موضوع: "زیارت اربعین"

نگاهی به زیارت اربعین سالار شهیدان

نوشته شده توسطرحیمی 21ام مهر, 1397

 

 

 

شرحی بر زیارت اربعین


نگاهی به زیارت اربعین سالار شهیدان (مبتنی بر آثار و اندیشه‌های حكیم الهی آیت‌الله جوادی آملی)

یكی از برترین زیارت‌های آن حضرت، زیارت اربعین است كه سفارش‌های بسیاری از سوی معصومان نسبت به آن وارد شده است. ما در این نوشتار بر آنیم در دو فصل، به معرفی زیارت اربعین و شرح برخی فرازهای زیارت‌نامه اربعین بپردازیم

مقدمه

نماز، زیارت خداست[1] و حج و عمره، زیارتِ خانه اوست و زیارت امام، دیدار با خلیفه خدا و آینه تمام‌نمای هستی است. نماز دارای آثاری است كه نهی از فحشا و منكر یكی از رهاوردهای بی‌شمار آن است،[2] و حج دارای فوایدی است كه آزادگی از رجسِ شرك و رهایی از پلیدی دشمنان الهی، از بركات آن است؛ اما زیارت سالار شهیدان را ثمراتی برتر از حج است[3] و هم‌ردیف نماز از آن یاد شده است.[4]

ادامه »

زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

نوشته شده توسطرحیمی 15ام آبان, 1395

 

سوالی که شاید در ذهن بسیاری از ما نقش بسته باشد این است که زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

در این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم.

 
زیارت عاشورا:
 
زيارت عاشورا از امام باقر علیه السلام نقل شده است. ايشان در ايام كودكي در واقعه كربلا حضور داشته‌اند. امام اين زيارت را به شخصي به نام «علقمة بن محمد حضرمي» آموخت و او نيز به «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» این زیارت نورانی را آموزش داد. ابن قولويه قمي (پدر شيخ صدوق) نيز در كتاب «كامل الزيارات» مي‌نويسد «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» نقل كرده‌اند كه «علقمة بن محمد حضرمي» خدمت امام باقر علیه السلام رسيد و از ايشان خواست به وي زيارتي بياموزد كه دو كار بُرد داشته باشد بدين معنا كه هم بتواند آن را در روز عاشورا هنگام تشرف به حرم امام حسين علیه السلام بخواند و هم اگر توفيق زيارت قبر امام را نداشت، بتواند بوسيله آن، امام را از راه دور و يا از خانه خود زيارت كرده باشد. آن گاه امام زيارت عاشورا را به وي آموخت.
 
در اواخر «مفاتيح الجنان» ذيل عنوان «حكايت سيد رشتي و تشرف او به خدمت امام زمان(عج)» سفارشات فراوان امام زمان (عج) نسبت به مداومت در خواندن اين زيارت نقل شده است. این موضوع اهميت و اعتبار  زيارت عاشورا را نزد حضرت حجت(عج) به ما نشان می دهد.
 
 
زیارت اربعین:
 
زيارت اربعین از امام صادق علیه السلام نقل شده است. امام جعفر صادق علیه السلام اين زيارت را به شخصي به نام «صفوان بن مهران» آموخته و مرحوم شيخ طوسي نيز با واسطه اين زيارت را در «تهذيب» و «مصباح المتهجد» آورده است. 
 
 
زيارت وارث:
 
سيد بن طاووس اين زيارت را با چند واسطه از جابر جعفي و او از امام صادق علیه السلام نقل كرده است.
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص773؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت عاشورا.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص327.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت اربعين.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص375؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت مطلقه امام حسين علیه السلام .

یکى از اهالى عراق در مدینه، به دیدار امام صادق علیه السلام آمد از او پرسید: در عراق که هستى، آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روى؟ مرد گفت: آرى مى روم.

