موضوع: "شیعه( امامیه)"

حدیث امام زمان(عج) درباره لغزشهای شیعیان

نوشته شده توسطرحیمی 28ام دی, 1397

 

وَ عَنْهُ علیه السلام:

فَإِنـّا یُحیطُ عِلمـُنا بِأنْبـائِکُمْ، وَلا یَعْزُبُ عَنّا شَى ءٍ مِنَ أخبارِکُمْ وَ مَعْرِفَتِـنا بَالِزَّلَلِ الَّذى أصابَکُمْ.

امام عصر علیه السلام فرمود: براستى که علم ما بر اوضاع شما احاطه دارد و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست و نسبت به لغزشهایى که از شما سرمى زند شناخت داریم.

 

[بحارالانوار ۵۳: ۱۷۵.]

دانلود کتاب المراجعات

نوشته شده توسطرحیمی 25ام مرداد, 1396

 

المُراجعات کتابی درباره اثبات حقانیت شیعه و امامت امام علی علیه السلام بلافاصله پس از پیامبر است. این کتاب مجموعه نامه‌های مبادله شده میان سید عبدالحسین شرف الدین، در لبنان و شیخ سلیم البشری، عالم اهل سنت مصری است. در این کتاب دلایل متعدد امامت علی علیه السلام از قرآن و روایاتی که در منابع اهل سنت بوده و مورد قبول آنهاست بیان شده و ابهاماتی که برای اهل سنت در این زمینه وجود دارد به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالعه آنلاین کتاب در سایت

فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید (جدید)دانلود کتاب به فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید نسخه 2 به بالا

فرمت pdf برای استفاده در سیستم های مختلف  با نمایش ساختار اصلی کتابدانلود کتاب به فرمت pdf برای استفاده در سیستم های مختلف با کیفیت بالا

فرمت ghm برای درج در بازار موبایل های اندروید، آی او اس و ویندوز فون دانلود کتاب به فرمت ghm برای درج در بازار موبایل های اندروید، آی او اس و ویندوز فون

فرمت html برای استفاده در سیستم های مختلفدانلود کتاب به فرمت html برای استفاده در سیستم های مختلف

فرمت jar برای موبایل های قدیمی مانند جاوا و سیمبین

دانلود کتاب به فرمت jar برای موبایل های قدیمی مانند جاوا و سیمبین

فرمت epub برای استفاده در سیستم های مختلف  با نمایش ساختار اصلی کتاب

 

مقدّمه آقاى سيد محمد تقى حكيم بر کتاب المراجعات

من هم اكنون در برابر كتابى پر ارزش ، اثر مؤ لفى بزرگوار قرار دارم كه در ميان اكثر محققان مباحث اعتقادى ، حق استادى و تقدم دارد.

مجمع علمى منتدى النشر از من خواسته است كه با نوشتن مقدمه اى ، برخى از مضامين كلمات علمى آن را روشن سازم . سپس پيرامون ارزش ‍ كتاب و امتيازات ويژه آن ، شرحى بنگارم . و از آن پس ، از شخصيت بزرگ مؤ لف كتاب ، سخن بگويم . با اينكه خود را شايسته اين كار پر ارج نمى دانم ، ولى نظر به تصويب مجمع علمى ، چاره اى جز اطاعت ندارم .
مقدمه اى كه بتواند مفاهيم پاره اى از اصطلاحات كتاب و اهميت مباحث آن را روشن سازد، به گروهى از اساتيد علم اصول فقه بازگشت مى كند، و ناگزيريم براى روشن ساختن قسمتى از مفاهيمى كه در كتاب آمده ، و مؤ لف كتاب را مطابق اصطلاحات آنان نگاشته است ، بياوريم .
نخستين چيزى كه با آن مواجه مى شويم ، اسم كتاب ((نص و اجتهاد)) است . بايد ديد منظور مؤ لف از ((نص )) چيست و از كلمه ((اجتهاد)) چه را اراده كرده است ؟ و تركيب آنها ((نص و اجتهاد)) چه چيزى را بازگو مى كند؟
استادان فن در پاسخ سؤ ال از ((نص )) مى گويند: ((نص )) دليل لفظى مبتنى بر حكم شرعى است كه از راه قطع ، صدور آن از شارع مقدس مسلم باشد يا اينكه ظنّ معتبر شرعى يا عقلى است ، خواه اين ظن از كتاب (قرآن ) يا سنّت (گفتار پيغمبر و ائمّه طاهرين - عليهم السّلام - ) سرچشمه گرفته باشد.
مسلم است كه مؤ لف ، از ((نص )) چيزى غير از مفاد اين تعريف را قصد نكرده است . چنانكه از خلال مباحث كتاب ، آشكار مى گردد.
اما ((اجتهاد)) چيست ؟ علماى اصول فقه ، پاسخهاى مختلفى داده اند كه مضمون غالب آنها يكى است . آنچه از كلمات آنها به نظر مى رسد اين است كه در اين خصوص ، دو اصطلاح دارند و يكى اخص از ديگرى است :
((اجتهاد)) به مفهوم عام خود، در نظر آمدى (24) به كار بردن تمام كوشش در جستجوى ظنّ به چيزى از احكام شرعى است ؛ به طورى كه جوينده احساس كند از نيل به زايد بر آن عاجز است ))(25) .

