موضوع: "اخبار مدرسه"

مفهوم احسان و نیکوکاری

نوشته شده توسطرحیمی 17ام اسفند, 1396

احسان و نیکوکاری، مصادیق فراوانی دارد، به عنوان نمونه: ایمان به خدا، ایمان به پیامبر صلوات الله علیه و آله، قرآن کریم و معاد، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، عفو و گذشت، محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام، خیرخواهی و اصلاح، اجتناب از فساد، فحشا و گناهان کبیره، استغفار در سحرگاهان، پرداخت زکات، پرداخت کالا و هدیه مناسب برای زن مطلقه، انفاق و بخشش در راه خدا، تأمین نیازمندان و محرومان، رفتار شایسته با پدر و مادر و… از مصادیق احسان و نیکوکاری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

   

احسان برگرفته از حسن است که در دو معنای نعمت بخشیدن به دیگری، و احسان در کار و عمل، کاربرد دارد. کسی که علم نیکویی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد، از جمله نیکوکاران به حساب می آید و بر این اساس است. سخن امیرمؤمنان علیه السلام که می فرمایند:

مردم به آنچه از کارهای شایسته و نیک می آموزند یا به آن عمل می کنند، نسبت داده می شوند.

واژه احسان به معنای انجام دادن کار نیک، به طور عمده در آیاتی به کار رفته است که پس از بیان اموری،عاملان آن را به عنوان محسن مورد ستایش قرارداده است؛ چنان که در سوره مبارکه بقره می خوانیم: و اذ قلناادخلوا هذه القریه فکلوا منها حیث شئتم رغداً وادخلوا الباب سجدا و قولوا حطه نغفر لکم خطیکم و سنزید المحسنین؛ و به خاطر بیاورید زمانی را که گفتیم: در این شهر (بیت المقدس) وارد شوید! و از نعمت های فراوان آن، هر چه می خواهید بخورید و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید و بگویید: خداوندا! گناهان ما را بریز! تا خطاهای شما را ببخشیم و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.

و در جای دیگر می فرماید: الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد. خداوند در این آیات، ضمن بیان مصادیق کارهای نیک، بندگان خود را به انجام آن، ترغیب و تشویق می نماید.

 

مصادیق نیکوکاری

آنچه از آیات قرآن کریم استفاده می شود، این است که احسان و نیکوکاری، مصادیق فراوانی دارد، به عنوان نمونه: ایمان به خدا، ایمان به پیامبر صلوات الله علیه و آله، قرآن کریم و معاد، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، عفو و گذشت، محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام، خیرخواهی و اصلاح، اجتناب از فساد، فحشا و گناهان کبیره، استغفار در سحرگاهان، پرداخت زکات، پرداخت کالا و هدیه مناسب برای زن مطلقه، انفاق و بخشش در راه خدا، تأمین نیازمندان و محرومان، رفتار شایسته با پدر و مادر و… از مصادیق احسان و نیکوکاری است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

آثار نیکوکاری

احسان و نیکوکاری و کمک به انسان های ضعیف و ناتوان، آثار و پیامدهای ارزنده و مثبتی را در دنیا و آخرت به دنبال دارد که به طور خلاصه به چند مورد آن اشاره می شود:

1) دوستی و صمیمیت

احسان و نیکوکاری باعث ایجاد دوستی و صمیمت بین افراد جامعه می شود.

2) خیر و سعادت دنیوی

از جمله آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، اجر و پاداشی است که در دنیا، نصیب انسان های خیر می شود. به قول معروف:

تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز

ادامه »

ویژگی های یک تنبل واقعی

نوشته شده توسطرحیمی 25ام بهمن, 1395
آیا می توانید به تنبلی تان غلبه کنید؟
 

آیا می توانید به تنبلی تان غلبه کنید؟

نکات بسیاری در خصوص افزایش بهره وری می خوانیم، از اپلیکیشن های مختلف استفاده می کنیم و به خود قول می دهیم که تغییر کنیم، اما این تغییر، هیچگاه از راه نمی رسد. برای شما پیشنهاداتی داریم تا بتوانید بالاخره به تنبلی خود غلبه کرده و تغییر لازم را با تمام وجود، احساس کنید.