امام علیه السلام فرمود: آیا مى خواهى ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را برایت بگویم؟ مرد گفت: آرى، امام علیه السلام فرمود: وقتى کسى آماده مى شود که به زیارت امام حسین علیه السلام برود، فرشتگان آسمان با خوشحالى به یکدیگر خبر مى دهند؛ و آن گاه که به طرف کربلا حرکت مى کند، فرشتگان بر او درود مى فرستند تا به کربلا برسد.

سپس امام علیه السلام فرمود: وقتى که مى خواهى امام حسین علیه السلام را زیارت کنى، این زیارت را بخوان که به ازاى هر کلمه اش درى از رحمت الهى به رویت باز مى شود. آنگاه امام علیه السلام زیارتى را به او آموخت که به زیارت وارث معروف شد.

در بخش اول این زیارت آمده است: سلام بر تو اى وارث آدم ،برگزیده خدا! سلام بر تو اى وارث نوح ، پیامبر خدا! سلام بر تو اى وارث موسى، هم صحبت خدا! سلام بر تو اى وارث عیسى، روح خدا! حسین وارث علم همه پیامبران است؛ حسین وارث زهد همه پیامبران است؛ حسین وارث شجاعت همه پیامبران است؛ حسین وارث رنج ها و مشقت هاى همه پیامبران است؛ حسین وارث فضایل همه پیامبران است؛ خلاصه آنکه، حسین خلاصه خوبى هاى همه پیامبران است.

دانلود زیارت وارث با صدای مهدی سماواتی

 

شرحی بر زیارت اربعین

نوشته شده توسطرحیمی 9ام آبان, 1395

 

زیارتنامه ی اربعین + متن و ترجمه، فایل صوتی و پاور پوینت

روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به قول شیخ مفید و شیخ طوسی روز بازگشت اهل حرم امام حسین علیه السلام از شام به مدینه، و روز ورود اولین زائر آن حضرت جابربن عبدالله انصاری به کربلا، جهت زیارت امام حسین علیه السلام است.

زیارت آن حضرت در این روز مستحب است. که به فرموده امام حسن عسکری علیه السلام از نشانه های مؤمن است.
قال العسکری علیه السلام: «علامات المؤمنین خمس: صلاةُ الاحدی و الخمسین و زیارةُ الاربعین والتـَختم فی الیَمین و تـَعفیرُ الجـَبین و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم.
از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند:
علامات مؤمن پنج چیز است:
1. اقامه پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز؛
2. زیارت اربعین؛
3. انگشتر به دست راست کردن؛
4. جبین را در سجده بر خاک گذاشتن؛
5. در نماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

شیخ طوسی در تهذیب و مصباح، زیارت مخصوصه روز اربعین را از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است.

شرح فرازهایی از زیارت اربعین

فراز اول: سلام های توصیفی
السلامُ علی وَلیِّ الله و حبیبه؛
سلام بر ولی و حبیب - دوست – خدا.
السلامُ عـَلی خلیلِ اللهِ وَ نجیبه؛
سلام و درود بر خلیل و گزیده خدا.
السلامُ علی صَفیِّ اللهِ و ابن ِ صَفیّـه؛
درود بر برگزیده خدا و پسر انتخاب شده خدا.
السلامُ علی الحُسین ِ المظلوم الشهید؛
درود بر حسین مظلوم شهید.
السلامُ علی اسیرِ الکربات و قـَتیلِ العـَبرات؛
سلام بر کسی که اسیر و گرفتار بلایا و اندوه ها شد و کشته برای اشک ها.
در سلام های اولیه زیارت، امام صادق علیه السلام به نوعی اصالت خانوادگی امام حسین علیه السلام را بیان می نماید که ایشان فرزند رسول خدا که حبیب خداست، می باشد. برخی از انبیاء در درگاه الهی با نام خاصی توصیف و معروف شده اند. حضرت ابراهیم علیه السلام با عنوان خلیل الله، حضرت موسی علیه السلام با عنوان کلیم الله، حضرت عیسی علیه السلام با عنوان کلمة الله، حضرت نوح علیه السلام با عنوان نبی الله - که البته ایشان اولین پیامبری بودند که مقام نبوت را به دوش کشیدند- حضرت آدم علیه السلام با عنوان صفوة الله و حضرت محمد صلی الله علیه و آله با عنوان حبیب الله مطرح هستند.
در سلام های اولیه زیارت، امام صادق علیه السلام به نوعی اصالت خانوادگی امام حسین علیه السلام را بیان می نماید که ایشان فرزند رسول خدا که حبیب خداست، می باشد. برخی از انبیاء در درگاه الهی با نام خاصی توصیف و معروف شده اند. حضرت ابراهیم علیه السلام با عنوان خلیل الله، حضرت موسی علیه السلام با عنوان کلیم الله، حضرت عیسی علیه السلام با عنوان کلمة الله، حضرت نوح علیه السلام با عنوان نبی الله - که البته ایشان اولین پیامبری بودند که مقام نبوت را به دوش کشیدند- حضرت آدم علیه السلام با عنوان صفوة الله و حضرت محمد صلی الله علیه و آله با عنوان حبیب الله مطرح هستند.

