« 12 توصیه برای پیاده‌روی اربعین از زبان زائران کربلاتوصیه های امدادی به زائران در هنگام مواجهه با گرمازدگی »

پیاده روی اربعین | راهنمای سفر به کربلا

نوشته شده توسطرحیمی 12ام مهر, 1397

 

تصویر هوایی از بهشت حسینی در ایام عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام

 

هر سال جمعیتی چندین میلیونی از شیعیان پای در راهی کویری و سخت می نهند به امید آن که قدری در غم بزرگ اهل حرم و بازماندگان حادثه کربلا سهیم باشند. تا شاید کمی رنج و اندوه سهمگین واقعه کربلا را دریابند، سفری چند روزه، با پای پیاده و تهی از آذوقه در میان دو شهر نجف و کربلا.

سالیان سال است که شیعیان عراقی رسم قدیم خود را با شور و علاقه به جای می آورند و رنج راه را به جان می خرند تا به زیارت امام حسین برسند. شیعیان ایرانی نیز مدتی ست به این رسم علاقه مند شده اند و هر اربعین خود را مهیای سفری سوگوارانه می کنند. از آن جا که سفری سه روزه در میان دو شهر کویری اتفاقی بدیع است، کارناوال بر آن شده تا راهنمایی برای این سفر سه روزه ارائه دهد. از نکاتی که پیش از سفر به کار شما خواهد آمد تا تمامی نکات لازم در طی سفر سه روزه شما، همگی در این راهنمای سفر اربعین آمده اند. این نکات حاصل از تجربه شخصی و عینی است و توجه به آن ها بسیار کارآمد خواهد بود. 

امسال پیاده روی متفاوتی را با طعم عشق تجربه کنید.

رزرو هتل    عکس های کاربران            نقشه و مسیریابی آنلاین





پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


اربعین حسینی چه روزی است؟

اربعین در لغت به معنای چهلم است و به بیستم صفر، چهلمین روز از به شهادت رسیدن امام سوم شیعیان، اربعین می گویند. طبق نظر علمایی چون شیخ مفید و شیخ طوسی، چهل روز پس از شهادت امام حسین بود که اهل حرم از سرزمین شام به سوی مدینه بازگشتند.

سنت زیارت اربعین را به جابر ابن عبدالله منسوب می کنند. جابر، آخرین صحابی برجسته پیامبر اکرم بود که درست در چهلمین روز پس از شهادت امام وارد کربلا شد و زیارتی را به جای آورد. گویند وی نخستین فردی بود که پس از شهادت امام به زیارت ایشان رفت و سنت زیارت اربعین از این پس رایج شد. از همسر جابر ابن عبدالله نقل است که:

در روز بیستم ماه صفر با جابر بن عبدالله انصاری بودم، چون به غاضریه رسیدیم در آب فرات غسل کرد، پیراهن پاکیزه‌ای که با خود داشت را پوشید، آن گاه به من گفت: آیا همراه خود عطر داری؟ گفتم: سُعد با من هست. قدری از آن گرفت و بر سر و بدن پاشید و پابرهنه روانه شد، تا نزد قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام ایستاد و سه مرتبه اللّه اکبر گفت …

همچنین در کتاب نفس المهموم که تألیفی از شیخ عباس قمی است آمده که اهل بیت امام و بازماندگان حادثه کربلا، در روز چهلم در کربلا بوده و به زیارت، مرثیه و عزاداری مشغول بوده اند. خوب است بدانید که کتاب نفس المهموم از معتبرترین کتابان روایت کننده مقتل است.

به هر روی بر اساس روایات معتبر از امام حسن عسکری، خواندن زیارت اربعین در روز بیستم صفر بسیار توصیه شده که خود به دو صورت رایج است؛ یکی از آن ها خواندن زیارت به هنگام ظهر و دیگری قصد سفر به کربلا و زیارت مزار نورانی امام حسین می باشد. سالیان سال است که شیعیان عراقی به منظور زیارت اربعین، از خانه و کاشانه، با اهل و عیال و کوچک و بزرگ خانواده خود پیاده عزم سفر به کربلا می کنند تا در رنج و سختی اهل حرم شریک باشند و به گونه ای نمادین در این مرثیه همراه شوند. اخیرا نیز شیعیان بسیاری همانند ایرانی های هموطن، در این اجتماع عظیم و باشکوه شرکت می کنند و مسیر دو شهر نجف و کربلا را در طی سه روز پیاده طی می کنند.



اقدامات پیش از سفر

خوب است بدانید که برای سفر به عراق و شرکت در پیاده روی اربعین، برخلاف دیگر کشورها و مقاصد خارجی، حداقل اعتبار گذرنامه شما می تواند سه ماه باشد. پس از بررسی اعتبار گذرنامه، باید برای ویزا اقدام کنید. گرفتن ویزا چندان دشوار نیست و می توانید از طریق شرکت های زیارتی اقدام کنید و ویزا را یک روزه دریافت کنید. همچنین می توانید خود شخصا به حج و زیارت و یا کنسولگری عراق در شهرهای مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، کرمان، یزد، تبریز، رشت، قم، کرج، ساری، سوسنگرد، ایلام و یا کرمانشاه مراجعه کنید. البته اقدام شخصی زمان بیش تری می برد. 

