موضوع: "دعای ابوحمزه ثمالی"

ویژگی های دعای ابوحمزه ثمالی

نوشته شده توسطرحیمی 26ام شهریور, 1397

 

دعای ابوحمزه ثمالی دعائی است که وجود مبارک امام سجاد علیه السلام در تمام سحرهای ماه مبارک رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی کنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت کنند. این دعا در جوامع روائی و حدیثی ما‌ آمده است. در مصباح کَفعَمی است، و در اقبال سیّدبن طاووس است.

مختصری از زندگینامه راوی حدیث

ابوحمزه چهار امام را اِدراک کرد. از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فرا گرفت. خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسید، شاگردی امام باقر سلام الله علیه افتخار او شد. تلمّذ محضر امام صادق سلام الله علیه بهره او شد و مقداری هم از عصر امام کاظم سلام الله علیه را درک کرده است.یعقوبی ابوحمزه را از فقهای کوفه بر شمرده است و نجاشی و کشی در باب منزلت والای وی روایاتی نقل کرده اند.

ادامه »

خصوصیت اقرار بر گناه چیست؟(شرح دعای ابوحمزه ثمالی)

نوشته شده توسطرحیمی 29ام خرداد, 1395

 

 


خبرگزاری فارس: خصوصیت اقرار بر گناه چیست/ ماجرای تدریس یک بقال به طلبه

طبق روایات یکی از مواردی که حال برای انسان ایجاد می‌کند، اقرار بر گناه است، البته در درگاه پروردگار، چون خداوند اقرار به گناه در مقابل دیگران را نمی‌پسندد و فرموده این اقرار بر گناه، خودش گناه است.

خصوصیت اقرار بر گناه چیست/ ماجرای تدریس یک بقال به طلبه

جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی‌(عج) در مهدیه القائم المنتظر(عج) حکیمیه آغاز شده است که مشروح هفتمین روز آن در پی می‌آید:

«أَدْعُوکَ یَا رَبِّ رَاهِباً رَاغِباً رَاجِیاً خَائِفاً إِذَا رَأَیْتُ مَوْلَایَ ذُنُوبِی فَزِعْت»

*ناله‌ عبد از خطا در محضر مولا!

بیان کردیم: انسان هنگام درخواستش در درگاه ذوالجلال و الاکرام، باید همیشه در دو حال باشد: یکی حال رهابیّت و راغبیّت است که هر دو، هم در باب معنی الهی و هم ذنوب است که اشاراتی داشتیم. دیگری حال رجا و خوف که بیان کردیم رجاء و خوف حقیقی و کاذب داریم.

بعد از آن، به ذوالجلال و الاکرام عرضه می‌داریم: «إِذَا رَأَیْتُ مَوْلَایَ ذُنُوبِی فَزِعْت»، از این که مولای من، گناهان من را ببیند و مطّلع باشد، فغان می‌کنم. از آن طرف، از این هم که خودم گناهانم را ببینم و در محضر حضرتش قرار بگیرم، ناله می‌زنم.

وقتی می‌بینم؛ یعنی نگاهم به این است که گناهانم را دارم حس می‌کنم که خدا کند انسان به این مقام حسّ به ذنوب برسد. در مقابل کسی که کریم، ارحم الرّاحمین، ذوالجلال و الاکرام، گناه کردم، فَزِعْت، پس ناله سر می‌دهم و می‌ترسم. یعنی به دنوبم آگاه هستم.

پس باید بداند در محضر مولا گناه کرده و مولا هم دارد می‌بیند. این که هر دو را بیان کردم که هم خودم ببینم و هم مولا دارد می‌بیند؛ برای این است که وقتی می‌بینم در محضر مولا گناه کردم، طبیعی است می‌دانم مولایم گناهانم را می‌بیند.

پس انسان باید به آنجا برسد که مطلع باشد و ادراک داشته باشد که مولای او، دارد گناهانش را می‌بیند، «إِذَا رَأَیْتُ مَوْلَایَ ذُنُوبِی فَزِعْت».

من در محضر مولای کریم، گناه کردم. پس مولا من را دارد می‌بیند. یعنی عبد در محضر مولایش خطا کرده است و حالا به ناله می‌افتد.