ادامه »

زیارتنامه ی اربعین + متن و ترجمه، فایل صوتی و پاور پوینت

نوشته شده توسطرحیمی 9ام آبان, 1395

کیفیت زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت حضرت عباس: زیارات مخصوصه؛هشتم زيارت اربعين است يعنى بيستم صفر شيخ در تهذيب و مصباح روايت كرده از حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام كه فرموده علامات مؤمن پنج چيز است پنجاه و يك ركعت نماز گزاشتن كه مراد هفده ركعت فريضه و سى و چهار ركعت نافله است در هر شب و روز و زيارت اربعين كردن و انگشتر در دست راست كردن و جبين را در سجده بر خاك گذاشتن و بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن و كيفيت زيارت حضرت امام حسين عليه السلام در اين روز به دو نحو رسيده يكى زيارتى است كه شيخ در تهذيب و مصباح روايت كرده از صفوان جمال كه گفت فرمود به من مولايم حضرت صادق عليه السلام در زيارت اربعين كه زيارت مى‏ كنى در هنگامى كه روز بلند شده باشد و مى‏ گويى‏

دانلود فايل صوتي زيارت اربعين

دانلود فايل صوتي زيارت اربعين با نوای سید مهدی میرداماد

دانلود فايل صوتي زيارت اربعين با نوای حجة الاسلام صفي خاني

دانلود پاورپوینت صوتی “زیارت اربعین"؛ علی علیزاده (3.27 MB)

دانلود فایل mp3 زیارت اربعین؛ مهدی صدقی (3.61 MB

 

زیارت اربعین (پاورپوینت صوتی)


متن و ترجمه
 
السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِوَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَهِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَهِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَهِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّدا مِنَ السَّادَهِ وَ قَائِدا مِنَ الْقَادَهِ وَ ذَائِدا مِنَ الذَّادَهِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّهً عَلَى خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلالَهِ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّى فِی هَوَاهُ وَ أَسْخَطَکَ وَ أَسْخَطَ نَبِیَّکَ ،
سلام بر ولىّ خدا و حبیبش،سلام بر دوست خدا و نجیبش،سلام بر بنده‏ برگزیده خدا و فرزند برگزیده ‏اش،سلام بر حسین مظلوم شهید،سلام بر آن دچار گرفتاریها و کشته اشکها،خدایا من گواهى م ى‏دهم که حسین ولىّ تو و فرزند ولىّ تو،و فرزند برگزیده توست‏ حسینى که به کرامتت رسیده،او را به شهادت گرامى داشتى،و به خوشبختى اختصاصش دادى،و به پاکى ولادت ‏برگزیدى،و او را آقایى از آقایان،و پیشروى از پیشرویان،و مدافعى از مدافعان حق قرار دادى،و میراثهاى پیامبران را به او عطا فرمودى،و او را از میان جانشینان حجّت بر بندگانت قرار دادى،و در دعوتش جاى‏ عذرى باقى نگذاشت،و از خیرخواهى دریغ نورزید،و جانش را در راه تو بذل کرد،تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند،درحالى‏ که بر علیه او به کمک هم برخاستند،کسانى ‏که دنیا مغرورشان کرد،و بهره واقعى خود را به فرومایه ‏تر و پست‏تر چیز فروختند،و و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند،تکبّر کردند و خود را در دامن هواى نفس انداختند،تو را و پیامبرت را به خشم ‏آوردند،