آدرس کنسولگری عراق در مشهد: مشهد، بلوار فردوسی، خیابان شقایق | شماره تماس :  ۳۷۶۶ ۱۷۵۵-۰۵۱ 

آدرس کنسولگری عراق در اهواز: اهواز، خیابان لقمان | شماره تماس : ۳۳۳۶ ۷۴۴۵-۰۶۱ 

آدرس کنسولگری عراق در کرمانشاه: کرمانشاه، خیابان فردوسی، جنب پارک لاله

+ اگر می خواهید چند نفری سفر کنید و بیش از ۵ نفر هستید، می توانید برای گرفتن ویزای گروهی یا مانیفست اقدام کنید. منتها توجه داشته باشید با گرفتن ویزای گروهی، باید تمامی اعضا با هم از مرز عبور کرده اما برای برگشت الزامی برای با هم بودن وجود ندارد و تنها مهر ورود کنترل می شود. 

+ هزینه ویزای عراق ۴۰ دلار (حدود ۱۶۰ هزار تومان) می باشد.  

برای دریافت ویزای زیارتی باید دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با پس زمینه سفید و اصل گذرنامه را در دست داشته باشید. 

 






 

دسترسی به نجف و کربلا

برای آن که در پیاده روی چند روزه اربعین شرکت کنید، ابتدا باید به شهر نجف بروید. برای رسیدن به شهر نجف، دو راه در پیش دارید: 

هوایی: شما از شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری، کرمان، یزد و آبادان می توانید به صورت مستقیم به نجف پرواز کنید.

زمینی: برای سفر زمینی به نجف، می توانید از پایانه های مرزی مهران، شلمچه، چزابه و خسروی عبور کنید. مسافران پیاده عمدتا از مرزهای مهران و قصر شیرین عبور می کنند. پس از عبور از مرز با استفاده از ماشین های گذری که زیاد هستند، خود را به شهر نجف برسانید. سال ۹۶ بر خلاف سال های پیش، برای عبور از مرزها یک تقسیم بندی بر اساس استانِ محلِ سکونت زائران انجام شده است. البته باید بدانید که این تقسیم بندی در سال پیش هم ابداع شده بود، اما محدودیت ها برای عبور، چندان جدی به نظر نمی رسید. به هر حال آگاهی از این دسته بندی خوب است که در ادامه آورده ایم.

مرز مهران: مهم ترین و شلوغ ترین مرز است که در جنوب استان ایلام قرار دارد. از این مرز تا نجف حدود ۴ تا ۶ ساعت راه در پیش دارید.

استان ها: تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزى، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان

مرز شلمچه: در استان خوزستان قرار دارد و از این مرز تا شهر نجف ۵ تا ۸ ساعت راه پیش روی شماست.

استان ها: تهران، خراسان رضوى، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیارى، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان 

مرز چزابه: این مرز نیز در استان خوزستان قرار داشته و با شهر نجف فاصله ای ۴ تا ۷ ساعته دارد. 

استان ها: تهران، خراسان رضوى، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبى، فارس، کرمان، یزد، سمنان و خراسان شمالى

مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه قرار گرفته و با نجف فاصله ای ۵ تا ۷ ساعته دارد.

استان ها: آذربایجان شرقى، آذربایجان غربى، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه

عوارض خروج از کشور به صورت زمینی برابر با ۲۵ هزار تومان است.

+ برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران رو به رو خواهید شد، بنابراین توصیه می شود طوری حرکت کنید که صبح زود به مرز برسید. در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید شب را در مرز بگذرانید. 

+ هزینه کرایه اتوبوس، ون و ماشین های سواری از مرز تا پایانه شهر نجف حدود ۱۵,۰۰۰ تا ۲۵,۰۰۰ دینار عراقی (حدود ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان) است. 

+ هزینه سواری از پایانه شهر نجف تا حرم حضرت امیر المؤمنین نفری ۳ تا ۴ هزار دینار (حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان) و هزینه ون و اتوبوس در حدود ۵۰۰ دینار (حدود ۱۵۰۰ تومان) است. البته باید بدانید که به طور معمول در ایام اربعین خیابان ها بسته است و ناچارید که در شهر نجف هم پیاده روی کنید.


پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


مشخصات و توصیه های لازم در مسیر نجف تا کربلا

همان طور که گفته شد، اغلب عراقی ها از شهر خود پیاده راهی سفر می شوند، خواه برای رسیدن چهار روز در راه باشند و خواه ده روز. اما تمامی برای آن که اتحاد را حفظ کنند؛ در نهایت از مسیر نجف تا کربلا عبور کرده و خود را به مزار مبارک امام حسین عليه السلام می رسانند. مسیری که برای کاروان و اجتماع ایرانی ها نیز رایج است، همین مسیر نجف تا کربلا است. 

برای آن که خود را به شروع مسیر پیاده روی برسانید، از درِ باب الساعه حرم امام علی عليه السلام خارج شوید و مستقیم در کناره خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق عليه السلام حرکت کنید. خود را به بزرگراه کربلا برسانید و در کنار دیگر مشتقان و زائران حسینی به راه خود ادامه دهید. یافتن ادامه مسیر پیاده روی کار چندان سختی نیست و کافیست تا به دنبال خیل جمعیت بروید.

+ از نزدیکی حرم که پیاده روی را آغاز کنید، از ابتدا تا انتهای مسیر ستون هایی خواهید دید که شماره گذاری شده اند و به آن ها عمود می گویند. از ابتدای نجف تا انتهای شهر ۱۸۲ عمود وجود دارد و از آن پس شماره عمودها دوباره صفر شده و عمودهای بین مسیر آغاز می شوند.