ادامه »

نامه حضرت امام رضا (علیه السلام) به شیعیان

نوشته شده توسطرحیمی 13ام مرداد, 1396

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ای عبدالعظیم!

سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو:

در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.

و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان.

و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست.

دوستان ما نباید فرصت های گران بهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب این گونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.

به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد.

جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت علیهم السلام نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.

وارث

امام‏ شناسى از ديدگاه امام هشتم‏ عليه السلام

نوشته شده توسطرحیمی 7ام مرداد, 1396

 

حضرت ابوالحسن على بن موسى الرضا عليه السلام در سال 148 ه . ق، در روز يازدهم ذى‏قعده در مدينه ديده به جهان گشود .پدر بزرگوارش حضرت امام موسى بن جعفرعليه السلام و مادر مكرمه‏ اش به نام هاى نجمه خاتون، ام‏ البنين، سكينه نوبيه و تكتم ناميده مى‏شود كه بعد از تولد فرزندش، از طرف امام كاظم ‏عليه السلام «طاهره‏» نام گرفت.

آن حضرت در دوران امامت 20 ساله خويش (183 - 203) با سه تن از حكمرانان مستبد عباسى، يعنى هارون الرشيد (ده سال)، محمد امين (پنج‏سال) و مامون (پنج‏سال آخر عمر) معاصر بود . امام رضاعليه السلام در آخر ماه صفر 203 ه . ق در سن 55 سالگى بوسيله مامون، مسموم و در سناباد نوقان كه امروزه يكى از محلات مشهد مقدس بحساب مى‏آيد، به شهادت رسيد و در محل مرقد فعلى به خاك سپرده شد .
به بهانه شهادت آن امام همام، برآنيم كه امامت و ولايت را از منظر و ديدگاه آن حضرت به تماشا بنشينيم . آنچه در پيش رو داريد گامى است در اين راه .
ضرورت امام‏شناسى
از بزرگترين، خطرناكترين و شكننده ‏ترين انحرافاتى كه در جامعه اسلامى رخ داد، انحراف از مسير امامت ‏بود . اگر جامعه بعد از پيامبر اكرم‏ صلى الله عليه وآله جايگاه امامت را شناخته بودند، امامت و خلافت را در حد نمايندگى قبيله‏اى و قومى و حداكثر رهبرى سياسى، تنزل نمى‏دادند و اجازه نمى‏دادند كه كسانى بر آن جايگاه تكيه بزنند كه هيچ گونه شايستگى و لياقت در وجود آنها نبود .