ادامه »

همراه هوشمند شما در زیارت اربعین + دانلود نرم‌افزار

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آبان, 1394

هر آنچه که زائر کربلا برای راهپیمایی اربعین 94 نیاز دارد از دسترسی آفلاین به نقشه شهرهای عراق و مسیرهای پیاده‌روی گرفته تا راهنمای آموزش مکالمه عربی و فایل های صوتی ادعیه و زیارات در این «نرم‌افزار جامع اربعین» گردآوری شده است.

این نرم افزار برای موبایل و تبلت های دارای سیستم عامل اندروید طراحی شده و از قابلیت‌های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقشه آفلاین شهرهای نجف، کربلا، کاظمین،‌ سامرا
جستجوی نقاط (امکان متبرکه، هتل، رستوران، عمود، موکب، مراکز درمانی و غیره به صورت آفلاین
ارتباط پیامی با ایران و دیگر زوار
اطلاعات اماکن متبرکه شامل توضیحات، نقشه شماتیک، عکس و زیارات
گنجینه صوتی و تصویری (سخنرانی، زیارت، روضه و عزاداری، نوا و نما)
اطلاعات مورد نیاز برای سفر (پیش از سفر)
دستیار کوله پشتی
خاطره نویسی و به اشتراک گذاری خاطرات با دیگر زوار
دستیار مکالمات عربی

دانلود نرم‌افزار همراه هوشمند شما در زیارت اربعین + دانلود نرم‌افزار

منبع ورمز فایل : www.yjc.ir

گلچین مداحی ویژه راهپیمایی اربعین 94 + دانلود

نوشته شده توسطرحیمی 23ام آبان, 1394

ره‌توشه زائران اربعین؛

مجموعه کامل جدیدترین مداحی‌های اجرا شده با موضوع اربعین و پیاده‌روی زائران حسینی در ادامه گزارش آماده دریافت است.

به مناسبت فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان و پیاده‌روی زائران حسینی مجموعه‌ای از بهترین و جدیدترین مداحی‌های اجرا شده با موضوع «اربعین» را از مداحان شناخته شده کشور از جمله حاج میثم مطیعی، حاج محمود کریمی، حاج حسین سیب سرخی، حاج عبدالرضا هلالی، سید مهدی میرداماد، کربلایی جواد مقدم، حاج امیر عباسی و دیگر ذاکران اهل بیت علیهم‌السلام برای شما گردآوری کرده‌ایم.

حاج میثم مطیعی:
اربعینک یبوالسجاد (مداحی عربی ویژه اربعین به لهجه عامیانه «خلیجی - عراقی»)
زَحفاً إلیک بالأربعین (مداحی عربی و فارسی ویژه اربعین)


لبَّیک یا حسین


قَضَیْتَ ظَمآناً، بَقیِتَ عُریاناً (مداحی عربی - فارسی)


کنار قدم های جابر، سوی نینوا رهسپاریم (واحد فارسی و عربی)


پشت سر مرقد مولا، روبرو جاده و صحرا (مداحی فارسی و عربی)


للقُدسِ نحن قادمونْ … (مداحی حماسی عربی)


کلُّ زمانٍ جدیدْ … فیهِ یزیدٌ جدیدْ (مداحی حماسی فارسی و عربی)


یا سیّدی خُذنی (مداحی فارسی و عربی)


