجاب از نگاه آیات قرآن و تطبیق این آموزه‌ها با مسائل علمی است. خانم فاطمه علمداری، پژوهشگر مطالعات قرآنی بانویی است که منظر نوینی را در مطالعات عفاف و حجاب پیش گرفت. وی که مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی اجتماعیِ “راهی به‌سوی نور” است، در این زمینه پژوهشی را با عنوان “رویکرد استدلالگرا و بیولوژیک وجوب حجاب بر مبنای قرآن کریم” داشته است.

علمداری معتقد است رابطه‌ای ناگسستنی بین احکام عفاف و حجاب در قرآن با ساختارهای بیولوژیک بدن انسان وجود دارد. مشروح گفت‌وگوی علمی ــ قرآنی این پژوهشگر با خبرگزاری تسنیم را در ادامه می‌خوانید.

ادامه »

بی‌حجابی را حتی با اصول حقوق لیبرالی هم می‌توان جرم‌انگاری کرد

نوشته شده توسطرحیمی 25ام آذر, 1398

 

کارشناس حقوق جزا معتقد است سوای از الزامات قانونی، بزرگترین معضلی که درباره پدیده بی‌حجابی وجود دارد، ضعف بنیان‌های اعتقادی است، اگر این مسئله حل شود، مابقی موارد ناخودآگاه اصلاح می‌شود.

حجاب، تکلیف یا حق؟

بی‌حجابی را حتی با اصول حقوق لیبرالی هم می‌توان جرم‌انگاری کرد.

مسئله پوشش و حجاب زن حقیقتی به‌بلندای تاریخ دارد که هر زمان رنگ و آهنگی یافته و هرکس با دیدگاه خود آن را نقد و بررسی کرده است. یکی از جنبه‌های نقد و بررسی حجاب این است:

آیا می‌توان در یک جامعه پدیده بدحجابی و بی‌حجابی را جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین کرد؟

جرم‌انگاری این پدیده به‌دلیل ارتباطی که با مقوله محدود شدن آزادی انسان‌ها دارد اقدامی بس مخاطره‌آمیز و حساسیت‌برانگیز است. اگر بپذیریم که اصل بر آزادی انسان است، اما در این بین، اِعمال محدودیت از طریق جرم‌انگاری حجاب، استثنا محسوب می‌شود و تعارضی با آزادی انسان‌ها ندارد، بار اثبات ضرورت وجود محدودیت به‌عهده کسانی است که قصد محدود کردن آزادی‌های افراد را از طریق جرم‌انگاری دارند.

ادامه »

نسخه جهان در دست بچه شیعه هاست

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آذر, 1398

 

گفتگوی اختصاصی وارث با مهندس لطف الله سیاهکلی کارشناس حوزه رسانه:

نسخه جهان در دست بچه شیعه هاست

انتظار داریم علما فقه فضای مجازی را کار کنند.

خدای متعال برای حرام و حلال هایش مقررات دارد.

برای خوردن، خوابیدن، ازدواج، دوست یابی، تحصیل و رشد و تکامل و… مقررات دارد.

پس چرا ما یاد نگرفته ایم؟

چرا مبارزه منفی می کنیم؟

چرا سلبی برخورد می کنیم ؟

ما باید ایجابی برخورد کنیم. فضای مجازی حتما هم عیب دارد هم حسن.

ما مقررات بنویسیم از حسن هایش بهره میگیریم و از عیب هایش دوری.

 

در محرم یکی از سال های ابتدایی دهه 80، حسینیه اعظم زنجان با حمایت مدیر سازمان صدا و سیمای استان، اقدام به پخش زنده مراسم عظیم عزاداری مردم در سطح شهر از شبکه 3 کرد. شاید کمتر شبکه ای بود که حاضر می شد به چنین اقدام دست بزند! همین امر باعث گردید تا با فراهم شدن برخی شرایط، زنجان بشود حسینیه ایران! بعد از زنجان، باتوجه به تخصص مدیر صدا و سیمای زنجان، وی می شود معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیمای کشور و هم اکنون مدیر سروش سیما.

از جمله سوابق مهندس لطف الله سیاهکلیمی توان به عضو شورای معین شورای عالی  فضای مجاز،، عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضو کمیسیون عالی ارتقاء محتوی شورای عالی فضای مجازی نیز نام برد.