+ طول مسیر دو شهر نجف تا کربلا ۸۵ کیلومتر است که معمولا در طی سه روز گذرانده می شود. فواصل عمودها ۶۰ متر است و شماره آخرین عمود در فاصله این دو شهر نیز ۱۴۵۲ است. عمودها برای یافتن مسیر طی شده و آدرس دادن کاربرد بسیاری دارند. اغلب اوقات نیز برای یافتن مکان موکب مورد نظر و یا برای قرار گذاشتن از عمودها استفاده می کنند. توصیه می شود برای قرار گذاشتن از عددهای رند عمودها استفاده نکنید، چرا که اغلب افراد همین کار را می کنند و در نتیجه در این عمودها با شلوغی مضاعفی رو به رو خواهید شد.

+ اگر بخواهید مسیر را در سه روز طی کنید، یعنی روزی در حدود ۲۶.۵ کیلومتر مسیر در پیش دارید و حدود ۷ تا ۸ ساعت پیاده روی خواهید داشت. 

اگر قصد دارید مسیر را در سه روز طی کنید، روز اول تا حدود عمود ۴۸۰ تا ۵۰۰ و روز دوم نیز تا حدود عمود ۱۰۰۰ پیاده روی نمایید. 

+ اگر سرعت پیاده روی شما کند است و یا کودکانی همراه خود دارید، نگران نباشید؛ چرا که با پیاده روی آرام نیز می توانید در سه یا چهار روز مسیر را طی کنید. انتخاب این که روزی چقدر پیاده روی نمایید و یا در کل، چند روز در راه باشید کاملا به آمادگی جسمانی و توانایی شما بر می گردد. هم می توان مسیر را در دو و نیم روز طی کرد و هم امکان آن وجود دارد که بیش از سه روز به طول انجامد، پس هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. از طرفی توجه داشته باشید، علاوه بر سرعت پیاده روی شما (که احتیاجی به بالا بودن آن ندارید) میزان استراحت و توقف های میان راه هم در زمان کلی این سفر تأثیر دارد. 

به هر روی پس از در نظر گرفتن سرعت پیاده روی، توانایی جسمی و زمان احتیاج به استراحت خود، بازه ای بین دو و نیم تا چهار روز را در نظر بگیرید و زمان آغاز پیاده روی خود را مشخص کنید.

++ چیزی که در سال های گذشته برای پیاده روی اربعین مرسوم بود، شروع آن در ساعات آغازین روز و پایان آن پیش از غروب آفتاب بود. اما با توجه به آن که رویدادها در سال قمری تاریخ یکسانی نداشته و متغیر هستند، در حال حاضر سال به سال واقعه اربعین به تابستان نزدیک می شود و در نتیجه تغییرات آب و هوایی نیز مشهود است. همان طور که می دانید فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه از سال گذشته برای آن که زائران از گرمای زیاد در طول روز فرار کنند، زمان پیاده روی را تغییر داده اند. به این صورت که پیاده روی را از غروب آفتاب آغاز کرده و به هنگام نماز صبح به پایان می رسانند. البته اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شب ها هوا خنک تر است و لباس های لازم را همراه خود داشته باشید.

+ اغلب، پیاده روی را از روز شانزدهم صفر آغاز می کنند و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می رسانند. اما باز هم بسته به برنامه و دلایل شخصی خود امکان این را دارید که چند روز زودتر پیاده روی را آغاز و یا در روز هفدهم صفر از نجف حرکت کنید. مزیت انتخاب روز شانزدهم، همراهی با جمعیت کثیر، لمس اتحادی بی بدیل و شوری همگانی است. البته انتخاب روز هفدهم، چهاردهم، و یا پانزدهم ماه برای حرکت، کمی شما را از شلوغی و ازدحام دور می کند. 

+ در فواصل عمود ۱۱۰۰ تا عمود ۱۳۹۰ به علت باریک شدن راه عبوری، تعداد موکب ها کم تر می شوند. بنابراین طوری برنامه ریزی نمایید که این فاصله را در شب طی نکنید و برای یافتن محل خواب دچار مشکل نشوید. 

  • فاصله نجف تا کربلا: ۸۵ کیلومتر
  • تعداد عمود ها: ۱۴۵۲ ستون
  • فواصل عمود ها: ۶۰ متر
  • تعداد روز پیشنهادی: ۳ روز
  • ساعات پیاده روی در هر روز: ۸ تا ۹ ساعت
  • ساعت پیشنهادی شروع پیاده روی: از غروب یا پیش از اذان مغرب
  • ساعت پیشنهادی اتمام پیاده روی: نماز صبح

مشخصات مسیر پیاده روی | Photo by : Unknown
 



خوراک و اقامت در طول مسیر 

از مزیت های بارز این سفر سه روزه در مسیر، هزینه کاملا رایگان آن است! یعنی نه تنها در قبال هیچ امکاناتی از شما پولی دریافت نمی شود، بلکه تماما مورد مهربانی و مهمان نوازی عراقی ها قرار خواهید گرفت. در طول مسیر بارها افرادی را خواهید دید که با اصرار از شما می خواهند غذا یا محل اقامت آن ها را بپذیرید. 