کربلا شعلة لیس تطفی (مداحی فارسی و عربی)


الاربعین موعدی (مداحی فارسی و عربی)


در اربعین دیدار ما … (دکلمه + نوا)


بازم من و این جاده ها، بازم نوای نینوا (زمینه)


عشقت مرا دوباره از این جاده می برد (واحد)


بازم اربعین کربلایی ها، پیاده میان از دل صحرا (واحد)


در رسیدن کاروان آل الله به کربلا (نجوا)


زائر ز خود برون آی وقت سفر رسیده … (زمینه)


ملا باسم کربلایی :
تزورونی اعاهدکم - باسم کربلایی

عین الله ترعاکم یا زوار - باسم کربلایی

 

حاج امیر عباسی:
رویاییه که کربلا باشم من اربعین - امیر عباسی


ای اربعین، سلام خیل مؤمنین - امیر عباسی


سفر کرب و بلا، آرزوی دل ما - امیر عباسی (واحد تند)


هستی مصباح الهدی یا حسین - امیر عباسی

 

حاج مهدی رسولی:
قطره قطره رودیم و بیقراریم - مهدی رسولی94

روزی سینه زنا یه زیارت اربعین - مهدی رسولی

 

حاج عبدالرضا هلالی :
ای وای سلام غریب کربلا - عبدالرضا هلالی (سنگین)


کربلا آغوشو وا کن، آمده مهمان دوباره - عبدالرضا هلالی

 

محمدرضا بذری :
ما دلاوران ارتش حسینیم - محمدرضا بذری

حاج محمود کریمی:
پر می زنم تا کربلا من زنده ام با کربلا - محمود کریمی (شور)


چهل روزه که دارم میمیرم برات - محمود کریمی (زمینه)


با یاد یاس و لاله دارم یه دنیا ناله - محمود کریمی (زمینه)


کارم تمومه نمونده جونی به تنم یه اربعین دارم برات زار میزنم - محمود کریمی (شور)


ای برادر پاشو خواهرت رسیده - محمود کریمی


آه واویلا صد اه واویلا از سفر آمد زینب کبری - محمود کریمی (سنگین)


سر مزار خودم و غریب میخوانم - محمود کریمی (سنگین)


رسیدم به مزارت نه مزار خودم - محمود کریمی (سنگین)


نور دیده سر بریده ای برادر خواهرت زینب رسیده - محمود کریمی(زمینه)

حاج سید مهدی میرداماد:
خدا قسمت کن بتونم باشم اربعین امسال حرم ارباب - سید مهدی میرداماد


ببین که برگشتم از سفر با چشم تر - سید مهدی میرداماد


چهل روزه که تو ماتم تو عزادارم - سید مهدی میرداماد (زمینه)

 

کربلایی جواد مقدم:
یه اربعین ندیدنت نمیشه باور زینب - جواد مقدم (زمینه)

 

حاج حسین سیب سرخی:

آبرومه آرزومه تا ابد با شما باشم - سیب سرخی


سلام برادر عزیز خواهر پاشو ببین که زینبت اومد زیارت - سیب سرخی(سنگین)


چهل روزه حسین که دربه درم (زمینه) - سیب سرخی


گمانم کربلا شد عمه نزدیک (شور) - سیب سرخی


با قلب بشکسته با پیکری بی جان - سیب سرخی (شور)


یک اربعین زهجرت تو مهربان گذشت - سیب سرخی (سنگین)


زینب پریشان عالم گریانش - سیب سرخی (سنگین)

چهل روز اندوه

نوشته شده توسطرحیمی 22ام آبان, 1394

درد، روایت هفتاد و دو ستاره خاموش را به توفان سپرده است .

چهل غروب، آسمان، خورشید را بارید.

چهل بار کوه، پژواک مظلومیت خون شهدا را به آسمان پاشید و گودال خون تراوش کرد.

چهل روز غم، دیوارهای کوفه را کوبید و نیزه ها، نیمه جان،

پا بر زمین زدند. به یاد آن روز که طنین «هل من ناصر » کسی، کائنات را می لرزاند .