با توجه به شرایط پیش آمده در مورد اینترنت در روزهای گذشته، به سراغ مهندس سیاهکلی، کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی رفتیم تا در مورد بایدها و نبایدهای فعالیت قشر مذهبی در این فضا را بپرسیم!  وظیفه ها و ظرفیت های فضای مجازی را از زبان یک کارشناس این حوزه که خود نیز نقش مهمی در سال های گذشته برای ترویج هیئت داشته است، جویا شویم.

ادامه »

مقام موذن از شهید و عالم بالا‌تر است

نوشته شده توسطرحیمی 7ام مهر, 1397

 

 

 

روزی سه بار موذن، اذان را سر می‌دهد، اما به دلیل تکرار این کار، توجهمان نسبت به آن کم شده است. در گذشته بسیاری از کاسبان مقابل مغازه شان و برخی حتی در منزل خود، نوای اذان سر می‌دادند و این کار به سنتی در میان مسلمانان تبدیل شده بود. متاسفانه گفتن اذان این روز‌ها بسیار کمرنگ شده است؛ این در حالی است که در روایات اذان و موذن جایگاه بسیار بالایی دارند.

 حجت الاسلام و المسلمین احسان بی آزار تهرانی، کارشناس مذهبی :

 

بی آزار تهرانی در خصوص اهمیت اذان و اقامه و استجابت دعا در زمان اذان و اقامه گفت: موضوع اذان و اقامه آنقدر اهمیت دارد که انسان‌ها را پیوند به ملکوت می‌دهد. به این معنا که خداوند به واسطه نماز ملائکه را متوجه انسان‌ها می‌کند. ما در هنگام خواندن نماز، به هیچ وجه و در هیچ شرایطی اجازه شکستن نماز را نداریم، مگر اینکه قبل از رکوع یادمان بیفتد که اذان و اقامه را پیش از نماز قرائت نکردیم. این موضوع نشان از اهمیت اذان دارد.

وی افزود: در بیان اهمیت اذان، همین بس که اصل شعائر اسلام است. پیامبر اکرم (ص) که خاتم انبیاء است، زمانی که زمان اذان فرا می‌رسید، خطاب به بلال حبشی فرمودند، بلال اذان بگو که راحتی وجودمان را فرا بگیرد. این سخن رسول اکرم (ص) گویای آن است که اذان نه تنها بیان شعائر اسلام است بلکه نخستین تاثیر آن در هنگام خواندنش راحتی جان آدمی است.

ادامه »

انتقاد مرضیه برومند از مسیح علی‌نژاد/ این خانم "وزوزی" از جان زنان ما چه می‌خواهد؟

نوشته شده توسطرحیمی 26ام بهمن, 1396
 

مرضیه برومند در یکی از برنامه های اینترنتی به انتقاد از افرادی پرداخت که در خارج از کشور برای زنان ایرانی راهکار ارائه می‌دهند.

انتقاد مرضیه برومند به مسیح علی‌نژاد/ این خانم مرضیه برومند، کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در یکی از برنامه‌های اینترنتی در خصوص زوایای پنهان حوزه فرهنگ، سینما، هنر و ادبیات به گفت‌وگو پرداخت.

برومند در این گفت‌وگو به انتقاد از زنانی از جمله “مسیح علی‌نژاد” پرداخت که در خارج از کشور در برنامه‌های تلویزیونی چیزهایی را تبلیغ می‌کنند که نه تنها راهگشا نخواهد بود بلکه وضع را بدتر خواهد کرد.

مرضیه برومند در این گفت‌وگو درباره فعالیت برخی گروه‌ها در خارج از کشور در رابطه با زنان گفت: “برخی از این‌ها را که من می‌بینم حالم بد می‌شود. مثلا یک خانم اسمش رو نبرم، خانم مو وزوزی، بد ریخت، بد دهن هست که من می‌بینم چندشم می‌شود. این چه چیزی است که از خانم‌های ما می‌خواهد؟

چهارشنبه‌ها سفید بپوشند بیایند بیرون که چه کار کنند؟!

خود ما هم که قبل از انقلاب حجاب به این معنا را نداشتیم، همیشه یک‌سری مسائل را رعایت می‌کردیم و می‌دانستیم که در یک جامعه شرقی و اسلامی زندگی می‌کنیم. اصلا قبل از اسلام هم ما پوشش داشتیم. اما اینکه ما بخواهیم هتاکی کنیم اصلا درست نیست".

 در ادامه می توانید ویدئویی از این گفت‌وگو را مشاهده کنید.