بسیاری از افراد فعال و پرکار، خود را فردی تنبل می پندارند؛ دلیل این موضوع اینجاست که ترجیح می دهند وقت آزادشان را به استراحت بگذرانند. پس پیش از اینکه بخواهید خود را فردی تنبل تلقی کنید، بهتر است نگاهی به مسئله ی اصلی بیاندازید.

یک روانشناس است که در این خصوص، نظر جالبی دارد. وی معتقد است ما اصولا ترجیح می دهیم از لغت «تنبل» برای وصف خود استفاده نکنیم و یا دست کم، برای بکار بردن این کلمه در خصوص شخصیتمان اجتناب می کنیم. گاهی شخصیت ما از کمبود نظم یا انگیزه رنج می برد و اشتباه گرفتن این مشکلات با تنبلی، صرفا حل کردن موضوع را سخت تر خواهد کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین راه برای مقابله با تنبلی، این است که برای خود برنامه ریزی داشته باشیم؛ ساعت به ساعت و روز به روز را بنویسیم و طبق آن جلو برویم. زمانی که توانستیم برای یک هفته برنامه ریزی کنیم، وقتش رسیده تا این مراحل را مورد توجه قرار دهیم:

ادامه »

برگزاری کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی در مدرسه محدثه بروجرد

نوشته شده توسطرحیمی 16ام مرداد, 1395

کارگاه آموزشی وبلاگ نویسی با حضور 15 تن از طلاب مدرسه علمیه محدثه بروجرد در مورخ پنج شنبه 14 مرداد تشکیل شد.

در این جلسه  آموزشی که توسط مدیر وبلاگ مدرسه محدثه بروجرد تشکیل شد،طلاب پس از آشنایی مختصر با شبکه کوثر نت ،با سامانه کوثر بلاگ و قابلیت های آن آشنا شدند.به دلیل کمبود سیستم پنج نفر از طلاب در کارگاه اقدام به ساخت وبلاگ و راه اندازی آن نمودند و مراحل ساخت و راه اندازی و ارسال پست به رویت بقیه طلاب شرکت کننده رسید.مبنای کلاس بر این بود که همه افراد شرکت کننده به زودی دارای وبلاگ فعال شوند.

همچنین در این جلسه دو وبلاگ دیگر بروز رسانی شد و پس از برگزاری کلاس اشکالات و سوالات مطرح شده در کلاس به قسمت پشتیبانی کوثربلاگ گزارش شد.

به دلیل حجم مطالب و اشتیاق طلاب برای کار تخصصی در زمینه وبلاگ نویسی ،ادامه مباحث به کلاس تکمیلی موکول شد.

بازدید مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان لرستان از مدرسه علمیه محدثه بروجرد

نوشته شده توسطرحیمی 19ام اسفند, 1394

رییس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران لرستان _ حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای موسوی - به همراه معاونین از حوزه علمیه محدثه بروجرد بازدید و با طلاب آن مدرسه دیدار نمودند.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین پس از تسلیت ایام فاطمیه ،به معرفی معاونت های مرکز مدیریت استان پرداختند.

 در این دیدار صدور مجوز پذیرش سطح سه در رشته کلام و عقاید برای مدرسه علمیه محدثه و از سوی مدیریت محترم حوزه های استان، موجب خرسندی مدیریت و معاونان و طلاب مدرسه علمیه محدثه گردید.

از دیگر برنامه های این دیدار نشست تخصصی هر یک از معاونت های مرکز مدیریت با معاونین مدرسه علمیه محدثه بود که موجب اتخاذ تصمیمات و برنامه هایی شد.