این بار، تو باید قیام کنی

چشم هایت را باز کن؛ اینجا کربلاست .

آمده ای تا داغ نفس گیر آن ظهر را، با اشک هایت، مویه کنی .

چشم هایت، بغض فروخورده خاک را به فرات می سپارند .

نگاه کن، نخل های کمر خمیده، استقامتت را تحسین می کنند .

آتش از خاک می جوشد و صحرا هنوز بوی خون می دهد !

فرات، تنها شاهد این ماجراست؛ مگر می شود مشک ها را فراموش کند؛ یا لب های تشنه ای را که با حنجره سوخت باد، آب را فریاد می زدند؟ !

غم بر تارک دلت می وزد و هوای اسارتی را نفس می کشی که چهل سال، شکسته ترت کرده است .

شانه های صبرت را بگستران؛ چیزی از خاکستر خیمه ها نمانده؛ باد، همه را به تاراج برده است .

آمده ای تا بعد از چهل روز، بوی برادرت را نفس بکشی؛ تا محکم تر و استوارتر از پیش، در شام بایستی .

برو؛ وقت آن است که خطبه هایت را با تمام وجود فریاد بزنی .

دیگر نوبت آن است که عَلَم های افتاده را برافرازی. بلند شو؛ این بار تو باید قیام کنی !

ادامه »

اهمیت اربعین حسینی در کلام مقام معظم رهبری

نوشته شده توسطرحیمی 22ام آبان, 1394

اهمیت اربعین از کجاست؟

صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید می گذرد، چه خصوصیتی دارد؟

اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت حسین زنده شد و این چیز بسیار مهمی است.

شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می افتاد،

یعنی حسین بن علی و بقیه شهیدان در کربلا شهید می شدند، اما بنی امیه موفق می شدند همانطور که خود حسین را و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند. ببینید در این صورت آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت؟

یا اگر هم برای آن روز یک اثری می گذاشت، آیا این خاطره در تاریخ هم، برای نسل های بعد هم، برای گرفتاری ها و سیاهی ها و تاریکی ها و یزیدی های دوران آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت؟

اگر حسین شهید می شد، اما مردم آن روز و مردم نسل های بعد نمی فهمیدند که حسین شهید شده، آیا این خاطره چه اثری و چه نقشی می توانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملت ها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟

می بینید که هیچ اثری نداشت، بله حسین که شهید می شد، خود او به اعلی علیین رضوان خدا می رسید، شهیدانی که کسی نفهمید و در غربت، در سکوت، در خاموشی شهید شدند، به اجر خودشان در آخرت رسیدند، روح آنها فتوح و گشایش را در درگاه رحمت الهی به دست آورد، اما آیا چقدر درس شدند، چقدر اسوه شدند، درس، آن شهیدی می شود که شهادت او و مظلومیت او را نسل های معاصر و آینده او بدانند و بشنوند، درس و اسوه آن شهیدی می شود که خون او بجوشد و در تاریخ سرازیر بشود، مظلومیت یک ملت آن وقتی می تواند زخم پیکر ستم کشیده شلاق خورده ملت ها را شفا بدهد و مرهم بگذارد که این مظلومیت فریاد بشود، این مظلومیت به گوش انسان های دیگر برسد، برای همین است که امروز ابرقدرت ها صدا توی صدا انداختند که صدای ما بلند نشود، برای همین است که حاضرند پول های گزاف خرج کنند تا دنیا نفهمد که جنگ تحمیلی چرا به وجود آمد، با چه انگیزه ای، با دست که، با تحریک که. آن روز هم دستگاه های استکباری، حاضر بودند هر چه دارند خرج کنند به قیمت این که نام و یاد حسین و خون حسین و شهادت عاشورا مثل درس در مردم آن زمان و ملتهای بعد باقی نماند و شناخته نشود. البته در اوائل کار درست نمی فهمیدند که چقدر مطلب با عظمت است. هر چه بیشتر گذشت، بیشتر فهمیدند.

