موضوع: "آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي"

بایدها و نبایدهای طلبگی

نوشته شده توسطرحیمی 4ام شهریور, 1395

سخنرانی آیت الله مصباح بزدی در جمع طلاب جدید الورود حوزه علمیه خوزستانآیت‌الله مصباح یزدی تبیین کرد:
«علم‌آموزی»، «عمل و اخلاق» و «کسب بصیرت» سه عامل پیشرفت طلاب است که باید نسبت به آن‌ها دقیق و هوشیار بود.

آیت‌الله مصباح یزدی، امروز در دیدار طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خوزستان که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزارشد، به بیان وضعیت حوزه‌های علمیه پیش از انقلاب و پس از آن پرداخت و اظهارداشت: تا پیش از آغاز قیام‌های مردمی علیه حکومت پهلوی، حوزه‌های علمیه وضع بسیار نامطلوبی را داشتند، اما این اوضاع با ورود حضرت امام خمینی(ره) آرام‌آرام سامان گرفت و بهتر شد.

ایشان بابیان این‌که باید عظمت انقلاب را درک و شکر آن را به‌جا آوریم، گفت: در طول تاریخ اسلام، کمتر نعمتی را سراغ دارم که این‌همه برکت و عظمت داشته باشد؛ نعمتی که آثارش از یک کشور فراتر رفته و مرزهای زمانه را درنوردیده و زمینه را برای پیشرفت‌ قرن‌های آینده تا ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) فراهم کرده است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، یکی از آثار کوچک نعمت انقلاب را شکوفایی حوزه‌های علمیه مطرح کرد و افزود: بنده زمانی وارد دوران طلبگی شدم که تقریباً همه مدارس علمیه تعطیل و ساختمان مدارس و حجره‌ها نیز به انبار کالاهای بازاریان و مسکن برخی بی‌نوایان و مستمندان تبدیل شده بود و این وضع آن‌قدر ادامه داشت که دیگر یا جوانان برای معافیت از خدمت سربازی و یا صرفاً برای ادامه راه پدر و اجدادش وارد حوزه می‌شدند.

ادامه »

در نگاه جامع اسلامي، زنان وظايف اجتماعي مهمي بر دوش دارند!

نوشته شده توسطرحیمی 29ام مرداد, 1395

حضرت آيت الله مصباح يزدي در جمع تعدادي از خواهران گروه فرهنگي منتظران مهدي (عج)، به آياتي از قرآن کريم اشاره و خاطر نشان کرد:

خداوند متعال انسان را به گونه اي خلق کرده است که مي‌تواند به مقام خليفة اللهي برسد؛ و رسيدن به اين مقام، اختصاص به برخي افراد با اقشار ندارد، بلکه استعداد رسيدن به اين مقام در همه افراد وجود دارد و مي‌تواند به فعليت برسد؛

هرچند خليفه خدا بودن، ذومراتب است و طبيعتا انبياء و ائمه علیهم السلام در مراتب عالي اين مقام هستند و ديگران نيز مي‌توانند به مراتب نازل تر آن دست يابند.

آيت الله محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که حضرت سلمان به مقامي رسيد که پيامبر صلی الله علیه و آله او را از اهل بيت علیهم السلام برشمردند، ادامه داد: در طول تاريخ بوده اند کساني که به مقامات قرب و کمال رسيده اند ولي گمنام باقي مانده‌اند؛ اما ناشناخته بودن آن‌ها ضرري به قربشان نزد خداوند متعال نمي زند، چرا که عناوين اجتماعي دخالتي در اين مقام ندارد؛ همان‌گونه که حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها، گرچه عناويني اجتماعي نظير امام، حاکم، يا قاضي را ندارند، اما طبق روايات، مقامي دارند که ساير انبياء – به جز پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله – به مقام ايشان نمي رسند.