*موکب ها: محل اقامت

در تمام مسیر ۸۵ کیلومتری دو شهر نجف و کربلا خانه ها، اقامت گاه ها و حسینیه هایی به چشم می خورد که برای استراحت زائران پیاده ساخته شده و به نام «موکِب» شناخته می شود. موکب ها انواع مختلفی دارند؛ ممکن است تنها یک چادر عشایری باشد و یا حسینیه ای وسیع با گنجایش بیش از هزار نفر. ممکن است یک خانه چندین طبقه باشد و یا خانه ای کوچک با شمایلی روستایی. جالب است بدانید که تمام این ساختمان ها برای پذیرایی از زائران اربعین ساخته شده اند و در طول سال استفاده دیگری ندارند. گرچه اغلب موکب ها، عراقی هستند اما صاحبان موکب ها از مکان ها و حتی کشورهای مختلف می باشند. شما در طول مسیر موکب هایی ایرانی، لبنانی و … نیز خواهید دید. 

+ توصیه می شود برای استراحت خود موکبی ساختمانی برگزینید و به سراغ موکب های چادری نروید. چرا که فاصله بین دو شهر نجف تا کربلا، همانند بخش عمده کشور عراق بیابانی است. همان طور که می دانید شب ها دمای هوای بیابان بسیار پایین می آید، پس لازم است تا در جایی اسکان گزینید که از حیث گرمایش خیالتان راحت باشد. اگر موکب انتخابی شما ساختمانی باشد، حتی اگر فاقد وسایل گرمایشی بوده، باز هم وجود دیوار و پتوها برای گرم کردن شما کافیست. گرچه باید بگویم به هیچ وجه نگران گرمایش نباشید، چرا که حتی موکب های چادری هم بخاری های برقی و گازی دارند و تمامی موکب ها پتو را در اختیار شما می گذارند. با این حال احتمال سرماخوردگی در چادرها بیش تر است و توصیه می شود ریسک نکنید. 

+ اگر برنامه پیاده روی شما مانند هر سال از نماز صبح تا غروب است، توصیه می شود برای آن که بتوانید موکب هایی با امکانات بیش تر را جهت اقامت و خواب شب خود انتخاب کنید، ساعاتی پیش از غروب آفتاب به سراغ انتخاب موکب بروید و استراحت شبانه خود را آغاز کنید. بهتر است این کار را برای ساعاتی پس از اذان مغرب و تاریکی هوا نگذارید، چرا که بعد از آن پیدا کردن موکبی دلخواه سخت است و احتمال دارد مجبور شوید به خوابیدن در موکبی چادری قناعت کنید. 

خوب است همین جا این نکته را بگویم که در اغلب موکب ها پتوهای تمیز و گلبافتی را خواهید دید که شاید اصلا انتظارش را نداشتید! و البته اگر چندین پتو احتیاج داشته باشید، موکب داران با مهربانی در اختیار تان خواهند گذاشت. 


 

*تمام وعده ها در راه 

همان طور که گفته شد تمام وعده ها به رایگان و با رویی باز پیش روی شما گذاشته می شود. ایستگاه های غذا به قدری زیاد و متنوع هستند که امکانش را دارید تا از میان غذاها انتخاب کنید و مواردی از ساندویچ فلالفل تا پلو ماهی را میانشان می توان دید. منتها به ساعات غذا توجه داشته باشید، گرچه در تمام ساعات روز در همه موکب ها پذیرایی خواهید شد، اما وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام تنها در همان ساعات خودشان، یافت می شوند. به طور مثال صبحانه را بعد از نماز صبح تا ساعات اولیه روز مانند ۷ تا ۸ و ناهار را از ۱۲ تا ساعات ۱ و ۲ می توانید صرف کنید. اما ساعات سرو شام بازه وسیع تری دارد و از غروب آفتاب تا ساعت ۱۰ شب نیز می توانید در موکب ها شاهد توزیع غذا باشید.

اگر در این ساعات در حال پیاده روی هستید، می توانید به یکی از موکب ها مراجعه کرده و غذای خود را دریافت کنید و اگر در موکبی در حال استراحت باشید، خادمین و مسئولین موکب، غذا را برای شما خواهند آورد. 

نوشیدنی ها: از اول تا انتهای مسیر، ایستگاه های چای و قهوه عربی را به وفور خواهید دید که اغلب در استکان های کمر باریک و نعلبکی سرو می شوند. برای نوشیدن آب هم نگران نباشید، در اغلب مسیر می توانید بطری های آب معدنی را به رایگان تهیه کنید.

میان وعده ها: البته خوراکی ها و خوشمزه های راه، تنها محدود به وعده های اصلی نمی شود و شما در تمام روز می توانید از پذیرایی موکب داران عراقی و ایرانی بهره ببرید. سینی های بزرگ خرما که با ارده و کنجد تزئین شده اند به وفور به چشم می خورند که برای پیاده روی نیز بسیار مقوی و مفید هستند. همچنین بارها با افراد متفاوتی برمی خورید که میوه های مختلفی را در میان زائران حسینی توزیع می کنند. 


 

وسایل لازم برای سفر و پیاده روی در اربعین

انتخاب وسایلِ درست برای این پیاده روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی بسیار زیادی را برای شما رقم می زند. به طور کلی برای انتخاب تمامی این ها باید این را در نظر بگیرید که قرار است سه روز و در طی ساعاتی پیاپی، پیاده روی کنید، پس در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه می آید، بسیار اهمیت دارند.

این وسایل عبارت اند از: 

۱- کفش مناسب | دمپایی

۲- لباس مناسب 

۳- کوله پشتی و وسایل لازم

۱- کفش مناسب | دمپایی

کفش راحت و مناسب یکی از ضروری ترین بخش سفر پیاده روی است، چرا که نبود کفش مناسب موجب آزردگی و تاول پا می شود. 