ادامه »

چرا شیعه جعفری هستیم؟

نوشته شده توسطرحیمی 27ام تیر, 1396
 
امام جعفر صادق عليه السلام تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز و حوزه فکری و ثمربخش خویش را که بزرگان فقها و متفکران از آن بیرون آمدند، در صفوف امت افتتاح کرد و با تربیت شاگردانی دانشمند ذخیره علمی بزرگی برای امت بر جای گذاشت، چنانچه به پاس زحمات ششمین ستاره آسمان ولایت و امامت مکتب تشیع را به نام مکتب جعفری می‌شناسند، حال یکی از پرسش‌هایی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که اگر ما امامان قبل از امام جعفر صادق عليه السلام را قبول داریم، پس چرا شیعه جعفری شده‌ایم؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این چنین می‌نویسد:
شیعه یعنی یاران و پیروان و تابعین یک نفر یا چند نفر و در اصطلاح به افرادی گفته می‌شود که از امام علی عليه السلام پیروی کرده و آن حضرت را خلیفه بلا فصل پیامبر صلي الله عليه و آله می‌دانند(1)، بر این اساس شیعه دو معنی عام و خاص دارد، معنی عام آن به عموم پیروان علی بن ابیطالب عليه السلام و معتقدین به خلافت و زمامداری بلا فصل آن بزرگوار بعد از پیغمبر خاتم صلي الله عليه و آله گفته می‌شود و شیعه به این معنی در طول تاریخ و با گذشت ایام به گروه‌ها و شعبه‌های متعدد تقسیم شد، مثل شیعه زیدی، شیعه اسماعیلی و دیگر فرق و گروه‌ها.

ادامه »

شیعه واقعی کیست؟

نوشته شده توسطرحیمی 30ام دی, 1395
 
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام می گوید:

امام صادق علیه السلام در مورد مشخصات شيعه واقعي می‌فرمایند:
 
«إنما شیعه الجعفر من عفه بطنه و فرجه و شده الجهاده و العمل الخافه و رجا الثوابه و خاف العقابه».

1) «من عفه بطنه»؛ حرام نخورد، عفت بطن داشته باشد، وسواس داشته باشد در حلال و حرام.
حالا اگر می‌دانید این آقا حرام خوار و رشوه خوار است،چرا به خانه او می روید و غذا می‌خورید؟ شیعه کسي هست که حلال بخورد.

2) «و فرجه»؛ فرجش هم عفت داشته باشد. زنا نکند، گناه نکند، دامنش را آلوده نکند.

3) «و شده الجهاده» جد و جهدش هم در عبادت زیاد باشد. به فکر نماز اول وقت، نماز شب، نماز جماعت، خمس، مکه باشد.

4) «و العمل الخاف»؛ و هر کاری که می‌کند برای خدا بکند نه برای ریا. مسجد می‌سازد برای خدا، بیمارستان می‌سازد برای خدا.

5) «و رجا الثوابه»؛ امید ثواب هم داشته باشد. عبادت کند امید هم داشته باشد که خدا ثواب می‌دهد.

6) «و خاف العقابه»؛‌ از عقاب خدا هم بترسد.

اگر چنین انسانی دیدید که این صفات را دارد، شیعه امام صادق علیه السلام است.

​نیروهای امنیتی وارد منزل شیخ عیسی قاسم شدند

نوشته شده توسطرحیمی 1ام دی, 1395

علمای بحرین خواستار حرکت تمام مردم به سمت الدراز شدند+ تصاویر

عضو مجلس علمای بحرین از حرکت مردم بحرین به سمت روستای الدراز خبر داد و تاکید کرد که هم اکنون مردم در اطراف روستای الدراز با نیروهای امنیتی درگیر شده اند.

به نقل از پایگاه خبری مرآة البحرین، نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه بعد از نزدیک شدن به منزل «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین اقدام به شلیک گازهای اشک آور کردند.

این پایگاه خبری، گزارش داد که نیروهای امنیتی بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم وارد شده‌اند.

در همین رابطه فعالان بحرینی از مردم این کشور درخواست کردند تا برای حمایت از شیخ عیسی قاسم به سمت منزل وی بروند.

فعالان بحرینی اعلام کردند که تمامی ورودی‌های شهرک «الدراز» (محل سکونت شیخ عیسی قاسم) بسته شده و تجهیزات نظامی بیشتری به این منطقه اعزام شده است.