وي با اشاره به اين‌که مرد يا زن بودن، پير يا جوان بودن، مانع يا علت رسيدن به اين مقام محسوب نمي شود و همگان مي‌توانند با خودسازي به اين مقام دست يابند، ادامه داد: به عنوان نمونه، طبق تاريخ، حضرت معصومه سلام الله علیها با اينکه فقط حدود 20 سال سن داشتند، مقامي دارند که بزرگان عالم افتخار مي‌کنند خاک آستانشان را سرمه چشم خود کنند؛ بنابراين بايد گفت رسيدن به مقام قرب الهي، بعد از عنايات الهي و استعدادهاي ذاتي خدادادي، به عمل و اخلاص افراد بستگي دارد.

ادامه »

چگونه بر هوای نفس غالب شویم؟

نوشته شده توسطرحیمی 17ام مرداد, 1395

بسم الله الرحمن الرحيم

آن چه پيش‌رو داريد گزيده‌اي از سخنان حضرت آيت‌الله مصباح‌يزدي (دامت‌بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري است كه در تاريخ 24/3/95، مطابق با هفتم رمضان 1437 ايراد فرموده‌اند. باشد تا اين رهنمودها بر بصيرت ما بيافزايد و چراغ فروزان راه هدايت و سعادت ما قرار گيرد.

تحلیلی روان­شناختی از تحولات صدر اسلام

انسان و پیروی از هوای نفس

بحث ما درباره عوامل انحراف و سقوط انسان بود و به اين نتيجه رسيديم که مهم‌ترين عامل انحراف، پيروي از هواي نفس است. در دو جلسه گذشته با استفاده از آيات قرآن بحث‌هايي درباره تبعات پيروي از هواي نفس مطرح کرديم. پرسشي که در اين زمينه مطرح مي‌شود اين است که چه کنيم تا بتوانيم بر هواي نفس غالب شويم؟ يک سري عوامل طبيعي و غريزي در ما وجود دارد که ما را به کارهايي وادار مي‌کند که نامش پيروي از هواي نفس است. ابتدا مکروهات، سپس مشتبهات و محرمات تا مي‌رسد به کبائر موبقه، همه از مصاديق پيروي از هواي نفس است. عواملي که باعث مي‌شود انسان به اين‌ امور دست يازد يا لذت‌هاست و يا فرار از دردها و رنج‌ها، ولي به هر حال اين انگيزه‌ها به طور طبيعي در انسان هست. از روزي که انسان متولد مي‌شود و هنوز چيزهاي ديگر را درک نکرده، لذت خوردن و آشاميدن و هم‌چنين رنج درد را درک مي‌کند. لذت و الم هميشه با انسان است و عاملي طبيعي باعث مي‌شود انسان درصدد کسب لذت و فرار از درد و رنج برآيد. سپس کم‌کم اين عوامل گسترش پيدا مي‌کند، و از آن‌جا که بين لذت‌هاي مطلوب انسان تضاد حاصل مي‌شود، درصدد انتخاب يک کار بر کار ديگر برمي‌آيد.

ادامه »

عرصه‌های فریب شیطان

نوشته شده توسطرحیمی 26ام تیر, 1395

وقتی شیطان بر انسان‌ها غالب شود، خدا را از یاد آن‌ها می‌برد.

او بر انسان غالب می‌شود و یاد خدا را از ذهنش می‌برد؛

اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ.

این نسیان مشکلات بسیاری برای انسان درست می‌کند.

بسم الله الرحمن الرحيم

آن چه پيش‌رو داريد گزيده‌اي از سخنان حضرت آيت‌الله مصباح‌يزدي (دامت‌بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري است كه در تاريخ95/04/12 ، مطابق با بیست‌وششم رمضان 1437 ايراد فرموده‌اند. باشد تا اين رهنمودها بر بصيرت ما بيافزايد و چراغ فروزان راه هدايت و سعادت ما قرار گيرد.