اشتباه نکنید! لازم نیست کفشی گران قیمت به پا داشته باشید، تنها باید کفش شما کاملا راحت باشد، طوری که به هنگام پیاده روی، پای شما کوچک ترین فشار یا ناراحتی را متحمل نشود. نکته ای که می گویم بسیار ضروری است و نباید هیچ فشار کوچکی را نادیده بگیرید. به طور مثال کفشی هست که شما روزانه به پا کرده و دقایقی را در طی مسیر روزمره خود با آن طی می کنید و از آن راضی هستید. اما این دلیل مناسبی نیست تا همین کفش را برای سه روز پیاده روی مداوم انتخاب کنید. چرا که شما هیچ گاه تجربه چندین ساعت پیاده روی با همان کفش را نداشته اید و بنابراین میزان راحتی کفش برای شما مشخص نیست.

شاید بخواهید همان کفش را بردارید و تصور کنید این ناراحتی کوچک به راحتی قابل اغماض است، اما توصیه دوستانه من را بپذیرید و از این کار دست بکشید. چرا که هر گونه ناراحتی بر روی پای شما در ساعات مداوم پیاده روی و سه روز پشت سر هم، به گونه آزار دهنده ای غیر قابل چشم پوشی است. 

بهترین راه برای کنترل کردن میزان راحتی یا نا راحتی کفش های شما این است:

کفش های مورد نظر خود را بپوشید و ۵ دقیقه با آن ها پیاده روی کنید. در طی این مدت تمام توجه خود را کاملا بر روی انگشتان، سینه و پشت پای خود معطوف نمایید. اگر در این مدت هیچ گونه فشار و ناملایمتی را حس نکردید، کفش شما برای پیاده روی مناسب است.

در غیر این صورت دو راه در پیش رو دارید: یا کفش بهتری تهیه کنید و یا به راحتی از صندل و یا دمپایی پلاستیکی استفاده کنید. مزیت استفاده از صندل و دمپایی پلاستیکی این است که پای شما به هنگام پیاده روی طولانی مدت، تحت فشار نیست. 

در مجموع سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که نو نباشد و امتحان خودش را پس داده باشد، چرا که سه روز پیاده روی مداوم، بیش از چیزی که به نظر می آید طولانی است و نبود کفش خوب، می تواند کل سفرتان را تحت تأثیر قرار دهد. 


وسایل لازم در پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


۲- لباس مناسب

عراق اقلیمی بیابانی دارد، بنابراین در این ماه های پاییزی، در مجموع روزهایی نسبتا گرم و شب های بسیار سردی دارد. با این همه خوب است پیش از سفر، به پیش بینی آب و هوا نگاهی بیاندازید و با توجه به آن برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید. پس از ورود به این بخش، کافی است نام شهر مورد نظر را تایپ کرده و سپس نتایج را مشاهده کنید.

 



با وجود همه این ها برداشتن وسایل زیر توصیه می شود.

شلوار راحت

لباس گرم کافی (برای شب و اول صبح)

لباس خنک (برای روز) مانند پیراهن نازک

پانچو: از پانچویی کوچک، جمع و جور و تیره رنگ استفاده کنید. همراه داشتن پانچو برای روزهای بارانی مناسب بوده اما ممکن است در طول سفر اصلا از آن استفاده نکنید. وجود پانچو ضروری نیست و گزینه ای اختیاری است.

پارچه (به جای حوله): از آن جا که حوله حجم زیادی از درون کوله را به خودش اختصاص می دهد و بر وزن کوله می افزاید، توصیه می شود به جای حوله از پارچه ای بزرگ استفاده کنید.

وضعیت هوا به گونه ای است که ناچارید در اوقات سردِ روز، لباس های گرم بپوشید و در طی روز و تابش آفتاب از لباس های خود کم کنید. سعی کنید لباس هایی را انتخاب کنید که گرم و کم حجم باشند. چرا که جا دادن آن ها در کوله و وزن نهایی کوله پشتی اهمیت بسیاری دارد. 


وسایل لازم برای پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


۳- کوله پشتی و وسایل لازم

انتخاب کوله پشتی مناسب نیز به قدر انتخاب کفش مناسب اهمیت دارد.

۱) پیش از همه، کوله پشتی انتخابی شما باید به خوبی بر روی دوش شما قرار گیرد، به گونه ای که خود باعث خستگی و ایجاد فشار بر روی کتف و شانه های شما نشود. 

۲) برای اطمینان از راحتی کوله، وسایل خود را درون آن بگذارید و کمی با آن قدم بزنید. اینجا هم کوچک ترین فشار را نادیده نگیرید و در صورت آزردگی به فکر کوله ای بهتر باشید. 

۳) خوب است بدانید طی این سه روز پیاده روی مداوم، شما حتی وزن کوچک ترین وسیله خود را حس می کنید و در آخرهای سفر تمایل دارید حتی کوله خیلی سبک را هم کنار بگذارید. بنابراین در انتخاب کوله و وسایل درون آن دقت زیادی داشته باشید.

از جمله وسایل لازم در طی سفر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیم کارت موقت عراقی: می توانید آن را از نمایندگی های سفارت دریافت کنید

دینار

لباس های شخصی و ضروری

عینک آفتابی

کرم ضدآفتاب

لوازم بهداشتی چون: اسپری ضد عرق، دستمال مرطوب، دستمال الکلی، پد روزانه، دستمال آنتی باکتریال

+ به هنگام استراحت می توانید از دستمال های مذکور برای پاکیزگی دست ها و پاهای خود استفاده کنید. 