ادامه »

شرح فرازهایی از زیارت اربعین

نوشته شده توسطرحیمی 22ام آبان, 1394

روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به قول شیخ مفید و شیخ طوسی روز بازگشت اهل حرم امام حسین علیه السلام از شام به مدینه، و روز ورود اولین زائر آن حضرت جابربن عبدالله انصاری به کربلا، جهت زیارت امام حسین علیه السلام است.

زیارت آن حضرت در این روز مستحب است. که به فرموده امام حسن عسکری علیه السلام از نشانه های مؤمن است.

قال العسکری علیه السلام: «علامات المؤمنین خمس: صلاةُ الاحدی و الخمسین و زیارةُ الاربعین والتـَختم فی الیَمین و تـَعفیرُ الجـَبین و الجَهر ببسم الله الرحمن الرحیم.

از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام روایت شده که فرمودند:

علامات مؤمن پنج چیز است:

  1. اقامه پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه روز؛
  2. زیارت اربعین؛
  3.  انگشتر به دست راست کردن؛
  4. جبین را در سجده بر خاک گذاشتن؛
  5. در نماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

شیخ طوسی در تهذیب و مصباح، زیارت مخصوصه روز اربعین را از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است.

فراز اول: سلام های توصیفی

السلامُ علی وَلیِّ الله و حبیبه؛
سلام بر ولی و حبیب - دوست – خدا.
السلامُ عـَلی خلیلِ اللهِ وَ نجیبه؛
سلام و درود بر خلیل و گزیده خدا.
السلامُ علی صَفیِّ اللهِ و ابن ِ صَفیّـه؛
درود بر برگزیده خدا و پسر انتخاب شده خدا.
السلامُ علی الحُسین ِ المظلوم الشهید؛
درود بر حسین مظلوم شهید.
السلامُ علی اسیرِ الکربات و قـَتیلِ العـَبرات؛
سلام بر کسی که اسیر و گرفتار بلایا و اندوه ها شد و کشته برای اشک ها.

در سلام های اولیه زیارت، امام صادق علیه السلام به نوعی اصالت خانوادگی امام حسین علیه السلام را بیان می نماید که ایشان فرزند رسول خدا که حبیب خداست، می باشد. برخی از انبیاء در درگاه الهی با نام خاصی توصیف و معروف شده اند. حضرت ابراهیم علیه السلام با عنوان خلیل الله، حضرت موسی علیه السلام با عنوان کلیم الله، حضرت عیسی علیه السلام با عنوان کلمة الله، حضرت نوح علیه السلام با عنوان نبی الله - که البته ایشان اولین پیامبری بودند که مقام نبوت را به دوش کشیدند- حضرت آدم علیه السلام با عنوان صفوة الله و حضرت محمد صلی الله علیه و آله با عنوان حبیب الله مطرح هستند.

ادامه »

دانلود زیارت اربعین با نوای مداحان مشهور فارسی وعربی+متن و ترجمه و شرح

نوشته شده توسطرحیمی 1ام دی, 1392

1

 

مهدي صدقي 00:07:51 3.60 MB دانلود
2 مهدي صدقي 00:07:13 3.31 MB دانلود
3 علي عليزاده 00:09:49 2.25 MB دانلود
4 صادق الفدائي 00:10:13 2.34 MB دانلود
5 السيد حسين الرجائي 00:05:59 1.60 MB دانلود
6 السید قدیر حلّاج 00:08:45 2.01 MB دانلود
7 مداح عربي 00:07:22 1.69 MB دانلود

 

8 زیارت اربعین امیر رضا عرب

2,683 0:11:25
9 زیارت اربعین حاج احمد چينی

4,506 0:19:12
10 زیارت اربعین —-

2,697 0:09:11
11 زیارت اربعین سعید طوسی

2,717 0:09:15

 


ادامه »