تحلیلی روان­شناختی از تحولات صدر اسلام

عرصه‌های فریب شیطان

بحث ما درباره علل اساسی انحراف انسان بود. این‌که چگونه انسانی که مدت‌ها راه صحیحی را پیموده و خدماتی کرده است، منحرف می‌شود و گاهی 180درجه تغییر مسیر می‌دهد. با استفاده از آیات و روایات به این نتیجه رسیدیم که سه عامل کلی هوای نفس، حب دنیا و فریب شیطان از مهم‌ترین عوامل انحراف انسان هستند. ابتدا به اجمال درباره هر سه عامل بحث‌هایی را مطرح کردیم و س‍پس به مباحثی درباره هوای نفس و دنیا پرداختیم، و بحث کیفیت فریب دادن شیطان باقی ماند. گرچه در این زمینه نیز مباحثی کلی بیان شد، ولی این بحث‌ها تا به‌صورت عناویني کلی است چندان تأثیر عینی در زندگی انسان ندارد. وقتی این‌ها می‌تواند اثر خودش را ببخشد که انسان به مصادیق زنده‌اش توجه کند، یا خودش تجربه کرده باشد، و یا در زندگی دیگران ببیند. شاید سرّ این‌که قرآن هم افزون بر مطالب کلی، گاهی داستان‌هایی با اسم و ویژگی‌های خاص نقل می‌کند، همین باشد که داستان عینی بیشتر از عناوین کلی می‌تواند در انسان اثر بگذارد. برای مثال اگر به‌جای داستان حضرت یوسف، به صورت کلی گفته می‌شد که اگر جوانی پرهیز کند، پاکدامن باشد و دامن خودش را از آلودگی‌ها حفظ کند، خداوند خیلی به او پاداش می‌دهد، به اندازه بیان داستان آن حضرت اثر نداشت.

ادامه »

نیت؛ رکن ارزش در فلسفه اخلاق الهی

نوشته شده توسطرحیمی 20ام تیر, 1395

هر موجود زنده‌ای دلش می‌خواهد جانش حتی برای لحظه بيشتر ادامه پیدا کند. حشرات هم تا بتوانند دست و پا می‌زنند تا یک لحظه دیگر زنده بمانند. این لازمه حیات است و آدمیزاد هم خودبه‌خود نمی‌خواهد بمیرد،…

تلاش براي زنده ماندن گاهی به خواست دل است و گاهی این ضمیمه را هم دارد که چون خدا می‌خواهد من حفظ جان می‌کنم؛ این است که به این کار ارزش می‌دهد. تفاوت این دو در جایی ظاهر می‌شود که وظیفه انسان فداکاری در جبهه تا سرحد شهادت باشد. روشن است که اگر انسان جان‌دوست باشد، به جبهه نمی‌رود، اما کسی که برای رضایت خدا جان خود را حفظ می‌کند، از شهادت استقبال می‌کند. این است که حتی غذاخوردن چنین کسی عبادت می‌شود.

 آن چه پيش‌رو داريد گزيده‌اي از سخنان حضرت آيت‌الله مصباح‌يزدي (دامت‌بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري است كه در تاريخ 10/04/95، مطابق با بیست‌وچهارم رمضان 1437 ايراد فرموده‌اند. باشد تا اين رهنمودها بر بصيرت ما بيافزايد و چراغ فروزان راه هدايت و سعادت ما قرار گيرد.

تحلیلی روان­شناختی از تحولات صدر اسلام(نیت؛ رکن ارزش در فلسفه اخلاق الهی)

 موضوع بحث ما آیات و روایاتی بود که انسان را از تعلق به دنیا برحذر می‌داشت. شب گذشته به جمع‌بندی حاصل بحث‌ها و هم‌چنین پاسخ‌گویی به برخی سؤال‌ها و شبهه‌هایی که در اطراف مضامین روایات مطرح می‌شود، پرداختیم. یکی از اساسی‌ترین نکته‌ها در این باب آن است که ریشه مذمت‌هایی که درباره دنیا شده، اصالت قائل شدن برای دنیا و دوست‌داشتن دنیا برای دنیاست؛ اما اگر انسان بتواند دنیا را وسیله‌اي برای رسیدن به آخرت، ارز‌ش‌های معنوی و رضای الهی قرار دهد، نه تنها مذمتی ندارد بلکه ممدوح نیز است و گاهی ممکن است به حد وجوب هم برسد.