همزمان برخی از منابع، گزارش دادند که نیروهای امنیتی بعد از متفرق کردن تحصن کنندگان در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم منزل این عالم بزرگ دینی را به محاصره خود درآورند.

علمای بحرین از کلیه مردم این خواسته‌اند تا هرچه سریعتر به سمت منزل شیخ حرکت کرده و از او محافظت کنند و در همین راستا تعداد زیادی از جوانان به سمت منطقه الدراز حرکت کرده و در اطراف این منطقه با نیروهای امنیتی درگیر شده اند، نیروهای امنیتی آل خلیفه مردم را به شدت سرکوب می کنند.

عمارنامه

اضطرار امام زمان...

نوشته شده توسطرحیمی 15ام آذر, 1395

 

وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می آیند نمی گویند: من فرزند امام حسن عسگری و نرجس خاتون هستم بلکه می گویند: «یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا» تا آن زمان که امام ظهور کنند، سیدالشهدا بین المللی می شوند و تمام عالم ایشان را شناخته اند.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: اگر به اندازه ای که انسانی نیاز به ظرفی آب دارد شیعیان ما را می خواستند من تا کنون آمده بودم.
 
پی نوشت:
سخنرانی حجت الاسلام علی پناه در دهه دوم محرم- مهر 95

رنج هایی که شیعه به ما می دهد دشمنان ما به ما نمی دهند!

نوشته شده توسطرحیمی 2ام آبان, 1395

استاد انصاریان؛

 

منبرهای یک دقیقه ای/رنج هایی که شیعه به ما می دهد دشمنان ما به ما نمی دهند!

خداوند طبق آیۀ شریفه ای در سوره مبارکه توبه اعلام فرمودند:

که من اهل خلف وعده نیستم. 

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:

که ما دنیا را زندان مؤمن قرار دادیم. مومنان همیشه در این دنیا در حال امتحان هستند.

از اینکه مومن هستید خاطرتان جمع نشود که دچار تهمت، آزار و بلا و مصیبت و رنج نشوید.

هیچ پیغمبر و امامی با خاطر و خیال راحت زندگی نکرده است. 

امام صادق علیه السلام به واسطه پسرعمو هایش چندین بار دستگیر و به زندان افتادند.

امام باقر علیه السلام ازطرف اقوامشان مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:

رنج هایی که شیعه به ما می دهد دشمنان ما به ما نمی دهند.

وارث/سخنرانی استاد انصاریان در مسجد و حسینیه همدانی ها تیر 93

شیعه در گذر تاریخ

نوشته شده توسطرحیمی 28ام شهریور, 1395


شیعه در گذر تاریخ
مقرر:سبحانی تبریزی، جعفر
حاشیه نویس:بینش، عبد الحسین

عناوین اصلی کتاب شامل:
رسول خدا صلی الله علیه و آله در امر رسالت و تثبیت پایه های نهضت خویش، رنج بسیار کشید؛ هرچند گردباد سهمگین توطئه دشمنان، همواره بر نهضت و شریعت ایشان محیط بود، اما سنت الهی بر آن بود تا از افول نور خویش جلوگیری کند و آن را از شر مشرکان و منافقان حفظ نماید. از طرفی امت اسلام نیز پس از رحلت رسول خدا صلی الله ذعلیه و آله مانند همه امت ها مشمول سنت ابتلا و آزمایش شد تا نشان دهد که مردم، چگونه اراده و اختیار خود را به کار می گیرند و با تمسک به ابزار هدایت، خود را از فتنه ها می رهانند و کدام یک مدال افتخار امت ناجیه را به گردن می آویزند.؛ فصل اول: ریشه تشیع و تاریخ پیدایش آن؛ فصل دوم: فرض های خیالی درباره تاریخ تشیع؛ فصل سوم: شیعه در دوران اموی و عباسی

فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید (جدید)
apk :دانلود کتاب به فرمت apk برای موبایل و تبلت اندروید نسخه 2 به بالا حجم فایل : 4.6MB

ادامه »