پماد زینک اکساید و یا پودر بچه: برای جلوگیری از عرق سوز شدن و یا درمان آسیب های پوستی

دستمال کشی، تعدادی قرص سرماخوردگی

شارژر

پاوربانک

سه راهی و سیم سیار: استفاده از سه راهی بسیار کارآمد است، چرا که اغلب پریزهای برق شلوغ هستند و داشتن سیم سیار هم به شما کمک می کند تا مجبور نباشید تنها در کنار پریز برق بنشینید و می توانید در مسافتی دورتر کنار موبایل خود باشید. 

مایع دستشویی: بهتر است مایع دستشویی را در ظرفی کوچک با خود ببرید. بسیاری از مکان ها فاقد صابون و مایع دستشویی است.


وسایل لازم برای پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 



هزینه ها در سفر به عراق

در مجموع و همان طور که متوجه شدید، عمده سفرتان که در مسیر میان دو شهر کربلا و نجف می گذرد، احتیاج به هیچ گونه هزینه ای ندارید و اغلب هزینه های شما به مسیر رفت به نجف و برگشت از کربلا به سوی مرز مربوط می شود. بنابراین اگر می خواهید زمینی سفر کنید و یا به هر دلیلی دیگری همراه خود پول ببرید، داشتن دینار و حتی دلار به صرفه تر از داشتن اسکناس های وطنی است. به دلیل آن که در سال های اخیر ارزش پول ما به نسبت دینار پایین تر آمده است، عراقی ها اغلب در این باره رفتار خوبی ندارند و اگر بخواهند هزینه ها را به تومان دریافت کنند، بیش از میزان واقعی خواهند گرفت.

بنابراین به صرفه است که برای سفر به عراق در همین جا پول خود را به دینار تبدیل کنید و یا با خود دلار برده و در صرافی های عراق، دلار را به دینار تبدیل نمایید.


دریافت دینار عراقی | Photo by : Unknown
 


هزینه های مکالمه در عراق

 حتما می دانید که در صورتی که بخواهید خارج از مرزهای ایران تماسی تفلنی داشته باشید، نرخ هزینه های مکالمه، دریافت تماس و ارسال پیامک متفاوت از داخل ایران هستند. در این جا ریز هزینه های رومینگ هر یک از اپراتورهای معروف ایرانی در عراق را برای شما آورده ایم

توجه داشته باشید که تمام هزینه ها به تومان هستند. 

  اینترنت همراه تماس داخل عراق تماس دریافتی تماس با ایران ارسال پیامک
همراه اول ۱۹۰ ۲۵۰ ۷۹۰ ۳۹۰ ۱۱۹۰
ایرانسل ۲۹۹ ۲۹۹ ۷۹۹ ۷۹۹ ۷۹۹
رایتل ۴۰۰ ۴۹۰ ۸۳۰ ۹۲۰ ۱۱۵۰

هزینه های تماس موبایلی | Photo by : Unknown
 


ارز مسافرتی برای پیاده روی اربعین

همان طور که می دانید تاکنون مسافران ایرانی مقاصد خارجی امکان آن را داشتند تا مقدار مشخصی دلار را به نرخ مبادله ای دریافت کنند. این  مقدار که به ارز مسافرتی مشهور بود، در روزهای اخیر به کل حذف شد اما استثنائا برای آن که زائران کربلا و افراد حاضر در پیاده روی اربعین به مشکل نخورند، این ارز به آن ها تعلق می گیرد. به همین جهت در حال حاضر ۲۰۰ دلار ارز مسافرتی برای تمام زائران بالای ۱۲ سال در نظر گرفته شده است.

به منظور دریافت ارز مسافرتی خود برای سفر به عراق، باید با داشتن گذرنامه معتبر و بلیت سفر به عراق، به بانک های ملی، ملت و سامان مراجعه کنید. 


ارز مسافرتی پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


دریافت دینار عراقی از خودپرداز در عراق

خوشبختانه از سال پیش تمهیداتی در نظر گرفته شده تا زائران حسینی بتوانند از خودپرداز بانک های ایرانی و با هر نوع کارت بانک متصل به سیستم شتاب، دینار عراقی دریافت کنند. 

آدرس خودپردازهایی که می توانید از آن ها دینار بگیرید عبارت اند از:

خودپرداز شماره ۱: شارع العباس عمود ۱۴۱۵

خودپرداز شماره۲: شارع العباس متنزه الحسین الکبیر

خودپرداز شماره ۳: میدان الطف موکب امام رضا علیه السلام

خودپرداز شماره ۴: باب البغداد شارع علقمی هتل الشرق الاوسط

خودپرداز شماره ۵: باب البغداد شارع میثم تمار بالاتر از پارکینگ هتل ابراج الاشراق

خودپرداز شماره ۶: باب البغداد جنب درمانگاه هلال احمر

خودپرداز شماره ۷: قبله الحسین کنسول گری ایران

خودپرداز شماره ۸: باب الخان شارع علقمی هتل شمس الکربلا الدولی

خودپرداز شماره ۹: پارک حی الحسین علیه السلام

خودپرداز شماره ۱۰: شارع قبله العباس هتل آفاق کربلا

خودپرداز شماره ۱۱: شارع علقمی هتل فجرالبدیع


توصیه هایی برای پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 



امنیت در مسیر نجف تا کربلا

گرچه سال هاست در کشور عراق شاهد ناآرامی ها و درگیری های بسیار بوده ایم و درست است که فاصله دو شهر نجف تا کربلا فضایی بیابانی و خالی از سکنه بوده، اما جالب است بدانید تا به حال موردی از انفجار و ناامنی در این مسیر و به هنگام پیاده روی اربعین نبوده است.