 در جلسات گذشته درباره این مطلب بحث‌های بسیاری کردیم. اکنون در جمع بندی مطالب می‌خواهیم ببینیم در چه‌صورت، قصد انسان از رفتن به طرف دنیا، رسیدن به دنیاست و در چه‌صورت وسیله‌اي برای رسیدن به آخرت می‌شود. یکی از نکته‌هایی که می‌تواند به ما در فهم وتشخیص این مسئله کمک کند، نکته‌ای است که در حدیثي آمده است که شیعه و سنی با نقل‌های متعدد از پیغمبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل کرده‌اند. حضرت با بیان ساده‌ای می‌فرماید: ارزش کارها بستگی به نیت دارد؛ إِنَّمَا الْأَعْمَالُ‏ بِالنِّيَّاتِ وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى.[1]

 

ادامه »

بیشترین گرفتاری انسان فراموش کردن نعمات خداست

نوشته شده توسطرحیمی 13ام تیر, 1395

 

آیت الله مصباح یزدی

 

آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

مهمترین آسیبی که انسان در طول تاریخ آن را در بر گرفته است را حیله شیطان و فراموش کردن نعمات الهی دانست.

آیت الله مصباح یزدی امشب در درس اخلاق ماه مبارک رمضان، در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: وقتی مردم خدا را فراموش کردند، در خیلی جاها با اینکه زمینه اش بوده  می خواستیم عبادت کنیم یک موضوعی پیش می آید یادمان می رود که به دنبال چه بودیم.

ایشان افزود: ذکر در کلام عرب به معنی یاد و یادآوری است؛ قرآن بیان می کند که من برای یادآوری هستم یعنی به وسیله قرآن مردم را به یاد حقایق بیانداز.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: بیشترین گرفتاری انسان این است که فراموشکار است و احتیاج است چیزهایی که می دانستند را به یاد انسان بیاورد؛ نعمت های خداوند قابل مشاهده هستند، ولی متاسفانه آن را به یاد نمی آورند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: بشر به قدری محو در مادیات می شود که تصور می کند که خود او این دنیا را خلق کرده است؛ شیطان در نسیان انسان نقش بسیار موثری دارد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: انسان ها بسیاری از مسایل را می دانند و آنها را با هم ترکیب می کنند که به این ترکیب ها به مجموعه های دیگر می رسند؛ وقتی ارتباط این مسایل با هم مشخص شود آن موقع به شناخت جدیدی می رسیم که آن را استدلال می دانند.

ادامه »

ضرورت توجه به آخرت و نعمت‌هاي آن

نوشته شده توسطرحیمی 30ام اردیبهشت, 1395

وقتي از شادي و لذت سخن به ميان مي‌آيد، ذهن‌ ما به سرعت متوجه شادماني دنيوي و لذت‌هايي مي‌شود که از خوردن، آشاميدن و ديگر بهره‌مندي‌هاي دنيوي به دست مي‌آيند؛ يا وقتي از غم و اندوه سخن به ميان مي‌آيد، ذهن‌ ما به سرعت متوجه غم و اندوه ناشي از زيان دنيوي و از دست دادن نعمت مادي مي‌شود؛ در حالي که آدمي بايد براي کوتاهي در بندگي خداوند و از دست دادن نعمت‌هاي اخروي نيز غصه‌دار و غمناک گردد.