همچنین بازدید از ساختمان قدیم مدرسه علمیه محدثه از دیگر برنامه های این دیدار بود.این ساختمان قدیمی دارای معنویت و صفای خاصی است که  دارای دیوار و حیاط مشترک با مسجدی در مجاورت آن است واز قدیم الایام کاربری حوزه داشته است . پس از بهره برداری از ساختمان جدید ، مدتی به عنوان ساختمان موسسه قرآنی حوزه محدثه و اکنون به عنوان بخشی از حوزه علمیه محدثه مورد استفاده واقع می شود.

 

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با فضای مجازی برای طلاب استان لرستان+ گزارش تصویری

نوشته شده توسطرحیمی 16ام اسفند, 1394

دوره آموزشی مقدماتی آشنایی با فضای مجازی روز شنبه 15 اسفندماه سال جاری در محل حوزه زینبییه خرم آباد برگزار گردید.

در این دوره آموزشی که با تدریس جناب حجت الاسلام و المسلمین رضوی _ رئیس اداره ارتقاء مبلغین مرکز مدیریت حوزه های علمییه خواهران کشور _ برگزار شد، طلاب با آسیب ها و فرصت های امر تبلیغ در فضای مجازی آشنا شدند.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی ضمن تعریف و بررسی مفاهیم اینترنت ، فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و غیره به نقد و ارزیابی مزایا و معایب آن پرداختند.

همچنین برشمردن شاخصه های مهم فضای مجازی ، مقایسه سطح دسترسی در غرب و کشورهای اسلامی، ذکر شاهراهی که اکنون غرب از آن برای تسلط بر جوامع اسلامی استفاده وافر می برد، از مباحث مطرح شده در این دوره بود.

همچنین ضرورت تحول در نوع بیان و انتقال مفاهیم اسلامی به شیوه های جذاب امروزی در فضای مجازی در امر تبلیغ دین از سر فصل های مهم این دوره بود.

ایشان در ادامه به معرفی شبکه کوثرنت و امکانات و ویژگی های آن پرداختند و از طلاب شرکت کننده خواستند که ضمن عضویت در گروه طلاب لرستانی که به زودی در شبکه کوثرنت راه اندازی خواهد شد ، به دعوت سایر طلاب هم مدرسه ای و هم شهری خود برای تبلیغ در فضای مجازی بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی در ادامه به ذکر اصول و سرفصل های مهم وبلاگ نویسی پرداختند. این دوره آموزشی یک روزه جهت آشنایی مقدماتی طلاب با شبکه های مجازی برگزار شد و ادامه آموزش های طلاب شرکت کننده جهت وبلاگ نویسی ،به صورت کلاس های آنلاین و با تدریس اساتید مجرب و برجسته کشوری برگزار خواهد شد.

تعداد 60 نفر از طلاب در این دوره بلند مدت آنلاین شرکت خواهند کرد و به عنوان مربیان آموزش دیده ، امر آموزش وبلاگ نویسی در مدارس علمیه استان را به عهده خواهند گرفت.

از حوزه علمیه محدثه بروجرد خانم ها مهتاب نصرالهی، معصومه ذوالفقاری ، سارا ملکی، حدیث مرادی و رقیه رحیمی شرکت نمودند.


 

معرفی مدرسه علمیه محدثه بروجرد

نوشته شده توسطرحیمی 28ام بهمن, 1394

http://www.whc.ir/system/file/e1cbb76fbd8a4464b512bf2bf588ea00.jpg

 

مدرسه علمیه محدثه(س)در سال 1373تأسیس شده و از سال 1376 تحت نظارت مرکز محترم مدیریت قم بخش خواهران به فعالیت خود ادامه داده است ، مدرسه مذکور تنها مدرسه علمیه خواهران شهرستان بروجرد می باشد ؛ موسس و مسئول محترم آن جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج آقا سعید یروجردی (دام عزه) فرزند مرحوم آیت الله شیخ محمدابراهیم نجفی بروجردی و نوه مرحوم آیت الله شیخ علی محمد نجفی بروجردی(قدس سرهما) می باشند.