دانلود

باشگاه خبرنگاران

بزرگترین دغدغه جامعه امروزی، کمرنگ شدن سنت ازدواج است

نوشته شده توسطرحیمی 1ام بهمن, 1396

 

حجت الاسلام امامی گفت:

رهبر انقلاب و مراجع تقلید بزرگترین دغدغه جامعه امروزی را کمرنگ شدن سنت حسنه ازدواج تلقی کرده اند.

حجت الاسلام سید حسن امامی مدرس حوزه علمیه قم و مسئول موسسه خیریه الزهرا سلام الله علیها گفت:

در خصوص ترویج ازدواج در جامعه گفت: اجلاس نهضت ترویج ازدواج توسط موسسه الزهرا سلام الله علیها با پیشینه سی سال خدمات فرهنگی اجتماعی و خیریه  برگزار شد. این موسسه در بسیاری از استان ها و بخش های کشور و همچنین فراتر از مرزها نمایندگی دارد.

وی ادامه داد: در بحث ازدواج به صورت تخصصی و کار آمد ورود کرده ایم؛ به طوری که همسان گزینی ازدواج شامل ثبت نام از دختران و پسران مستعد ازدواج و انجام مشاوره های تخصصی قبل، حین و پس از ازدواج را برگزار می کنیم.

وی عنوان کرد: ترویج ازدواج در موسسه الزهرا سلام الله علیها حرکت رو به جلو را داشته است و توانسته فرصت بسیار خوبی را برای جوانانی که در موقعیت ازدواج هستند فراهم کند. در موقعیت فعلی در کشور جای تاسف و تامل بسیار دارد که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بزرگترین دغدغه جامعه امروزی را کمرنگ شدن سنت حسنه ازدواج تلقی کردند و باید موانع و مشکلات برطرف شود تا شاهد رونق ازدواج باشیم. براساس وعده الهی، اگر ازدواج رواج پیدا کند خیر و برکت جامعه اسلامی را فرا می گیرد و خداوند غنا و توانمندی را نصیب مردمی می کند که از این سنت حسنه استقبال می کند.

در ادامه میردامادی عضو خیریه الزهرا سلام الله علیها گفت: در سطح کشور به صورت متفرقه فعالیتی در خصوص ازدواج داشته ایم، اما اگر این فعالیت ها ساماندهی متمرکزی بین فعالیت مردم و نهادهای دولتی داشته باشد، انسجام بیشتری صورت می گیرد .

وی ادامه داد: این نابسامانی مشکلاتی ایجاد کرده است؛ امیدوارم در بستری که نهادهای مردمی فعالیت می کنند، در آینده نزدیک شاهد انسجام و تلاش بیشتری باشیم.

میردامادی در خصوص تسهیلات وام مسکن برای زوج های جوان عنوان کرد: دولت درباره مسکن تسهیلات وام را فزایش داده است و برای معضل هزینه ها ازدواج و اشتغال فعالیت هایی را ایجاد کرده است. اگر همه پتانسیل ها کنار هم قرار بگیرند، بیشتر مشکلات جوانان برای ازدواج برطرف خواهند شد.

 باشگاه خبرنگاران

لنه؛ بانوی دانمارکی که نور حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در قلبش تابید

نوشته شده توسطرحیمی 3ام اسفند, 1395
یک شب که همسرم می خواست به حسینیه برود به من گفت من یک خواهشی از شما دارم. امشب شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. از شما می خواهم همراه من به حسینیه بیایی. چون ایشان «مادر» اسلام است.
هرچند خیلی مایل نبودم اما قبول کردم که همراهش به مراسم عزاداری حسینیه بروم…
 
