موضوع: "زیارت وارث"

زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

نوشته شده توسطرحیمی 15ام آبان, 1395

 

سوالی که شاید در ذهن بسیاری از ما نقش بسته باشد این است که زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟

در این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم.

 
زیارت عاشورا:
 
زيارت عاشورا از امام باقر علیه السلام نقل شده است. ايشان در ايام كودكي در واقعه كربلا حضور داشته‌اند. امام اين زيارت را به شخصي به نام «علقمة بن محمد حضرمي» آموخت و او نيز به «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» این زیارت نورانی را آموزش داد. ابن قولويه قمي (پدر شيخ صدوق) نيز در كتاب «كامل الزيارات» مي‌نويسد «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» نقل كرده‌اند كه «علقمة بن محمد حضرمي» خدمت امام باقر علیه السلام رسيد و از ايشان خواست به وي زيارتي بياموزد كه دو كار بُرد داشته باشد بدين معنا كه هم بتواند آن را در روز عاشورا هنگام تشرف به حرم امام حسين علیه السلام بخواند و هم اگر توفيق زيارت قبر امام را نداشت، بتواند بوسيله آن، امام را از راه دور و يا از خانه خود زيارت كرده باشد. آن گاه امام زيارت عاشورا را به وي آموخت.
 
در اواخر «مفاتيح الجنان» ذيل عنوان «حكايت سيد رشتي و تشرف او به خدمت امام زمان(عج)» سفارشات فراوان امام زمان (عج) نسبت به مداومت در خواندن اين زيارت نقل شده است. این موضوع اهميت و اعتبار  زيارت عاشورا را نزد حضرت حجت(عج) به ما نشان می دهد.
 
 
زیارت اربعین:
 
زيارت اربعین از امام صادق علیه السلام نقل شده است. امام جعفر صادق علیه السلام اين زيارت را به شخصي به نام «صفوان بن مهران» آموخته و مرحوم شيخ طوسي نيز با واسطه اين زيارت را در «تهذيب» و «مصباح المتهجد» آورده است. 
 
 
زيارت وارث:
 
سيد بن طاووس اين زيارت را با چند واسطه از جابر جعفي و او از امام صادق علیه السلام نقل كرده است.
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص773؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت عاشورا.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص327.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788.
 
 شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق،‌ چ1، ص788؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت اربعين.
 
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص375؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت مطلقه امام حسين علیه السلام .

یکى از اهالى عراق در مدینه، به دیدار امام صادق علیه السلام آمد از او پرسید: در عراق که هستى، آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روى؟ مرد گفت: آرى مى روم.

امام علیه السلام فرمود: آیا مى خواهى ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را برایت بگویم؟ مرد گفت: آرى، امام علیه السلام فرمود: وقتى کسى آماده مى شود که به زیارت امام حسین علیه السلام برود، فرشتگان آسمان با خوشحالى به یکدیگر خبر مى دهند؛ و آن گاه که به طرف کربلا حرکت مى کند، فرشتگان بر او درود مى فرستند تا به کربلا برسد.

سپس امام علیه السلام فرمود: وقتى که مى خواهى امام حسین علیه السلام را زیارت کنى، این زیارت را بخوان که به ازاى هر کلمه اش درى از رحمت الهى به رویت باز مى شود. آنگاه امام علیه السلام زیارتى را به او آموخت که به زیارت وارث معروف شد.

در بخش اول این زیارت آمده است: سلام بر تو اى وارث آدم ،برگزیده خدا! سلام بر تو اى وارث نوح ، پیامبر خدا! سلام بر تو اى وارث موسى، هم صحبت خدا! سلام بر تو اى وارث عیسى، روح خدا! حسین وارث علم همه پیامبران است؛ حسین وارث زهد همه پیامبران است؛ حسین وارث شجاعت همه پیامبران است؛ حسین وارث رنج ها و مشقت هاى همه پیامبران است؛ حسین وارث فضایل همه پیامبران است؛ خلاصه آنکه، حسین خلاصه خوبى هاى همه پیامبران است.

دانلود زیارت وارث با صدای مهدی سماواتی

 

دانلود زیارت وارث با نوای مداحان مشهور فارسی وعربی+متن و ترجمه

نوشته شده توسطرحیمی 1ام دی, 1392


 

1 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج عباس ميرداماد 1.35 MB دانلود
2 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج عليرضا سبحاني 1.35 MB دانلود
3 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج باسم الكربلائي 1.60 MB دانلود
4 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج سید مناف الموسوی 1.29 MB دانلود
5 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج ميثم كاظم 1.54 MB دانلود
6 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج موسي اسدي 1.37 MB دانلود
7 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج شيخ حسين الاكرف 2.41 MB دانلود
8 دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج سيد وليد المزيدي 1.47 MB دانلود

 

دانلود فایل صوتی زیارت وارث با صدای حاج مهدی سماواتی

شیخ طوسى در کتاب«مصباح»از صفوان جمّال روایت کرده:از امام صادق علیه السّلام براى زیارت مولایمان‏ حسین علیه السّلام اجازه خواستم،و استدعا نمودم،براى من جهت زیارت آن حضرت دستور العملى ذکر کند،که به آن صورت‏ به زیارت اقدام کنم،فرمود:اى صفوان،پیش از حرکت به سفر،سه روز روزه بدار،و روز سوم غسل کن،پس اهل‏ و عیال خود را نزد خویش جمع کن و چنین بگو اللّهم انىّ استودعک تا آخر دعا که قبلا ذکر شد.آنگاه دعایى تعلیم او فرمود که وقتى به فرات برسد بگوید.سپس فرمود:با آب فرات غسل کن،به درستى که پدرم مرا از پدرانش علیهم السّلام خبر داد که‏ رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود:همانا فرزند من حسین،پس از من در کنار فرات کشته خواهد شد،هرکه او را زیارت‏ کند،و از فرات غسل نماید،گناهان او بریزد و مانند روزى شود که مادر او را به دنیا آورده است. چون غسل کنى در حال انجام غسل بگو:

 

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ نُورا وَ طَهُورا وَ حِرْزا وَ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ سُقْمٍ وَ آفَةٍ وَ عَاهَةٍ اللَّهُمَّ طَهِّرْ بِهِ قَلْبِی وَ اشْرَحْ بِهِ صَدْرِی وَ سَهِّلْ لِیبِهِ أَمْرِی .

 به خدا و با خدا.خدایا آن را قرار ده روشنى و پاک کننده‏ و نگهدارنده و شفاى از هر درد و بیمارى و آفت و آسیب،خدایا دلم را با آن پاک کن و سینه ‏ام را بگشاى و کارم را با ان آسان گردان.

ادامه »