در حال حاضر حدود دویست نفر طلبه خواهر در پایه های اول تا پنجم مشغول به تحصیل در مقطع سطح (2) می باشند که بعد از گذراندن190 واحد د رسی در طی پنج سال (10ترم ) و ارائه پایان نامه ، مدرکسطح (2) (لیسانس ) به این عزیزان اعطا می گردد ، این مدرک از نظر وزارت علوم معتبر بوده و ارزش علمی و استخدامی دارد و فارغ التحصیلان می توانند با مدرک فوق الذکر به اشتغال یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه های سراسر کشور بپردازند.

شایان ذکر است، این واحد آموزشی تربیتی در سطح استان بیشترین آمار متقاضی برای ثبت نام را دارامی باشد و به علت استقبال زیاد ، طی دو سال اخیر(94-92) به دستور مرکز مدیریت قم تعداد پذیرش به دو برابر افزایش یافته است.

مدرسه علمیه محدثه (سلام الله علیها)، تاسال 1394 تعداد150نفر فارغ التحصیل در مقطع سطح (2) و سطح (1) داشته است .

ازاین تعداد فارغ التحصیل25نفر درحال حاضر به عنوان کادر و اساتید درمدارس علمیه استان (بروجرد –الیگودرز –پل دختر - کوهدشت–نور آباد- دورود- خرم آباد) مشغول به خدمت می باشند:

و تعدادی در ادارات و ارگانهایی مانند آموزش و پرورش ،دانشگاه ، و دادگستری استخدام شده اند،و تعدادی در مقطع سطح سه حوزه و فوق لیسانس دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند

اساتید مدرسه در مقطع سطح سه (فوق لیسانس ) ادامه تحصیل داده و از مرکز محترم مدیریت قم مجوز تدریس دریافت نموده اند.

مراسم فرهنگی در ایام خاص در سالن اجنماعات مدرسه برگزار می گردد و با استقبال مردمی مواجه است.کانون قرآن مدرسه نیز فعال می باشد و تعداد ی از طلاب حافظ قرآن می باشند ؛ هر ساله تعدادی از طلاب در مسابقات قرآنی (حفظ و قرائت و تفسیر و نسیم قرآن ) که زیر نظر مرکز محترم مدیریت قم برگزار می گردد، شرکت نموده و مقاماتی کسب نموده اند.

دفتر مشاوره مدرسه علاوه بر مشاوره و راهنمایی طلاب در زمینه های درسی ، خانوادگی وشخصی (به نحو حضوری وغیرحضوری ) پاسخگوی افراد غیر طلبه نیز می باشد.

تعداد60 نفر از مبلغات مدرسه امام جماعت مدارس می باشند ودر مدارس علاوه بر اقامه نماز کلاسهای احکام و اخلاق رااداره می نمایند؛ 6 نفر از این عزیزان مدارس امین دبیرستان ها را اداره می کنند.

تعدادی از طلاب در کمیته امداد ، پایگاه های بسیج مشغول به فعالیت می باشند ، وتعدادی در روستاها تبلیغ وتدریس قرآن دارند .

در ایام خاص خواهران مبلغه زیر نظر سازمان تبلیغات در مجالس ومحافل شرکت مینمایند وبه سخنرانی ومرثیه سرایی می پردازند.