در بينش اسلامي بايد اين اصل همواره مورد توجه باشد که نسبت دنيا با آخرت، نسبت محدود با نامحدود و متناهي با نامتناهي است؛ از نظر کميت، دنيا با آخرت قابل مقايسه نيست؛ زيرا عمر و زندگي دنيوي محدود، و زندگي آخرت نامحدود و نامتناهي است؛ و از نظر کيفيت نيز نمي‌توان دنيا را با آخرت قياس کرد؛ پس پسنديده نيست که انسان دلبستة لذت‌هاي محدود دنيوي، حيواني و طبيعي گردد و اين دلبستگي او را از لذت‌هاي اخروي باز دارد. اسلام براي اينکه انسان اهميت و جايگاه رفيع آخرت و نعمت‌هاي ابدي و بي‌نهايت آن را از ياد نبرد و دلبستة دنيا، نعمت‌ها و لذت‌هاي زودگذر آن نشود، دنيا و نعمت‌هاي آن را حقير و کوچک خوانده است:

 لكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛(حدید/23)

تا بر آنچه از دست شما ر

ادامه »

جدایی دین از سیاست ایده شیاطین و دشمنان است.

نوشته شده توسطرحیمی 25ام اردیبهشت, 1395

تفکیک دین از سیاست ایده شیطانی بوده که از بعد پیامبر شروع شد و موجب خانه نشینی اهل بیت(علیهم السلام) گردید.

شهدا رفته اند تا بتوانیم در مورد فقه بحث کنیم و نظام را حفظ نماییم؛

جوانان شهید نشدند تا اینکه نظام از سوی بیگانگان اداره شود.

آیت الله مصباح یزدی امروز در همایش فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم که در این مؤسسه برگزار شد با بیان اینکه روحانیت در حال حاضر به عنوان دین شناس شناخته شده است گفت:

همین دین شناسی رسالت حوزویان را سنگین کرده  است، برای شناخت دین لوازمی نیاز است که یکی  از آن معرفت در مفاهیم دینی است.

 

ایشان بیان داشت: قلمرو دین در همه عرصه ها است و اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و هم مربوط به دنیا و هم آخرت است.

 

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: بعضی فکر کرده اند دین تنها همان نماز و روزه است و به مسائل اجتماعی و سیاسی کاری ندارد و برنامه ندارد و همین دلیل باعث شد، بعضی آمده اند بعد وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله) همه چیز را تمام شده دیدند و برای بعد پیامبر به فکر انتخاب سرپرست افتادند و معتقد بودند دین نباید در سیاست دخالت کند و رهبر جامعه را انتخاب کند.

 

آیت الله مصباح یزدی افزود: تفکیک دین از سیاست ایده شیطانی بوده که از بعد پیامبر شروع شد و موجب  خانه نشینی اهل بیت(علیه السلام) گردید و بعد هم سلاطینی به وجود آمدند که انواع جنایت ها را به اسم اسلام انجام داده اند وامروز تشکیل داعش هم دنباله همان تفکر است.

 

ایشان بیان داشت: خدا به وسیله امام راحل منت بر جامعه اسلامی گذاشت و گفت، دین در همه مسائل دخالت دارد حتی در مسائل اجتماعی و آن قدر مبارزه کرد تا توانست  دخالت دین در سیاست و اجتماع  را اثبات کند.

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در گذشته سلاطین تنها برای تظاهر به روحانیت احترام می کردند، اما بعد از طلوع امام راحل جامعه روحانیت در اوج قله افتخار قرار گرفت.

 

آیت الله مصباح یزدی افزود: در مباحث علمی نباید به موضوعاتی پرداخت  که اصلا دردی  از زندگی و جامعه را دوا نمی کند و اثری هم ندارد. متاسفانه از اصل افتادیم و به فرعیات وابسته شدیم و در تحقیقات هم این گونه عمل می کنیم.

ادامه »

برتري طلبي منشأ همه فساد‌هاي عالم است.

نوشته شده توسطرحیمی 20ام اردیبهشت, 1395

 

 

بن‌مايه فساد، يعني برتري طلبي بر ديگران، در همگان وجود دارد،

در واقع اولين چيزي که سبب قتل يک انسان بي گناه در عالم شد، برتري طلبي بود؛

چرا که وقتي قابيل نتوانست برتري برادر خود را تحمل کند، بر او حسد برده و او را کشت.