 
مادرجانم! گفتن و نوشتن برای شما سخت است. این را در همین آغاز راه اعتراف می کنم. که اگر تاکنون قلم را به خدمت گرفته ام تا برای غریبانه های شما بنگارم، بارها ابراز عجز کرده ام و از ناتوانی خود نزد خدایم گله مند، که خدایا! مگر در عروج زهرای مرضیه(س) چه رازی نهفته است که اکنون پس از قرن ها هنوز هم باید برای گزینش تک تک واژگانی که در وصف «ام ابیها» بر روی کاغذ می آیند، تفالی بر عاشقانه های دل زد، تا راه به خطا نبَرد…
مادرم! پیش از این، خطاب ما به شما «مادر سادات» بود و اینک عاجزانه می خواهیم همه ما، شما را مادر بنامیم. این حس عاشقانه را شاید آن دخترتان که چندسالی است به دامان شما پناه آورده بهتر از من که در نعمت برکت نام شما زندگی کرده ام درک کند.
«لنه میته سن» یکی از همان دختران شماست که گرچه دیر اما خوب شما را یافته، وقتی سخن به شما می رسد می گوید«مادرم، فاطمه زهرا» و من سخت دلم می گیرد. نه اینکه به عاشقانه های لنه و مادرش حسادت کنم، نه! دلم برای خودم می سوزد که از بس غرق نعمت بوده ام فراموش کرده ام چه نعمتی هستی«مادر»!
لنه خیلی عاشقانه از شما می گوید، از روزی که فکرش را هم نمی کرد به ماهیت اسلام دست یابد چه برسد به ریشه آن. او که ره صد ساله را یک شبه و در حسینیه ای نوپا درکپنهاگ دانمارک پیموده از فاطمیه ای می گوید که نور ایمان را در دلش تاباندی تا دخترت شود…

 

ادامه »

آقا گفتند اگر فرصت داشتم، خودم این کار را می‌کردم

نوشته شده توسطرحیمی 2ام آبان, 1395

 

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی درباره ویژگی‌های شعر آیینی
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif شعر آیینی از انواع ادبی شعر فارسی است که علاوه بر لطایف و زیبایی‌های نظم فارسی، به دلیل ارتباط مستقیم با مقدسات دینی و اهل بیت عصمت و طهارت، در طول تاریخ تشیع همواره از اهمیت زیاد و استقبال مردمی بالایی برخوردار بوده است. رهبر انقلاب نیز بارها در دیدارهای مختلفی که با شاعران و مادحان اهل بیت داشته‌اند بر اهمیت این نوع ادبی تأکید کرده‌ و شعر آیینی را جزو بهترین عرصه‌های به کار بردن قریحه‌ی خداداد شعر دانسته‌اند.


* به اعتقاد رهبر انقلاب سنت مدح و ابراز ارادت به اهل بیت، فرهنگی استثنائی برای جامعه‌ی شیعه است، اما نیاز است تا این فرهنگ همواره پر محتوا و پر مضمون شود۱، لطفا بفرمایید شعر آیینی چه نقشی در این فرهنگ و تقویت آن می‌تواند داشته باشد؟
همان‌طور که حضرت آقا فرمودند، بحث محبت در فرهنگ شیعی بسیار قوی است. در احادیث و همچنین در زیارت‌نامه‌ها به امر محبت بسیار اشاره شده و این هم یک سفارش قرآنی است که «قُلْ لَا أَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی». درباره‌ی مودت نیز گفته‌اند آن محبتی است که اظهار می‌شود؛ یعنی محبتی که علاوه بر دل، بر زبان جاری می‌شود و از ما خواسته‌اند این اظهار محبت را در رفتار خود داشته باشیم. این عاطفه و احساسی که در اشعار، نوحه‌ها و روضه‌ها به کار گرفته می‌شود، به این منظور است که این محبت به اهل‌بیت در دل بیشتر شود.

وقتی محبت ایجاد می‌شود، انسان خودبه‌خود به‌سوی فردی که دوست دارد، حرکت می‌کند و برای رضایت خاطر او، رفتارش را تغییر می‌دهد. یعنی محبت مقدمه‌ای خوب برای پیشرفت است و شعر به‌دلیل امکان انتقال عاطفه به افراد، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما باید توجه داشته باشیم که همه‌چیز محبت و احساس نیست. محبت شرط لازم است، اما برای رستگاری در دین شرط کافی نیست. علاوه بر محبت، باید در اشعارمان از عنصر عزت و حماسه نیز استفاده کنیم، زیرا به‌طور خاص جوان‌ها حماسه را دوست دارند و به قهرمان نیاز دارند. اگر نتوانیم حماسه‌های اهل‌بیت را برای جوان‌‌ها بازگو کنیم، او برای رفع این نیاز خود، مجبور است سراغ حماسه‌ها و قهرمان‌های غربی برود و از آن‌ها الگو بگیرد. پس ما باید در اشعار خود این روح حماسی را زنده نگه داریم.

 

شعر ما فقط نباید مانند یک گاز اشک‌آور باشد و مستمع را به اشک ریختن وادار کند، بلکه باید علاوه بر عاطفه و ابعاد حماسی، تفکر و اندیشه‌ی والای اهل‌بیت را نیز در خود جای داده باشد. برای همین شعر آیینی شعری ترکیبی است از سه عنصر عاطفه، حماسه و منطق.