ساختمان قدیمی مدرسه در عین اینکه فضایی بسیار با صفا و معنوی داشت؛ ولی بسیارمستعمل و قدیمی و در اثر زلزله خسارات فراوانی به آن وارد شده بود ،همچنین از نظر فضای آموزشی با کمبود کلاس های درس مواجه بودیم و توان پاسخگویی به متقاضیان مشتاق تحصیل در حوزه علمیه را نداشتیم . وبه این علت هرساله تعداد زیادی از جوانان متدین ومقید بروجردی از حضور در مکان معنوی حوزه محروم گردیدند،لذا مسئول محترم مدرسه جناب حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا سعید بروجردی (دام عزه ) جهت رفع نقیصه فوق اقدام به خرید زمینی به مساحت حدود5000متر نموده ؛ و فاز اول این مدرسه علمیه (مقطع سطح2) (واقع در شهرک زیبا) به یاری خداوند متعال ساخته و در سال 92 به بهره برداری رسید.

منبع:سایت مدرسه علمیه محدثه بروجرد

یا عظیم الرجاء از اینهمه بی داد به تو پناه می جویم!

نوشته شده توسطرحیمی 4ام مرداد, 1394

سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ


 و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می گردند.(شعراء/227)

حمله جنگده های سعودی به مردم بی دفاع یمن

 

بیانیه حوزه علمیه محدثه سلام الله علیها به مناسبت روزجهانی قدس

نوشته شده توسطرحیمی 18ام تیر, 1394

حوزه علمیه محدثه بروجرد از مردم ولایتمدار بروجرد و طلاب این شهرستان برای حضور پرشکوه در مراسم راهپیمایی روز قدس دعوت کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز جهانی قدس یادگار ارزشمند و ماندگار بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) است که امروز مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرزند صالح آن عزیز سفرکرده، مردم جهان را  به هم صدایی با ملت فلسطین برای دستیابی به حق مشروع شان فرا خوانده است.

امرزو از سویی، رژیم سفاک و خونخوار و گرگ صفت و کودک کش صهیونیستی گلوی فلسطین را می فشارد و از سوی دیگر، ایادی مرعوب و دست نشانده و مرتجع منطقه، یمن و دیگر کشورهای اسلامی را به خاک و خون می کشند تا طعم خون و خمپاره، رمضان تلخ مسلمانان از غزه تا یمن را رقم زند و حقیقت خبیث درونی خویش را ناخواسته افشا کنند و به دنیا نشان دهند که اینان نماد واقعی جاهلیت مدرن هستند.جاهلیتی که با شعارهای فریب انگیز حقوق بشر سعی در پنهان کردن آن دارند اما آنها بدانند که زمان ادعاهای موذیانه و فریادهای متظاهرانه شان برای فریب افکار عمومی جهان به آخر رسیده و ماهیت شان به خوبی نمایان گشته است.

دنیا با صدای عدالت خواهی فرزند علی بن ابیطالب - خمینی کبیر - اکنون بیدار گشته و آماده است تا همچون سیلی سهمگین پایه های قدرت پوشالی صهیونیزم پلید را درهم نوردد و جهان را برای همیشه از لوث این غده سرطانی ،تطهیر نماید.

مدیریت و کادر حوزه علمیه خواهران شهرستان بروجرد با تأسی از فرمان رهبر حکیم انقلاب حضرت امام خامنه ای مدظله العالی و مراجع معظم تقلید از مردم ولایتمدار و شهید پرور شریف شهرستان بروجرد جهت شرکت در راهپیمایی این روز با شکوه دعوت می کند تا با اتحاد و همدلی علیه دشمنان قسم خورده اسلام بپا خیزند و نفرت و انزجار خود را از جنایت های «رژیم کودک کش اسرائیل» دوشادوش روحانیون و طلاب ارجمند در این آوردگاه بزرگ اسلامی، بار دیگر فریاد وحدت امت اسلام علیه جاهلیت مدرن را در مظلومیت فلسطین، یمن، عراق، سوریه و … طنین انداز نمایند و رسوایی مدعیان دروغین حقوق بشر، عیان گردد.