به جرأت می توان گفت مسیر نجف تا کربلا یکی از امن ترین مسیرهای موجود در عراق می باشد. 


امنیت در پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


بهداشت در سفر اربعین

حمام و دستشویی: در طول راه، اغلب موکب ها دستشویی و حمام دارند. اگر می خواهید از حمام استفاده کنید، توصیه می شود در ساعات میانی روز این کار را انجام دهید. چرا که باقی اوقات هوا خنک و سرد است و احتمال سرما خوردن شما بسیار بالا می رود؛ اما در ساعات میانی و به سبب تابش آفتاب، هوا به قدری گرم هست که بدن شما کاملا خشک شود و رطوبت بدن، شما را اذیت نکند. 

تاول پا: در پیاده روی سه روزه، تاول پا یکی از اتفاقات شایع است که به علت نبود کفش و یا پاپوش مناسب می باشد. در صورتی که پای شما تاول زد، پس از اقدامات لازم آن را با باند بپوشانید و باقی مسیر از دمپایی استفاده کنید. اگر آزردگی پای شما شدت یافت، به بخش های درمانی موجود در مسیر مراجعه کنید. 

وجود ایستگاه های امدادی: خوب است بدانید در تمام مسیر میان دو شهر نجف تا کربلا، بخش های درمانی و ایستگاه های امدادی به چشم می خورند. همچنین ایستگاه های هلال احمر را می توانید در این مسیر ببینید. به این ترتیب در صورت بروز هر گونه ناراحتی و بروز مشکلات جسمی، حتما به این بخش ها مراجعه کنید. همان طور که می توانید حدس بزنید، تمام خدمات رایگان خواهند بود. 

لیوان فراموش نشود: در اغلب موکب های عراقی برای شست و شوی لیوان ها و استکان ها، از ظرفی پر آب استفاده شده که آب آن دیر به دیر تعویض می شود! یعنی در این مورد بهداشت چندانی را نخواهید دید، اگر به هر دلیلی بر روی این موضوع حساسیت دارید، در طول سفر داشتن لیوان شخصی را فراموش نکنید. البته این را هم بدانید که در سال های اخیر، خصوصا امسال قرار است موکب های ایرانی در طول مسیر افزایش یابد، بنابراین احتمالا می توانید بر روی بهداشت این موکب ها حساب کنید. 

ظروف غذا: در رابطه با ظروف غذا، در اغلب موکب ها از ظروف یک بار مصرف استفاده شده و احتیاجی به نگرانی ندارید و نیاز به داشتن ظروف شخصی نیست.


پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


نکات فرهنگی قابل توجه 

نکاتی هستند که دانستن‌شان باعث می شود تا به هنگام سفر به کشور دیگری با فرهنگ متفاوت باعث پدیده رنجش در گردشگری و آزردگی خاطر مردمان بومی منطقه نشویم. همچنین کمک می کنند تا بتوانیم دوستان جدید در قومیت های دیگر پیدا کنیم و تصویر زیباتری از مردمان کشور خودمان ارائه بدهیم. 

- هدایای کوچکی مانند پیکسل، کتاب های جیبی، سربند و یا شکلات به همراه خود داشته باشید و برای تشکر به موکب داران و یا کودکان آنها هدیه بدهید.

- اگر خانم هستید، سعی کنید در سه روز پیاده روی از شلوار جین استفاده نکنید. عراقی ها روی شلوار جین حساسیت دارند. 

- هرگز نخواهید در ازای کمک های خادمان عراقی، به آن ها پول بپردازید. برای آن ها بسیار ناراحت کننده است.

- سعی کنید بعد از نماز صبح در موکب ها نخوابید، عراقی ها ترجیح می دهند این زمان را به نظافت موکب ها اختصاص بدهند. 


پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


کارناوال از تجربه های شخصی‌اش می گوید:

۱- از آن جا که هر ساله جمعیت زیادی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند و احتمال گم کردن دوستان و آشنایان خود را دارید، بهتر است نقاطی را برای قرار گذاشتن و پیدا کردن یک دیگر مشخص کنید. می توانید از شماره ستون ها (عمودها) استفاده کرده و برای این کار بهتر است شماره های غیر رند عمودها را انتخاب کنید. خیلی روی موبایل و زنگ زدن به یک دیگر حساب نکنید، چرا که احتمال آنتن ندادن و عدم توانایی برقراری ارتباط به هر دلیلی، بسیار بالاست.

۲- یکی از خدمات رایجی که در طول مسیر می توانید ببینید، مشت و مال پاها و ماساژ بدن زائرین است. پس از یک پیاده روی طولانی، یک ماساژ دلچسب نه تنها خستگی را از بدن شما می زداید که با قدری استراحت نیز انرژی مضاعفی برای طی باقی مسیر می یابید. البته باید بدانید اغلب ایستگاه ها، مخصوص مشت و مال بدن آقایان می شود و ایستگاه های انگشت شماری را برای خانم ها می توان یافت.

۳- دانستن شماره های زیر کاربرد زیادی دارد.