ادامه »

ادعیه و زیارات ماه مبارک رمضان + دانلود

نوشته شده توسطرحیمی 18ام خرداد, 1395

 


در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مجموعه کاملی از ادعیه و زیارت‌های مورد نیاز از جمله دعای سحر و افطار گرفته تا جوشن کبیر و ابوحمزه ثمالی به همراه متن و فایل صوتی دعا و زیارت‌های ماه رمضان  در این ماه الهی را برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده‌ایم. امیدواریم که طاعات و عبادات شما مورد قبول درگاه حق تعالی قرار بگیرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

ادعیه ماه مبارک رمضان + دانلود فایل صوتی با نوای مداحان مشهور

نوشته شده توسطرحیمی 8ام خرداد, 1395

دعای شب آخر ماه شعبان و اول ماه مبارک رمضان

ردیف

توضیحات

اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 شب آخر ماه شعبان 1391-میثم مطیعی 8,837 0:37:40
2 دعای ورود به ماه رمضان - حاج رضا بکایی 3,675 0:15:39
3 منصور ارضی (بخش اول) 1,707 0:09:41
4 منصور ارضی (بخش دوم) 1,315 0:07:27

دعای مشلول موسوم به دعای الشّاب المأخوذ بذنبه

ردیف

توضیحات

اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 دعای مشلول 1,263 0:20:27

ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان

ردیف

توضیحات

1  ادعیه هر روز ماه مبارک رمضان (30 روز ماه مبارک رمضان)
2  شرح ادعیه هر روز ماه مبارک رمضان (30 روز ماه مبارک رمضان)


ادامه »

چرا مدام عجله می‌کنیم که نماز و دعا و ... زود تمام شود؟

نوشته شده توسطرحیمی 29ام تیر, 1394

«بِلِسَانٍ‏ قَدْ أَخْرَسَهُ‏ ذَنْبُه‏»

بنده بزرگان و اعاظم زیادی را زیارت کردم – که مع‌الأسف با این که تعداد زیادی از آنان را زیارت کردم امّا چیزی به دست نیاوردم – تا در دل شب شروع به دعا می‌کردند، وضعشان عوض می‌شد، حالشان متغیّر می‌شد، اشکشان جاری می‌شد و … .

یکی از اولیاء خدا صبح به صبح زیارت عاشورا می‌خواند، این کار را هر روز تکرار می‌کرد و ما می‌دیدیم. از همان اوایل زیارت عاشورا که السلام علیک یا اباعبدالله می‌گفت، همین‌طور اشک می‌ریخت و ناله می‌زد. نه یک روز، نه دو روز، بلکه هر روز این کار را می‌کرد. گاهی انسان از مطلبی دلش می‌شکند، حالا به دعا پناه می‌برد و اشکی هم می‌ریزد، امّا این چه حالی است که انسان، دائم تا زیارت عاشورا را شروع می‌کند، هفتاد سال این حال را دارد که اشک می‌ریزد، ناله می‌کند، فغان می‌زند و …؟!

معلوم است آن زبانی که زبان الهی باشد، دعا را هم درک می‌کند. تا با این زبان دعا را بیان می‌کند، به اعضاء و جوارح و قلب او هم ورود پیدا می‌کند و اشکش جاری می‌شود.

حالا ما که بخواهیم دعا بخوانیم، می‌گوییم: زود بخوانیم، حالش را نداریم، می‌خواهیم زود تمام شود، چون «بِلِسَانٍ‏ قَدْ أَخْرَسَهُ‏ ذَنْبُه‏» است. مگر می‌خواهیم کجا برویم که می‌گوییم نماز زود خوانده شود، دعا زود خوانده شود و …؟! خیلی عجله می‌کنیم، به همه چیز سرعت می‌دهیم و … .

مگر ما چقدر عمر می‌کنیم؟!

شصت، هفتاد، نود، بگو صد سال که دیگر به تعداد انگشت دست هم نیست.

در روایتی در کتاب احادیث القدسیه داریم که فردی خدمت حضرت نوح آمد و گفت:

من می‌دانم شما نبی هستید، دعایی کنید که قلبم آرامش پیدا کند.