ادامه »

۱۰ نکته درباره FATF و ماهیت خطرناک آن و خود تحریمی ایران با این توافق

نوشته شده توسطرحیمی 14ام شهریور, 1395

کارخانه ای

“اگر قرار بود ایران نهادهای خود را تحریم کند و رفع تحریم‌ها موکول به شرایط خطرناک FATF شود، چه لزومی به توافق برجام بود؟”

ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به موضوع FATF و ماهیت آن پرداخته است.

متن این یادداشت که در اختیار خبرگزاری تسنیم، قرار گرفت به شرح زیر است:

نظر به اهمیت و برنامه‌ریزی خطرناکی که آمریکا با راهبرد FATF علیه انقلاب اسلامی طراحی کرده است، ذکر 10 نکته اساسی در این خصوص ضروری است که به شرح ذیل است:

1. سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که عمدتاً توسط آمریکا و کشورها همسو طی ده‌های اخیر پایه‌گذاری شده است، عملاً در راستای سیاست‌های آمریکا و در جهت سلطه بر دیگر کشورها عمل می‌کنند. آمریکا از NPT (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) برای کنترل فعالیت‌های هسته‌کشورهای ناهمسو و از MTCR (رژیم کنترل فناوری موشکی) برای کنترل فعالیت‌های موشکی و از FATF برای کنترل فعالیت‌های مالی این کشورها بعنوان اهرم‌هایی در جهت تغییر رفتار سیاسی آنها بهره می‌برد.

2. از آنجا که هماهنگی مدیریت شده‌ای بین این نهادها و سیاست‌های برنامه‌ریزی شده از سوی آمریکا وجود دارد، انجام هر نوع تعامل و توافق بین‌المللی می‌بایست با نگاه تیزبین به سایر عوامل همراه باشد، در غیر این صورت توافق در خدعه‌بازی قدرت‌های سلطه‌گر گرفتار خواهد آمد.

3. قرار گرفتن تنها دو کشور ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF به بهانه خطر بالای پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بخوبی بیانگر سیاسی بودن اقدامات این گروه در راستای سیاست‌های آمریکاست.

4. غفلت تیم مذاکره کننده از حل معضل FATF (حتی بر روی کاغذ) اشتباهی بزرگ و استراتژیک بوده است که در پس پرده خدعه‌ها و اقدامات فریبکارانه آمریکایی‌ها مخفی ماند و اینک بعد از انجام کامل و یک جای تعهدات جمهوری اسلامی ایران نقاب از چهره نیرنگ آن برداشته شده است.

ادامه »

همسر رهبر معظم انقلاب در مورد حجاب چه می گویند؟

نوشته شده توسطرحیمی 13ام مرداد, 1394

متنی که در ادامه می آید مصاحبه با همسر مکرمه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای می باشد. که برگرفته از مجله محجوبه که نشریه ای خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی ویژه بانوان به زبان انگلیسی برای خارج از کشور می باشد. این مصاحبه در سال ۱۳۷۲ چاپ و منتشر شده و به وسیله خانم شیلا مالکی دیزجی به فارسی برگردانده شده است. این مجله که توسط بنیاد اندیشه اسلامی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر می شود در پی آن است که الگویی جامع از شخصیت و جایگاه زن ارائه دهد و با کجروی ها و برداشت های نادرست از مقام و منزلت زن مقابله کند و حقوق و تکالیف زنان در سالم سازی جامعه بشری و نظام حقوق اسلام در زمینه حقوق زن و خانواده معرفی و بیان نماید.

 

لطفا کمی از دوران مدرسه تان برای ما بگوئید؟
من خاطرات روشنی از دوران مدرسه ام از جمله معلم فرزانه قرآنم،خانم پور رنجبر دارم که گویا اخیراً به رحمت ایزدی پیوسته اند این خانم محترم و متین معلم قرآن ما بود.آن روزها لباس او منحصر به فرد بود.گرچه چادر سرش نمیکرد اما حجاب کامل اسلامی داشت.مقنعه بلند او تا کمرش می رسید این خانم شیوه ابداعی ویژه ای در تدریس قرآن داشت.چهره اش که مملو از متانت و وقار بود هنوز جلوی چشمانم هست و هرگز نمیتوانم فراموشش کنم.

صفحات: 1· 2