اورژانس: ۱۰۴

افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱

احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳

اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

۴- هدف از راهپیمایی اربعین، شرکت کردن در گردهم آیی چند میلیونی و تجربه شوری حسینی است. اگر در هر نقطه از مسیر احساس کردید نمی توانید ادامه دهید، خودتان را اذیت نکنید و با گرفتن ون و یا دیگر ماشین ها به کربلا بروید. البته باید بدانید که از ۱۰ کیلومتری کربلا، مسیر ماشین رو کاملا بسته می باشد.

۵- با همه این ها، پیاده روی اربعین را بسیاری انجام می دهند و وجود کودکان و نوجوانان مانع از این کار نیست. 

۶- خوب است بدانید در ستون های ۷۲، ۳۳۵، ۶۰۲، ۱۱۰۳ و حرم حضرت عباس (علیه السلام) مراکز افراد گمشده قرار دارد و همچنین هر ۳ کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان واقع شده است.

۷- اگر دوست داشتید غذای جدیدی را امتحان کنید، برای آن که از اسراف جلوگیری نمایید، بار اول یک غذا بگیرید و چند نفری آن را امتحان کنید تا اگر دوست نداشتید تنها یک غذا دور ریخته شود. 

۸- اگر با وجود تمام تدابیر، همراهان تان را گم کردید و نتوانستید با یک دیگر ارتباط برقرار کنید، قرار نهایی خود را حرم حضرت عباس بگذارید. 

۹- علاوه بر تمام امکانات رایگان و رفتار خوشایند و میهمان نوازانه ای که در طول مسیر نجف تا کربلا خواهید دید، خدمات رایگان دیگری نیز به چشم می خورند که گاها بسیار مفید هستند. به طور مثال ایستگاه هایی را خواهید دید که افرادی به تعمیر کیف و کفش زائرین مشغول می شوند و یا در مکان هایی امکان برقراری ارتباط تلفنی را در اختیار شما می گذارند. 

۱۰- اگر در کربلا جایی برای ماندن ندارید و یا از پیش جایی را هماهنگ نکرده اید، پس از ورود به شهر و زیارتی مختصر، از کربلا خارج شوید و یا در دروازه های شهر سلام بدهید و به سوی مقصد بعدی حرکت کنید. در ایام اربعین جمعیت زائران به قدری زیاد است که تقریبا محال است بتوانید جایی را برای گذران چند شب پیدا کنید، خصوصا اگر چندین نفر باشید. 

۱۱- بسیاری از عراقی ها در بعدازظهر اربعین به سوی خانه و کاشانه خود باز می گردند، در نتیجه برای جلوگیری از برخورد با آن حجم بالای جمعیت، از بازگشت در آن ساعات خودداری کنید. 

۱۲- اغلب موکب ها پس از اربعین جمع آوری می شوند، پس اگر قصد دارید تعداد روزهای بیش تری در عراق بمانید، باید برای باقی روزهای خود به فکر محل اسکان باشید و از داشتن ارز کافی غفلت نکنید. 

۱۳- اگر می خواهید به صورت هوایی بازگردید و پرواز شما قبل از اربعین، روز اربعین و یا فردای پس از آن است، به سبب شلوغی و قوانین فرودگاه عراق باید حداقل ۸ ساعت پیش از پرواز از شهر خارج شوید. همچنین خوب است بدانید که در همین سه روز خیابان های بیرون کربلا بسته هستند و برای رسیدن به فرودگاه، لازم است نزدیک ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر را پیاده روی کنید. 

۱۴- امسال در رسانه ها و خبرگزاری ها از سوی مسئولین عراقی و ایرانی اعلام شده که داشتن ویزا و پاسپورت مسافران و زائران الزامی است و در صورت نبود این مدارک مهم، با این گونه افراد برخورد جدی شده و حبس هایی ۱ تا ۳ ساله در انتظار افراد خاطی می باشد. همان طور که می دانید تا سال قبل موارد زیادی به چشم می خورد که افراد بدون ویزا از مرز رد می شدند، اما با وجود این خبرها، توصیه می کنیم ریسک نکنید و قوانین را جدی بگیرید.


پیاده روی اربعین | Photo by : Unknown
 


دغدغه زبان نداشته باشید

یکی از متداول ترین سوال های اخیر کاربران کارناوالی در کامنت ها، مسئله زبان و چگونگی برقرار کردن ارتباط در کشوری خارجی بوده است. از همین رو مقاله ای کامل درباره انواع و اقسام راه های برقراری ارتباط را برای شما تهیه کردیم و نشان دادیم چگونه می توان زبان کشوری را بلد نبود، به آن کشور سفر کرد و از سفر خود هم لذت برد.

اگر به غیر از فارسی، به زبان دیگری تسلط ندارید و یا انگلیسی تنها زبانی است که شما بلدید، خواندن این مقاله کاربردی را از دست ندهید:

 



 

۱۰ نکته برای پیاده روی اربعین را در ویدیوی زیر به تماشا بنشینید

دانلود

 

 


سخن آخر

شما تا به حال سفر به کربلا و پیاده روی میان دو شهر نجف تا کربلا را تجربه کرده اید؟

تجربه های شما از این سفر خاطره انگیز چگونه بوده است؟

خاطرات، تجربه ها و عکس های ارزشمند خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی در میان بگذارید. 

 

 کارناوال


آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: یار مهـــدی [عضو] 
5 stars

سلام ممنون بابت راهنمای سفر اربعین
دعا بفرمایید که ما هم جز زائران اربعین باشیم
http://gaemaltaha.kowsarblog.ir

1397/07/12 @ 19:25


فرم در حال بارگذاری ...