امروز نيز فسادهاي آمريکا در عالم و به راه انداختن خونريزي‌ها در اقصي نقاط عالم، ناشي از برتري طلبي آن‌هاست.

 رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با مسئولان بنياد هابيليان ( قربانيان شهداي ترور کشور) با بيان اين‌که بررسي پديده‌هاي مختلف جامعه و شناسايي نقاط ضعف براي برطرف کردن آن‌ها و تقويت نقاط قوت، نشانه از رشد و توسعه يافتگي جوامع است، خاطر نشان کرد: تحقيقات شما در اين زمينه مي‌تواند بسيار راهگشا و آموزنده باشد؛ اما بايد بررسي کرده و اولويت بندي کنيد؛ اين‌که تفسير جامعه شناختي و روانشناختي آن چيست؟

عوامل رخ دادن چنين پديده‌اي چيست؟

انواع اين پديده چيست و علت تفاوت اين انواع چيست؟

انگيزه عاملان اين پديده چيست و سؤالات ديگري که مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد.

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به اين‌که واژه ترور در لغت عربي به ارهاب ترجمه مي‌شود، ادامه داد: به نظر مي‌رسد اگر معادل فارسي آن نيز مشخص شود و مخصوصاً به گونه‌اي اسم انتخاب شود که بر تقدس قربانيان ترور نيز اشاره داشته باشد، بهتر خواهد بود؛ چرا که طبيعي است که شما هر تروري که در جامعه اتفاق بيفتد ولو اين‌که مثلا با انگيزه‌هاي شخصي باشد را پيگيري نمي‌کنيد، بلکه ترورهاي خاصي که قربانيان آن شهيد هستند را دنبال مي‌کنيد.

ادامه »

انحطاط اخلاقي و ضعف اعتقادي، درد مشترک بشريت امروز است

نوشته شده توسطرحیمی 17ام اردیبهشت, 1395

 

بشريت امروز با دو مشکل اساسي مواجه است؛

اولي انحطاط و تخريب اخلاق در جامعه انساني که مسيحيان و مسلمانان را نيز شامل شده است،

و دومي که مهم‌تر است، تضعيف عقائد و اصول فکري.

حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با عاليجناب سيبوه سرکيسيان سراسقف ارامنه تهران و شمال، ضمن ابراز خوشحالي از ديدار با ايشان، اظهار داشت: بسيار خوشوقتم که بگويم به لطف تعاليم اسلام، دوستانمان با اعتقاد به هر يک از اديان ابراهيمي را دوست داريم.

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به آيه اي از قرآن کريم اظهار داشت: مسيحيان همواره مهربان ترين اقوام غير مسلمان نسبت به مسلمانان بوده اند، به گونه اي که قرآن کريم نيز عليرغم اين‌که آن‌ها اسلام نياورده اند، از آن‌ها تمجيد کرده است.

وي با اشاره به خاطره خود از ديدار با ژان پل دوم اظهار داشت: در آن ديدار مطرح کردم که بشريت امروز با دو مشکل اساسي مواجه است؛ اولي انحطاط و تخريب اخلاق در جامعه انساني که مسيحيان و مسلمانان را نيز شامل شده است، و دومي که مهم‌تر است، تضعيف عقائد و اصول فکري.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با بيان اين‌که اگر اخلاق مبتني بر اصول و عقائد مستحکم نباشد، بي ثبات خواهد بود، خاطر نشان کرد: لازم است در اين زمينه اصول فکري عميق، مستحکم و قابل دفاع، تبيين شود و در اين زمينه تلاش بيشتري صورت گردد.

اين استاد تفسير قرآن با اشاره به آيه اي از قرآن کريم، اظهار داشت: بايد بر اساس مشترکات با يکديگر همکاري کرده، در رفع اين دو مشکل اساسي قدم برداشته شود؛ اصل به دعوت به خداوند متعال، و قيام براي به پاداشتن اخلاق در جامعه از جمله اين مشترکات‌اند.

ادامه »