گفت: برای چه؟

گفت: فرزندم جوان از دنیا رفته، قلبم بیقرار است.

حضرت فرمودند: جوانت چند سال داشته؟

گفت: چهارصد سال داشت که از دنیا رفت و جوان‌مرگ شد!

پس عمرها کوتاه شده، در آن زمان چهارصدسال را جوان‌مرگ می‌دانستند، گویی چهل سال دارد.

البته الآن ما به چهل ساله هم جوان نمی‌گوییم و مع‌الأسف این‌طور شده است. حالا این عمری که این‌قدر کوتاه است، مگر چه می‌خواهیم که مدام عجله می‌کنیم؟!

دلیل این عجله‌ها این است که قلب آرام و مطمئن نداریم، «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏» .

لذا قلب، آرام و الهی نشده است. معلوم است ذنبی که برای لسان باشد، ذنبی که برای گوش باشد و …، همه بر روی هم اثر می‌گذارند. زبانم بر روی چشمم اثر می‌گذارد، چشمم روی گوشم اثر می‌گذارد.

وقتی نتوانم چشمم را کنترل کنم،

وقتی جلوی شکمم را نتوانم بگیرم و هر چیزی را وارد آن کنم (این شکم بی هنر پیچ پیچ، می‌خورد و کار ندارد به هیچ) و …، معلوم است

باعث می‌شود که از دعا خوشمان نیاید و دلمان بخواهد زود تمام شود.

مجله اینترنتی میدونی

قسمتی از سخنرانی آیت الله قرهی

در سحر ماه مبارک رمضان و با موضوع شرح دعای ابوحمزه ثمالی

دانلود دعاى ابو حمزه ثمالی به همرا متن و صوت (مخصوص موبایل و کامپیوتر)

نوشته شده توسطرحیمی 1ام مرداد, 1392

ابوحمزه ثمالی در دوران امام سجادعلیه السلام شخصیتی مانند سلمان در زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بوده است . وی فردی مورد اعتماد و امانت دار بود و چهار نفر از امامان شیعه (امام سجاد، امام باقرعلیه السلام ، امام صادقعلیه السلام و امام کاظم علیه السلام ) را ملاقات کرده بود.

ابوحمزه ثمالی یکی از اصحاب خاص امام سجادعلیه السلام بود که با ایشان انس خاصی داشت .

دعای شریف امام سجادعلیه السلام که طولانی‌ترین دعای سحر ماه رمضان است، از طریق ابوحمزه روایت شده و به همین علت «دعای ابوحمزه ثمالی» نام گرفته است.کلام امام رضا علیه‌السلام

امام رضا علیه‌السلام در مورد ابوحمزه ثمالی می‌فرماید: «ابوحمزه ثمالی در روزگار خود مانند لقمان حکیم بود. او به چهار نفر از ما(ائمه علیهم السلام) خدمت کرده است; علی بن الحسین، محمد بن علی، جعفر بن محمد علیهم السلام و اندکی هم در عصر امامت امام موسی بن جعفر علیه السلام.

در بعضی از عبارات از ابوحمزه به عنوان «سلمان عصر» تعبیر شده است.

در كتاب«مصباح»شيخ طوسى به نقل از ابو حمزه ثمالى آمده است كه حضرت امام زين العابدين عليه السّلام در ماه رمضان‏ بيشتر شب را به نماز مى ‏ايستاد و چون سحر مى‏ رسيد اين دعا را مى ‏خواند:

 

ترتيب با نوای زمان حجم دانلود
1 حاج مهدی سماواتی 02:17:52 39.4 MB دانلود
2 آقای رفیعی 01:12:06 10.03 MB دانلود
3 موسی اسدی 00:54:18 7.72 MB دانلود
4 سید عبدالرسول الحسینی 01:00:27 13.8 MB دانلود
5 باسم الکربلائی 00:48:05 11.0 MB دانلود
6 ميثم التمار 00:57:28 26.3 MB دانلود
7 موسی اسدی ۰۰:۵۴:۱۸ 8.05 mb

 

 

متن و ترجمه در ادامه>>

ادامه »