تسهیلات آموزشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برای فرزند آوری طلاب

نوشته شده توسطرحیمی 19ام آبان, 1393

اقدامات تحصیلی ویژه طلاب

1. گنجاندن واحد درسی با محوریت موضوعات ازدواج و فرزند آوری در برنامه تحصیلی طلاب

2. سوق دادن موضوعات تحقیقات پایانی و پایان‌نامه‌هاومقالات طلاب به مباحث فوق‌الذکر و سایر جوانب امر

3. اصلاح ضوابط و قوانین مربوط به حضور و غیاب و مرخصی طلاب به شرح ذیل:

طلاب می‌توانند در هر مقطع تحصیلی علاوه بر مرخصی مندرج در آیین‌نامه‌های آموزشی،به ازای هر زایمان، از دو نیم‌سال مرخصی بدون امتحان  -بدون احتساب در سنوات -استفاده نماید.

تبصره 1: طلبه می‌تواند یک نیم‌سال از این مرخصی را قبل از زایمان استفاده نماید.

تبصره 2: در صورت تشخیص و دستور پزشک معالج مبنی بر استراحت مطلق در طول دوره بارداری ، یک نیمسال  مرخصی بدونه احتساب در سنوات - به منظور استفاده در دوران بارداری - به مرخصی مندرج در بند 1 اضافه می شود.

تبصره 3 : درمورد سقط جنین، میزان مرخصی و استراحت مطلق توسط پزشک معالج تعیین می شود.

تبصره4: طلبه در طول دوره بار داری یا پس از زایمان می تواند به جای استفاده از یک نیمسال مرخصی بدون امتحان ،یک نیمسال مهمان مرکز آموزشهای غیر حضوری شده و دروس خود را درآن مرکز بگذراند.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

مصاحبه:حاج شیخ علی محمد نجفی بروجردی(ره) اسوه علم و تواضع

نوشته شده توسطرحیمی 3ام دی, 1392

 

 

پای صحبت موسس محترم حوزه محدثه بروجرد -حجه الاسلام و المسلمین سعید نجفی بروجردی- می نشینیم و از زبان ایشان با یکی از عالمان برجسته و بزرگ تشیع مرحوم حاج شیخ علی محمد نجفی بروجردی(ره)- جد پدریشان- آشنایی بیشتری پیدا می کنیم.

از حال و هوای این شخصیت بزرگوار برایمان بگویید!

چرا اساساً حاج شیخ از نجف برگشتند و در بروجرد مستقر شدند؟

 

ما طلبه ها وقتی مشکلات را می بینیم یک مقداری ممکن است دلسرد شویم. با این زرق و برق هایی که وجود دارد گاهی وقت ها حالتِ زدگی و خمودگی پیدا می کنیم. اما انسان تعجب می کند یا در حقیقت تحسین می کند همت والای ایشان را که در سه سالگی مادر او و در هفت سالگی پدر را از دست می دهند. به اصطلاح عربی در سه سالگی یتیم و در هفت سالگی لتیم شدند.تا 13 سالگی تحت تکلف همشیره شان بودند. در 13 سالگی تصمیم می گیرد از روستایش به نجف برود.

 همشیره شان به خاطر مسایل عاطفی مخالفت می کند،تصمیم می گیرند نزد آیت الله غروی از علمای وقت استخاره کنند. سه جور استخاره می کنند خیلی خوب می آید که نجف بروند به گفته خودشان نصف الاغی را اجاره کرده بودند و از بروجرد به طرف نجف راه می افتند. سفرشان بیست روز طول می کشد. در نجف هم اول با ایشان برخورد خوبی نمی شود. گیر یک خادم می افتد خلاصه به ایشان در انبار دمپایی پاره ها جایی می دهند. با این حال دلسرد نمی شود. با فقر و مشکلات عدیده دست به گریبان بودند مثلاً گاهی وقت ها هسته های خرما، که در نجف به عنوان سوخت پخت نان استفاده می شد را جمع می کردند و می فروختند و با پولش چیزی تهیه می کردند.

 

صفحات: 1· 2